در نشست شورای اسلامی شهر کرمان اعلام شد: تأکید بر بهره‌برداری از پروژۀ میدان «توحید» تا بهمن‌ماه سال‌جاری


 نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان، با حضور رییس و سایر اعضای شورا و شهردار کرمان برگزار شد.
به گزارش کرمان‌آنلاین، رییس شورای اسلامی شهر کرمان در این نشست، بر ساخت‌وساز اصولی، علمی، مقاوم و مستحکم تمام بناهای مسکونی، تفریحی و تجاری تأکید کرد.
علیرضا نادری، با گرامی‌داشت یاد خاطرۀ جانباختگان حادثه دلخراش زلزلۀ بم، گفت: در شهر «بم» منازلی که مقاوم و اصولی و با علم و نظارت ساخته شده بود، آسیب ندید و یا کمتر آسیب دیدند.
وی با بیان اینکه نگاهی به ساختمان‌های تخریب‌شده در این حادثه نشان می‌داد یا ناظران وجدان کاری نداشته و درست نظارت نکرده بودند، یا طراح و سازنده کار خود را به‌خوبی انجام نداده بود، گفت: به‌عنوان مثال در شناژ برخی ساختمان‌ها از آرماتور استفاده نشده بود؛ بنابراین، وقتی خلاف اصول علمی کار می‌کنیم، در این نوع حوادث این‌همه تخریب صورت می‌گیرد و انسان‌ها جان خود را از دست می‌دهند.
رییس شورای اسلامی شهرکرمان افزود: این نوع حوادث ضمن اینکه به ما هشدار می‌دهد که کار باید به‌صورت علمی و درست انجام شود، ناظر نیز باید با علم و وجدان بر مراحل ساخت نظارت کند.
نادری تأکید کرد: این حوادث طبیعی به ما دو هشدار دیگر هم می‌دهد که در مقابل حوادث طبیعی راهکار داشته و تدابیر لازم را برای مواجه با این نوع حوادث بیندیشیم و عقل و علم را به‌کار گیریم تا انسان‌ها کمتر آسیب ببینند.
وی افزود: این مسایل البته به‌نوعی با شهرداری‌ها هم مرتبط است و شهرداری باید در مورد استحکام بنا و موارد مربوط در قانون، توجه و اصرار داشته باشد.
در ادامه، رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورا با اشاره به پیشنهاد شهرداری کرمان درخصوص اصلاح بودجه‌ گفت: با توجه به شرایطی که وضعیت تحقق درآمدها و شرایط تحقق بودجه در سال‌جاری داشت، در کمیسیون مقرر شد به جهت شرایط فعلی تحقق درآمدها و هزینه‌ها، پیشنهادات شهرداری درخصوص افزایش سقف بودجه تأیید شود.
حسین چناریان با بیان اینکه شهرداری در اواخر دورۀ پنجم شورا، برای پروژه‌های قرارگاه خاتم درخصوص بودجه سال 1400 پیشنهاد اصلاحیه داده بود، گفت: با دو تبصره، سقف بودجه به 1649 میلیارد تومان رسیده است.
وی افزود: شهرداری مجدد با توجه به شرایط مقررات و دستورالعمل‌های مالی شهرداری، تقاضای افزایش سقف بودجه داشتند که درنهایت با تأکید بر اینکه اصلاح بودجه نمی‌تواند سقف بودجه را افزایش دهد، یک مصوبه برای رفع مشکلات فعلیِ شهرداری در کمیسیون تصویب شد.
رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورا ادامه داد: مصوب شد با مبلغ پیشنهادی در سه ردیف نگهداری و حفاظت از تجهیزات و تأسیسات عمومی شهری، نگهداری و حفاظت از تجهیزات و تأسیسات اختصاصی شهری و واگذاری خدمات شهری که عمدۀ آن ردیف‌هایی هستند که در افزایش حقوق کارکنان به‌ویژه کارکنان شرکتی اتفاق افتاده، تا سقف 948 میلیارد و 201 میلیون و 431 هزار و 150 ریال موافقت شود.
