رریس شورای اسلامی شهر کرمان در اولین نشست خبری: رسانه‌ها با حساسیت و پیگیری می‌توانند جلوی فساد را بگیرند


رئیس شورای اسلامی شهر کرمان در اولین نشست خبری:

رسانه‌ها با حساسیت و پیگیری می‌توانند جلوی فساد را بگیرند

 

اولین نشست خبری ششمین دورۀ شورای اسلامی شهر کرمان، با حضور چهار تن از اعضای شورا و جمعی از خبرنگاران در محل سالن شورا برگزار شد.

رییس شورای اسلامی شهر کرمان در این نشست، ضمن تبریک پیشاپیش میلاد رسول اکرم(ص)، فرارسیدن هفتۀ وحدت و میلاد امام صادق(ع) گفت: اعضای شورای ششم به محض شروع به‌کار شورا، با وسواس تمام درخصوص انتخاب سرپرست شهرداری افراد مختلفی را بررسی کردند و در نهایت، مهندس پوراسماعیلی تا دیروز که دکتر شَعرباف، شهردار جدید کار خود را رسماً آغاز کرد، سرپرستی شهرداری را به عهده داشت.

علیرضا نادری، در ادامه اظهار داشت: در این مدت نقدهایی از جانب شهروندان مطرح شد؛ ما از نقدها استقبال می‌کنیم و معتقدیم کسانی که حساس هستند و به مشکلات موجود انتقاد می‌کنند، بر کسانی که هیچ نظری نمی‌دهند، ارجحیت دارند.

وی با بیان این که اگر مردم حساس باشند و ایرادات را گوشزد کنند و مسئولان نیز گوشِ شنوا داشته باشند، بسیاری از امور به سامان می‌رسد افزود: مردم باید ایرادات و خطاهایی را که مشاهده می‌کنند، بگویند ما هم در شورا بر شفافیت امور اصرار داریم؛ کارها باید شفاف باشد و مردم بدانند به چه رویه‌ای عمل می‌شود.

نادری بر انتخاب شهردار به‌دور از هرگونه تعصب و وابستگی به جریان خاصی تاکید کرد: مسئولان باید بدانند که هیچ برتری بر سایر مردم ندارند، آن‌ها امانت‌دار مردم هستند و شهروندان حق سؤال و انتقاد از عملکرد آن‌ها را دارند.

وی با بیان اینکه رسانه‌ها با حساسیت و پیگیری می‌توانند جلوی فساد را بگیرند، از رسانه‌ها خواست هرگونه مشکل، کم‌کاری و ایراد مدیران شهری و اعضای شورا را اعلام کنند.

به گفته نادری اعضای شورا به‌طور داوطلبانه ریز اموال خود را در اختیار مقامات قضایی قرار می‌دهند و بنده نیز می خواهم تا در آخرین روز فعالیت شورا، لیست اموال و دارایی‌هایم مجدداً بررسی و با امروز مقایسه شود.

وی پرورش مدیران کارآمد در شهرداری را ضروری دانست و گفت: در کشور با بحران مدیریتی مواجهیم و از شهردار انتظار داریم درخصوص پرورش مدیران کارآمد در شهرداری تلاش کند.

رییس شورا بر تحول در شهر کرمان به‌عنوان جهان‌شهر مقاومت تاکید و اضافه کرد: تکریم شهروندان و ارباب رجوع در شهرداری از مواردی است که به‌طور جدی مدنظر اعضای شوراست.

سپس محمد امینی‌زاده، با اشاره به انتخاب شهردار با استفاده از روش‌های علمی و دانشگاهی گفت: در فرایند انتخاب شهردار، اولویت‌های شورا برای چهار سال آینده مشخص و شهردار کرمان در یک فرایند مردمی با مشورت از نخبگان و هم‌فکری جمعی و شفافیت کامل، انتخاب شد که این فرایند می‌تواند در انتخاب استانداران هم اجرا شود.

امینی‌زاده با اشاره به ۱۶ اولویت شورا در برنامه‌های آتی خود افزود: شهرداری و شورا در حال حاضر با بحران های تأمین بودجه، تکمیل آرامستان جدید و پرونده‌های حقوقی مفتوح شهرداری مواجه هستند.

وی، تلاش در جهت شفافیت در تمام ابعاد مدیریت شهری، برنامه‌ریزی، آموزش و تقویت منابع انسانی کارآمد، توسعۀ نظام هوشمندسازی بر مبنای استانداردسازی خدمات، توسعۀ کلیۀ خدمات شهری و عمرانی بر مبنای عدالت‌محوری، مردم‌محوری و الزام به داشتن پیوست اجتماعی، فرهنگی و سلامت در پروژه‌های شهری را به‌عنوان بخشی از برنامه‌های شورای شهر که به شهردار منتخب و گزینه‌های نهایی شهردار کرمان ارائه شده، عنوان کرد.

امینی زاده توسعۀ فضاهای مناسب ورزش‌های همگانی، تفریحات سالم و فضاسازی مناسب جهت استفادۀ بانوان، کودکان، سالمندان، جانبازان و افراد دارای معلولیت از امکانات شهری، توسعۀ فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی محله‌ای با رویکرد هویت‌بخشی به محله‌ها به‌منظور ارتقای فرهنگ شهروندی و توسعۀ کارآفرینی و آموزش‌های شهروندی با محوریت مسجد را از دیگر برنامه‌های شورای ششم دانست.

وی همچنین اهتمام نسبت به اصلاح معضلات اجتماعی، زدودن چهرۀ نازیبای فقر از ظاهر شهر، تلاش در جهت افزایش درآمد پایدار و منضبط ساختن درآمدهای شهرداری ازطریق جذب و مشارکت در امور سرمایه‌گذاری و بهینه‌سازی، برنامه‌ریزی جهت ایجاد شهرک‌ها و مجتمع‌های سلامت، کارگاهی و صنفی و توسعۀ بازارچه‌های محلی به‌منظور تسهیل خدمت‌رسانی، کاهش ترافیک و کیفیت‌بخشی به خدمت‌رسانی به شهروندان را از دیگر برنامه‌های ششمین دورۀ شورای اسلامی شهر کرمان ذکر کرد.

امینی زاده ساماندهی پسماندهای شهری، تأمین بهداشت محیط و رفع انواع آلودگی‌ها و فراهم کردن محیط سالم و امکانات نشاط‌افزا، اهتمام ویژه به مکتب سپهبد شهید حاج‌قاسم سلیمانی در همۀ عرصه‌های مدیریت شهری، مطالعه و ساماندهی حمل‌ونقل عمومی و فراهم کردن زیرساخت آن در همۀ سطوح، حرکت به سمت مدیریت مشارکتی و مردمی، استفاده از ظرفیت مناطق کم‌برخوردار شهری، جلوگیری از توسعۀ غیرمجاز محدودۀ شهری و توسعۀ صنعت گردشگری به‌ویژه گردشگری زیارتی و تاریخی و همکاری در تأمین زیرساخت‌های لازم جهت حفظ آثار تاریخی را نیز بخش دیگری از محورهای اجرایی شورا در این دوره نام برد.

وی یکی از مهم‌ترین برنامه‌های شورای ششم را تلاش جهت تأمین درآمد پایدار برای شهرداری و جذب سرمایه‌گذار عنوان و تاکید کرد: تا به حال 50 درصد بودجۀ سالانۀ شهرداری کرمان با فروش زمین تأمین می‌شده که درواقع فروش سرمایۀ شهر است؛ بنابراین، یکی از مهم‌ترین برنامه‌های ما ایجاد بودجۀ پایدار برای شهرداری است.

امینی‌زاده با بیان این که دکتر شَعرباف، شهردار کرمان، در دو ماه گذشته اغلب در کرمان حضور و بازدیدها و دیدارهایی  غیررسمی داشتند تصریح کرد: در این دوره تلاش می‌کنیم مرکز پژوهش‌های شورا فعال شود.

سیدمحمدصادق تقوی نیز گفت: از آنجا که شورای شهر یک نهاد سیاست‌گذار برای شهر است، نیازها و اولویت‌های شهر کرمان شناسایی و بر این اساس از گزینه‌های پیشنهادی جهت تصدی پست شهردار کرمان، برنامه خواسته شد.

در ادامه، محمدرضا کمساری، سخنگوی شورا با اشاره به مسئولیت خطیر خبرنگاران در آگاهی‌بخشی به جامعه، درخصوص نحوۀ انتخاب شهردار کرمان، گفت: برخلاف رویۀ دوره‌های گذشتۀ شورا که در انتخاب شهردار بر مبنای نظر نخبگان و اعضای شورا گزینه‌هایی مطرح می‌شد و از میان آن‌ها انتخاب صورت می‌گرفت، شورای ششم ازطریق سایت شورا فراخوان داد تا مردم نیز در انتخاب شهردار مشارکت داشته باشند و گزینه‌هایی که فکر می‌کنند صلاحیت قرار گرفتن در جایگاه شهردار کرمان را دارند، به شورا معرفی کنند.

وی به برخی از شاخص‌های قانونی در انتخاب شهردار، ازجمله بازنشسته نبودن، داشتن ۹ سال سابقۀ مدیریت میانی، داشتن مدرک تحصیلی کارشناسی‌ارشد در رشته‌های خاص و مدرک مرتبط تحصیلی اشاره و تاکید کرد: علاوه بر این، اعضای شورا هم ملاک‌هایی ازجمله پایبندی به انقلاب و ولایت فقیه، متخصص، متعهد و کارآمد بودن و برنامه داشتن را مدنظر داشتند که براساس کلیۀ این معیارها، بررسی صلاحیت گزینه‌های مطرح‌شده آغاز شد.

سخنگوی شورا با بیان این که اعضای شورا در طول روند بررسی گزینه‌های پیشنهادی برای تصدی پست شهردار کرمان، حدود صدنفرساعت جلسه برگزار کردند افزود: اعضای شورا در انتخاب شهردار به‌صورت کاملاً کارشناسی و به‌دور از هیچ ملاحظه و وابستگی به جریان سیاسی خاصی تصمیم گرفتند.

کمساری در ادامه اظهار داشت: شورا چند ملاک دیگر ازجمله بومی بودن در منظر مردم، تحصیلات مرتبط، داشتن سابقۀ کار اجرایی، تحول‌گرا بودن، شناخت از شهرداری، امکان حضور در کرمان، صداقت، داشتن برنامۀ مدیریتی، فسادستیزی، درک گفتمان انقلابی، جهادی بودن، مشورت‌پذیر بودن و نگاه مردم‌محور داشتن را به‌طور ویژه در نظر داشت که اعضا در جریان بررسی گزینه‌ها، به این آیتم‌ها امتیاز دادند تا اینکه به شش نفر رسیدند.

وی با بیان این که سعید شعرباف تبریزی درنهایت با شش رأی موافق در مقابل پنج رأی مخالف، به‌عنوان شهردار کرمان انتخاب شد تصریح کرد: برداشت خیلی‌ها این بود که انتخاب شورا براساس وابستگی به یک جریان سیاسی خاص بوده، اما روند رأی‌گیری و انتخاب شهردار و مباحثه‌ها و آرایی که داده شد، نشان داد که شهردار کرمان به هیچ‌وجه از پیش تعیین‌شده نبوده است.

به گفته کمساری، در رابطه با رأی حداقلی دو دیدگاه می‌تواند وجود داشته باشد؛ اینکه بر رأی و نظر خود پافشاری کنیم و بخواهیم نظر خود را پیش ببریم و یا اینکه براساس هم‌فکری، نظر بقیه را هم گوش بدهیم و بپذیریم که موفقیت شهردار به معنی موفقیت شهر و شوراست و همۀ تلاش خود را به‌کار گیریم تا این موفقیت حاصل شود.

وی با بیان این که در قانون نیامده که شهردار حتماً باید از مجموعۀ شهرداری باشد افزود: شهردار باید نگاه استراتژیک داشته و فهم درستی از مسایل شهر داشته باشد.

سخنگوی شورا هوشمندسازی شهر را یکی از موضوعات مهم و موثر شهرهای امروزی دانست و گفت: شهردار کرمان تحصیلات تخصصی در زمینۀ هوش مصنوعی دارند که در این راستا کمک می‌کند.

کمساری با اشاره به مدیریت سابق دکتر شعرباف بر یک شرکت ساختمانی فعال در زمینۀ بافت فرسودۀ اطراف حرم مطهر امام رضا(ع) افزود: ضمن اینکه این سابقۀ مدیریتی در ادارۀ شهر کرمان هم می‌تواند بسیار کارگشا باشد.

به اعتقاد وی برخی از مشکلات شهر اساسی است و یک‌روزه حل نمی‌شود و باید برای ‌آن‌ها برنامه‌ریزی بلندمدت در نظر گرفت؛ یک‌سری مسایل هم ازجمله آسفالت معابر، رسیدگی به فضای سبز و تکمیل آرامستان جدید نیز در شهر کرمان روزمره و جاری هستند و ما این مسایل را برای شهردار با اولویت مشخص کرده‌ایم.

کمساری از پیگیری پرونده‌های حقوقی شهرداری نیز خبر داد و خاطرنشان کرد: در این مدت پروژۀ ساماندهی خیابان «شهید تجلی» تعیین تکلیف شده و درخصوص پروژۀ تقاطع غیرهم‌سطح «شهدای خلبان» نیز قدم‌های خوبی برداشته شده است.

به گفته وی شهردار کرمان بعد از برگزاری رسمی آیین تودیع و معارفه با حضور مقامات استانی، نشست خبری خواهد داشت.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *