تعیین‌تکلیف پروژۀ «شهید حاج‌یونس زنگی‌آبادی» تا هفتۀ آینده

در نشست عمومی شورا مطرح شد:

تعیین‌تکلیف پروژۀ «شهید حاج‌یونس زنگی‌آبادی» تا هفتۀ آینده

نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان، امروز با حضور اکثر اعضای شورا و شهردار کرمان برگزار شد.

رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورا در این نشست، از مدیریت برخی از بوستان‌های شهر انتقاد کرد و گفت: فضای برخی از بوستان‌ها، زیبندۀ شهر نیست.

حسین چناریان، به فضای بوستان‌ها به عنوان فضای عمومی شهر اشاره کرد و گفت: این فضا در شهر کرمان زیبنده نیست و شاید دلیل آن اداره و مدیریت بوستان‌هاست که عمده آن به شرکت‌های بخش خصوصی داده شده است.

وی با بیان اینکه در برخی موارد، مدیریت این بوستان‌ها با دلسوزی و مراقبت کافی همراه نیست، گفت: به همین دلیل زیرساخت‌ها و وسایل این بوستان‌ها تخریب شده ‌است.

رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورا، با اشاره به ورود موتورسیکلت‌ها به بوستان‌ها افزود: این مسأله از لحاظ ایمنی، آسیب‌رساندن به زیرساخت‌ها و تحت تأثیر قراردادن آرامش خانواده‌ها، بسیار حائز اهمیت است و باید به آن رسیدگی شود.

چناریان ادامه داد: همچنین در برخی بوستان‌ها، با روزه‌خواری بعضی افراد مواجه هستیم که اگر مسافران را مستثنا کنیم، این کار نباید در ملاء‌عام انجام شود.

وی بیان کرد: حتی در برخی موارد استعمال دخانیات و دیگر موارد در بوستان‌ها دیده می‌شود که باید حتماً به آن رسیدگی شود.

رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورا، با اشاره به اینکه متأسفانه نگهداری بوستان‌ها هم به‌خوبی انجام نمی‌شود و شرکت‌های تحت قرارداد شهرداری، دلسوزانه عمل نمی‌کنند، گفت: این مهم مربوط به بوستان‌های حاشیه شهر هم نیست و در مرکز و دیگر نقاط شهر هم دیده می‌شود.

چناریان تأکید کرد: از شهردار می‌خواهم در مدیریت بوستان‌ها تجدید نظر شود و بر این امر مدیریت و نظارت دقیق‌تری صورت گیرد.

محمدامین شمسی، منشی شورا نیز، از سگ‌گردانی در پارک‌های شهر انتقاد و درخواست پیگیری کرد.

در ادامه، رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورا، در بررسی نامه‌های کمیسیون مربوط گفت: طی هفته گذشته در این کمیسیون، بیش از 20 مورد نامه‌های رسیده از شهرداری و شهروندان، مطرح و بررسی شد که 15 مورد نیاز به مصوبه دارد.

چناریان افزود: در درخواست‌های رسیده، نکته‌ای در خصوص توافق‌نامه املاک مسیری وجود دارد که این توافق‌نامه‌ها باید اصلاح شوند تا حقی ضایع نشود.

وی ادامه داد: این اصلاح در خصوص زمان توافق‌نامه‌هاست که باید از یک‌سال، به زمان بیشتر یا نامحدود تغییر پیدا کند.

شهردار کرمان نیز در این خصوص با بیان اینکه یک تیم حقوقی تشکیل دادیم تا این مورد را بررسی کند، گفت: همکاران ما در بخش حقوقی معتقدند باید محدودۀ زمانی برای این کار در نظر گرفته شود.

سعید شعرباف افزود: سیستم حقوقی نمی‌تواند با بدهی‌های بدون زمان کار کند و  تعهدات طرفین باید در قرارداد زمان‌دار باشد تا مکانیسمی وجود داشته باشد که در آن تضمین شود فرد برای دریافت پروانه ساختمانی مراجعه می‌کند.

وی ادامه داد: البته تا جایی که اطلاع دارم، قانوناً می‌تواند بدون زمان باشد؛ بنابراین، از بازرسی و حوزه حقوقی استعلام شده تا براساس نتیجه آن، مدت‌زمان نهایی را اعلام کنیم.

شهردار کرمان با بیان اینکه شورا می‌تواند مصوبه‌ای در این خصوص داشته باشد تا به‌عنوان مثال زمان از یک‌سال به سه‌سال تغییر کند، گفت: بنابراین، در صورتی که در مدت‌زمان نامحدود امکان صدور پروانه ساختمانی وجود داشت، زمان به‌طور کلی حذف می‌شود؛ در غیر این صورت، مدت‌زمان مورد تأیید شورا ملاک عمل قرار خواهد گرفت.

رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورا نیز به بررسی اجرای پروژه تقاطع «سردار شهید حاج‌یونس زنگی‌آبادی» در سه‌راهی «شرف‌آباد» در این کمیسیون اشاره کرد و گفت: طی نشستی با حضور مجری و مشاور طرح، شهردار، نماینده قرارگاه خاتم و اکثر اعضای شورا و تعدادی از اساتید و صاحب‌نظران حوزۀ ترافیک، پیرامون چرایی و اولویت اجرای این تقاطع گفت‌وگو و تبادل نظر شد.

منصور ایرانمنش افزود: در این نشست با ارایه دلایل و مستنداتی که توسط مشاور طرح آورده شده بود، چهار سناریو توضیح داده شد که یکی، حفظ وضعیت موجود؛ دوم، اجرای دوربرگردان هم‌سطح؛ سوم، اجرای دوربرگردان غیرهم‌سطح، و چهارم، اجرای تقاطع غیرهم‌سطح بود.

وی ادامه داد: در دوره گذشته با بررسی این سناریوها، درنهایت به این جمع‌بندی رسیده بودند که تقاطع غیرهم‌سطح بهترین گزینه است.

رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورا، با بیان اینکه بیشتر شرکت‌کنندگان در این نشست بر این نظر بودند که این پروژه باید هرچه زودتر اجرا شود، گفت: برخی هم با اشاره به آماده‌نبودن مطالعات جامع ترافیک شهر، معتقد بودند که باید در اجرای این پروژه تأمل و صبر کرد؛ چراکه باید بررسی شود آیا اجرای این طرح، اولویت دارد یل خبر و در پی آن، مسایل اقتصادی و هزینه‌ای هم مطرح شد که آیا با وضعیت اقتصادی موجود، اجرای این تقاطع مقدور و درست است، یا اینکه این هزینه در خدمات‌شهری و یا اجرای تقاطع غیرهم‌سطح دیگری استفاده شود.

ایرانمنش اظهار داشت: درنهایت اجرا یا عدم اجرای این تقاطع به بررسی یک‌هفته‌ای موکول شد تا بعد از بررسی بیشتر، هفته آینده به صحن علنی شورا آورده شود.

رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورا با بیان اینکه امیدواریم تصمیم خوب و کارشناسانه‌ای در این خصوص گرفته شود، گفت: سعی بر این است که نظر فنی و تخصصی کارشناسان و افراد صاحب نظر در این زمینه گرفته شود؛ ضمن اینکه این موضوع در طرح تفصیلی و اسناد بالادستی هم دیده شده بود و در بررسی که شهرداری داشته نیز، بر اجرای آن تأکید داشتند، اما برخی از اعضای شورا معتقد بودند به بررسی بیشتر نیاز است.

ایرانمنش افزود: امیدواریم این پروژه هرچه زودتر تعیین‌تکلیف و گره ترافیکی این محدوده رفع شود.

رییس کمیسیون گردشگری و میراث فرهنگی شورا نیز به موارد مطرح شده در کمیسیون متبوع خود اشاره کرد و گفت: تعیین‌تکلیف وضعیت «قلعه‌دختر» و «قلعه‌اردشیر» و  جابه‌جایی شهرداری منطقه پنج به ساختمانی در منطقه «قلعه‌محمود»، ازجمله موارد مطرح‌شده در این کمیسیون بود.

محمدرضا کمساری با اشاره به اینکه املاک تملک‌شده در محدودۀ «قلعه‌دختر» و «قلعه‌اردشیر»، 102 هزار و 235 مترمربع و املاک تملک‌نشده، 118 هزار و 199 مترمربع است، گفت: حدود 65 درصد املاک هنوز تملک نشده است.

وی افزود: البته در این طرح تغییری رخ داده و 94 هزار و 952 مترمربع از املاک تملک‌شده از دستور کار تملک خارج شده است.

رییس کمیسیون گردشگری و میراث فرهنگی شورا، با بیان اینکه جلسه‌ای در این خصوص با شهردار کرمان و شهردار منطقه پنج داشتیم، گفت: در این جلسه مصوب شد کارگروهی با مسئولیت پیگیری خاصِ این موضوع تشکیل شود.

کمساری همچنین تقویت گردشگری و اضافه‌کردن یک اتوبوس گردشگری به پروژۀ «کرمون‌گردون» و تعریف دو محور «تور» را از دیگر موارد مطرح‌شده در این کمیسیون دانست.

نایب‌رییس شورا و نایب‌رییس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی شورا نیز در غیاب کردستانی، رییس این کمیسیون گفت: در این هفته در کمیسیون فرهنگی، تقدیر از معاونت سیما و منظر سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری، در دستور کار قرار گرفت.

محمود بابایی، به موزه «دیرینه‌شناسی» نیز به‌عنوان دیگر مورد بررسی‌شده در این کمیسیون اشاره کرد و ادامه داد: مقرر شد سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری برای واگذاری مکان به این موزه و اداره آن، قراردادی پنج‌ساله تنظیم کند و مدیر موزه نیز هر سال گزارش کار و عملکرد سالانه موزه را به شورا ارایه دهد تا برای تمدید قرارداد بر مبنای عملکرد، تصمیم‌گیری شود.

رییس کمیسیون خدمات‌شهری، بهداشت و محیط‌زیست شورا نیز به تأیید چهار نقطه برای تخلیه خاک‌ونخاله‌های ساختمانی اشاره و بر اطلاع‌رسانی بیشتر در این زمینه تأکید کرد.

فتح‌الله مؤیدی، به درخواست بنیاد شهید مبنی بر اختصاص قطعه‌ای در آرامستان قدیم به والدین شهدا و ایثارگران اشاره کرد و گفت: در کمیسیون با اختصاص 200 قطعه قبر دوطبقه در محدودۀ مورد نظر برای والدین شهدا و ایثارگران موافقت شد.

وی به تعیین‌تکلیف هرچه سریع‌تر اموال توقیف‌شده توسط اجراییات شهرداری اشاره و خاطرنشان کرد: از سال 85 تاکنون، وسایلی در انبار شهرداری وجود دارد که باید هرچه سریع‌تر با اطلاع‌رسانی گسترده‌تر تعیین‌تکلیف و به صاحبان خود برگردانده شود.

مؤیدی بر تعیین مکان در پنج منطقۀ شهر جهت ساماندهی کارگران فصلی نیز تأکید کرد.

رییس کمیسیون هوشمند سازی، شفافیت و بهره‌وری شورا نیز گفت: نرخ کرایه‌تاکسی در اسفندماه گذشته تصویب و به فرمانداری ارسال شد، اما در شورا اعلام شد این مصوبه در فرمانداری مورد ایراد قرار گرفته و به کمیسیون تنظیم بازار ارجاع شده است.

سیدمحمد موسوی افزود: با اینکه تأکید بر این است که به لحاظ صراحت قانون، تصویب نرخ کرایه‌تاکسی در اختیار و وظیفه شوراست، این مصوبه به شورای حل اختلاف فرستاده شده است.

وی ادامه داد: معطلی این مصوبه، هم به ضرر شهروندان و هم به ضرر تاکسی‌داران است و حق و حقوق‌شان نادیده گرفته می‌شود.

شهردار کرمان نیز گفت: برای این موضوع از وزارت صمت استعلام رسمی داریم که به فرمانداری هم ارسال کردیم و در حال پیگیری هستیم.

رییس کمیسیون حقوقی، نظارت و ارزیابی شورا نیز در این نشست گفت: از شهرداری می‌خواهیم تکالیف بودجه‌ای را که در سال 1401 آمده، در زمان خودش انجام دهد.

محمد امینی‌زاده افزود: صورت جامع هزینه و درآمد شهرداری در نیمه دوم سال هم تا اوایل اردیبهشت به شورا اعلام شود.

وی تأکید کرد: همچنین شهرداری باید نتیجه اجرای بودجه در سال گذشته را تا پایان اردیبهشت‌ماه به شورا ارایه دهد.

امینی‌زاده، به اجرای بند 32 ماده 80 قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران هم اشاره کرد و گفت: در صورت اجرای این بند، موازی‌کاری ادارات در شهرها کاهش می‌یابد.

وی گفت: این بند نشان می‌دهد که نگاه قانون‌گذار به شورای شهر، فراتر از شورای شهرداری است و کاملاً نگاه، شورای شهر است.

رییس کمیسیون حقوقی، نظارت و ارزیابی شورا افزود: طبق این بند، واحدهای شهرستانی تمام دستگاه‌های خدمت‌رسان عمومی، غیرعمومی، دولتی و غیردولتی، موظف هستند برنامۀ سالانه خود را درخصوص خدمات‌شهری تنظیم کرده و در اختیار شورای شهر قرار دهند که متأسفانه تاکنون این مهم اجرا نشده است.

رییس کمیسیون حقوقی، با اشاره به نامه خود در پایان سال گذشته به رییس شورا برای تأکید بر اجرای این بند ازسوی نهادها، تصریح کرد: اجرای این بند بسیاری از موازی‌کاری‌ها و اتلاف منابع در اداره‌ها و شهر را از بین می‌برد؛ این دستگاه‌ها باید برنامه خود را به شورای اسلامی شهر کرمان ارایه کنند.

محمدصادق تقوی، دیگر منشی شورای شهر نیز گفت: عمل به شعار امسال جزو وظایف نهادهاست؛ در این راستا شهرداری قبل از سال، مرکز نوآوری را راه‌اندازی کرد که قابل تقدیر است.

وی افزود: امیدواریم در سال‌جاری ظرفیت استفاده از نخبگان در شورا و شهرداری بیشتر شود و مرکز پژوهش شورا و شهرداری که شکل خوبی گرفته، تخصصی‌تر کار را پیش ببرد.