علیرضا نادری، رییس شورای اسلامی شهر کرمان در دومین نشست خبری شورا:

تلاش، داشتن شهری متوازن در همه ابعاد است/تامین فضای تفریحی و ورزشی، بیشترین مطالبه شهروندان است./قلعه های دختر و اردشیر در مرکز شهر ظرفیت تاریخی و تفریحی کرمان است./از ضروریات شهرداری کرمان، اصلاح ساختاری و زیربنایی شهر است

علیرضا نادری، رییس شورای اسلامی شهر کرمان در دومین نشست خبری شورای اسلامی شهر کرمان گفت: آنچه مسلم است اعضای شورای اسلامی شهر کرمان همگی عهد بسته اند تا آنجا که در توان دارند برای عمران و آبادی شهر کرمان تلاش کنند.

وی با اشاره به انتخاب شهردار با دقت و وسواس اعضا افزود: شهردار ، بدور از مسائل جناحی و شخصی از بین ۱۲۶ گزینه انتخاب شد؛ زیرا ملاک ما تخصص و تعهد وتوانمندی بود که شهردار کرمان این شاخص ها را دارد و تاکنون نیز به خوبی امور را مدیریت کرده است.

نادری با بیان اینکه تلاش، داشتن شهری متوازن در همه ابعاد است اظهار داشت: تاکید شهردار کرمان نیز ارائه یکسان امکانات شهری و عمران و آبادانی برای تمامی نقاط شهر است.

به اعتقاد وی، کار جهادی، سرعت عمل و نگاه علمی در اجرای پروژه ها و برنامه ریزی ها، از شاخص های بارز اعضای شورای اسلامی شهر کرمان است.

رییس شورای اسلامی شهر کرمان با بیان این که اگر شهردار، شهر را خراب کند ما هم متضرر می شویم افزود: اما اگر در مسیر درست حرکت کنیم و بستر مناسبی نیز فراهم شود خدمات شهری به صورت مطلوب حاصل می شود.

بهره‌گیری از تسهیلات و وام‌ها و صدور اوراق مشارکت، دو راه درآمدزایی برای شهرداری است

حسین چناریان، رئیس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورای اسلامی شهر کرمان با بیان این که شهرداری باید منابع مالی خود را تامین کند گفت: در سال های گذشته کمک های دولتی در حوزه های توسعه حمل و نقل عمومی، ساماندهی حاشیه نشینی و احیای بافت فرسوده صورت نگرفت.

وی با اشاره به پیش بینی 700 میلیارد تومان مالیات بر ارزش افزوده در بودجه سال جاری شهرداری افزود: بخشی از منابع شهرداری از محل مالیات بر ارزش افزوده تامین می شود بخشی نیز از محل اخذ عوارض اختصاصی شهرداری است که حدودا  300 میلیارد است.

چناریان همچنین از استفاده شهرداری از دو شیوه جدید تامین مالی خبر داد و خاطرنشان کرد: در دوره جدید مدیریت شهری، استفاده از تبصره‌های بودجۀ دولت در بودجۀ شهرداری مدنظر قرار گرفت که یک مورد آن، بهره‌گیری از تسهیلات و وام‌ها است که پیش‌بینی شده 100 میلیارد تومان از این محل، اخذ شده و بخش عمده آن در حوزۀ حمل‌ونقل عمومی هزینه شود.

وی با بیان اینکه راه دوم، صدور اوراق مشارکت در شهرداری است گفت: یکی از منابع تامین درآمد شهرداری‌ها، فروش املاک و درآمدهاست که در سنوات گذشته رایج بوده اما در بودجۀ امسال اما برای اولین‌بار این عدد نسبت به گذشته از 700 میلیارد به 500 میلیارد تومان کاهش یافته تا اموال شهر فروخته نشود.

چناریان از افزایش عدد تامین منابع سهم سازمان‌ها در بودجۀ امسال خبر داد و افزود: بخشی از درآمدهای شهرداری نیز از محل واگذارایی دارایی‌های سرمایه‌ای و موسسات انتفاعی و درآمدهای مربوط به سازمان‌های شهر است که باید خودشان درآمدزایی کنند ولی در سالیان گذشته مقداری از ماموریت خود دور شدند و از سرجمع منابع کلی شهرداری استفاده کردند.

وی با اشاره به تشکیل کمیته‌های درآمدی در همۀ بخش‌های شهرداری اظهار داشت: مقرر شده مجموعه های شهرداری سهم منابعی که در حوزۀ درآمدی پیش‌بینی شده را بدون اجحاف به مردم پیگیری کنند.

رئیس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری با بیان این که کرمان، استانی است که ذخایر و سرمایه‌ها و درآمدهای بسیار زیادی دارد گفت: با این حال تاکنون حق استان و به ویژه حق مردم شهر از این منابع کلیِ معادن و شرکت‌ها پرداخت نشده است.

چناریان با انتقاد از عدم انتقال حساب‌ شرکت‌های بزرگ صنعتی و معدنی به مرکز استان افزود: سهم مرکز استان از این درآمدها باید پرداخت شود تا کمتر به مردم فشار بیاید و امیدواریم با رویکرد شورا و کمک مجلس بخشی از حق و سهم مردم را از این ذخایر اخذ شده و بودجه مناسب تری برای کرمان محقق شود.

وی دربارۀ عدم پرداخت سهم واقعی شهر کرمان از مالیات بر ارزش افزوده نیز گفت: آمار جمعیت شهری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی واقعی نیست. بیش از 100 هزار نفر حاشیه‌نشین از خدمات شهر استفاده می‌کنند ولی هیچ‌وقت جزو آمار شهر حساب نمی‌شوند تا سهم‌شان از مالیات بر ارزش افزوده لحاظ شود. همچنین، به دلیل شرایط آب‌وهوایی، بیش از 150 هزار نفر در شش، هفت ماه از سال، جمعیت شناور هیچ‌گاه در محاسبۀ مالیات بر ارزش افزوده دیده نمی‌شوند.

تامین سلامت شهری کرمان سال هاست محقق نمی شود

فتح الله مویدی، رییس کمیسیون خدمات شهری، بهداشت و محیط زیست گفت: جمع آوری زباله های خانگی و بیمارستانی، انتقال صنوف آلاینده، ساماندهی اتباع در بازار،  .. از مسائل مرتبط به سلامت شهری کرمان هستند که سال هاست محقق نمی شوند.

وی با بیان این که شهروندان کرمانی مطالبه گر نیستند افزود: در حالی که رسانه ها و شهروندان کرمانی می توانند با انعکاس مشکلات و کمبودها به شورای شهر در زمینه ایجاد وضعیت مطلوب کمک کنند.

مویدی همچنین از خرید و فروش دام و ذبح غیر بهداشتی در جاده قدیم ماهان و نیز اهمال کاری نهادهای مسئول انتقاد کرد.

رئیس کمیسیون خدمات شهری، بهداشت و محیط زیست شورای شهر کرمان با بیان این که طبق قانون مصرف دخانیات در فضای عمومی ممنوع است گفت: مصرف قلیان حتی در ماه رمضان در پارک‌ها از سوی گروه‌های مختلف از جمله بچه‌های کم سن و سال در پیاده‌رو و خیابان و پارک‌ها و نیز جنگل قائم دارند انجام می شود گرچه برخورد با این موضوع وظیفۀ شهرداری نیست اما شهرداری می‌تواند با نصب بنر و کار فرهنگی معضلات قلیان‌کشی را اطلاع‌رسانی کند.

تامین فضای تفریحی و ورزشی، بیشترین مطالبه شهروندان است

عشرت کردستانی، رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر کرمان با بیان این که ایجاد فضای ورزشی بیشترین مطالبه شهروندان است گفت: در بازدیدهای هفتگی از محلات علاوه بر نیاز به آسفالت، تامین فضای تفریحی و ورزشی بیشترین خواسته مردم بود در همین راستا استفاده از ظرفیت زمین های خالی محلات در دستور کار شهرداری قرار گرفت.

وی مشارکت در برنامه های دومین سالگرد شهادت شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی، برگزاری رویدادهای محلات مانند رویداد چای نبات، حمایت و مشارکت در برنامه های فرهنگی و هنری نظیر جشنواره فیلم فجر، ساخت مستند و کلیپ از جمله اقدامات انجام شده در کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی کرمان در دوره جدید عنون کرد.

کردستانی همچنین راه اندازی مجتمع فرهنگی، ورزشی و تفریحی ویژه بانوان در شهر کرمان با کمک خیرین خبر داد.

قلعه های دختر و اردشیر در مرکز شهر ظرفیت تاریخی و تفریحی کرمان است

محمدرضا کمساری، رییس کمیسیون گردشگری و میراث فرهنگی شورای اسلامی شهر کرمان گفت: تا 20 روز پیش آمار دقیقی از تعداد املاک مسیری در طرح احیای قلعه دختر و قلعه اردشیر در دست نبود.

وی از شناسایی 400 ملک در این پروژه خبر داد و افزود: وجود کوه و اثری چون قلعه های دختر و اردشیر در مرکز شهر می تواند یکی از ظرفیت های تاریخی و تفریحی کرمان باشد.

کمساری از تشکیل کارگروهی در شهرداری ذیل شهرداری‌های مناطق چهار و پنج خبر داد و خاطرنشان کرد: به دنبال این هستیم که در جریان سفر وزیر میراث‌فرهنگی و رئیس‌جمهور مصوبات خوبی در این خصوص داشته باشیم.

کمساری با اشاره به تاخیر زمان بهره برداری از پروژۀ پیاده راه سازی تجلی و ارگ اظهار داشت: در دستور کار شورا و شهرداری است که پروژۀ خیابان تجلی در بازۀ  زمانی دو ماهه و تا تیرماه تمام شود.

وی همچنین با بیان این که دکل‌ها روی قلاع اگر از شهرداری مجوز گرفتند ما پاسخگو هستیم گفت: شهرداری امروز می‌خواهد بزرگ‌ترین پارک گردشگری را احداث کند اما اگر صاحب کار یک نهاد باشد، می‌تواند صفر تا صد پاسخگو باشد.

به گفته رییس کمیسیون گردشگری و میراث فرهنگی، با اینکه شهرداری مجوز نداده ولی نامه‌نگاری برای جابه‌جایی دکل‌ها انجام شده است. اما گاهی برای حل برخی مباحث، متولیان استانی و حتی گاهی شورای تامین باید پای کار بیایند.

سرعت اجرای پروژه‌های عمرانی در شهر کُند است

 محمدامین شمسی عضو شورای اسلامی شهر کرمان گفت: سرعت پروژه‌های عمرانی در شهر، به کندی پیش می‌رود.

وی با انتقاد از وضعیت روشنایی معابر شهر نیز اظهار داشت: مردم نسبت به وضعیت روشنایی معابر شهر انتقاد دارند؛ نه تنها کوچه پس‌کوچه‌ها بلکه علاوه بر لامپ‌های وسط رفوژ بعد از زیرگذر جبلیه، حتی خیابان‌های شریعتی و بهشتی هم در اکثر اوقات خاموش هستند.

شمسی با اشاره به قول شهرداری در راه‌اندازی و ایجاد بازارچۀ خیابان ابوذر و بازارچه‌های قبل از عید نوروز اظهار داشت: بازارچه ابوذر که راه نیفتاد، در شهر هم اقدام خاصی انجام نشد.

شمسی همچنین با بیان این که بسیاری از مردم نسبت به سگ‌گردانی در پارک‌ها انتقاد دارند افزود:  شهرداری می‌تواند به پلیس در این زمینه کمک کند. در کمیسیون فرهنگی هم این موضوع چند بار مطرح و قرار شد جلوی این اقدام گرفته شود.

تعامل ادارات و دستگاه ها دولتی با شورای شهر ضروری است

منصور ایرانمنش، رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر با اشاره به ضرورت تعامل ادارات و دستگاه ها دولتی با شورای شهر گفت: هنوز جایگاه قانونی شوراها در کشور به حد مطلوب نرسیده است در حالی که شورا نهاد مهمی در اداره شهر و روستا محسوب می شود.

وی با بیان این که حمل نقل عمومی از ضروریات شهر کرمان است گفت: با وجود تامین تعداد زیادی دستگاه اتوبوس، شهروندان از شبکه حمل و نقل عمومی رضایت ندارند.

ایرانمنش با اشاره به این که در این دوره از فعالیت شورا از نظرات نخبگان و کارشناسان علمی ملی و استان در اجرای طرح های مدنظر استفاده شود افزود: تقاطع همسطح شرف آباد شهر کرمان نیز به دلیل استفاده از نظارت کارشناسی تا جمع بندی نهایی فعلا متوقف شده است.

از ضروریات شهرداری کرمان، اصلاح ساختاری و زیربنایی شهر است

محمد امینی زاده، رییس کمیسیون حقوقی، نظارت و ارزیابی شورای اسلامی شهر کرمان از ابلاغ 16 راهبرد از سوی شورا به شهردار منتخب خبر داد و گفت: از ضروریات شهرداری کرمان اصلاح ساختاری و زیربنایی شهر است که در هیچ دوره ای به اندازه دوره ششم انجام نشده است.

وی با اشاره به نگاه عدالت محوری شورای ششم افزود: ارائه خدمات شهری به مناطق حاشیه ای شهر نیز در همین راستا صورت می گیرد.

امینی زاده تخصیص بودجه به آسفالت معابر مناطق کم برخوردار شهر کرمان را قابل ملاحظه عنوان و تصریح کرد: در راستای اولویت بندی و جمع بندی مدیریت شهری، از همان ابتدای شکل گیری شورای ششم، جلسات هفتگی با شهردار در زمینه انعکاس مشکلات شهری و انتقال نظر مشورتی اعضای شورا در دستور کار قرار گرفت.

وی همچنین با اشاره به ادامه اجرای پروژه هتل بام کرمان اظهار داشت: توافقاتی از دوره گذشته صورت گرفته که این شورا نیز به آن پایبند است؛ با این حال امیدواریم تحولات اخیر استانداری، در همراه کردن نهادهای ذیربط با مدیریت شهری کرمان اثر بگذارد.

علیرضا نادری، رییس شورای اسلامی شهر کرمان در دومین نشست خبری شورا:

تلاش، داشتن شهری متوازن در همه ابعاد است/تامین فضای تفریحی و ورزشی، بیشترین مطالبه شهروندان است/بهره‌گیری از تسهیلات و وام‌ها و صدور اوراق مشارکت، دو راه درآمدزایی برای شهرداری است/قلعه های دختر و اردشیر در مرکز شهر ظرفیت تاریخی و تفریحی کرمان است/تعامل ادارات و دستگاه ها دولتی با شورای شهر ضروری است/از ضروریات شهرداری کرمان، اصلاح ساختاری و زیربنایی شهر است

 

 

علیرضا نادری، رییس شورای اسلامی شهر کرمان در دومین نشست خبری شوری اسلامی شهر کرمان با اهالی رسانه گفت: آنچه مسلم است اعضای شورای اسلامی شهر کرمان همگی عهد بسته اند تا آنجا که در توان دارند برای عمران و آبادی شهر کرمان تلاش کنند.

وی با اشاره به انتخاب شهردار با دقت و وسواس اعضا افزود: شهردار ، بدور از مسائل جناحی و شخصی از بین ۱۲۶ گزینه انتخاب شد؛ زیرا ملاک ما تخصص و تعهد وتوانمندی بود که شهردار کرمان این شاخص ها را دارد و تاکنون نیز به خوبی امور را مدیریت کرده است.

نادری با بیان اینکه تلاش، داشتن شهری متوازن در همه ابعاد است اظهار داشت: تاکید شهردار کرمان نیز ارائه یکسان امکانات شهری و عمران و آبادانی برای تمامی نقاط شهر است.

به اعتقاد وی، کار جهادی، سرعت عمل و نگاه علمی در اجرای پروژه ها و برنامه ریزی ها، از شاخص های بارز اعضای شورای اسلامی شهر کرمان است.

رییس شورای اسلامی شهر کرمان با بیان این که اگر شهردار، شهر را خراب کند ما هم متضرر می شویم افزود: اما اگر در مسیر درست حرکت کنیم و بستر مناسبی نیز فراهم شود خدمات شهری به صورت مطلوب حاصل می شود.

 

بهره‌گیری از تسهیلات و وام‌ها و صدور اوراق مشارکت، دو راه درآمدزایی برای شهرداری است

 

حسین چناریان، رئیس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورای اسلامی شهر کرمان با بیان این که شهرداری باید منابع مالی خود را تامین کند گفت: در سال های گذشته کمک های دولتی در حوزه های توسعه حمل و نقل عمومی، ساماندهی حاشیه نشینی و احیای بافت فرسوده صورت نگرفت.

وی با اشاره به پیش بینی 700 میلیارد تومان مالیات بر ارزش افزوده در بودجه سال جاری شهرداری افزود: بخشی از منابع شهرداری از محل مالیات بر ارزش افزوده تامین می شود بخشی نیز از محل اخذ عوارض اختصاصی شهرداری است که حدودا  300 میلیارد است.

چناریان همچنین از استفاده شهرداری از دو شیوه جدید تامین مالی خبر داد و خاطرنشان کرد: در دوره جدید مدیریت شهری، استفاده از تبصره‌های بودجۀ دولت در بودجۀ شهرداری مدنظر قرار گرفت که یک مورد آن، بهره‌گیری از تسهیلات و وام‌ها است که پیش‌بینی شده 100 میلیارد تومان از این محل، اخذ شده و بخش عمده آن در حوزۀ حمل‌ونقل عمومی هزینه شود.

وی با بیان اینکه راه دوم، صدور اوراق مشارکت در شهرداری است گفت: یکی از منابع تامین درآمد شهرداری‌ها، فروش املاک و درآمدهاست که در سنوات گذشته رایج بوده اما در بودجۀ امسال اما برای اولین‌بار این عدد نسبت به گذشته از 700 میلیارد به 500 میلیارد تومان کاهش یافته تا اموال شهر فروخته نشود.

چناریان از افزایش عدد تامین منابع سهم سازمان‌ها در بودجۀ امسال خبر داد و افزود: بخشی از درآمدهای شهرداری نیز از محل واگذارایی دارایی‌های سرمایه‌ای و موسسات انتفاعی و درآمدهای مربوط به سازمان‌های شهر است که باید خودشان درآمدزایی کنند ولی در سالیان گذشته مقداری از ماموریت خود دور شدند و از سرجمع منابع کلی شهرداری استفاده کردند.

وی با اشاره به تشکیل کمیته‌های درآمدی در همۀ بخش‌های شهرداری اظهار داشت: مقرر شده مجموعه های شهرداری سهم منابعی که در حوزۀ درآمدی پیش‌بینی شده را بدون اجحاف به مردم پیگیری کنند.

رئیس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری با بیان این که کرمان، استانی است که ذخایر و سرمایه‌ها و درآمدهای بسیار زیادی دارد گفت: با این حال تاکنون حق استان و به ویژه حق مردم شهر از این منابع کلیِ معادن و شرکت‌ها پرداخت نشده است.

چناریان با انتقاد از عدم انتقال حساب‌ شرکت‌های بزرگ صنعتی و معدنی به مرکز استان افزود: سهم مرکز استان از این درآمدها باید پرداخت شود تا کمتر به مردم فشار بیاید و امیدواریم با رویکرد شورا و کمک مجلس بخشی از حق و سهم مردم را از این ذخایر اخذ شده و بودجه مناسب تری برای کرمان محقق شود.

وی دربارۀ عدم پرداخت سهم واقعی شهر کرمان از مالیات بر ارزش افزوده نیز گفت: آمار جمعیت شهری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی واقعی نیست. بیش از 100 هزار نفر حاشیه‌نشین از خدمات شهر استفاده می‌کنند ولی هیچ‌وقت جزو آمار شهر حساب نمی‌شوند تا سهم‌شان از مالیات بر ارزش افزوده لحاظ شود. همچنین، به دلیل شرایط آب‌وهوایی، بیش از 150 هزار نفر در شش، هفت ماه از سال، جمعیت شناور هیچ‌گاه در محاسبۀ مالیات بر ارزش افزوده دیده نمی‌شوند.

 

تامین سلامت شهری کرمان سال هاست محقق نمی شود

 

فتح الله مویدی، رییس کمیسیون خدمات شهری، بهداشت و محیط زیست گفت: جمع آوری زباله های خانگی و بیمارستانی، انتقال صنوف آلاینده، ساماندهی اتباع در بازار،  .. از مسائل مرتبط به سلامت شهری کرمان هستند که سال هاست محقق نمی شوند.

وی با بیان این که شهروندان کرمانی مطالبه گر نیستند افزود: در حالی که رسانه ها و شهروندان کرمانی می توانند با انعکاس مشکلات و کمبودها به شورای شهر در زمینه ایجاد وضعیت مطلوب کمک کنند.

مویدی همچنین از خرید و فروش دام و ذبح غیر بهداشتی در جاده قدیم ماهان و نیز اهمال کاری نهادهای مسئول انتقاد کرد.

رئیس کمیسیون خدمات شهری، بهداشت و محیط زیست شورای شهر کرمان با بیان این که طبق قانون مصرف دخانیات در فضای عمومی ممنوع است گفت: مصرف قلیان حتی در ماه رمضان در پارک‌ها از سوی گروه‌های مختلف از جمله بچه‌های کم سن و سال در پیاده‌رو و خیابان و پارک‌ها و نیز جنگل قائم دارند انجام می شود گرچه برخورد با این موضوع وظیفۀ شهرداری نیست اما شهرداری می‌تواند با نصب بنر و کار فرهنگی معضلات قلیان‌کشی را اطلاع‌رسانی کند.

 

تامین فضای تفریحی و ورزشی، بیشترین مطالبه شهروندان است

 

عشرت کردستانی، رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر کرمان با بیان این که ایجاد فضای ورزشی بیشترین مطالبه شهروندان است گفت: در بازدیدهای هفتگی از محلات علاوه بر نیاز به آسفالت، تامین فضای تفریحی و ورزشی بیشترین خواسته مردم بود در همین راستا استفاده از ظرفیت زمین های خالی محلات در دستور کار شهرداری قرار گرفت.

وی مشارکت در برنامه های دهمین سالگرد شهادت شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی، برگزاری رویدادهای محلات مانند رویداد چای نبات، حمایت و مشارکت در برنامه های فرهنگی و هنری نظیر جشنواره فیلم فجر، ساخت مستند و کلیپ از جمله اقدامات انجام شده در کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی کرمان در دوره جدید عنون کرد.

 

کردستانی همچنین راه اندازی مجتمع فرهنگی، ورزشی و تفریحی ویژه بانوان در شهر کرمان با کمک خیرین خبر داد.

 

قلعه های دختر و اردشیر در مرکز شهر ظرفیت تاریخی و تفریحی کرمان است

 

محمدرضا کمساری، رییس کمیسیون گردشگری و میراث فرهنگی شورای اسلامی شهر کرمان گفت: تا 20 روز پیش آمار دقیقی از تعداد املاک مسیری در طرح احیای قلعه دختر و قلعه اردشیر در دست نبود.

وی از شناسایی 400 ملک در این پروژه خبر داد و افزود: وجود کوه و اثری چون قلعه های دختر و اردشیر در مرکز شهر می تواند یکی از ظرفیت های تاریخی و تفریحی کرمان باشد.

کمساری از تشکیل کارگروهی در شهرداری ذیل شهرداری‌های مناطق چهار و پنج خبر داد و خاطرنشان کرد: به دنبال این هستیم که در جریان سفر وزیر میراث‌فرهنگی و رئیس‌جمهور مصوبات خوبی در این خصوص داشته باشیم.

کمساری با اشاره به تاخیر زمان بهره برداری از پروژۀ پیاده راه سازی تجلی و ارگ اظهار داشت: در دستور کار شورا و شهرداری است که پروژۀ خیابان تجلی در بازۀ  زمانی دو ماهه و تا تیرماه تمام شود.

وی همچنین با بیان این که دکل‌ها روی قلاع اگر از شهرداری مجوز گرفتند ما پاسخگو هستیم گفت: شهرداری امروز می‌خواهد بزرگ‌ترین پارک گردشگری را احداث کند اما اگر صاحب کار یک نهاد باشد، می‌تواند صفر تا صد پاسخگو باشد.

به گفته رییس کمیسیون گردشگری و میراث فرهنگی، با اینکه شهرداری مجوز نداده ولی نامه‌نگاری برای جابه‌جایی دکل‌ها انجام شده است. اما گاهی برای حل برخی مباحث، متولیان استانی و حتی گاهی شورای تامین باید پای کار بیایند.

 

سرعت اجرای پروژه‌های عمرانی در شهر کُند است

 

محمدامین شمسی عضو شورای اسلامی شهر کرمان گفت: سرعت پروژه‌های عمرانی در شهر، به کندی پیش می‌رود.

وی با انتقاد از وضعیت روشنایی معابر شهر نیز اظهار داشت: مردم نسبت به وضعیت روشنایی معابر شهر انتقاد دارند؛ نه تنها کوچه پس‌کوچه‌ها بلکه علاوه بر لامپ‌های وسط رفوژ بعد از زیرگذر جبلیه، حتی خیابان‌های شریعتی و بهشتی هم در اکثر اوقات خاموش هستند.

شمسی با اشاره به قول شهرداری در راه‌اندازی و ایجاد بازارچۀ خیابان ابوذر و بازارچه‌های قبل از عید نوروز اظهار داشت: بازارچه ابوذر که راه نیفتاد، در شهر هم اقدام خاصی انجام نشد.

شمسی همچنین با بیان این که بسیاری از مردم نسبت به سگ‌گردانی در پارک‌ها انتقاد دارند افزود:  شهرداری می‌تواند به پلیس در این زمینه کمک کند. در کمیسیون فرهنگی هم این موضوع چند بار مطرح و قرار شد جلوی این اقدام گرفته شود.

 

تعامل ادارات و دستگاه ها دولتی با شورای شهر ضروری است

 

منصور ایرانمنش، رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر با اشاره به ضرورت تعامل ادارات و دستگاه ها دولتی با شورای شهر گفت: هنوز جایگاه قانونی شوراها در کشور به حد مطلوب نرسیده است در حالی که شورا نهاد مهمی در اداره شهر و روستا محسوب می شود.

وی با بیان این که حمل نقل عمومی از ضروریات شهر کرمان است گفت: با وجود تامین تعداد زیادی دستگاه اتوبوس، شهروندان از شبکه حمل و نقل عمومی رضایت ندارند.

ایرانمنش با اشاره به این که در این دوره از فعالیت شورا از نظرات نخبگان و کارشناسان علمی ملی و استان در اجرای طرح های مدنظر استفاده شود افزود: تقاطع همسطح شرف آباد شهر کرمان نیز به دلیل استفاده از نظارت کارشناسی تا جمع بندی نهایی فعلا متوقف شده است.

 

از ضروریات شهرداری کرمان، اصلاح ساختاری و زیربنایی شهر است

 

محمد امینی زاده، رییس کمیسیون حقوقی، نظارت و ارزیابی شورای اسلامی شهر کرمان از ابلاغ 16 راهبرد از سوی شورا به شهردار منتخب خبر داد و گفت: از ضروریات شهرداری کرمان اصلاح ساختاری و زیربنایی شهر است که در هیچ دوره ای به اندازه دوره ششم انجام نشده است.

وی با اشاره به نگاه عدالت محوری شورای ششم افزود: ارائه خدمات شهری به مناطق حاشیه ای شهر نیز در همین راستا صورت می گیرد.

امینی زاده تخصیص بودجه به آسفالت معابر مناطق کم برخوردار شهر کرمان را قابل ملاحظه عنوان و تصریح کرد: در راستای اولویت بندی و جمع بندی مدیریت شهری، از همان ابتدای شکل گیری شورای ششم، جلسات هفتگی با شهردار در زمینه انعکاس مشکلات شهری و انتقال نظر مشورتی اعضای شورا در دستور کار قرار گرفت.

وی همچنین با اشاره به ادامه اجرای پروژه هتل بام کرمان اظهار داشت: توافقاتی از دوره گذشته صورت گرفته که این شورا نیز به آن پایبند است؛ با این حال امیدواریم تحولات اخیر استانداری، در همراه کردن نهادهای ذیربط با مدیریت شهری کرمان اثر بگذارد.

علیرضا نادری، رییس شورای اسلامی شهر کرمان در دومین نشست خبری شورا:

تلاش، داشتن شهری متوازن در همه ابعاد است/

علیرضا نادری، رییس شورای اسلامی شهر کرمان گفت: آنچه مسلم است اعضای شورای اسلامی شهر کرمان همگی عهد بسته اند تا آنجا که در توان دارند برای عمران و آبادی شهر کرمان تلاش کنند.

وی با اشاره به انتخاب شهردار با دقت و وسواس اعضا افزود: شهردار ، بدور از مسائل جناحی و شخصی از بین ۱۲۶ گزینه انتخاب شد؛ زیرا ملاک ما تخصص و تعهد وتوانمندی بود که شهردار کرمان این شاخص ها را دارد و تاکنون نیز به خوبی امور را مدیریت کرده است.

نادری با بیان اینکه تلاش، داشتن شهری متوازن در همه ابعاد است اظهار داشت: تاکید شهردار کرمان نیز ارائه یکسان امکانات شهری و عمران و آبادانی برای تمامی نقاط شهر است.

به اعتقاد وی، کار جهادی، سرعت عمل و نگاه علمی در اجرای پروژه ها و برنامه ریزی ها، از شاخص های بارز اعضای شورای اسلامی شهر کرمان است.

رییس شورای اسلامی شهر کرمان با بیان این که اگر شهردار، شهر را خراب کند ما هم متضرر می شویم افزود: اما اگر در مسیر درست حرکت کنیم و بستر مناسبی نیز فراهم شود خدمات شهری به صورت مطلوب حاصل می شود.

***

رئیس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورای اسلامی شهر کرمان:

بهره‌گیری از تسهیلات و وام‌ها و صدور اوراق مشارکت، دو راه درآمدزایی برای شهرداری است

حسین چناریان، رئیس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورای اسلامی شهر کرمان با بیان این که شهرداری باید منابع مالی خود را تامین کند گفت: در سال های گذشته کمک های دولتی در حوزه های توسعه حمل و نقل عمومی، ساماندهی حاشیه نشینی و احیای بافت فرسوده صورت نگرفت.

وی با اشاره به پیش بینی 700 میلیارد تومان مالیات بر ارزش افزوده در بودجه سال جاری شهرداری افزود: بخشی از منابع شهرداری از محل مالیات بر ارزش افزوده تامین می شود بخشی نیز از محل اخذ عوارض اختصاصی شهرداری است که حدودا  300 میلیارد است.

چناریان همچنین از استفاده شهرداری از دو شیوه جدید تامین مالی خبر داد و خاطرنشان کرد: در دوره جدید مدیریت شهری، استفاده از تبصره‌های بودجۀ دولت در بودجۀ شهرداری مدنظر قرار گرفت که یک مورد آن، بهره‌گیری از تسهیلات و وام‌ها است که پیش‌بینی شده 100 میلیارد تومان از این محل، اخذ شده و بخش عمده آن در حوزۀ حمل‌ونقل عمومی هزینه شود.

وی با بیان اینکه راه دوم، صدور اوراق مشارکت در شهرداری است گفت: یکی از منابع تامین درآمد شهرداری‌ها، فروش املاک و درآمدهاست که در سنوات گذشته رایج بوده اما در بودجۀ امسال اما برای اولین‌بار این عدد نسبت به گذشته از 700 میلیارد به 500 میلیارد تومان کاهش یافته تا اموال شهر فروخته نشود.