چناریان بیان کرد: همچنین مصوب شد این عدد در این سه ردیف به جهت تغییر در دستورالعمل پرداخت‌ها، انجام شود؛ همچنین درخصوص ردیف تملک املاک موردنیاز عمرانی که تغییراتی در ردیف‌ها داده شد، به شهرداری اجازه داده شد مبالغی به‌عنوان هزینه که در متمم بودجه پیشنهاد شده، پایدار شود.
در ادامه، با پیشنهاد شهرداری برای افزایش 948 میلیارد و 201 میلیون و 431 هزار و 150 ریال به بودجه امسال موافقت و مقرر شد در پایان سال این مبلغ به‌عنوان متمم به بودجه افزوده شود.
رییس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری شورا نیز در این نشست، به بررسی «طرح تکریم مادران آسمانی» در کمیسیون متبوع خود اشاره کرد و گفت: مسایل و مشکلات «مجمع قاریان و حافظان قرآن کریم» نیز در این کمیسیون بررسی و مقرر شد از این مجمع حمایت شود.
عشرت کردستانی افزود: در کمیسیون مقرر شد با توجه به اینکه «مجمع قاریان و حافظان قرآن» خدمات عام‌المنفعه‌ای را به جامعه ارایه می‌دهد و در زمینۀ پرورش معنوی افراد نقش دارد، تابلوهایی را در اختیار آن‌ها قرار دهیم تا هم برای اطلاع‌رسانی کلاس‌ها و دوره‌های قرانی خود و هم برای ترویج شعایر دینی و مذهبی استفاده کند.
سعید شَعرباف، شهردار کرمان نیز در این خصوص گفت: در حوزه فرهنگی مقرر کردیم درخصوص کارهای حوزه قرآن، بدون محدودیت اطلاع‌رسانی کنیم، اما اینکه تابلو را در اختیار بگذاریم تا استفادۀ انتفاعی کنند، جای بحث دارد و کار درستی نیست.
نایب‌رییس شورای اسلامی شهر و نماینده شورا در کمیته نامگذاری معابر نیز در این نشست به اسامی معابر تصویب‌‌شده در کمیته نامگذاری معابر اشاره کرد.
محمود بابایی با اشاره به تصویب نهایی آیین‌نامه جدید نامگذاری معابر در جلسه قبل شورا ادامه داد: سه معبر از معابر پیشنهاد شده در سطح شهر به نام شهدای معزز کرمان نامگذاری شد و نامگذاری معابر «پردیسان قائم(عج)» و گلزار شهدای کرمان ساماندهی شد.
وی افزود: معبر حدفاصل بلوار «شهید احمد هدایت» به بلوار «امام رضا(ع)» که موازی با خیابان «پزشک» است، به نام «شهید احمد زنگی‌آبادی» نامگذاری شد.
نایب‌رییس شورا به پل تقاطع بزرگراه «امام خمینی(ره)» و «شهید مصطفی خمینی» اشاره کرد و گفت: مقرر شد این پل که پل ارتباطی با بیمارستان «افضلی‌پور» و بیمارستان «علوم پزشکی» است، به نام «مدافعان سلامت» نامگذاری شود.
بابایی افزود: به درخواست دانشگاه «پیام نور»، با نام‌گذاری بلوار منتهی به دانشگاه «پیام نور» در انتهای بلوار «جهاد»، به نام «طاهره صفارزاده» موافقت شد.
وی همچنین از ساماندهی و نامگذاری معابر واقع در «پردیسان قایم(عج)» به نام‌های شهدای کرمان خبر داد و گفت: در این نامگذاری از نظرات پیشکسوتان دفاع مقدس و مدیریت گلزار شهدا بهره گرفته شد.
نایب‌رییس شورای اسلامی شهر همچنین به نام‌گذاری زیرگذر «آزادی» به نام زیرگذر یوم‌الله «17 دی» اشاره کرد و گفت: این موارد بعد از تصویب در نشست عمومی شورا، جهت اجرا به شهرداری ابلاغ خواهد شد.
بابایی افزود: همچنینن مقرر شد چهار سالن شورای اسلامی شهر کرمان به نام چهار شهید شهرداری کرمان مزین شود.
فتح‌الله مؤیدی، رییس کمیسیون خدمات شهری، بهداشت و محیط‌زیست شورا نیز در این نشست گفت: پیشنهاد می‌شود یک معبر نیز به نام «شهدای اصناف» نام‌گذاری شود.
شهردار کرمان نیز در این خصوص گفت: به سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری مأموریت دادیم اطلسی از نام شهدای کرمان و مکان زندگی این شهدای گران‌قدر در زمان حیات تهیه کند تا اولویت نامگذاری معابر مهم شهر با نام شهدای گران‌قدر نزدیک به هر مکان باشد.
در ادامه، با اسامی معابر مورد تأیید کمیته نام‌گذاری معابر شهرداری کرمان موافقت شد.
رییس کمیسیون عمران، شهرسازی و میراث فرهنگی شورا هم در این نشست با اشاره به بازدید میدانی از پروژۀ میدان «توحید» و خیابان «شهید تجلی» و بررسی مشکلات این پروژه‌ها گفت: بعد از این بازدید، یک جلسه در کمیسیون عمران با حضور پیمانکار برگزار شد که پیمانکار مواردی مثل تمدید قرارداد و عدم پرداخت به‌موقع پول را مطرح کرد که برخی از این موارد درست نبود، اما در کل به جمع‌بندی رسیدیم و مقرر شد یک‌سری کار را شهرداری انجام دهد و یک‌سری تعهدات را پیمانکار، تا هرچه سریع‌تر این پروژه به بهره‌برداری برسد.
منصور ایرانمنش افزود: تمدید قرارداد ظرف یک هفتۀ اخیر و پرداخت بخشی از صورت‌وضعیت‌ها ظرف 10 روز، ازجمله تصمیم‌های گرفته‌شده در جلسه کمیسیون بود؛ ضمن اینکه مقرر شد مجدد نقشۀ مورد تأیید معاونت حمل‌ونقل و امور زیربنایی شهرداری به پیمانکار تحویل داده شود.
وی ادامه داد: پیمانکار هم متعهد شد 50 درصد مصالح را تخلیه کند و پروژه را نیز تا 22 بهمن و دهه فجر سال‌جاری تحویل دهد.
شهردار کرمان نیز با اشاره به پرداخت بخشی از مطالبات پیمانکار پروژۀ میدان «توحید» گفت: از پیمانکار خواستیم با توجه به حساسیت‌های این پروژه، زمانبندی دقیقی اعلام کند؛ ضمن اینکه با توجه به نوع قرارداد، وظیفه‌ای برای خرید مصالح نداریم و قرارداد را بر همین اساس تمدید خواهیم کرد.
سعید شَعرباف تصریح کرد: درنهایت به پیمانکار اعلام کردیم از 15 اسفندماه به بعد، سال‌جاری اجازه نمی‌دهیم همچنان پروژۀ میدان «توحید» دایر باشد.
وی افزود: پیمانکار اعلام کرده تا 15 اسفندماه سال‌جاری کل پروژۀ محدودۀ میدان را انجام نمی‌دهد، اما اگر زمانبندی تغییر کرده و می‌خواهد نیرو اضافه کند، شهرداری به لحاظ تزریق منابع مالی هیچ مشکلی ندارد؛ به شرط اینکه کار را به‌سرعت انجام دهده و حداکثر تا 15 اسفندماه پروژه تکمیل شود.
رییس کمیسیون عمران، شهرسازی و میراث فرهنگی شورا نیز گفت: تعیین‌تکلیف پروژه‌هایی مانند تله‌کابین، میدان بیرم‌آباد و پروژه‌های عمرانیِ سطح شهر، از دیگر خواسته‌های این کمیسیون است که در این خصوص از شهرداری می‌خواهیم گزارش کاملی از این پروژه‌ها ارایه دهد.
ایرانمنش به این مسأله اشاره کرد که باید بر پروژۀ فاضلاب شهری نظارت بیشتری شود و گفت: اگر پروژه‌های نیمه‌تمام وجود دارد، باید تکمیل شود و مجوز جدیدی نیز صادر نشود؛ چراکه به مراسم سالگرد سردار دل‌ها و پایان سال نزدیک می‌شویم.
رییس کمیسیون خدمات‌شهری، بهداشت و محیط‌زيست شورا نیز در ادامه گفت: درخصوص نخاله‌های ساختمانی که در ورودی‌های شهر ریخته می‌شود، از نماینده دادستان و تمام مسئولان ذی‌ربط دعوت کردیم و جلسه‌ای با حضور آن‌ها داشتیم که نماینده دادستان بیان کرد اگر پرونده‌ها مستند به دادگاه فرستاده شود، برخورد قاطعی با خاطیان خواهد شد.
فتح‌الله مؤیدی تصریح کرد: همچنین با توجه به گزارش‌ها و بازدید میدانی از ترمینال مسافربری «آدینه کرمان»، وضعیت نابسامان و نامطلوب و نارضایتی مردم زیاد است؛ به همین دلیل، جلسه‌ای با حضور مدیر ترمینال، نماینده تاکسی‌داران و نماینده صنف برگزار کردیم که گزارشاتی ارایه و مقرر شد در یک هفتۀ آینده جلسه‌ای تشکیل و مشکلات به‌صورت نهایی تعیین‌تکلیف شود.
محمدرضا کمساری، منشی شورا نیز در این نشست بر نظارت و تکمیل سریع و جدی‌تر پروژه‌های نیمه‌تمام شهر تأکید کرد.
رییس کمیسیون هوشمندسازی، شفافیت و بهره‌وری شورا نیز در این نشست گفت: در این کمیسیون مسأله «سامانه جامع مدیریت شورای شهر» و کاربردی که این سامانه می‌تواند برای برگزاری جلسات و مسایل مربوط به کمیسیون‌ها داشته باشد، مورد بررسی قرار گرفت و اکثر اعضا تأیید کردند این نرم‌افزار باید تهیه شود تا ثبت و ضبط آرای اعضای شورا، صورت‌جلسات، قوانین وغیره، بارگذاری شود.
سیدمحمد موسوی ادامه داد: شهرداری الکترونیک و شهر هوشمند نیز باید با یک عزم جدی در شهرداری شروع شود.
وی بیان کرد: همچنین طی جلسه‌ای که یک‌ماه قبل با مدیران شهرداری و پلیس داشتیم، مقرر شد مشکلات سامانه‌های نظارت تصویری که به‌دلیل مسایل فنی دچار مشکل شده‌اند، توسط شهرداری رفع شود.
رییس کمیسیون هوشمندسازی، شفافیت و بهره‌وری شورا افزود: طراحی معابر داخلی آرامستان جدید «بهشت کریمان» نیز از مواردی است که باید شهرداری هرچه زودتر آن را ارایه دهد.
در ادامه، کمساری، سخنگوی شورای شهر، به تعیین‌تکلیف مسألۀ سگ‌های بلاصاحب اشاره کرد و گفت: از شهردار می‌خواهم با توجه به کارها و اقدامات زیاد و خوبی که شهرداری در این خصوص انجام داده، گزارش کاملی از همکاری و عدم همکاری دستگاه‌های مسئول ارایه دهد و حتی از فرمانداری کمک گرفته شود تا همه به وظایف خود در این خصوص عمل کنند.
وی به مسالۀ خانه شهر نیز اشاره کرد و گفت: آیا مالکیت این محدوده از شهر از سمت موقوفه به شهرداری واگذار شده یا خیر؟ و اگر مالکیت این ناحیه به عهدۀ شهرداری است، آیا تفاهم و اجازه‌ای به‌صورت شفاهی یا کتبی برای ایجاد پله‌ها بین شهرداری و استانداری وجود دارد؟ و اگر ندارد چرا استانداری بدون اجازۀ مالک، این کار را انجام داده است.
سخنگوی شورای شهر گفت: مساله بعدی‌ کاربری و انتفاع عمومی خانه شهر است که نباید زیر سوال برود و در آینده استانداری نباید به هر دلیلی کاربری این محدوده را تغییر دهد؛ چراکه این مکان با پول مردم و برای مردم ساخته شده و در حال حاضر هم، ثبت ملی شده است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *