در نشست عمومی شورا بیان شد:
شهرداری منطقه پنج به محدوده بازار «قلعه‌محمود» منتقل می‌شود

 

نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان، با حضور رییس و سایر اعضای شورا و شهردار کرمان برگزار شد.
به گزارش کرمان‌آنلاین، رییس شورای اسلامی شهر کرمان در این نشست با تبریک مبعث حضرت رسول اکرم(ص) گفت: از آنجاکه در حال تدوین بودجه 1401 هستیم و هزینه‌های سال آینده در حال پیش‌بینی است؛ نیاز است مطالبات اعضای شورا در بخشی که برای شهرداری هزینه‌بر است، از هم‌اکنون دیده شود.
علیرضا نادری افزود: اجرای برخی از اقدامات پیشنهادی اعضای شورا، در راستای وظایف جاری شهرداری است که به تأمین مالی مجزا نیاز ندارد، اما برخی از خواسته‌های شورا، به تأمین مالی نیاز دارد؛ بنابراین، نمی‌توانیم به‌صورت موردی و انفعالی با این پروژه‌ها برخورد کنیم.
رییس شورای اسلامی شهر کرمان همچنین با اشاره به قرار داشتن در روزهای پایانی سال گفت: از شهردار می‌خواهم گزارش کاملی از فعالیت‌های دورۀ اخیر به شورا و از طریق رسانه‌ها به مردم ارایه کند.
نادری افزود: همچنین خدمات مثبتی که با سازمان‌دهی جدید در شهرداری انجام شده، باید به اطلاع عموم رسانده شود تا زحمات کارکنان شهرداری نادیده گرفته نشود.
رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورا نیز با اشاره به بررسی بودجه سال آینده شهرداری کرمان گفت: بیش از دوماه در حال بررسی بودجه 1401 شهرداری هستیم.
حسین چناریان با بیان اینکه در جلسات متعدد، لوایح عوارضی شهرداری بررسی شد، گفت: در سنوات گذشته لوایح عوارض توسط شوراها تصویب شده، اما برخی که به‌عنوان لوایح درآمدی شهرداری است، مورد اشکال قانونی و ابطال قرار گرفته بود.
وی افزود: در این دوره لوایح عوارضی شهرداری با دقت بیشتر و با رعایت موارد قانونی بررسی و تصویب شد.
رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورا ادامه داد: پس از آن، لایحه بودجه پیشنهادی شهرداری طی چهار جلسه مطرح و بررسی شد؛ ضمن اینکه تا پایان فرصت باقی‌مانده، به برنامه‌هایی که در ارتباط با بخش تملک دارایی و عمرانی شهرداری است، با دقت خواهیم پرداخت تا بودجه‌ای مناسب مصوب کنیم.
رییس کمیسیون حقوقی، نظارت و ارزیابی شورای شهر نیز با بیان اینکه بند 32 ماده 80 قانون وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی و شهرداران کشور می‌گوید واحدهای شهرستانی تمام سازمان‌ها و مؤسسات عمومی غیردولتی که در زمینۀ ارایۀ خدمات شهری وظایفی برعهده دارند، موظف هستند برنامۀ سالانه خود را درخصوص خدمات شهری در چارچوب اعتبارات و بودجه سالانه به شورا ارایه دهند، گفت: اما تاکنون، در این خصوص کاری انجام نشده و این در حالی است که اگر این بند از ماده قانونی اجرا شود، علاوه بر حفظ منظر شهری، از اتلاف منابع و موازی‌کاری ادارات جلوگیری می‌شود.
محمد امینی‌زاده افزود: این ماده قانونی از سال 75 تصویب شده و تمام دستگاه‌های خدمت‌رسان عمومی و غیرعمومی دولتی و غیردولتی را موظف کرده تا برنامه سال آیندۀ خود را در اختیار شوراهای اسلامی شهر قرار دهند.
وی با بیان اینکه عدم توجه ازسوی نهادهای مشمول این قانون بی‌اعتنایی به قانون است، تأکید کرد از رییس شورا تقاضا دارم این موضوع را پیگیری کنند.
امینی‌زاده افزود: شاید عدم توجه نهادهای مشمول این قانون، به‌دلیل ترس از قدرت‌گیری شوراها به‌عنوان یک نهاد مردمی است و می‌خواهند از تفویض اختیار به این نهاد مردمی شانه خالی کنند؛ در صورتی که اجرای این بند قانونی به نفع مردم شهر و زمینه‌ای برای اجرای مدیریت و خدمات یکپارچه شهری است.
رییس کمیسیون گردشگری و میراث فرهنگی شورا هم با بیان اینکه در کرمان ظرفیت‌های زیادی در حوزۀ گردشگری وجود دارد، گفت: اگر توجه ویژه‌ای به اماکن تاریخی و گردشگری بشود، فضای بسیار خوبی برای بهره‌مندی و استفادۀ همشهریان و گردشگران به‌وجود خواهد آمد.
محمدرضا کمساری به بازدید از بازار «قلعه‌محمود» به‌عنوان یک ظرفیت بسیار مطلوب تاریخی در شهر کرمان اشاره کرد و با بیان اینکه شهرداری باید یک بازه زمانی مشخص برای انتقال شهرداری منطقه پنج به محدوده این بازار و مکان مشخص‌شده تعیین کند، گفت: باید هرچه سریع‌تر این انتقال انجام شود؛ چراکه زمینه‌ای برای احیای بازار «قلعه‌محمود» خواهد بود.
وی افزود: تقریباً یک‌چهارم غرفه‌های بازار «قلعه‌محمود» متعلق به اداره اوقاف و امور خیریه است که باید با همکاری این نهاد فعال شوند.
رییس کمیسیون گردشگری و میراث فرهنگی شورا ادامه داد: نام‌نویسی حدود 100 متقاضی در دفتر تسهیلگری بازار «قلعه‌محمود» در قالب سرمایه‌گذار و هنرمندِ حوزۀ صنایع، زمینه‌ای مناسب برای احیا و فعال کردن این بازار است.
کمساری با اشاره به تملک واحدها و ساختمان‌هایی که در محدودۀ «قلاع ‌دختر و اردشیر» وجود دارد، گفت: در هنگام اجرای فاز اول این محدوده، مدیریتی برای تملک املاک وجود داشته که در صورت صلاحدید شهردار کرمان، شهرداری منطقه پنج نسبت به فعال کردن این دفتر اقدام کند تا کار تملک حدود هشت ساختمانی که از فاز اول معطل مانده، پیگیری شود.
وی افزود: به گفته کارشناسان، این طرح باید بازنگری شود؛ بنابراین، طرح بازنگری‌شده باید به شورا ارایه شود تا هرچه زودتر بررسی و مشکل مردم منطقه حل شود.
رییس کمیسیون هوشمندسازی، شفافیت و بهره‌وری شورا نیز گفت: در جلسۀ گذشته آقای امینی‌زاده، طرحی برای شفافیت شورا بیان کردند که در همان جلسه اعلام کردم این طرح باید برای بررسی و تصویب در اختیار اعضای شورا قرار گیرد.
سیدمحمد موسوی افزود: علی‌رغم اصرار بر مطرح‌شدن این طرح در کمیسیون شفافیت، همۀ اعضا موافقت کردند کمیسیون در این خصوص اظهار نظر نکند؛ بلکه در یک جلسه عمومیِ شورا مطرح و رأی‌گیری شود.
رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا نیز گفت: در این کمیسیون مقرر شد ساماندهی تابلوهای اصناف با هماهنگی کمیسیون خدمات‌شهری در دستور کار قرار گیرد.
عشرت کردستانی افزود: در این زمینه رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورا از کمسیون فرهنگی خواست با در نظر گرفتن قانون و عدم ایجاد مزاحمت برای کسبه‌ای که قانونی اقدام کرده‌اند، کار را پیش ببرند.
منصور ایرانمنش نیز گفت: در این خصوص باید بیشتر بررسی و نتیجه به شورا اعلام شود تا برای مردم مزاحمت و دردسر ایجاد نشود.
رییس شورا نیز در این خصوص گفت: حتی تابلوهایی که قانونی نصب شده، باید به‌صورت کارشناسی ساماندهی شود؛ چراکه بی‌نظم و آشفته هستند.
رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا همچنین بیان کرد: با توجه به جلساتی که از قبل داشتیم، مقرر شد نمادهای ملی و مذهبی در المان‌های شهری رعایت شود.
کردستانی افزود: در همین رابطه مصوب شد طی دو هفته المان سردار دل‌ها در ورودی شهر اصلاح شود؛ همچنین سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری موظف شد ظرف مدت یک هفته گزارشی در خصوص جابه‌جایی یا تغییر المان میدان «بسیج» ارایه دهد.
وی ادامه داد: مقرر شد المان میدان «آزادی» که برای مردم خاطره‌انگیز است، در پارک «شورا» نصب شود.
رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا با اشاره به اینکه برای ورودی «هفت‌باغ»، طرح‌های زیادی مطرح شده است، گفت: درنهایت پیشنهاد «دشت پرچم» که مکتب «سپهبد شهید حاج‌قاسم سلیمانی» را در آن مطرح می‌کند، ارایه دادیم که مقرر شد بیشتر بررسی شود.
کردستانی همچنین در خصوص موزه «دیرینه‌شناسی استاد تجربه‌کار» که بزرگترین و کامل‌ترین موزه در این خصوص است، گفت: مقرر شد این موزه برای بازدید گردشگران در ایام نوروز، در آکواریوم پارک «شهید مطهری» به نمایش گذاشته شود.
وی با بیان اینکه آخرین اثر استاد «شاهرخی»، هنرمند مجسمه‌ساز مطرح کرمانی به نام «مادر» که به موزه دفاع مقدس اهدا شده نیز مقرر شد با موافقت موزه دفاع مقدس، به شهرداری برگردانده شود، گفت: همچنین سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری باید ظرف دو هفته این اثر را تکمیل کرده و نتیجه جانمایی را نیز به شورا اعلام کند.
رییس کمیسیون خدمات‌شهری، بهداشت و محیط زیست شورا هم به تعیین سه نقطه برای تخلیه خاک‌ونخاله‌های ساختمانی اشاره کرد و گفت: مقرر شد بعد از اطلاع‌رسانی، خودروی رانندگان متخلفی که در مکان‌هایی غیر از مکان‌های اعلام‌شده، به تخلیه خاک‌ونخاله ساختمانی اقدام می‌کنند، از یک هفته تا 10 هفته توقیف و 10 تا 20 میلیون جریمه شود.
فتح‌الله مؤیدی همچنین گفت: از شهرداری می‌خواهم بازارچه‌هایی برای ارایه محصولات اساسی از تولید به مصرف و با قیمت مناسب، در مناطق پنج‌گانه راه‌اندازی کند.
رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورا هم با بیان اینکه آسفالت تمام معابر اصلی سطح شهر مشکل دارد، گفت: اگر قرار است طبق سیاست شورا، شهرداری به‌تنهایی معابر را آسفالت کند، باید هرچه زودتر تعیین‌تکلیف شود.
منصور ایرانمنش افزود: همچنین اجرای ادامه بلوار «سپهبد شهید حاج‌قاسم سلیمانی» ازجمله درخواست‌های بخشی از مراجعه‌کنندگان به این کمیسیون است؛ چراکه شهرداری در این محدوده پروانه ساختمانی صادر کرده، اما این افراد به مکان‌های مورد نظر دسترسی ندارند.
وی ادامه داد: این افراد بارها به شهرداری مراجعه کردند، اما پاسخ قانع‌کننده‌ای دریافت نکردند؛ به همین دلیل، با شهرداری مکاتبه کردیم که طی 15 روز آینده این موضوع تعیین‌تکلیف شود.
رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورا با اشاره به طرح جهش تولید مسکن گفت: ماده 11 و 12 این قانون تأکید دارد شهرداری‌ها زمین‌های داخل شهر و بافت فرسوده را به این مهم اختصاص دهند، نه زمین‌های حاشیه شهر، تا پس از ساخت، خدمت‌رسانی با مشکل مواجه نشود.
ایرانمنش از شهردار کرمان درخواست کرد به این موضوع اهتمام ویژه داشته باشد و گفت: در سال‌های اخیر به‌طور گسترده به محدوده شهر اضافه شده است؛ بنابراین، باید از گسترده‌تر شدن شهر جلوگیری کنیم.
رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورا نیز در این خصوص گفت: قطعاً اجرای طرح جهش تولید مسکن، ضروری است و شورا و شهرداری هم به وظایف خود در این خصوص عمل می‌کنند، اما دولت در سنوات گذشته در این زمینه کوتاهی کرده و در تأمین مسکن مهر نیز، به زیرساخت‌ها توجه نشد.
چناریان افزود: قبل از پیش‌بینی زمین برای ساخت مسکن، ابتدا باید زیرساخت‌هایی مانند آب، برق، گاز، آسفالت معابر، جدول‌گذاری، فضای سبز وغیره پیگیری و اجرا شود.
شهردار کرمان نیز در این خصوص گفت: از دید اقتصادی قانون فعلی تولید مسکن برای شهرداری‌ها هزینه دارد.
شعرباف افزود: پس از فرمان رهبر معظم انقلاب با توجه به اینکه دولت قبل چندان به ساخت مسکن اعتنایی نکرد، ستاد اجرایی فرمان امام(ره) با همکاری بنیاد مسکن نسبت به تولید مسکن اقدام کرد.
وی با بیان اینکه در کرمان زمین بسیار بزرگی به این مهم اختصاص داده شد، گفت: اما چون این پروژه از مالیات بر ارزش افزوده معاف شده، شهرداری دریافتی در این خصوص نخواهد داشت.
شهردار کرمان افزود: از طرفی مردم توقع دارند حجم زیادی از معابر که در این محدوده ایجاد می‌شود، آسفالت ‌شود و شهرداری خدمات عمومی ارایه دهد که هزینه دارد؛ بنابراین، از دولت و مجریان این طرح درخواست داریم حداقل معابر اصلی و سرانه‌های خدماتی مانند نیروی انتظامی، بهداشت وغیره را تعیین‌تکلیف کنند.
محمدصادق تقوی، عضو شورا نیز با بیان اینکه در حوزۀ پلیس ساختمان شهرداری کرمان، نظارت خوبی انجام نمی‌شود، گفت: درخصوص کمیسیون ماده 100 هم باید قبل از رسیدن به این کمیسیون، با تشدید نظارت و توقف ساخت‌وساز، جلوی تخلفات ساختمان‌ها گرفته شود تا با تصور پرداخت جریمه، به‌راحتی به تخلف خود ادامه ندهند.
وی افزود: همچنین تاکنون ستاد نوروزی شهرداری تشکیل نشده و فعالیت‌های متمرکز و منسجمی از شهرداری در این خصوص ندیدیم؛ بنابراین، اقدامات این حوزه باید به‌صورت منسجم اجرا شود تا شهر حال‌وهوای عید نوروز به خود بگیرد.