گفتگو با محمدصادق تقوی


به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، (در بسته کرمان پایتخت مقاومت) به سراغ اعضای جدید شورا‌ی جوان شهر کرمان می‌رویم تا خبر‌های خوبی برای شما بیاوریم اینبار سراغ جوانی رفتیم که متولد ۱۳۷۲ است و کوچکترین عضو شورای شهر در کشور ، حضور در اردو‌های جهادی و خدمت به محرومان بزرگترین کارنامه کاری این جوان ۲۸ ساله است او  اول راه است و راهش را به درستی انتخاب کرده کمک به محرومان مهمترین برنامه او در زندگی است.

لطفا خودتان را معرفی کنید؟

محمدصادق تقوی یزدی هستم متولد ۱۳۷۲ دانشجوی دکتریphdسلامت دهان و دندانپزشکی اجتماعی  اصالتا اهل یزد می باشم ولی در کرمان ازدواج کردم واکنون عاشق کرمان هستم.

چی شد که از دندانپزشکی به عضویت در شورای شهر رسیدید؟

من از زمان دانشجویی همیشه سعی می‌کردم خودم را از زندگی و معیشت مردم جدا نکنم و به خصوص قشر محروم از همان زمان دانشجویی در اردو‌های جهادی شرکت می کردم و در مناطق محروم خدمت می کردم، چون مردم برایم خیلی مهم هستند. نگاهم تک‌بعدی نبود که حالا چون پزشک شدم دیگر نباید فعالیت‌های اجتماعی داشته باشم در کنار درس و خدمات پزشکی دوست دارم در بین مردم باشم و بخاطر همین موضوع برای شورای شهر داوطلب شدم و خدا راشکر و به لطف و محبت مردم انتخاب شدم.

نگاه‌ها به شورای شهر همیشه عمرانی و معماری بوده و نگاه به کرامت انسان هیچ وقت نبود یا از بعدی دیگری بود و لذا در این دوسال که درگیر کرونا بودیم بهداشت و سلامت مردم خیلی اهمیت پیدا کرد و من به عنوان تنها نماینده جامعه پزشکان وارد گود و انتخاب شدم در کنار تمام خدمات تخصصی در شورای شهر بهداشت و محیط زیست مردم دغدغه من است.

با توجه به این که اهل یزد هستید چقدر از کرمان  شناخت دارید؟

از سال ۹۰ در کرمان زندگی می‌کنم، خدا راشکر هم تاریخش را می‌شناسم و تقریبا از شهر شناخت دارم همیشه به عنوان یک یزدی از این موضوع ناراحت می شدم که کرمان با اینکه پزشکان خیلی خوبی دارد چرا مردمش برای درمان چیز‌های ساده به شهر یزد می‌روند و این همه هزینه را متحمل می‌شوند و دوست دارم مردم از امکانات، تجهیزات و پزشکان خوب شهر کرمان شناخت داشته باشند.

از نظر شما چه ویژگی در شهر کرمان وجود دارد که جاهای دیگر کشور شاید کمتر دیده اید ؟

از نظر ویژگی مردمی نجابت مردم کرمان در هیج جای ایران ندیدم و غریب نوازی مردم باعث شد داماد کرمانی‌ها شوم هرچند به خاطر همین نجابت دچار ضرباتی شده اند و از منظر شهری شهر کرمان یک شهر با قدمتی تاریخی و یک شهر معدنی و صنعتی است فضای گلزار شهدای کرمان یکی از برجستگی‌های دیگر این شهر است همین فضای زیبا من را ترغیب کرد ساکن کرمان شوم و توفیق داشتم در سال ۹۵ مراسم عقد خودم را در گلزار شهدای کرمان برگزار کنم واقعا آرامش بی نظیری دارد و وجود مرقد مطهر شهید سلیمانی این فضا را دگرگون کرده است.

به نظر شما ضعف کرمان چیست ؟

عدم مطالبه گری مردم، مردم کرمان از نجابتشان خیلی ضربه می‌خوردند کرمان شهر سیاست زده‌ای است با اینکه بزرگانی در حوزه سیاست داشته و دارد، اما متاسفانه دعوا‌های سیاسی و ناهماهنگی در این شهر باعث عقب ماندگی در بعضی حوزه‌ها شده است با وجود معادن و منابع زیاد متاسفانه درآمد‌ها بیشتر به سمت پایتخت و دیگر مناطق رفته است.

شما قبل از این که کاندیدای شورای شهر بشوید کرمان را چگونه دید و هم اکنون چگونه می بینید؟

قبل از کاندیدا شدن فکر می‌کردم توسعه نیافتن کرمان در برخی بخش‌ها بخاطر سهل انگاری‌های مسئولان باشد و بعد از وارد شدن به این نتیجه رسیدم علاوه بر اهمال کاری مسئولان ، یکسری قوانین سخت گیرانه بی جا مانع شده اند و قوانین سختگیرانه و بروکراسی‌های اداری سختی در کرمان وجود دارد که  می‌شود طبق قانون با قوانین راحت کار‌ها را انجام دهند.

بحث زیست محیطی شهر کرمان موضوع خیلی مهمی است که مورد غفلت قرار گرفته  برای آن چه برنامه‌ای دارید؟

بحث زیست محیطی یک موضوع خیلی مهم  در کرمان است و با زندگی مردم سرکار دارد۵۰ درصد مولفه‌های تاثیر گذار روی زندگی مردم  محیط زیست است، قبل از ورود به شورای شهر با کارشناسان محیط زیست مشورت‌ کردم و الان هم ارتباطم را با آن‌ها حفظ کرده ام و دو طرح را در بخش های محیط زیست و فضای سبز در دست بررسی و اجرا دارم مردم هم باید آموزش ببینند وبه کمک بیایند واقعا سگ‌های بدون صاحب و زباله‌های پلاستیکی یک مشکل بزرگ است  و با آموزش مردم از طریق رسانه‌ها به خصوص صداوسیما امیدواریم بتوانیم به حل مشکلات کمک کنیم ، کرمانی که با صنعتی شدن ،مهاجر پذیر بودن و ورود اتباع خارجی در خطر است فقط نباید خیابان و پل ساخت کرمان را باید مواظبت کرد که دچار فاجعه زیست محیطی نشود.

یکی از برنامه‌های که ما در شواری ششم اجرا کردیم این است که اگر پروژه های عمرانی در کرمان بخواهند اجرا شوند باید حتما پیوست فرهنگی، اجتماعی و سلامت هم  رعایت شود.

حوزه تخصصی شما در شورای شهر چیست؟

علاوه بر کمیسیون شهرسازی، معماری و میراث فرهنگی به صورت ویژه در کمیسیون خدمات شهری ، بهداشت و محیط زیست  فعالیت دارم.

اگر در شهر کرمان پرسه بزنید از نظر پیشرفت توزیع عادلانه در آن صورت نگرفته شاید به فاصله‌ یک خیابان باهم این صحنه را ببینید در خیابان به اصطلاح بالا شهر کرمان می‌روید و بعد به شهرک‌ها می‌رسید واقعا نداشتن توازن را به وضوح می توان  دید و تفاوت فاحشی بین ارائه خدمات وجود دارد و واقعا امکانات عادلانه توزیع نمی شود ما تلاش می‌کنیم در بحث خدمات این توازن ایجاد شود و در دوره قبلی هم خدا راشکر اجرا شده است و باید جلوی این اختلاف طبقاتی گرفته شود، چون واقعا این مردم در تمام عرصه‌ها پای انقلاب بودند و مسؤلان هم وظیفه دارند کمک کنند.

بافت قدیم و تاریخی شهر کرمان  آسیب زیادی دیده است برای اینکه باقی مانده آن حفظ شود شورای شهر چه برنامه‌ای دارد؟

به بافت تاریخی کرمان بی توجهی شده است  باید همه نهاده به کمک شورای شهر بیایند بخصوص میراث فرهنگی واقعا باید به ما کمک کنند و شرکت‌های معدنی استان باید واقعا در این زمینه در قالب مسئولیت‌های اجتمایی کمک کنند بافت تاریخی کرمان تبدیل به پاتوق معتادن شده است واقعآ از پشت میز نمی‌شود کار کرد باید کار گروهی تشکیل بدهیم و کسانی که دغدغه دارند به کمک بیایند طرح بدهند و اقدامات راهبردی همان جا تصمیم گیری و سریع اجرا شود کرمان با توجه به اینکه قدمتش از استان‌های همجوارش بیشتر است، اما به ظرفیت‌های تاریخی اش کمتر توجه شده است.

برای مردم چه صحبتی دارید؟

مردم کرمان ما آماده ایم خدمت کنیم با مطالبه گری و با ارائه نظرات خود وارد میدان شوید و به پیشرفت کرمان کمک کنید و حضور خود را بیشتر کنید، چون با شهادت حاج قاسم سلیمانی کرمان دوباره زنده‌تر شده است با پیروی از مکتب شهید سلیمانی و مطالبه گری خود تلاش کنیم برای کرمان قدمی بزرگ برداریم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *