در نشست شورای اسلامی شهر کرمان بررسی شد؛

اجرای سامانۀ دوچرخه‌های اشتراکی و پارک حاشیه‌ای خودرو

نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان، با حضور رییس و سایر اعضای شورا و شهردار کرمان برگزار شد.

 در این نشست درخصوص دو طرح اجرای سامانۀ دوچرخه‌های اشتراکی و اجرای پارک حاشیه‌ای خودرو با نصب علایم و پارکومتر، بررسی‌های لازم انجام و مقرر شد تا به‌منظور تصویب این دو طرح، شهرداری زمینۀ کار را فراهم کرده و گزارش کاملی از ابعاد مختلف پروژه‌ها به شورای اسلامی شهر ارایه کند.

در ابتدای این نشست، رییس شورای اسلامی شهر کرمان ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت علی(ع)، ایشان را آیینۀ تمام‎‎نمای اسلام و تجسم کامل عدالت دانست و با اشاره به پشت سرگذاشتن شب‌های قدر، سالروز شکست خفت‌بار آمریکا در صحرای طبس را نیز گرامی داشت.

علیرضا نادری افزود: شکست آمریکا چیزی جز یاری خداوند برای حفظ انقلاب اسلامی ایران نبود و این موضوع برای کشور ایران مبارک و مایه مباهات است.

در ادامۀ جلسه و اعلام گزارش کمیسیون‌های شورای اسلامی شهر، منشی شورا به برگشت دو مصوبه ازسوی هیأت تطبیق اشاره کرد و گفت: این دو مصوبه درخصوص املاک واگذارشده متعلق به شهرداری به متقاضیان پلاک 2975 و متقاضیان املاک تصرفی در محدودۀ طرح تفضیلی بوده که لازم است در صحن علنی شورا مجدد بررسی شود.

سیدمحمدصادق تقوی افزود: طبق اعلام هیأت تطبیق، این مصوبه با ماده 13 آیین‎نامه مالی شهرداری‌ها و بند 14 ماده 80  قانون شوراها مغایرت دارد.

رییس کمیسیون حقوقی، نظارت و ارزیابی شورا نیز با بیان اینکه این دو مصوبه به سابقه تصرفات در شهرک «شهید همت» (صنعتی) و محدودۀ روستای «شیشه‌گر» مربوط بوده و براساس آن مقرر شده تصرفات به قیمت کارشناسی با تخفیف به مالکان ارایه شود، گفت: ماده 13 آیین‎نامه مالی شهرداری‌ها، فروش اموال منقول و غیرمنقول شهرداری را از طریق مزایده کتبی مجاز می‌داند و ایراد گرفته‌شده، مبتنی بر آن است که املاک باید از طریق مزایده واگذار شود.

محمد امینی‌زاده تصریح کرد: مزایده گذاشتن این املاک ممکن نیست؛ زیرا تبعاتی به‌دنبال دارد؛ بنابراین، بنابر ضرورت پیشنهاد می‎شود تا بر مصوبه تأکید شود.

حسین چناریان، رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورا نیز با اشاره به اینکه شهرداری در روند تعیین‌تکلیف زمین‌ها با اخذ دستور قضایی موظف بوده که با متصرفات تعیین‌تکلیف کند، افزود: امکان مزایده وجود ندارند و هیأت تطبیق باید در این زمینه توضیحات کافی اریه دهد.

فتح‌الله مؤیدی، رییس کمیسیون خدمات‌شهری، بهداشت و محیط‌زیست شورا نیز ادامه داد: تعدادی از مالکان با خرید زمین از زمین‌خواران مدت زیادی است که در آن مناطق ساکن هستند و تعداد محدودی از آن‌ها متصرف‌اند؛ بنابراین، هیأت تطبیق باید این موضوع را در نظر بگیرد و شورای شهر بر اجرای این مصوبه اصرار کند.

شهردار کرمان نیز به برگزاری جلسات متعدد در استانداری درخصوص املاک تصرف‌شده در محدوده‎های غیرقانونی شهر اشاره کرد و گفت: پیگیری‌های زیادی انجام دادیم و درنهایت در جلسات به جمع‌بندی مکتوب رسیدیم که برای املاک دارای تصرفات بالای پنج‌سال، امکان مزایده وجود ندارد و می‌توان آن‌ها را به قیمت  کارشناسی در یک شرایط خاص به خود مالک واگذار کرد.

سعید شَعرباف، با تأکید بر اینکه مزایده این املاک با قدمت بالا تبعات اجتماعی دارد و معقول نیست، بیان کرد: این موضوع در نهادهای نظارتی قابل قبول است؛ بنابراین، باید از مصوبه دفاع و بر اجرای آن پافشاری کرد.

 تشکیل هیأت عالی سرمایه‌گذاری

در ادامۀ این جلسه، منشی شورا به ارسال نامه شهرداری به شورای اسلامی شهر مبنی بر تشکیل «هیأت عالی سرمایه‌گذاری» اشاره کرد و گفت: طبق درخواست شهرداری، به‌منظور تصمیم‌گری تمام امور سرمایه‌گذاری و مشارکت شهرداری‌ها، هیأت عالی سرمایه‌گذرای ازسوی شهرداری در حال شکل‌گیری است.

سیدمحمدصادق تقوی افزود: به استناد تبصره دو، بند الف، ماده 10 اصلاحیه شیوه‌نامه سرمایه‌گذاری و مشارکت در شهرداری‌ها، یکی از شروط تشکیل این هیأت، معرفی یکی از اعضای شورای اسلامی شهر در این هیأت است که بر این اساس «حسین چناریان»، رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری، به‌عنوان نماینده شورا در این هیأت معرفی می‌شود.

 

تهاتر بدهی‌های شهرداری با شرکت برق

رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورا در اعلام مصوبه‌های این کمیسیون به موضوع تهاتر بدهی‌های شهرداری به شرکت «توزیع نیروی برق شمال استان» اشاره و خاطرنشان کرد: طبق ایراد وارد شده از هیأت تطبیق، پیمانکار به‌عنوان طرف تهاتر معرفی شده است؛ درحالی‌که به‌صورت مستقیم نمی‌توان این اقدام را انجام داد و سازمان دولتی باید نماینده‌ای را در این خصوص معرفی کند.

حسین چناریان، با بیان اینکه با اعلام به شهرداری و در جلسه‌ای مشترک، توافق‌نامه‌ها عوض شده است، افزود: شرکت توانیر نماینده‌ای در این خصوص معرفی کرد و تهاتر بدهی شهرداری با برق اصلاح شد.

 

اجرای پارک حاشیه ای با نصب علایم و پارکومتر

رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورا در گزارش این کمیسیون به پروژه «صاروج پارس» و «پارک حاشیه‌ای» و قرارداد بین شهرداری با سرمایه‌گذار در این خصوص اشاره کرد و گفت: در حال حاضر، این موضوع در کارگروه ترافیک شهرداری کرمان مطرح و تأکید شده شهرداری تا زمینه اجرای پارک حاشیه‌ای را با نصب علایم و پارکومتر فراهم کند.

منصور ایرانمنش افزود: در این خصوص شهرداری طی ارسال نامه‌ای به شورای شهر، درخواست صدور مجوز کرده است که در کمیسیون تصمیم گرفته شد پس از بررسی‌های لازم و گزارش نهایی، زمینه کار فراهم و تصمیم نهایی گرفته شود.

اجرای سیستم دوچرخه‌های اشتراکی

وی در ادامه، به بررسی طرح «دوچرخه‌های اشتراکی» در شهر کرمان  اشاره کرد و با بیان اینکه کلیات اجرای این طرح مورد موافقت اعضای شورای شهر است، افزود: در این طرح قرار است دوچرخه‌های نسل سه به تعداد ۳۲ دستگاه مورد استفاده قرار گیرد.

ایرانمنش از پیش‌بینی تعداد ۶۰۰ عدد دوچرخه استاندارد شهری در این طرح خبر داد و گفت: اجرای این سیستم در شهر به تشویق نسل جوان و فرهنگ‌سازی درخصوص استفاده از حمل‌و‌نقل پاک نیاز دارد.

وی افزود: بنابراین، شهرداری مکلف شده درخصوص فرهنگ‌سازی و ایجاد ذهنیت مثبت در این زمینه کار کند و بعد از آن با مصوب نهایی شورا، کار انجام شود.

رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورا با تأکید بر اینکه شهرداری باید درخصوص پارک حاشیه‌ای لوازم را فراهم کند و بررسی‌های لازم  را انجام دهد، ادامه داد: شورای ترافیک استان نیز باید طرح را بررسی کند و شهرداری تبعات اجرای طرح از لحاظ وضعیت حضور کسبه در محل، مورد بررسی قرار دهد.

شهردار کرمان هم در این خصوص به مشخص بودن تعهدات شهرداری در این دو  قرارداد اشاره کرد و گفت: تعهد کردیم به‌صورت مشخص، «پارک حاشیه‌ای» و «پارک ممنوع» را با کمک نیروی انتظامی اجرا کنیم، اما لازم است شورای ترافیک استان طرح را تأیید کند.

سعید شعرباف، با بیان اینکه هر دو طرح  پارک حاشیه‎ای و ایجاد مسیر مجزای  دوچرخه‌سواری، به‌دلیل ایجاد محدودیت‌ها، تبعات اجتماعی خواهد داشت، ادامه داد: این اقدامات نیاز به مدیریت دارد، اما قطعاً اجرای این دو طرح برای شهر مفید است.

رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورا، به مراجعه تعدادی از اهالی بلوار «شهید سلیمانی»، ادامه پل «کوثر» و درخواست بازگشایی این مسیر اشاره کرد و گفت: بر این اساس شورای شهر خواستار اعلام گزارش شهرداری درخصوص اقدامات در رفع انسداد این مسیر شده است.

ایرانمنش افزود: طبق گزارش معاون حمل‌ونقل و امور زیربنایی شهردار، مقررشده اداره برق برای روشنایی اقدام کند و با اصلاح هندسی، مسیر تا انتهای آسفالت بازگشایی شود که در این خصوص شهرداری باید گزارشی به شورا ارسال کند.

وی به اعلام نامه‌ای از دفتر تسهیل‌گری سرآسیاب درخصوص ساماندهی میدان «بیرم‌آباد» و ورودی شهر از سمت جاده «ماهان» اشاره کرد و با بیان اینکه این طرح آماده و مناقصه آن برگزار شده است، گفت: اجرای طرح با توجه به حساس بودن ورودی شهر و احتمال تصادفات، باید هرچه زودتر شروع شود.

ایرانمنش، درخصوص مصوبات، به موضوع واگذاری و آزادسازی اسناد تعدادی از اتوبوس‌های بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: این مورد در شورا مطرح و مصوب شد بعد از پایان قرارداد، اسناد آزاد و اتوبوس‎ها به صاحبان آن‌ها منتقل شود.

وی به درخواست شهرداری مبنی بر خرید یک دستگاه «لودر» اشاره کرد و افزود: موافقت شد این دستگاه «لودر» با قیمت کارشناسی و براساس کارایی، خریداری شود.

رییس کمیسیون خدمات‌شهری، بهداشت و محیط‌زیست شورا هم پیشنهاد راه‌اندازی بازارچه‌هایی برای عرضۀ محصولات از تولید به مصرف را مطرح کرد و گفت: این اقدام در راستای حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده، دست دلالان را کوتاه می‌کند.

فتح‌الله مؤیدی همچنین خواستار ساماندهی دست‌فروشان در نقاط مشخص‌شده شد و افزود: معمولاً این افراد کالاهای بی‌کیفیت را به هر قیمت می‌فروشند که لازم است بر کار آن‌ها نظارت شود.

 تعیین‌تکلیف بازارچه‌های خوداشتغالی

وی در ادامه، خواستار تعیین‌تکلیف غرفه‌های خوداشتغالی پارک شهید مطهری شد و با تأکید بر اینکه تعلل در ساماندهی این غرفه‌ها منجر به بروز مشکلاتی می‌شود و ادعای مالکیت غرفه‌داران تبعاتی را به‌دنبال  دارد، از شهرداری خواست در این خصوص گزارش کاملی ارایه کند.

شهردار کرمان نیز با بیان اینکه کار وارد فرایند قضایی شده است، توضیح داد: با موقوفه و غرفه‌داران مذاکره شد، ولی به نتیجه نرسیدیم؛ بنابراین، از غرفه‌داران شکایت می‌‌کنیم.

شعرباف‌ افزود: ادعا شده که کل پارک و بازارچه موقوفه است، اما ادعاهای اوقاف را تأیید نکردیم.

وی درخصوص ایجاد مکان‌هایی برای عرضه مستقیم کالا از تولید به مصرف، گفت: دو نقطه شناسایی شده؛ یکی در منطقه «بلدالامین» و دیگری در ورودی جاده قدیم «ماهان».

شهردار کرمان  با تأکید بر اینکه این اقدام به سرمایه‌گذار نیاز دارد و مانند بازارچه «ابوذر»، شرکت‌هایی مانند شرکت تعاونی روستایی می‌توانند در این زمینه همکاری کنند، گفت: دنبال بازارداری نیستیم؛ از کسانی که به سرمایه‌گذاری در این بخش تمایل دارند، استقبال می‌کنیم.

وی با اعلام اینکه علاوه بر دو نقطۀ  مشخص‌شده، به‌زودی دو نقطۀ دیگر برای راه‌اندازی بازارچه‌های عرضه کالا مشخص و اعلام می‌شود، افزود: در این اقدام باید هزینه‌ها محاسبه و زیرساخت لازم فراهم شود.

محمدرضا کمساری، رییس کمیسیون میراث فرهنگی و گردشگری شورا نیز با گلایه از اینکه علی‌‎رغم برگزاری جلسه با شرکت تعاونی روستایی، بازارچه «ابوذر» در شب عید راه‌اندازی نشد، گفت: با وجود مصوبه شورای شهر راه‌اندازی این بازارچه معطل مانده است.

شهردار کرمان در این خصوص گفت: بازارچه را به شرکت تعاونی روستایی تحویل دادیم، اما این شرکت اعلام کرده بازگشایی این بازارچه، به مقدماتی نیاز دارد؛ بنابراین، منتظر اقدام آن‌ها هستیم.

در ادامه، محمدرضا کمساری، رییس کمیسیون میراث فرهنگی و گردشگری شورا به موضوع جابه‌جایی شهرداری منطقه پنج به مکان مناسب در جوار بازار «قلعه‌محمود» اشاره کرد و گفت: در این خصوص با آموزش و پرورش جلسه‌ای برگزار و درخصوص تحویل‌گرفتن این ملک بررسی‌های لازم انجام و توافق شد در اسرع وقت اقدام لازم انجام شود.

چناریان، رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورا نیز بر تعیین‌تکلیف پروژه‌های سرمایه‌گذاری در گذشته، دلیل به نتیجه نرسیدن تعدادی از آن‌ها و همچنین پروژه‌های کنونی و قراردادهای شهرداری تأکید کرد که شهردار کرمان در این خصوص از جمع‌بندی نهایی شش پروژه در شهر کرمان خبر داد.

شعرباف افزود: به‌زودی در مورد پروژه‌های گذشته و تعدادی از طرح‌های جدید شهری و همچنین قراردادهای منعقد شده، گزارشی ارایه خواهیم کرد.

محمدامین شمسی، نایب‌رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورا نیز به معرفی مدیر بازرسی شهرداری اشاره کرد و گفت: در بعضی از پرونده‌ها کم‌کاری مشاهده می‌شود؛ بنابراین، پیشنهاد می‌شود سامانه‌ای برای پالایش نیروهای شهرداری ایجاد شود.