درنشست عمومی شورا مطرح شد : اطلاع‌ رسانی نحوۀ هزینه‌کرد شهرداری، باعث جلب رضایت مردم خواهد شد


نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان، با حضور رییس و سایر اعضای شورا و شهردار کرمان برگزار شد.

رییس شورای اسلامی شهر کرمان در این نشست، از شهردار کرمان به‌دلیل انتشار اطلاعات حقوق و دستمزد کارکنان شهرداری و شفافیت در این خصوص تشکر کرد.

علیرضا نادری، ضمن تبریک ایام‌الله دهه فجر گفت: حرکت مثبت شهردار کرمان در جهت انتشار لیست حقوق و دستمزد کارکنان شهرداری کرمان، مورد رضایت مردم هم خواهد بود؛ مردم باید بدانند مبالغی را که به شهرداری می‌پردازند، در چه زمینه‌ای هزینه می‌شود.

وی با بیان اینکه یک بخش از بودجه شهرداری حقوق و دستمزد است و بخش دیگر، در حوزۀ اقدامات عمرانی، نظافت و زیباسازی شهر هزینه می‌شود، گفت: اطلاع‌رسانی نحوۀ هزینه‌کرد شهرداری، باعث اطمینان خاطر، جلب رضایت و افزایش مشارکت مردم خواهد شد.

رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورا نیز با بیان اینکه مسأله شفاف‌سازی، مصوبه شورا بود، گفت: شفاف‌سازی، به بستر و زمینه‌سازی نیاز دارد تا حاشیه‌سازی نشود.

حسین چناریان افزود: یکی از ضرورت‌ها، توضیح نظام حقوق و مزایای شهرداری بود؛ بنابراین، باید همزمان، نوع سیستم و مجموعه کلیات حقوق و مزایای کارکنان شهرداری را شفاف‌سازی می‌کردیم تا جلوی قضاوت‌ها، برداشت‌ها و حاشیه‌سازی‌ها گرفته می‌شد.

رییس کمیسیون گردشگری و میراث فرهنگی نیز در این خصوص گفت: شاید عدم آگاهی افراد از گروه، سوابق فرد، وغیره، برداشت‌ها و بازخوردهای اشتباهی را رقم زده و اگر این عدم آگاهی و اطلاعاتِ ناقص ادامه پیدا کند، به صلاح شهرداری نخواهد بود.

محمدرضا کمساری ادامه داد: این موارد باید مشخص شود تا مردم درست نتیجه‌گیری کنند.

در ادامه، چناریان، رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورا، به مصوبات کمیسیون متبوع خود پرداخت و گفت: شهرداری کرمان پیشنهاد داده برای 281 نفر از کارکنان زن شهرداری، از محل آیین‌نامۀ رفاهی 1400، برای هر فرد مبلغ 425 هزار تومان هدیه تهیه شود.

وی افزود: در این طرح، خرید کالاهای صنایع دستی فروشگاه «سی‌سی» ارایه شده که در کمیسیون مطرح و تأکید شد به کارکنانی که بیش از سه فرزند دارند، مبلغ بیشتری داده شود.

رییس کمیسیون حقوقی، نظارت و ارزیابی شورا نیز در این خصوص گفت: براساس آیین‌نامه رفاهی سال 1400، برای روز زن و روز مرد، مبلغی در نظر گرفته شده که پیشنهاد می‌شود مبلغ مورد نظر در کارت رفاهی کارکنان شهرداری واریز شود.

در ادامه، پرداخت هدیه روز زن و مرد از طریق واریز به کارت رفاهی کارکنان، مورد موافقت اعضای شورا قرار گرفت.

رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورا همچنین به پیشنهاد شهرداری مبنی بر اصلاحیه بودجه به مبلغ 198 میلیارد و 534 میلیون ریال اشاره کرد.

در ادامه، پس از بررسی موضوع، با توجه به ضرورت اقدامات مختلف برای آغاز سال جدید، اصلاح بودجه مورد موافقت قرار گرفت.

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا نیز ضمن تشکر از شهردار کرمان به‌خاطر شفافیت و انتشار اطلاعات حقوق و دستمزد کارکنان شهرداری گفت: این مهم علاوه بر اینکه دغدغه رهبر معظم انقلاب است، ماده قانونی است و خلأ آن احساس می‌شود؛ چراکه مکانیزمی برای کاهش فساد و زد و بند در ارگان‌های مختلف خواهد بود.

عشرت کردستانی همچنین با اشاره به مصوبات کمیسیون متبوع خود گفت: با نامگذاری زیرگذر میدان «آزادی» به نام «شهدای حماسه 17 دی» که پیشنهاد برخی از خانواده‌های شهدای تشییع بود، موافقت شد.

وی افزود: همچنین کوچه شماره 40 خیابان «شهید مطهری» به نام «شهید علی‌اکبر فریدونی»، کوچه شماره 2 بلوار «شهید احمد هدایت»، به نام «راهدار» و کوچه شماره 23 هم‌جوار اداره پُست استان کرمان به نام کوچه «پُست» نامگذاری شد.

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا ادامه داد: معبر 30 متری واقع در بلوار «امام حسن مجتبی(ع)»، به نام «شهیدان عامری» نامگذاری شد؛ همچنین به پیشنهاد ستاد امر به معروف و نهی از منکر برای نامگذاری خیابانی به همین نام شهید شاخص این حوزه، «شهید مرتضی ضیاعلی»، کوچه شماره 8 خیابان «مفتح»، به نام این شهید بزرگوار مزین و نامگذاری شد.

کردستانی با بیان اینکه شهر کرمان نامزد «شهر ملی صنایع دستی» است، گفت: با توجه به تغییر کاربری خیابان «شهید تجلی» به پیاده‌راه، مصوب شد بدون تغییر نام خیابان، گذر، به نام «صنایع دستی» نامگذاری شود؛ ضمن اینکه چند ورودی انتهایی خیابان «شهید تجلی» نیز به نام‌های گذر «مسگران»، «قالی‌بافان» و «پته‌دوزها» نامگذاری شد.

رییس کمیسیون خدمات شهری، بهداشت و محیط زیست شورا نیز گفت: طی بازدید از ایستگاه‌های تاکسی توسط اعضای این کمیسیون، متأسفانه ضوابط بهداشتی درخصوص کرونا چندان رعایت نمی‌‌شود.

فتح‌الله مؤیدی با بیان اینکه در برخی موارد، نرخ مصوب هم رعایت نمی‌شود، تصریح کرد: کمیته انضباطی تاکسیرانی مدت‌هاست که تشکیل نمی‌شود؛ بنابراین، نیاز است این کمیته تشکیل شود و نماینده شورا هم باید در این کمیته حضور داشته باشد تا سلیقه‌ای برخورد نشود.

وی با اشاره به طرح سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری مبنی بر واگذاری درخت به شهروندان، از مشکلات برخی سرویس‌های بهداشتی عمومی شهر گلایه و تأکید کرد: علاوه بر اینکه باید سرویس‌های بهداشتی موجود به‌خصوص برای ایام عید، بازسازی و قابل استفاده شود، افزایش سرویس‌های بهداشتی عمومی نیز باید در بودجه سال آینده دیده شود.

رییس کمیسیون خدمات شهری، بهداشت و محیط زیست تصریح کرد: همچنین در بازدید از انبار اجراییات شهرداری، متأسفانه میلیاردها تومان از اموال مردم از 20 سال قبل تاکنون دپو شده که برخی بدون صاحب و بدون لیست است؛ بنابراین، باید در این خصوص چاره‌اندیشی شود.

رییس کمیسیون حقوقی، نظارت و ارزیابی شورا نیز گفت: پیشنهاد شفافیت در شورای اسلامی شهر کرمان هم ارایه و مقرر شد مثل مصوبه تعارض منافع، آیین‌نامه‌ای تدوین و طی دو هفته، در معرض آرای عمومی قرار گیرد.

محمد امینی‌زاده با بیان اینکه بیشتر مردم درخواست دارند شفافیتی که در شهرداری اتفاق افتاده، در شورا هم اتفاق بیفتد، گفت: شفافیت درخصوص شورای عمومی، کمیسیون‌ها و مشخصات اعضای شورا، مطالبه مردم است که در صورت موافقت اعضا، در سامانه شورای اسلامی شهر به اشتراک گذاشته خواهد شد.

وی افزود: شفافیت در پرداختی مالی به اعضای شورای اسلامی شهر، از دیگر خواسته‌های مردم است که البته پیش از این برخی از اعضا، داوطلبانه دریافتی خود را اعلام کرده‌اند.

رییس کمیسیون حقوقی، نظارت و ارزیابی شورا توضیح داد: براساس ضوابط قانونی، به اعضای شورای اسلامی شهر کرمان، 70 ساعت حق‌الجلسه پرداخت می‌شود که در چهارماه گذشته، مبلغ 6 میلیون و 800 هزار تومان بوده است.

امینی‌زاده افزود: البته شفافیت درخصوص سایر پرداخت‌ها مثل تدریس که به اعضای شورا صورت می‌گیرد نیز ضرورت دارد.

رییس کمیسیون هوشمندسازی، شفافیت و بهره‌وری شورا نیز با بیان اینکه شفافیت در کل کشور، یک مطالبه عمومی است و هیچ‌کس در این رابطه، اختلاف نظر و مخالفتی ندارد، گفت: اما آنچه در کشور مبناست، قانون است و به گفته شهردار، برنامه ششم توسعه بر این مهم تأکید کرده است.

سیدمحمد موسوی افزود: براساس قانون، باید اطلاعات همه افراد در سامانه‌ای که در کشور تعیین‌تکلیف شده، بارگذاری شود؛ اگرچه ماده 15 قانون انتشار اطلاعات و دسترسی آزاد به این اطلاعات، اشاره می‌کند که شخص ثالث باید نسبت به افشای اطلاعات خود رضایت داشته باشد.

وی ادامه داد: این اتفاق همان‌گونه که بازتاب مثبت داشته، بازتاب متفاوت و گلایه‌آمیز هم داشته است؛ وقتی کاری را انجام دهیم، اما رفع ابهام نکنیم و قضاوت را به افکار عمومی بسپاریم، شاید درست نباشد.

رییس کمیسیون هوشمندسازی، شفافیت و بهره‌وری افزود: آنچه در شهرداری اتفاق می‌افتد، باید به مردم اطلاع‌رسانی شود، اما به‌موقع و به‌جا و با تحلیل اطلاعات و توضیحات کامل.

موسوی افزود: باید گفته شود پایه حقوق که در حکم کارگزینی درج شده، بر روی سایت گذاشته نشده؛ بلکه رقم اعلام شده، حقوق پایه با مزایایی است که شخص در پایان ماه می‌گیرد.

در ادامه، محمود بابایی، نایب رییس شورا، از رونمایی از سایت جدید شورای اسلامی شهر کرمان به مناسبت دهه فجر خبر داد و از همۀ کسانی که در این خصوص تلاش کردند، تشکر کرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *