محمود بابایی، نایب رئیس شورای اسلامی شهر کرمان- نقش شورای شهر در مدیریت شهری نباید کمرنگ دیده شود. ملی بودن پروژه فاضلاب شهری از شورای شهر سلب مسئولیت نمی‌کند. حفظ معابر شهر و ایجاد امنیت برای زندگی مردم و پیشبرد صحیح کارها مدنظر شورای شهر است و به هر قیمتی حاضر نیستیم تنها پروژه‌ای در شهر اجرا شود بلکه ابعاد اجتماعی و فرهنگی پروژه‌ها نیز برایمان مهم است. با این دیدگاه، خود را محق می‌دانیم. نه فقط درباره‌ی پروژه‌ی فاضلاب بلکه درباره‌ی پروژه‌های کوچک و بزرگ دیگر، شورا دقت‌نظر کافی را دارد و از وظیفه‌ی نظارتی خود کوتاه نمی‌آید و منافع شهر را پیگیری می‌کند. شورا براساس وظیفه‌ی قانونی خود، نه فقط درباره‌ی پروژه‌ی فاضلاب، بلکه بر همه‌ی پروژه‌های کوچک و بزرگ نظارت می‌کند و از این وظیفه‌ی خود کوتاه نمی‌آید؛ شرکت آب‌وفاضلاب نیز پذیرفته در تفاهم‌نامه‌ی مربوط به فروش فاضلاب شهر به بخش خصوصی، پسابی که سهم شهرداری است را نیز تخصیص دهد.

پروژه‌ی فاضلاب از جمله اقدامات مهم در شهر است؛ اما به هر قیمتی حاضر نیستیم در شهر فقط پروژه‌های عمرانی اجرا شود بلکه ابعاد اجتماعی و فرهنگی اقدامات برایمان مهم است. در این زمینه، نه به‌دنبال مچ‌گیری هستیم و نه به‌دنبال تعطیلی کار؛ بلکه تاکید شورای شهر این است که در کارهای عمرانی باید همه‌ی ابعاد از جمله مسائل اجتماعی شهر و رفاهیات مردم دیده شود. در این مورد آبفا موافقت کرده حقابه‌ای که شهرداری باید از پروژه‌ی فاضلاب بگیرد را به تفاهم‌نامه اضافه کند، درباره‌ی اختلافی که بین شورا و پیمانکار فاضلاب پیش آمده، با پیمانکاران فاضلاب در مقطعی به شدت با مشکل برخوردیم چرا که کیفیت آسفالت حفاری‌ها بسیار نامناسب بود و به معابر شهر آسیب زده می‌شد. در دی‌ماه نیز طی بازدیدی از سطح شهر به همراه جمعی از اعضای شورا نارضایتی از کیفیت آسفالت را مطرح کردیم. 15 روز به پیمانکار فرصت دادیم که آسفالت‌‌ انجام‌شده را اصلاح کند و گفتیم اگر این اتفاق نیفتد، مجوز حفاری نمی‌دهیم. مهلت داده‌شده به اتمام رسید ولی این مطلوبیت ایجاد نشد به همین دلیل، مدتی مانع صدور مجوز برای حفاری‌های جدید شدیم. پس از آن، در جلسه ای در فرمانداری مقرر شد جلوی کار پیمانکاران کوچکی که کم‌کاری کردند و آسفالت مطلوبی انجام ندادند گرفته شود اما دیگر پیمانکاران بتوانند کار را پیش ببرند. بعد از این، کیفیت آسفالت‌ معابر خیلی بهتر شد.

فاضلاب پروژه‌ای مهم و ملی است و موضوع تامین آب شرکت‌های بزرگ مطرح است ولی در شهر کرمان اجرا می‌شود که مسئول حفظ و نگهداری و سیاست‌گذاری در آن شورای شهر است و نمی‌توانیم بگوییم چون ملی است، زندگی روزمره و منافع مردم شهر اهمیت ندارد. پروژه فاضلاب شهری باید تحت نظارت شورای شهر پیش برود. لازم است برنامه‌ریزی کلان برای شهر صورت بگیرد اما در کنار آن نباید مشقت بیش از اندازه برای زندگی روزانه‌ی مردم ایجاد کنیم؛ به این بهانه که می‌خواهیم 10 سال دیگر خدمتی به آن‌ها ارائه کنیم. خط قرمز ما در اظهارنظرها، تصمیمات و پیگیری‌ها و نظارت‌های شورای شهر، منفعت مردم است و حاضر نیستیم به بهانه‌ی یک مسئله‌ی فوری، در درازمدت، شهر و مردم را به مشکل بیندازیم و معابر شهری را دچار مشکلاتی کنیم که غیرقابل بازگشت باشد.

به نقل از فردای کرمان

https://fardayekerman.ir/news/36473