در نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان تصویب شد: تقویت نظارت شورا بر شهرداری/تعیین تکلیف پسماندهای ساختمانی/ تهدید شهر با آب های زیرسطحی/توجه به پایتخت مقاومت


 

در نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان تصویب شد:

تقویت نظارت شورا بر شهرداری/تعیین تکلیف پسماندهای ساختمانی/ تهدید شهر با آب های زیرسطحی/توجه به پایتخت مقاومت

 

فتح الله مویدی، رییس کمیسیون خدمات شهری، بهداشت و محیط زیست در نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان با اشاره به معضلات موجود در ورودی های شهر کرمان گفت: در مصوبه مجلس، قانون وظیفه برخورد با معضل پسماند ساختمانی را مشخص کرده اما در حال حاضر این مسئله اجرا نشده و متخلفان مورد بازخواست قرار نمی گیرند.

وی با بیان این که پسماندهای ساختمانی باید در مکان های مشخص شده تخلیه شوند افزود: شورای قبل مصوب کرد صدور پروانه مشروط به تخلیه مناسب پسماند حاصل از تخریب یا گودبرداری باشد.

مویدی همچنین با اشاره به تخلیه معادن شن در سرآسیاب و ساخت و ساز خطرآفرین بر این مناطق اظهار داشت: پیشنهاد می شود چهار منطقه حاشیه شهر به این امر اختصاص یابد.

وی از بازدید میدانی اعضای این کمیسیون از بازار مظفری و قدمگاه و تشکیل کارگروه هایی به منظور رفع سد معبر خبر داد و خاطرنشان کرد: در اولین فرصت مشکلات مذکور با بررسی و اولویت بندی مرتفع خواهد شد.

این عضو شورا با اشاره به مشکلات طرح شده سه محله در کمیسیون خدمات شهری از سرپرست شهرداری خواست در اسرع وقت نسبت به حل مسائل موجود دستورات لازم را صادر کنند.

مویدی با بیان این که بیشترین نارضایتی مردم از شهرداری ها است گفت: در مناطق پنجگانه شهرداری چندین عنوان عوارض از شهروندان اخذ می شود.

وی خطاب به اعضای شورا اظهار داشت: نباید با معطل گذاشتن پرونده های شهروندان، مردم را به شورای ششم بدبین کرد.

مویدی با بیان این که وظیفه شورا نظارت بر این امور و حق مردم نیز مطالبه گری است گفت: باید نظارت شورا بر شهرداری را تقویت کنیم تا از مشکلات مردم بکاهیم.

به گفته وی، انقلاب اسلامی از آنِ مستضعفان است و مردمی که در تهیه ارزاق عمومی خود مستاصل شده اند نباید مورد اجحاف شهرداری قرار گیرند.

علیرضا نادری، رییس شورا نیز با انتقاد از نبود قوانین تضمینی ساماندهی پسماندهای ساختمانی گفت: چهره شهر کرمان به دلیل انباشت زباله های ساختمانی زشت شده است.

وی با بیان این که باید با متخلفان این حوزه برخورد جدی کرد افزود: ضرورت دارد جریمه های سنگین مالی برای افرادی که پسماندهای ساختمانی را در مناطق منع شده تخلیه می کنند وضع شود.

نادری همچنین با اشاره به معضل آب های سطحی شهرک شکوه اظهار داشت: این معضل فقط مختص شهرک نیست و کل منطقه را با مشکل مواجه کرده است.

به گفته وی آب های زیرسطحی شهر کرمان فرصتی برای آبیاری فضای سبز و باغ های اطراف شهر و بهره وری اقتصادی شهرداری از درآمد حاصل از آن است.

رییس شورا تشکیل نشست هم افزایی ویژه آب های زیرسطحی انتهای بلوار جمهوری را ضروری دانست و افزود: این معضل نیازمند اعتبارات ملی و سرمایه گذاری بخش خصوصی با قید فوریت است.

نادری وجود آب های زیرسطحی را تهدید بزرگی برای شهر عنوان و تاکید کرد: با این حال فرصتی نیز برای حل مشکل شهر و درآمدی برای شهرداری است.

وی با اشاره به وجود معضل سد معبر در مناطق مختلف شهر گفت: رفع و ساماندهی این معضل از توان شهرداری فراتر بوده و همکاری سایر دستگاه ها را می طلبد.

حسین چناریان، رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه گذاری با اشاره به اشکالات عمده در حوزه مدیریت شهری کرمان اظهار داشت: معضلات حوزه مدیریت شهری به دلیل نبود ضابطه در صفر تا صد مسئولیت ها و انضباط ضعیف حاکم بر شهر است.

به گفته وی مشکلات حوزه های حمل و نقل عمومی، تخلیه پسماندهای ساختمانی، سد معبر و معضلات ترافیکی ضوابط و مسئول مشخصی ندارند.

چناریان با انتقاد از نارضایتی شهروندان از نبود آرامش و انضباط در شهر گفت: باید در جلسه ای با حضور مسئولان امر نبود اراده برخی از مسئولان در انجام وظایف سازمانی مورد تجدید نظر قرار گیرد.

وی پیشنهاد داد: گزارش جامعی از موانع آرامش و انضباط اجتماعی در شهر کرمان و بررسی قوانین و ضوابط موجود برای اخذ نتیجه مطلوب تهیه شود.

چناریان با بیان این که شهرداری از آب های سطحی سهم ویژه ای دارد افزود: با این حال ساماندهی آب های زیرسطحی با شرکت آب و منطقه ای است اما به نظر آن شرکتضرورت ها و اولویت های شهر کرمان را به خوبی نمی داند.

وی تشکیل جلسه با حضور مدیران آب و فاضلاب شهر کرمان و پیمانکار مربوطه و اولویت بندی ساماندهی این معضل بر اساس مشکلات و مطالبات شهروندان را ضروری عنوان کرد.

محمدرضا کمساری، سخنگوی شورا با اشاره به طرح ساماندهی ورودی های شهر در کمیسیون خدمات شهری گفت: بجز ورودی کوهپایه، بقیه ورودی ها متولی بجز شهرداری دارند.

وی با اشاره به نزدیک شدن به ایام سالگرد سردار شهید قاسم سلیمانی افزود: شایسته نیست زائران این شهید بزرگوار با منظر نازیبای ورودی های شهر کرمان روبرو شوند.

کمساری بر ضرورت تشکیل جلسات هم افزایی بین دستگاهی در راستای ساماندهی ورودی های شهر تا زمان مورد نظر تاکید کرد.

وی همچنین با بیان این که طرح مصوبات حاصل از جلسات در صحن علنی شورا لازم است گفت: اما پخش زنده نشست عمومی این توقع را در شهروندان ایجاد می کند که سیاست ها و تصمیم گیری های کلی شورا در نشست عمومی طرح گردند.

سخنگوی شورا پیشنهاد داد: برنامه ریزی های کلی در مدیریت شهری در ابتدای نشست عمومی مطرح شده و جزییات و مصوبات در ادامه مورد بررسی قرار گیرند.

در ادامه رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه گذاری با اشاره به نامه های ارسالی به این کمیسیون گفت: بررسی شد بخش زیادی از این نامه ها ناشی از عدم پرداخت مطالبات شهروندان از سوی شهرداری است.

چناریان از تصویب هفت مصوبه در این کمیسیون خبر داد و خاطرنشان کرد: با توجه به کاهش درآمد دکه ها و بازارچه های محله ای به دلیل شیوع ویروس کرونا مصوب شد لیستی از آن ها از سوی شهرداری تهیه و به شورا ارسال شود تا معافیت از اجاره بها بر اساس ضوابط ستاد کرونا و مصوبه شورا برای آنان اعمال گردد.

وی همچنین به موافقت کمیسیون با اجرای مصوبه شورا در دوره پنجم مبنی بر اختصاص بسته بهداشتی معادل صد میلیون تومان به کارکنان شاغل در بخش های کرونایی علوم پزشکی اشاره کرد.

چناریان با اشاره به ارسال صورت وضعیت ها بر اساس توافق های قبلی و پرداخت از محل دیون گفت: در ارزیابی ها تعیین قیمت پایه در کمیسیون های معاملاتی شهرداری صورت می گیرد و تعیین قیمت پایه و برآوردها غیر از این دارای اشکال است.

در ادامه با پرداخت قسطی هفت مورد قدرالسهم تا پایان مهلت کارشناسی و همچنین شش مورد تقاضا در تخفیف عوارض موافقت شد.

سیدمحمد موسوی، رییس کمیسیون هوشمندسازی، شفافیت و بهره وری با بیان این که شورای قبل در موضوع تقسیط عوارض و قدرالسهم مصوبه داشته گفت: اگر اصلاحی هم نیاز است باید کلی بوده و موردی تصمیم گیری نشود.

به گفته وی دستورالعمل مربوطه از سوی شهرداری در حال اجرا است اما اگر برخلاف رویه به تقاضاهای موردی رسیدگی شود در حق شهروندان خوش حساب اجحاف خواهد شد.

موسوی با بیان این که باید منافع شهر را نیز در نظر گرفت افزود: بر اساس قانون رفع موانع تولید، اخذ کارمزد قانونی و بر اساس نرخ بانک مرکزی است و شهرداری ها باید بر همین اساس کارمزد اخذ کرده اما تقسیط را نیز اجرا کنند.

وی همچنین از هوشمندسازی و شفافیت در دو حوزه سایت و مسائل مالی و قراردادی شهرداری و به روزرسانی اطلاعات مرتبط خبر داد.

رییس کمیسیون هوشمندسازی، شفافیت و بهره وری بر قرار دادن اطلاعات مربوط به خدمات شهرداری در بستر فناوری تاکید و تصریح کرد: هر آن چه در حیطه اطلاعات شهرداری است باید عرضه شود و تعدد قوانین و مصوبات شورا باعث سردرگمی در ارائه خدمات و احتمال فساد می شود.

موسوی با اشاره به ضرورت ارائه شفاف خدمات شهری به شهروندان در قالب هوشمندسازی شهرداری اظهار امیدواری کرد: با اصلاح فرآیندها، سیستمی پویا و شفاف در حوزه ارائه خدمات به شهروندان داشته باشیم.

وی همچنین از فراهم شدن دسترسی شهروندان کرمانی به مکاتبات اداری در حوزه خدمات شهری خبر داد و خاطرنشان کرد: در این صورت بایستی مدیران عالی رتبه و کارکنان شهرداری در خصوص اصلاح و اجرای فرآیندها اهتمام جدی داشته باشند.

سیدمحمدصادق تقوی نیز خواستار شناسایی نواقص دستورالعمل اخذ تقسیطی عوارض و بازنگری آن شد و گفت: تعدادی از شهروندان به دلیل خوش حسابی بدهی خود به شهرداری را پرداخت کردند و تعدادی نیز در جریان دستورالعمل آن مصوبه نبودند که بررسی موردی این مصوبه باعث افزایش مراجعات مردمی به شورا می شود.

وی اطلاع رسانی عمومی در زمینه قوانین، وظایف و اختیارات شورا را ضروری دانست و افزود: به همین دلیل شورا درگیر روزمرگی هایی می شود که در حوزه اختیارات نهادهای دیگر است.

تقوی بر جدی گرفتن رسالت نظارتی و سیاست گذاری شوراهای شهر تاکید و تصریح کرد: این روند باید متوقف و به شهروندان اعلام شود درخواست هایی بدین مضمون در حوزه اختیار شورای شهر نیست.

وی با انتقاد از ناکارآمدی بخش هایی از دستگاه های اجرایی به دلیل سوء مدیریت گفت: لایحه ای به نام تخفیف در عوارض انبوه سازی در دوره قبل شورا تصویب شد که در قانونی بودن آن شبهه است.

این عضو شورا با اشاره به نقش فضای سبز و جنگل قائم به عنوان ریه های کرمان افزود: با توجه به صنعتی شدن شهر، آبیاری فضای سبز با موانعی روبرو است که برنامه و برآورد شهرداری را در این زمینه می طلبد.

 محمود بابایی، نائب رییس شورا نیز با بیان این که نطق های پیش از دستور از طریق منشی باید هیئت رییسه اعلام و در صحن علنی به سمع و نظر مردم برسد گفت: کمیسیون های شش گانه نیز سیاست گذاری های خود در حوزه های تخصصی را در نشست عمومی اطلاع می دهند.

با این حال اما رییس شورا بر علنی بودن مصوبات شورا تاکید و اضافه کرد: قانون گذاری و تدوین آیین نامه ها در کمیسیون های شورا بررسی شده و شفاف سازی در همه زمینه ها باید در صحن علنی صورت پذیرد.

عشرت کردستانی، رییس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری با بیان این که حجم بالای کار در این کمیسیون به برنامه ریزی عمیق و دقیق نیاز دارد گفت: در همین راستا کمیسیون با انتصاب سرپرست سازمان فرهنگی و هنری شهرداری و مشاور فرهنگی شورا در جهت اهداف چشم انداز فرهنگی و اولویت بندی آن همراه با ایجاد زیرساخت های لازم برای فعالیت های گردشگری به این مهم ورود کرد.

وی با اشاره به دغدغه شهروندان کرمانی در زمینه های فرهنگی افزود: نیاز است خارج از نشست های علنی شوا، رایزنی هایی نیز با سایر نهادها انجام شده و ریل گذاری و برنامه ریزی با تشکیل کارگروه های مرتبط صورت پذیرد.

کردستانی از پیگیری آمادگی محلات برای برگزاری مراسم اربعین در شهر کرمان خبر داد و خاطرنشان کرد: گزارش های مبسوطی نیز از خانه های فرهنگ، گرم خانه ها و نحوه قراردادهای سازمان فرهنگی هنری در حال تهیه بوده و تلاش می شود در عرصه های فرهنگی توجه به استان به عنوان پایتخت مقاومت در دستور کار شهرداری قرار گیرد.

محمدامین شمسی، نائب رییس کمیسیون معماری، شهرسازی و میراث فرهنگی با اشاره به نامه های ارسالی به این کمیسیون گفت: در این جلسه گزارش اقدامات شهرداری درباره تکمیل شبکه برق و انتقاد از عدم همکاری دستگاه های اجرایی آرامستان بهشت کریمان ارائه شد.

وی همچنین به ارسال گزارش شهرداری از ترک فعل پیمانکار پروژه تجلی و تعیین مدت زمان اجرای پیاده راه سازی اشاره کرد.

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *