گام به گام تا تقویت صنعت گردشگری؛

شناسایی، پشتیبانی و بازاریابی ظرفیت های گردشگری کرمان

محمدرضا کمساری، رییس کمیسیون گردشگری و میراث فرهنگی شورای اسلامی شهر کرمان- صنعت گردشگری در کشورهای پیشرفته ای  که از منابع گاز و نفت و معادن بی بهره اند محل درآمد و توسعه است اما در ایران با وجود سرمایه های بی نظیر تاریخی و طبیعی راه زیادی را هنوز طی نکرده است. برای پیشرفت صنعت پاک گردشگری در شهری که ظرفیت های تاریخی، طبیعی و مذهبی اش آمار بالای ثبت ملی و جهانی را دارد سه گام باید تعریف شود.

در گام اول نیاز است ظرفیت ها و پتانسیل های بالقوه و بالفعل این حوزه چون قطعات یک پازل کنار هم قرار بگیرند؛ پازلی که تصویری کامل از شهری است که در دل تاریخ کهن این سرزمین هزاران سال آرمیده و به ساکنان و مهمانانش آرامش داده است. بناهای تاریخی و مذهبی متعدد در هسته مرکزی شهر، خانه ها و باغ ها در حلقه پیرامونی شهر و مزار مطهر سردار دلها در آغوش همرزمانش. هم طولانی ترین راسته بازار را دارد هم قدیمی ترین محله ها را. هم باغ شازده ماهان و هم کلوت های شهداد و قلعه دختر و جنگل دست کاشت و همچنین صنایع دستی باارزش و منحصر بفردی که در دنیا نظیر ندارند. این جاذبه های گردشگری از دیروز تا به امروز تاریخ، تمدن، فرهنگ و هویت کرمان و کرمانی را شکل داده و ضروری است با حمایت و پشتیبانی مسئولان امر و فعالان اجتماعی به بار نشیند.

اینجا همان گام دوم برداشته می شود؛ حمایت قانونی، مادی، معنوی و اجرایی از آن چه حلقه های گسسته این صنعت را کنار هم می گذارد. نهادهایی که می توانند نسبت به تقویت این صنعت قدمی بردارند در هم افزایی و هم اندیشی با هم نقشه ای از ظرفیت ها و جاذبه های گردشگری کرمان تهیه کرده و روش ها و ابزارهایی برای معرفی این داشته ها و شناسایی نداشته های این حوزه فراهم کنند تا کرمان، که من بعد می توان از آن به عنوان چهارمین شهر مذهبی ایران نام برد به کامل ترین نحو ممکن به جهانیان معرفی شود. در پیشرفت حاصل از تقویت صنعت درآمدزای گردشگری، همه سود می برند. ورود گردشگر به شهر کرمان که در مسیر اقامت، خرید و گردش پول خرج کند رونق اقتصادی به دنبال دارد. به همین دلیل در راستای تحقق مدیریت واحد شهری نهادهای متولی هر کدام در تقویت زیرساخت های صنعت گردشگری وظیفه ای دارند و مسئولیتی به دوش می کشند تا با بازسازی و بهینه سازی مسیرها، معابر و محورهای تعریف شده گردشگری، تقویت حمل و نقل عمومی و احداث مراکز تفریحی و خرید دیگر جای خالی در پازل گردشگری شهری کرمان نباشد.

گام سوم نیز وقتی برداشته می شود که همه شهر برای ورود گردشگران داخلی و خارجی آماده شده باشد. تبلیغ جاذبه های تاریخی، طبیعی و مذهبی گردشگری کرمان در رسانه های متنوع جهان برای جذب مستمر گردشگران مختلف در مناسبت های متفاوت نیازمند باور و اراده همگانی از مدیران تا شهروندان است تا همه ما چه مسئول باشیم چه شهروند، هنرمند یا ورزشکار و فعال مدنی یا اجتماعی، در شمایل یک سفیر گردشگری دیار کریمان را به بهترین شکل ممکن پذیرای مهمانان خود کنیم و این مهم میسر نمی شود مگر با برداشتن اصولی و همیشگی سه گام شناسایی، پشتیبانی و بازاریابی ظرفیت های گردشگری کرمان.