در نخستین نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان در سال جدید؛

از اقدامات نوروزی شهرداری قدردانی شد

 نخستین نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان در سال ۱۴۰۱، با حضور رییس و سایر اعضای شورا و شهردار کرمان برگزار، و از اقدامات و برنامه‌های شهرداری کرمان در ایام نوروز قدردانی شد.

به گزارش کرمان‌آنلاین، علیرضا نادری، رییس شورا، در نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان، ضمن تبریک آغاز سال جدید و حلول ماه مبارک رمضان و آرزوی توفیق خدمت بیشتر با اخلاص و در راه خدا، افزود: از کارکنان معاونت‌ها و سازمان‌های شهرداری تشکر می‌کنم که در ایام نوروز امسال، چهره‌ای متفاوت و زیبا برای شهر کرمان رقم زدند.

سیدمحمدصادق تقوی نیز بیان کرد: از خدمات شهرداری در ایام نوروز تشکر می‌کنیم و امیدواریم نقاط ضعف برطرف شده و نقاط قوت تقویت شود.

سپس، رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورا، ضمن تشکر از خدمات و تلاش‌های شهرداری و اعضای شورا در روزهای پایانی سال 1400 در تصویب بودجۀ پیشنهادی شهرداری، بیان کرد: از تلاش اعضای شورا، نیروهای شهرداری و شهردار محترم برای پیگیری و بررسی بودجۀ سال ۱۴۰۱ و اینکه پیشنهادها و اولویت‌های شورا را مدنظر داشتند، تشکر می‌کنم.

حسین چناریان، با اشاره به اینکه بخشی از املاک متعلق به شهرداری ازجمله در محلۀ «شهید همت»(شهرک صنعتی)، یا به‌صورت اجاره در سنوات گذشته به افرادی واگذار شده یا بعضاً تصرف شده‌اند، بیان کرد: شهرداری برای تعیین‌تکلیف و ساماندهی این بخش از زمین‌ها، پیشنهادی را به شورا ارائه کرده که در کمیسیون تصویب شد.

وی افزود: در متن پیشنهادی شهرداری، آمده است: «پیرو پیشنهادات قبلی و مجوزهای شوراهای پیشین درخصوص املاک پلاک‌های ثبتی قیدشده متعلق به شهرداری واقع در محلۀ «شهید همت»، از آنجاکه در دهۀ 60 تعدادی از قطعات زمین به متقاضیان واجد شرایط جهت ساماندهی صنوف مزاحم به‌صورت اجاره تحویل داده شده و همچنین در سنوات گذشته تعدادی از این املاک توسط شخصی، تصرف و به اشخاص ثالث واگذار شده، به‌دلیل وجود تبعات اجتماعی و مشکلات مالی افراد متصرف، خواهشمند است اجازه فرمایید نسبت به واگذاری قطعات موردنظر به قیمت کارشناسی روز تا پایان سال 1401 با شرایط ذکرشده اقدام شود»، که در این خصوص با سه پیشنهاد شهرداری موافقت شد.

رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورا ادامه داد: درخواست دوم شهرداری در همین راستا در مورد اراضی محدودۀ «الله‌آباد» است که خارج از محدودۀ خدمات شهری قرار گرفته، اما املاک آن متعلق به شهرداری است.

چناریان افزود: پیشنهاد شهرداری درخصوص واگذاری اراضی واقع در محدودۀ پلاک ۲۹۷۵، به این صورت است که تقاضا شده در مورد اراضی مذکور و همچنین املاک تصرفی در محدودۀ طرح تفصیلی شهر کرمان که دارای کاربری هستند و قدمت تصرف و ساخت‌وساز آن‌ها مربوط به قبل از سال 1396 بوده، نسبت به تعیین‌تکلیف این املاک و واگذاری آن‌ها با هدف جلوگیری از زمین‌خواری و تضییع حقوق شهرداری، حداکثر تا پایان سال‌جاری، بدون تشریفات قانونی پس از تعیین ارزش روز قیمت ‌ملک موردنظر توسط کارشناسان دادگستری با کاهش ۱۵ درصدی با امکان تقسیط حداکثر شش‌ماه از تاریخ کارشناسی بدون کارمزد به افراد موافقت شود.

درنهایت با پیشنهاد شهرداری، موافقت و مقرر شد اقساط تا شش ماه، بدون کارمزد و تا 30 ماه با کارمزد در نظر گرفته شود.

رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورا، همچنین درخصوص انعقاد قرارداد با موسسۀ حسابرسی، جهت حسابرسی عملکرد ۱۴۰۰ شهرداری، بیان کرد: متن قرارداد تغییر کرد و در کمیته حسابرسی تصویب شد و پس از انتشار فراخوان، پنج موسسۀ حسابرسی اعلام آمادگی کردند که درنهایت قرارداد انجام حسابرسی سال ۱۴۰۰ شهرداری با موسسه موردنظر که درجه استاندارد لازم را داشت، با مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان منعقد شد.

 

چناریان افزود: این موسسه باید تا مردادماه، حسابرسی عملکرد ۱۴۰۰ شهرداری را انجام داده و گزارش آن را به شورا ارائه دهد.

در ادامۀ این نشست، رییس کمیسیون خدمات‌شهری، بهداشت و محیط زیست شورا، ضمن تشکر از خدمات شهرداری در آماده‌سازی شهر برای ایام نوروز، خاطرنشان کرد: البته گله‌مندی‌هایی هم بود که امیدواریم در سال جدید برطرف شود.

فتح‌الله مؤیدی، با اشاره به ارائه گزارش معاونت خدمات‌شهری شهرداری و مدیران سازمان‌های تحت پوشش این معاونت به کمیسیون خدمات‌شهری شورا، بیان کرد: گزارشی از وضعیت مالی این سازمان‌ها ارائه شد و این انتقاد وجود داشت که به سازمان‌ها ازجمله آتش‌نشانی با وجود وصول درآمد دو برابر بیشتر از بودجۀ مصوب، مبلغ بسیار کمتری از بودجه اختصاص داده می‌شود.

وی یادآور شد: مجموعۀ تولید گل‌وگیاه شهرداری با تولیدات باکیفیت تا حد زیادی خودکفا شده که این اقدام، صرفه‌جویی قابل توجهی در هزینه‌های شهرداری به‌دنبال دارد و چنین تلاش‌هایی باید حمایت شود.

سپس، رییس کمیسیون میراث فرهنگی و گردشگری شورا، با اشاره به تلاش‌ها و برنامه‌های شهرداری در ایام نوروز، از مجموعۀ سازمان‌ها و معاونت‌های شهرداری به‌ویژه معاونت خدمات‌شهری، شهرداری‌های مناطق، سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری و شهردار کرمان به‌خاطر فضای خوبی که در ایام نوروز در سطح شهر ایجاد کردند، تشکر کرد.

محمدرضا کمساری با اشاره به اینکه از زمان شیوع کرونا، امسال، اولین سالی بود که سفرها به‌طور گسترده از سر گرفته شد و قابل پیش‌بینی بود که کرمان، میزبان مسافران زیادی در ایام نوروز باشد، تصریح کرد: بعد از شهادت سردار دل‌ها، نام کرمان را به‌عنوان جهان‌شهر و پایگاه مقاومت مطرح می‌کنیم؛ پس باید امکانات و خدمات گسترده‌ای در شأن این نام فراهم کنیم.

وی افزود: این در حالی است که در ایام نوروز، اصلی‌ترین مشکل مسافران، اسکان آن‌ها بود که باید در سطح استان فکری به حال این موضوع می‌شد.

کمساری ادامه داد: متأسفانه در نوروز امسال شاهد بلاتکلیفی مسافران به‌خصوص زائران سردار دل‌ها بودیم که انتظار برنامه‌ریزی دقیق‌تری را ازسوی مسئولان شهر کرمان داشتند و اگر گروه‌های جهادی و مردمی ورود نمی‌کردند، تعداد بیشتری از زائران بلاتکلیف می‌ماندند.

رییس کمیسیون میراث فرهنگی و گردشگری شورا با تأکید بر اینکه باید در  زمینۀ اسکان مسافران نوروزی، برنامه‌ریزی بهتری صورت می‌گرفت، خاطرنشان کرد: شهرداری هم بخشی از این مسئولیت را بر عهده داشته؛ اینکه نسبت به سال گذشته بهتر عمل شده، جای تقدیر دارد، اما ضعف‌هایی هم وجود دارد که باید برطرف شود.

کمساری ادامه داد: همۀ نهادهای متولی ازجمله شهرداری، آموزش و پرورش و میراث فرهنگی زحمت کشیدند، اما باید بدانیم از این پس، باید برنامه‌ریزی بهتری داشته باشیم.

وی بیان کرد: من به‌عنوان رییس کمیسیون گردشگری شورا از مسافران و زائرانی که در ایام نوروز دچار مشکل شدند، عذرخواهی می‌کنم.

رییس کمیسیون میراث فرهنگی و گردشگری شورا افزود: از الآن باید برای تعطیلات تابستان و ایام محرم برنامه‌ریزی کنیم تا خاطرۀ بهتری از کرمان در ذهن مسافرانی که به این شهر می‌آیند، ثبت شود.

سپس، محمدامین شمسی، منشی شورا، دو پرسش از شهردار مطرح کرد؛ نخست اینکه پروژه‌های عمرانی در خیابان فیروزه به چه دلیل پس از گذشت یک ماه هنوز کامل نشده است؟