چناریان از افزایش عدد تامین منابع سهم سازمان‌ها در بودجۀ امسال خبر داد و افزود: بخشی از درآمدهای شهرداری نیز از محل واگذارایی دارایی‌های سرمایه‌ای و موسسات انتفاعی و درآمدهای مربوط به سازمان‌های شهر است که باید خودشان درآمدزایی کنند ولی در سالیان گذشته مقداری از ماموریت خود دور شدند و از سرجمع منابع کلی شهرداری استفاده کردند.

وی با اشاره به تشکیل کمیته‌های درآمدی در همۀ بخش‌های شهرداری اظهار داشت: مقرر شده مجموعه های شهرداری سهم منابعی که در حوزۀ درآمدی پیش‌بینی شده را بدون اجحاف به مردم پیگیری کنند.

رئیس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری با بیان این که کرمان، استانی است که ذخایر و سرمایه‌ها و درآمدهای بسیار زیادی دارد گفت: با این حال تاکنون حق استان و به ویژه حق مردم شهر از این منابع کلیِ معادن و شرکت‌ها پرداخت نشده است.

چناریان با انتقاد از عدم انتقال حساب‌ شرکت‌های بزرگ صنعتی و معدنی به مرکز استان افزود: سهم مرکز استان از این درآمدها باید پرداخت شود تا کمتر به مردم فشار بیاید و امیدواریم با رویکرد شورا و کمک مجلس بخشی از حق و سهم مردم را از این ذخایر اخذ شده و بودجه مناسب تری برای کرمان محقق شود.

وی دربارۀ عدم پرداخت سهم واقعی شهر کرمان از مالیات بر ارزش افزوده نیز گفت: آمار جمعیت شهری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی واقعی نیست. بیش از 100 هزار نفر حاشیه‌نشین از خدمات شهر استفاده می‌کنند ولی هیچ‌وقت جزو آمار شهر حساب نمی‌شوند تا سهم‌شان از مالیات بر ارزش افزوده لحاظ شود. همچنین، به دلیل شرایط آب‌وهوایی، بیش از 150 هزار نفر در شش، هفت ماه از سال، جمعیت شناور هیچ‌گاه در محاسبۀ مالیات بر ارزش افزوده دیده نمی‌شوند.

***

رییس کمیسیون خدمات شهری، بهداشت و محیط زیست:

تامین سلامت شهری کرمان سال هاست محقق نمی شود

فتح الله مویدی، رییس کمیسیون خدمات شهری، بهداشت و محیط زیست گفت: جمع آوری زباله های خانگی و بیمارستانی، انتقال صنوف آلاینده، ساماندهی اتباع در بازار،  .. از مسائل مرتبط به سلامت شهری کرمان هستند که سال هاست محقق نمی شوند.

وی با بیان این که شهروندان کرمانی مطالبه گر نیستند افزود: در حالی که رسانه ها و شهروندان کرمانی می توانند با انعکاس مشکلات و کمبودها به شورای شهر در زمینه ایجاد وضعیت مطلوب کمک کنند.

مویدی همچنین از خرید و فروش دام و ذبح غیر بهداشتی در جاده قدیم ماهان و نیز اهمال کاری نهادهای مسئول انتقاد کرد.

رئیس کمیسیون خدمات شهری، بهداشت و محیط زیست شورای شهر کرمان با بیان این که طبق قانون مصرف دخانیات در فضای عمومی ممنوع است گفت: مصرف قلیان حتی در ماه رمضان در پارک‌ها از سوی گروه‌های مختلف از جمله بچه‌های کم سن و سال در پیاده‌رو و خیابان و پارک‌ها و نیز جنگل قائم دارند انجام می شود گرچه برخورد با این موضوع وظیفۀ شهرداری نیست اما شهرداری می‌تواند با نصب بنر و کار فرهنگی معضلات قلیان‌کشی را اطلاع‌رسانی کند.

***

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر:

تامین فضای تفریحی و ورزشی، بیشترین مطالبه شهروندان است

عشرت کردستانی، رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر کرمان با بیان این که ایجاد فضای ورزشی بیشترین مطالبه شهروندان است گفت: در بازدیدهای هفتگی از محلات علاوه بر نیاز به آسفالت، تامین فضای تفریحی و ورزشی بیشترین خواسته مردم بود در همین راستا استفاده از ظرفیت زمین های خالی محلات در دستور کار شهرداری قرار گرفت.

وی مشارکت در برنامه های دهمین سالگرد شهادت شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی، برگزاری رویدادهای محلات مانند رویداد چای نبات، حمایت و مشارکت در برنامه های فرهنگی و هنری نظیر جشنواره فیلم فجر، ساخت مستند و کلیپ از جمله اقدامات انجام شده در کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی کرمان در دوره جدید عنون کرد.

کردستانی همچنین راه اندازی مجتمع فرهنگی، ورزشی و تفریحی ویژه بانوان در شهر کرمان با کمک خیرین خبر داد.

***

رییس کمیسیون گردشگری و میراث فرهنگی شورای اسلامی:

قلعه های دختر و اردشیر در مرکز شهر ظرفیت تاریخی و تفریحی کرمان است

محمدرضا کمساری، رییس کمیسیون گردشگری و میراث فرهنگی شورای اسلامی شهر کرمان گفت: تا 20 روز پیش آمار دقیقی از تعداد املاک مسیری در طرح احیای قلعه دختر و قلعه اردشیر در دست نبود.

وی از شناسایی 400 ملک در این پروژه خبر داد و افزود: وجود کوه و اثری چون قلعه های دختر و اردشیر در مرکز شهر می تواند یکی از ظرفیت های تاریخی و تفریحی کرمان باشد.

کمساری از تشکیل کارگروهی در شهرداری ذیل شهرداری‌های مناطق چهار و پنج خبر داد و خاطرنشان کرد: به دنبال این هستیم که در جریان سفر وزیر میراث‌فرهنگی و رئیس‌جمهور مصوبات خوبی در این خصوص داشته باشیم.

کمساری با اشاره به تاخیر زمان بهره برداری از پروژۀ پیاده راه سازی تجلی و ارگ اظهار داشت: در دستور کار شورا و شهرداری است که پروژۀ خیابان تجلی در بازۀ  زمانی دو ماهه و تا تیرماه تمام شود.

وی همچنین با بیان این که دکل‌ها روی قلاع اگر از شهرداری مجوز گرفتند ما پاسخگو هستیم گفت: شهرداری امروز می‌خواهد بزرگ‌ترین پارک گردشگری را احداث کند اما اگر صاحب کار یک نهاد باشد، می‌تواند صفر تا صد پاسخگو باشد.

به گفته رییس کمیسیون گردشگری و میراث فرهنگی، با اینکه شهرداری مجوز نداده ولی نامه‌نگاری برای جابه‌جایی دکل‌ها انجام شده است. اما گاهی برای حل برخی مباحث، متولیان استانی و حتی گاهی شورای تامین باید پای کار بیایند.

***

شمسی عضو شورای اسلامی شهر کرمان:

سرعت اجرای پروژه‌های عمرانی در شهر کُند است

 محمدامین شمسی عضو شورای اسلامی شهر کرمان گفت: سرعت پروژه‌های عمرانی در شهر، به کندی پیش می‌رود.

وی با انتقاد از وضعیت روشنایی معابر شهر نیز اظهار داشت: مردم نسبت به وضعیت روشنایی معابر شهر انتقاد دارند؛ نه تنها کوچه پس‌کوچه‌ها بلکه علاوه بر لامپ‌های وسط رفوژ بعد از زیرگذر جبلیه، حتی خیابان‌های شریعتی و بهشتی هم در اکثر اوقات خاموش هستند.

شمسی با اشاره به قول شهرداری در راه‌اندازی و ایجاد بازارچۀ خیابان ابوذر و بازارچه‌های قبل از عید نوروز اظهار داشت: بازارچه ابوذر که راه نیفتاد، در شهر هم اقدام خاصی انجام نشد.

شمسی همچنین با بیان این که بسیاری از مردم نسبت به سگ‌گردانی در پارک‌ها انتقاد دارند افزود:  شهرداری می‌تواند به پلیس در این زمینه کمک کند. در کمیسیون فرهنگی هم این موضوع چند بار مطرح و قرار شد جلوی این اقدام گرفته شود.

***

رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورا:

تعامل ادارات و دستگاه ها دولتی با شورای شهر ضروری است

منصور ایرانمنش، رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر با اشاره به ضرورت تعامل ادارات و دستگاه ها دولتی با شورای شهر گفت: هنوز جایگاه قانونی شوراها در کشور به حد مطلوب نرسیده است در حالی که شورا نهاد مهمی در اداره شهر و روستا محسوب می شود.

وی با بیان این که حمل نقل عمومی از ضروریات شهر کرمان است گفت: با وجود تامین تعداد زیادی دستگاه اتوبوس، شهروندان از شبکه حمل و نقل عمومی رضایت ندارند.

ایرانمنش با اشاره به این که در این دوره از فعالیت شورا از نظرات نخبگان و کارشناسان علمی ملی و استان در اجرای طرح های مدنظر استفاده شود افزود: تقاطع همسطح شرف آباد شهر کرمان نیز به دلیل استفاده از نظارت کارشناسی تا جمع بندی نهایی فعلا متوقف شده است.

***

رییس کمیسیون حقوقی، نظارت و ارزیابی شورا:

از ضروریات شهرداری کرمان، اصلاح ساختاری و زیربنایی شهر است

محمد امینی زاده، رییس کمیسیون حقوقی، نظارت و ارزیابی شورای اسلامی شهر کرمان از ابلاغ 16 راهبرد از سوی شورا به شهردار منتخب خبر داد و گفت: از ضروریات شهرداری کرمان اصلاح ساختاری و زیربنایی شهر است که در هیچ دوره ای به اندازه دوره ششم انجام نشده است.

وی با اشاره به نگاه عدالت محوری شورای ششم افزود: ارائه خدمات شهری به مناطق حاشیه ای شهر نیز در همین راستا صورت می گیرد.

امینی زاده تخصیص بودجه به آسفالت معابر مناطق کم برخوردار شهر کرمان را قابل ملاحظه عنوان و تصریح کرد: در راستای اولویت بندی و جمع بندی مدیریت شهری، از همان ابتدای شکل گیری شورای ششم، جلسات هفتگی با شهردار در زمینه انعکاس مشکلات شهری و انتقال نظر مشورتی اعضای شورا در دستور کار قرار گرفت.

وی همچنین با اشاره به ادامه اجرای پروژه هتل بام کرمان اظهار داشت: توافقاتی از دوره گذشته صورت گرفته که این شورا نیز به آن پایبند است؛ با این حال امیدواریم تحولات اخیر استانداری، در همراه کردن نهادهای ذیربط با مدیریت شهری کرمان اثر بگذارد.