در نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان تاکید شد: اولویت های هشتگانه شهردار در تدوین بودجه سال آینده لحاظ شود


در نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان تاکید شد:

اولویت های هشتگانه شهردار در تدوین بودجه سال آینده لحاظ شود

 

رییس شورای اسلامی شهر کرمان در نشست عمومی این هفته در محل سالن کنفرانس شورا ضمن تبریک ایام 13 آبان و روز دانش آموز گفت: ما امروز بین دو سالروز قرار داریم؛ شهید فهمیده نوجوان سیزده ساله ای که به تعبیر حضرت امام، رهبر انقلاب نام گرفت و یوم الله 13 آبان که در پی فراخوان حضرت امام دانش آموزان تظاهرات کردند و به خاک و خون کشیده شدند و از این اتفاق به تعبیر بنیانگذار جمهوری اسلامی انقلاب دوم یاد شد.

همچنین محمود بابایی، نائب رییس شورا در نطق پیش از دستور و با اشاره به تغییر مکان برگزاری مراسم تکریم و معارفه شهردار کرمان گفت: با وجود این که مکان این مراسم گلزار شهدا اطلاع رسانی شده بود سردی هوا ما را بر آن داشت مکان این آیین به مسجد ابوالفضل شهرک بنی هاشم منتقل شود.

وی با تقدیر از استقبال دو دانشگاه فرهنگیان و باهنر از برگزاری این مراسم و همچنین مدیریت بوستان ریحانه افزود: رویکرد شورا بر این بود که مراسم در مکانی عمومی و قابل دسترس شهروندان باشد.

بابایی با اشاره به دعوت از 500 مهمان در سالن و محوطه مسجد اظهار داشت: با حضور 20 درصدی مردم محلی، هدف ما مبنی بر مردم محوری و مسجدمحوری مدیریت شهری محقق شد.

وی همچنین از کارکنان و کارگران شهرداری که جمعی خانوادگی را تشکیل داده و در مدت زمان آماده سازی و برگزاری مراسم تکریم و معارفه شهردار کرمان پای کار بودند تشکر کرد.

نائب رییس شورا در ادامه اظهار امیدواری کرد: شورای ششم خدمتگذار خوبی برای همه مردم کرمان به ویژه ساکنان آسیب دیده حاشیه شهر باشد.

محمدامین شمسی، عضو شورا نیز با اشاره به بلاتکلیفی مدیران شهرداری در فاصله زمانی تغییر مدیریت شهری گفت: برخی مدیران شهرداری در جایگاهی هستند که شایستگی آن را ندارند.

همچنین سیدمحمدصادق تقوی، عضو دیگر شورا با اشاره به قانون حریم شهرها اظهار داشت: پیشنهاد می شود این حریم از سوی شورا و شهرداری مشخص شده و حفظ گردد تا مهاجرت بی رویه به سمت شهر کرمان وضعیت نامطلوبی برای شهروندان ایجاد نکند.

وی در ادامه بر برگزاری نشست ها و بازدیدهای مردمی مبتنی بر شعار محله محوری و مسجدمحوری شورای ششم در مسیر مدیریت شهری کرمان تاکید کرد.

منصور ایرانمنش، رییس کمیسیون عمران، شهرسازی و میراث فرهنگی با آرزوی موفقیت برای شهردار جدید از وی خواست همه شهر و شهروندان مناطق و سلائق مختلف را ببیند تا تحول چشمگیری در توسعه کرمان رقم بخورد.

وی با اشاره به حفاری های حاصل از اجرای پروژه فاضلاب در معابر شهر کرمان افزود: با توجه به فرا رسیدن فصل بارندگی، این پروژه با حساسیت خاصی به سرانجام رسیده و لکه گیری و آسفالت نیز به سرعت اجرا شود.

ایرانمنش همچنین از شهردار خواست لوایح درآمدی شهرداری را به موقع به شورا ارسال کند.

این عضو شورا با اشاره به اجرای پروژه خیابان تجلی توسط شهرداری، اتمام این پروژه و آماده سازی ورودی بازار تاریخی را تا زمان دومین سالگرد سردار سلیمانی و حضور گردشگران زیارتی خواستار شد.

رییس کمیسیون عمران، شهرسازی و میراث فرهنگی از تصویب سه نامه در این کمیسیون خبر داد و خاطرنشان کرد: در دوره قبل مصوب شد اتوبوس های فرسوده داخل شهری از رده خارج شده و به مالکان خود واگذار شوند.

ایرانمنش همچنین با اشاره به پرونده درخواست تعیین تکلیف ملک در خصوص جریمه عدم تامین آسانسور گفت: با توجه به ضوابط جدید ساختمانی تامین آسانسور برای ساختمان های بالای سه طبقه ضروری است و عدم اجرای این مهم، پرونده را به کمیسیون ماده صد ارجاع داده است تا با مصوبه شورا تعیین تکلیف شود.

وی از ارسال مصوبه شورا به کمیته انطباق با ذکر توضیحات کامل خبر داد.

رییس کمیسیون عمران، شهرسازی و میراث فرهنگی همچنین با اشاره به ضوابط هشتگانه تامین پارکینگ گفت: گاهی شرایطی ایجاد می شود که خرید پارکینگ صورت گرفته و اعتبار آن در حسابی جداگانه صرف احداث پارکینگ های عمومی در سطح شهر شود که شورای قبل تخفیف در این مورد را تصویب کرده و بایستی این موضوع در بودجه دیده شود.

سیدمحمد موسوی نیز با بیان این که گزارش های ارسالی به کمیسیون ماده صد ناقص هستند گفت: کلیه موارد خلاف از سوی شهرداری در پرونده ذکر نمی شود.

وی با اشاره به پرونده مذکور افزود: عدم تامین آسانسور این ساختمان خلاف بوده اما ساخت یک طبقه مازاد بر پروانه در گزارش کمیسیون ذکر نشده است.

موسوی ورود شورا به پرونده های ساخت و ساز مغایر با ضوابط و بازنگری مصوبات را خواستار شد.

رییس شورا نیز در این زمینه گفت: خرید پارکینگ از سوی دیوان عدالت اداری رد شده و هزینه آن باید برای ساخت پارکینگ صرف شود و تخفیف در این زمینه تصمیم قانونی نیست.

در ادامه فتح الله مویدی، رییس کمیسیون خدمات شهری، بهداشت و محیط زیست به حضور یکی از اساتید دانشگاه در جلسه این کمیسیون و انعکاس معضلات شهری به صورت علمی اشاره کرد.

وی با اشاره به درخواست یکی از خیرین برای ایجاد فضای سبز در سرآسیاب افزود: زمینی در این منطقه به محل تخلیه پسماند تبدیل شده که با استعلام و مشخص شدن مالکیت شهرداری، طراحی و اجرای فضای سبز در دستور کار قرار می گیرد.

مویدی همچنین از دفن غیرمجاز اتباع در محله سرآسیاب انتقاد کرد.

محمدرضا کمساری، سخنگوی شورا نیز با اشاره به طرح این معضل در جلسه کمیسیون خدمات شهری گفت: نهادهای مرتبط باید تدابیری بیندیشند تا اموات اتباع غیر مجاز را به کشورشان بازگردانده یا مکانی مشخص به دفن مجاز آنان اختصاص یابد.

سپس حسین چناریان، رییس کمیسیون بودجه، درآمدهای پایدار و سرمایه گذاری با اشاره به اعلام اولویت های هشتگانه شهردار در مراسم معارفه گفت: با توجه به این که در آستانه تدوین لوایح درآمدی و بودجه 1401 شهرداری هستیم پیشنهاد می شود این اولویت ها به طور رسمی به شورا اعلام شده و در این کمیسیون تخصصی در دستور کار بررسی قرار گیرد.

وی ضمن تقدیر از تلاش های مدیران مالی شهرداری در تدوین بودجه سال جاری افزود: نیاز است اولویت های شهرداری در تدوین بودجه سال آینده لحاظ شود تا اقدامات مورد نیاز در سیاست گذاری ها و برنامه ریزی ها جمع بندی نهایی گردد.

چناریان همچنین به ارسال درخواست تخفیف به برخی از گروه های شهروندی مانند خانواده های شهدا و ایثارگران و مددجویان بهزیستی و کمیته امداد در پرداخت عوارض خودیاری آسفالت از سوی شهرداری به شورا اشاره کرد.

منصور ایرانمنش نیز با بیان این که دیوان عدالت اداری دریافت وجه به عنوان هزینه آسفالت را ممنوع کرده گفت: اما این کار با مشارکت شهروندان زودتر انجام می شود.

وی پیشنهاد داد برای اجرای پروژه های آسفالت معابر شهر کرمان برنامه ای مدون تهیه و به شورا ارسال شود.

ایرانمنش با اشاره به تصویب کارمزد 18 درصدی حاصل از تقسیط قدرالسهم بر اساس نرخ تورم بانک مرکزی گفت: شهروندان زیادی متقاضی کاهش این میزان هستند که پیشنهاد می شود طی راهکاری کارمزد منطقی مشخص شده تا به منافع شهروندان تعرضی نگردد.

همچنین تقوی با اشاره به لزوم حمایت از تولید مسکن گفت: در نامه ای به شورا حذف عوارض ارزش افزوده ناشی از تغییر کاربری برای پروژه های مورد حمایت دولت، به ویژه مسکن ملی به شورا ارسال شده که مقرر شد با بررسی های همه جانبه در قالب یک تعامل این موضوع حل شود.

کمساری نیز با بیان این که طرح ملی مسکن در استان های دیگر در حال اجرا است گفت: با این حال اما ستاد اجرایی حضرت امام در کرمان هنوز نامه نظام مهندسی را به شهرداری ارسال نکرده است.

وی از شهرداری خواست با تدوین طرحی حمایتی، پیشنهادی تهیه کرده و در اجرای طرح ملی مسکن همکاری کند.

همچنین رییس شورا با بیان این که مصوبه بانک مرکزی بهره تک نرخی دارد گفت: با این حال اما بهره های چند نرخی در بانک های کشور دریافت می شود و امکان تخفیف را فراهم می کند.

محمد امینی زاده نیز از معرفی موارد سنگین تقسیط در عوارض به بانک ها در برخی از شهرداری های کشور گفت: در این مورد شهروند با بانک و بر اساس ضوابط بانکی طرف حساب می شود و در خصوص موارد ریالی کمتر از سقف معین نیز شهرداری ها مستقیما ورود می کنند.

در ادامه سیدمحمد موسوی، رییس کمیسیون هوشمندسازی، شفافیت و بهره وری از معرفی آقایان کمساری و شمسی به کمیته بررسی فرآیندهای هوشمندسازی شهرداری به عنوان نماینده شورا خبر داد و خاطرنشان کرد: فعالیت های حوزه شفافیت با مقاومت هایی روبرو شده و تکلیفی که بر عهده شهرداری است اجرا نمی شود.

وی با انتقاد از عدم ارسال داده های مالی و شهرسازی شهرداری به شورا افزود: شفافیت موضوع مورد تاکید شهردار و مطالبه بحق شهروندانی است که سهامدار شهرداری هستند.

موسوی با اشاره به موانع و مشکلات موجود در مسیر تحقق شهرداری هوشمند اظهار داشت: به همین دلیل هنوز اتفاق خاصی در سازمان فاوا نیفتاده در حالی که این مهم، از ضروریات جامعه امروز است.

وی با بیان این که برخی از زیرسیستم ها با هزینه اندک انجام می شود گفت: پیشنهاد می شود در نشستی با حضور شهردار و مدیران و کارشناسان سازمان فاوا به این مسئله رسیدگی شود.

موسوی از ارسال گزارش معاونت شهرسازی شهرداری در زمینه فرآیندهای هوشمندسازی به شورا خبر داد و خاطرنشان کرد: این گزارش در صورت نهایی شدن به شهرداری ابلاغ می شود تا شاهد تحولات خوبی در حوزه شهرداری هوشمند باشیم.

وی همچنین با طرح این که موضوع بدهی های شهرداری در دوره گذشته بسیار مطرح می شود خواست طی گزارشی میزان واقعی آن تهیه و به شورا ارسال شود.

سخنگوی شورا نیز با اشاره به ادغام گزارش معاونت شهرسازی در جلسات هوشمندسازی گفت: از لحاظ قانونی کار از این خلاصه تر نمی شود.

محمد امینی زاده، رییس کمیسیون حقوقی، نظارت و ارزیابی با بیان این که شورا باید جزییات هزینه های شهرداری را در اختیار داشته باشد گفت: اما برخی از معاونت های شهرداری هنوز سامانه ندارند و باید با اولویت سامانه ای ایجاد کنند.

وی همچنین پیشنهاد داد بر اساس رسالت شفافیت شورا و شهرداری، پویش های متعددی در عرصه شفافیت و هوشمندسازی در نظر گرفته شود.

امینی زاده از تهیه طرحی به نام “مدیریت تعارض منافع” در این کمیسیون خبر داد و خاطرنشان کرد: با بارگذاری این طرح در سایت شورا و اخذ نظرات اعضا و نخبگان، در صورت موافقت شورا در جلسه علنی آینده تصویب می شود.

کمساری در ادامه با اشاره به لزوم جذابیت مباحث در جلسات علنی شورا گفت: نحوه برخورد با پروژه های شهری و مصوبات بزرگ برای شهروندان از طرح نامه ها مهم تر است.

وی پیشنهاد داد در راستای تحقق شفافیت، پرونده ها در سایت شورا بارگذاری شده و مسائل کلان شهری در صحن علنی مطرح شوند.

اما محمود بابایی با بیان این که نشست عمومی شورا دستورالعمل خاصی دارد گفت: پیشنهاد می شود مباحث این چنینی در کنفرانس های مطبوعاتی یا از زبان سخنگو منعکس شوند.

رییس شورا نیز با تاکید بر طرح پروژه های کلان شهری در نشست های تخصصی اظهار داشت: شفافیت در ارائه نامه ها و درخواست های افراد و مصوبات شورا وجود دارد و ماهیت جلسات شورا انجام بحث در راستای وظیفه شورا است.

در ادامه عشرت کردستانی، رییس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری با بیان این که دغدغه های فرهنگی شورای ششم در بازدیدهای غیررسمی شهردار مطرح شده گفت: در جلسه این کمیسیون، طرح شهدای خلبان و “مسجد، پناه من” با محوریت مسجد و امام جماعت در حال بررسی است.

وی با انتقاد از سگ گردانی در برخی از بوستان های شهر کرمان افزود: مصوب شد سازمان فرهنگی و اجتماعی طرحی برای این حرکت غیرقانونی در فضای عمومی پیشنهاد دهد.

کردستانی همچنین از بازدید اعضای این کمیسیون از محلات و بررسی ظرفیت های شهرداری برای ایجاد بازارچه های محلی خبر داد.

وی با اشاره به تهیه سند راهبردی کمیسیون فرهنگی با استفاده از نظرات کارشناسان و متخصصان گفت: آماده سازی محیط شهری و نصب اِلِمان های مرتبط با هویت تاریخی و فرهنگی کرمان در ورودی های شهر ضروری است.

کردستانی حفظ هویت شهر کرمان در معماری و شهرسازی آن را مهم ارزیابی و تاکید کرد: هیچ بانک اطلاعاتی به روزی برای اجرای طرح های مشاوره ای در حوزه فرهنگی و ورزشی وجود ندارد.

وی با اشاره به برگزاری جلسات با متولیان امامزاده محمد کرمان گفت: پیشنهاد می شود گردشگری زیارتی در این موقوفه مظلوم دیده شود.

رییس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری با انتقاد از عدم رسیدگی به وضعیت اقتصادی پاکبانان و کارگران تحت قرارداد شرکت ها افزود: وضعیت زندگی آنان در تناقض با عدالت اجتماعی است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *