در نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان عنوان شد: لزوم اولویت بندی نیازهای شهری در بودجه شهرداری


در نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان عنوان شد:

لزوم اولویت بندی نیازهای شهری در بودجه شهرداری

نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان با حضور رییس و اعضای شورا، سرپرست شهرداری، شهردار منتخب و تعدادی از خبرنگاران در محل سالن کنفرانس شورا برگزار و به صورت آنلاین از سایت و اینستاگرام و آپارات پخش شد.

علیرضا نادری، رییس شورا ضمن تبریک هفته وحدت و میلاد پیامبر اکرم (ص) این ایام را برای آغاز خدمت به مردم جهان شهر کرمان پر برکت عنوان کرد.

وی همچنین با تشکر از مهندس پوراسماعیلی، اداره شهر در دوران سرپرستی توسط وی را بهترین شکل دانست و گفت: مهندس پوراسماعیلی کارهای سنگین به زمین مانده را به سرانجام رساند.

در ادامه محمدامین شمسی، در نطق پیش از دستور خود با اشاره به حفاری های حاصل از اجرای پروژه فاضلاب سطح شهر گفت: با توجه به نزدیکی فصل زمستان اتمام عملیات اجرایی این پروژه که شهروندان را به زحمت انداخته و در مدت زمان مشخص شده به پایان نرسیده ضروری است.

این عضو شورا همچنین تکمیل پروژه های محله ای نیمه تمام را با کمترین هزینه خواستار شد.

در ادامه فتح الله مویدی، رییس کمیسیون خدمات شهری، بهداشت و محیط زیست با اشاره به حضور نماینده محله سرآسیاب در نشست این هفته کمیسیون گفت: یکی از خیرین تقاضای دارد با هزینه شخصی و اخذ مجوز از فرمانداری در دامنه کوه های محله سرآسیاب جنگل کاری کند.

وی این حرکت را در راستای افزایش سرانه فضای سبز منطقه موثر دانست و افزود: همچنین پیشنهاد شد زمین های خالی در صورت امکان اجرای فضای سبز تعیین تکلیف شوند.

مویدی تامین پارکینگ در گلزار شهدا را نیاز فوری شهر در آستانه دومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی عنوان و تاکید کرد: همچنین ضرورت دارد کارگروهی به منظور آماده سازی شهر برای این رویداد مهم تشکیل شود.

وی همچنین با اشاره به عدم تحقق بودجه در شش ماهه اول سال جاری گفت: می طلبد درباره پروژه های پیش رو بازبینی صورت گرفته و اولویت ها دنبال شوند.

مویدی نظارت عالیه بر اخذ عوارض در مناطق شهری را ضروری دانست و افزود: در قانون وجود مراجع ذیصلاح اجباری است اما عدم ئاجرای آن باعث دپو شدن پروانه های بسیاری در نظام مهندسی شده است.

سپس حسین چناریان، رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه گذاری با اشاره به پیشنهاد نمایندگان محله سرآسیاب مبنی بر کاشت درخت در دامنه کوه های صاحب الزمان گفت: ابعاد و اجزای پروژه های سرمایه گذاری شهرداری باید در یک روند قانونی طی شده و به مرحله اجرا برسند.

وی با بیان این که عدم بررسی فرآیندهای حقوقی و قانونی باعث ناموفق شدن پروژه هایی شد که علیرغم مناسب و ضروری بودن، این روند را در دوره قبل طی نکرده بودند افزود: انتظار می رود با حضور شهردار و اعضای شورا، هر پروژه با هر نوع سرمایه گذاری در چارچوبی مشخص، به نتیجه مثبت منجر شوند.

چناریان با اشاره به 12 مصوبه و 10 نامه بررسی شده در کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه گذاری اظهار داشت: اجرای پروژه فیبر نوری شهرداری با وجود محدودیت منابع و میزان بالای بدهی مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد تصمیم گیری به استقرار مدیریت جدید شهرداری موکول شود.

وی اولویت بندی پروژه ها را بر اساس تحقق عملکرد بودجه ضروری دانست و توجه به شرایط تحقق منابع شهرداری را خواستار شد.

چناریان از ارسال گزارش عملکرد شش ماهه بودجه از سوی شهرداری به شورا خبر داد و خاطرنشان کرد: مشخص شد در پایان این شش ماه، 535 میلیارد تومان از بودجه 1500 میلیارد تومانی شهرداری محقق شده است که 61 درصد آن مربوط به درآمدهای حاصل از عوارض عمومی است.

وی همچنین با اشاره به درامد 61 درصدی شهرداری ناشی از ارزش افزوده افزود: با این حال اما درآمد حاصل از فروش اموال و املاک شهرداری کاهش داشته است.

به گفته چناریان آن چه توجه ویزه شهردار را می طلبد فروش اموال غیر نقدی مانند زمین است که به برنامه منظم در این زمینه و حرکت به سمت تحقق بودجه در بخشی دیگر نیاز داریم.

رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه گذاری در ادامه اظهار داشت: همچنین لازم است شهرداری از ارسال درخواست ها مبنی بر پرداخت هدایا و کمک هزینه تا مشخص شدن تحقق بودجه و اولویت بندی خودداری کند.

وی با اشاره به تقاضای موسسه خیریه رعد مبنی بر موافقت با تامین بخشی از وسائل گرمایشی و سرمایشی در دوره قبل گفت: این موسسه به همت یکی از خیرین کرمانی و برای ارائه خدمات آموزشی و توانبخشی به بیش از هزار نفر از معلولان دایر شده است.

محمدرضا کمساری، سخنگوی شورا نیز بر اولویت بندی و اعتبارسنجی طرح های شهری سال جاری تاکید کرد و گفت: ضرورت دارد اجرای پروژه های شهری با اعتبار درنظرگرفته شده متناسب باشد.

وی با اشاره به معضلات شهر کرمان در حوزه های عمرانی افزود: موارد مرتبط با سیما و منظر شهری، حمل و نقل و ترافیک، زیرساخت های شهرسازی و عمرانی و عدم وجود اعتبار و سرمایه که باید به شکلی درست به این موارد اختصاص یابد.

کمساری با بیان این که شهروندان از آغاز شروع بکار شورای ششم انتظار دارند شاهد تحول عظیمی در کرمان باشند گفت: این مهم، به حضور و فعالیت رسمی شهردار منوط شد که طی یک فرآیند شفاف به شهردار منتخب رسیدیم و تمام توان خود را در موفقیت شهردار به کار می گیریم تا مردم کرمان شاهد تحولات عظیمی در حوزه های مختلف شهری باشند.

به گفته وی، اعضای شورای ششم خادم مردم دیار حاج قاسم سلیمانی بوده و مدیریت شهری جهانشهر مقاومت را بر عهده دارند.

در ادامه محمد امینی زاده، رییس کمیسیون حقوقی، نظارت و ارزیابی با بیان این که پرداخت کمک هزینه و هدایا در بودجه شهرداری دیده شده است گفت: با این حال بایستی به تصمیمات پایبند بوده و این کار بر اساس اولویت بندی صورت بگیرد.

وی با اشاره به وضعیت کنونی پروژه خیابان تجلی افزود: این پروژه طبق درخواست کتبی پیمانکار که توان ادامه کار نداشت به کادر امانی شهرداری واگذار شد که مقرر شد مجوز ترک تشریفات جهت خرید مصالح و تکمیل پروژه، با شرط صرفه و صلاح شهرداری صادر شود.

امینی زاده تکمیل این پروژه را ضروری عنوان و تاکید کرد: با توجه به درخواست مردم و کسبه به اتمام این پروژه، پس از بررسی ان در کمیسیون عمران و شهرسازی به کمیسیون بودجه ارجاع داده شد و بر اساس درخواست شهرداری مبنی برتفکیک آن از پروژه پیاده راه سازی میدان ارگ، تهیه صورت وضعیت هزینه ها و برآورد ریالی آن با هشت رای تصویب شد.

وی با اشاره به ارجاع 9 نامه به کمیسیون و بررسی پنج نامه گفت: همچنین دو طرح نیز در دستور کار قرار گرفته تا برای گزارشتخلفات و مفاسد اداری در شهرداری حمایت و تشویق در نظر گرفته شود.

محمدرضا کمساری نیز با بیان اینکه پروژه خیابان تجلی بایستی یک ماه قبل تکمیل می شد گفت: این موضوع که نارضایتی شهروندان را به دنبال داشته در بررسی مجدد مشخص شد کناره ها و وسط آن باید تعیین تکلیف شده و سپس عملیات اجرایی آن ادامه یابد.

سیدمحمد موسوی، رییس کمیسیون هوشمندسازی، شفافیت و بهره وری با بیان این که فروش سرمایه در شهرداری مهم است گفت: شهرداری منابع محدودی دارد و بایستی در سال های آینده ضمن برنامه ریزی در این زمینه وابستگی به فروش زمین را کاهش داده و به سمت تامین درآمدهای پایدار حرکت کنیم.

وی کارِ کارشناسی و برنامه ریزی در تامین بودجه سال آینده شهرداری در اسرع وقت را خواستار شد.

موسوی با اشاره به ایجاد کمیسیون هوشمندسازی در شورای ششم اظهار امیدواری کرد: با هماهنگی شورا و شهرداری شاهد رفع عقب ماندگی ها در این زمینه و تحولات عظیمی در شهر مقاومت باشیم.

وی همچنین شهروندسپاری خدمات شهری را یکی از دغدغه های جدی کمیسیون هوشمندسازی عنوان و تاکید کرد: به دلیل اجرای کند این طرح، شاهد مشکلات عدیده ای در این زمینه هستیم که نیازمند تاکید و پیگیری ویژه در راستای دستیابی به شهر هوشمند و مزایای آن است.

منصور ایرانمنش، رییس کمیسیون عمران، شهرسازی و میراث فرهنگی با اشاره به جاده منتهی به آرامستان “بهشت کریمان” گفت: در جلسه کارگروه ترافیک هم بررسی شد مسیر تردد شهروندان برای ایمنی بیشتر نیاز به اقدامات مناسب تری دارد.

وی تامین پارکینگ در آرامستان و ساماندهی ترافیک این منطقه را ضروری دانست و افزود: همچنین لازم است تامین امنیت جاده به ویژه در ساعات پایانی روز در دستور کار نیروی انتظامی قرار گیرد.

ایرانمنش از طرح افزایش سرانه فضای سبز محله سرآسیاب در جلسه این کمیسیون خبر داد و خاطرنشان کرد: همچنین به دلیل وجود معادن شن و ماسه و تردد خودروهای سنگین از جاده شهید ماهانی شهروندان این منطقه خواستار ایجاد مسیر جایگزین و اجرای طرح ترافیکی میدان بیرم آباد هستند.

وی همچنین با اشاره به عدم تامین پارکینگ مجتمع ایرانیان اطلس اظهار داشت: با توجه به نیاز فوری مناطق مختلف شهر به احداث پارکینگ، از شهرداری درخواست می شود پیشنهادات و مصوبات دوره های گذشته شورا را بازبینی کرده و این مهم را هرچه سریع تر عملیاتی کند.

ایرانمنش فروش پارکینگ از سوی شهرداری را خلاف رای دیوان عدالت اداری دانست و افزود: با این حال مقرر شد شماره حساب مجزایی برای احداث پارکینگ در نظر گرفته شود.

رییس کمیسیون عمران، شهرسازی و میراث فرهنگی با اشاره به تاکید مدیریت بحران بر همکاری شورا و شهرداری در اختصاص مکان هایی به استقرار دکل های مخابراتی گفت: این مهم با شرط رفع نگرانی شهروندان از مخرب بودن امواج مغناطیسی انجام شود.

ایرانمنش از خودداری شهرداری از فروش زمین در این دوره از مدیریت شهری خبر داد و خاطرنشان کرد: پیشنهاد می شود اگر هم بر فروش زمین تصمیم گرفته شد از طریق مزایده صورت گرفته و منفعت آن به همه شهروندان برسد.

وی همچنین با اشاره به نزدیکی به ایام دومین سالگرد گفت: با توجه به حضور طیف بی شماری از مشتاقان به ایشان، و همچنین فرا رسیدن ایام نوروز و با توجه به روند مطلوب واکسیناسیون نیاز به ایجاد فضاهای پرنشاط تفریحی و گردشگری در دوران پس از کرونا مورد توجه قرار گیرد.

ایرانمنش افزایش رضایت مندی و تقویت سرمایه اجتماعی را از طریق اصلاح معابر شهری و پروژه های عمرانی مهم دانست و افزود: پیشنهاد می شود با شناسایی موارد این چنینی این مهم مورد توجه قرار گرفته و شهر ظاهری زیبا و مناسب پیدا کند.

وی با بیان این که پروژه های نیمه تمام به تعیین تکلیف نیاز دارند گفت: پروژه های بزرگی که وقت شرای قبل را گرفت به سرانجام رسید اما تکمیل تقاطع های شهدای خلبان و شهید زنگی آبادی منوط به حضور شهردار جدید بود.

همچنین سید محمدصادق تقوی با بیان این که شورا، شورای شهرداری ها نیست گفت: در بند دوم قانون شوراها، بررسی مشکلات اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و انعکاس آن ها به مسئولان نهادهای دیگر از وظایف شوراهاست.

وی با اشاره به دیون شهروندان به شهرداری و شهرداری به شهروندان و انجام دقیق فرایند ممیزی توسط شهرداری افزود: این مهم تاکنون اطلاع رسانی نشده و لزوم ادای آن باید مورد تاکید قرار گیرد.

تقوی همچنین ارتباط شهرداری با کارشناسان و منتقدان و دسترسی آسان شهروندان به مدیریت شهری را خواستار شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *