رییس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری در نشست فوق العاده این کمیسیون با اشاره به آسیب های فرهنگی و اجتماعی به خانه شهر گفت: مطالبات مردمی برای حفظ این بنای ملی، دلیل ورود شورای شهر به موضوع تعرض استانداری به حریم خانه شهر است.
عشرت کردستانی از دعوت شورا از نمایندگان استانداری، میراث فرهنگی، موقوفه گنجعلیخان، معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری، نماینده املاک شهرداری و نمایندگان شورای اسلامی دوره پنجم به این جلسه خبر داد و خاطرنشان کرد: این جلسه در راستای بررسی ابعاد مختلف این موضوع و به حداقل رساندن آسیب های احتمالی برگزار شده است.
وی در ادامه خواستار اختصاص بودجه مصوب شورا به مرمت خانه شهر و استقرار شورای شهر در این مکان شد.
محمود بابایی، نایب رییس شورا در نشست فوق العاده کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری با انتقاد از بی توجهی استانداری کرمان به بنای ملی خانه شهر گفت: میراث فرهنگی با نقض حریم بناهای تاریخی از سوی شهروندان عادی چه برخوردی خواهد داشت؟
وی با اشاره به وضعیت نامطلوب خانه شهر در سال های اخیر افزود: ساختمان این بنا به شدت تخریب شده و مشخص نیست مسئول حفظ و نگهداری این بنای ثبت شده چه نهادی است.
بابایی با بیان این که زمین خانه شهر وقفی، ملک در اختیار ارشاد و ثبت در میراث فرهنگی است اظهار داشت: با این حال اما از زمان ثبت ملی این بنا در سال 96 هیچ تصمیمی برای نگهداری آن گرفته نشده است.
وی با انتقاد از عدم حضور نماینده استانداری در این نشست گفت: نباید طوری بشود که مهم ترین مجری قانون در استان، نقض قانون کند و حتی اهمیتی به حضور در این جلسات را هم ندهد.
نایب رییس شورا با بیان این که شورا نماینده مردم و پیگیر مطالبات آن ها است افزود: میراث فرهنگی بایستی برای حفظ حرمت و هویت خود، موضع گیری شفافی در این قضیه داشته باشد و مردم را کاملا اقناع کند.
بابایی همچنین به مخالفت میراث فرهنگی با احداث ساختمان شورا در سایت دولت در گذشته اشاره و تاکید کرد: در آن زمان میراث به دلیل حفظ حریم خانه شهر با یک پروژه عمرانی مخالفت کرد و امروز با همان بیّنه متفاوت برخورد می کند.
در ادامه محمد امینی زاده، رییس کمیسیون حقوقی، نظارت و ارزیابی با بیان این که نظر میراث فرهنگی، عدم تعرض ساختمان استانداری به حریم خانه شهر است گفت: با این حال اما راه پله ساخته شده در ملک موقوفه گنجعلیخانی نیازمند توافق نامه طرفین است.
وی با اشاره به تصمیم مسئولان دوره های گذشته نسبت به خانه شهر اظهار داشت: اگر ثبت ملی این بنا تصمیم درستی بوده پس باید نسبت به آن تصمیم، متعهد باشند.
امینی زاده در پاسخ به تولیت موقوفه گنجعلیخانی که مسأله تعرض به اراضی موقوفه را مطرح کرده بود، گفت: در صورتی که به زمین موقوفه تعرض شده است، می توانند با اخذ مجوز حقوقی، نسبت به توقف عملیات اجرایی اقدام کنند.
وی همچنین خواستار تلاش شورای شهر و شهرداری به عنوان نمایندگان شهروندان کرمانی در راستای حفظ هویت خانه شهر و احیای آن در سریع ترین زمان ممکن شد.
فتح الله مویدی نماینده شورای اسلامی شهر کرمان نیز با بیان این که اگر پیگیری های شورای چهارم نبود خانه شهر ثبت ملی نمی شد گفت: استانداری یک خیابان را بسته که می توانست به عنوان ورودی این ساختمان معین شود.
همچنین حسین چناریان دیگر نماینده شورای اسلامی شهر با بیان این که خانه شهر تنها ملکی است که کل هزینه ساختش از سوی مردم کرمان پرداخت شده گفت: شورای شهر به عنوان نماینده مردم بر حفظ این بنای ملی تاکید دارد.
وی با بیان این که حفظ خانه شهر با توجه به خاطرات شهروندان کرمانی یک مطالبه مردمی است اظهار داشت: با تعرض استانداری به حریم خانه شهر، مالکیت مردمی آن و کاربری فرهنگی آن از بین می رود.

چناریان با اشاره به مسدود شدن معابر اطراف استانداری به ضرورت امنیتی تصریح کرد: طبیعی است در آینده ای نزدیک این ضرورت برای خانه شهر نیز اتفاق افتاده و حضور شهروندان در این مکان تحت تاثیر مسائل امنیتی مربوط قرار گیرد.
منصور ایرانمنش رئیس کمیسیون شهرسازی، عمران و میراث فرهنگی شورای اسلامی شهر کرمان نیز با اشاره به مخالفت خود با تخریب خانه شهر در دوره چهارم و پیگیری ثبت ملی آن در دوره پنجم گفت: اما نقطه اجباری وجود دارد که کلنگ احداث ساختمان استانداری قبل از ثبت ملی خانه شهر زده شد و با میلیاردها تومان هزینه سال ها به همین ضرورت بلاتکلیف مانده بود.
به گفته وی بایستی راه حلی برای ادامه کار یافت و افکار عمومی را نیز قانع کرد. شورای شهر، شهرداری، استانداری و میراث فرهنگی مدیریت شهر کرمان را بر عهده دارند و به همین دلیل نیز انتظار می رود این موضوع را به خوبی مدیریت کنند.
همچنین محمدرضا کمساری، سخنگوی شورا از نماینده میراث فرهنگی خواست بند قانونی حفظ حریم آثار تاریخی را به شورا ارائه دهد.
وی با انتقاد از عدم حضور نماینده استانداری در نشست مربوط به خانه شهر گفت: شورا و شهرداری به عنوان مرجع صدور پروانه باید از روند احداث ساختمان جدید استانداری مطلع بوده و میراث هم پاسخ مکتوبی به این درخواست بدهد.
در این نشست همچنین حجت گنجعلیخانی، مدیرعامل موقوفه گنجعلیخانی نیز در ارتباطی تصویری به بیان نظرات و انتقادات خود درباره تعرض استانداری کرمان به عرصه وقفی اطراف خانه شهر پرداخت و مطرح نمود: استانداری به زمینهای این موقوفه تعرض داشته است و این مطلب طی نامه ای مکتوب به استانداری اطلاع داده شده است و در حال حاضر پیگیر این موضوع در سازمان بازرسی و مراجع قانونی هستیم.
همچنین رامین ارجمندکرمانی، نایب رییس شورای پنجم با بیان این که مراحلی در گذشته طی شده که وضعیت را به این بحران رسانده گفت: در طرح تفصیلی شهر کرمان، ساماندهی میدان شورا به عنوان مقر حکومتی در دستور کار قرار گرفت.
به گفته وی، در این طرح استقرار شهرداری به عنوان نماینده حکومت محلی در یک سوی میدان و استقرار استانداری به عنوان نماینده حکومت رسمی در سوی دیگر و همچنین تبدیل میدان شورا به پیاده راه در کمیسیون ماده پنج تصویب شد و مراحل کار به سمت طراحی و اجرای ساختمان جدید استانداری و حذف خانه شهر پیش رفت.
وی با اشاره به شکل گیری جنبش اعتراضی مردم، فعالان مدنی و رسانه ها در جهت جلوگیری از تخریب خانه شهر و تصویب اعتبار مرمت آن از سوی شورای پنجم افزود: خانه شهر با ثبت ملی به میراث فرهنگی سپرده شد تا هرگونه اقدام درباره آن با هماهنگی مسئولان میراث فرهنگی صورت گیرد.
ارجمندکرمانی همچنین اظهار داشت: با این حال قاطبه مردم کرمان می خواهند این بنای ملی که رخدادهای مختلفی را به خود دیده حفظ شود و شورای شهر هم باید در این مقطع خطیر تصمیم درستی بگیرد.
وی خطاب به اعضای شورای شهر گفت: حفظ خانه شهر که ارزش فرهنگی، تاریخی و اجتماعی دارد را در دستور کار قرار داده و طرح مرمت آن را پیگیری کنید.