در اولین نشست فوق العاده کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تاکید شد: ضرورت توجه ویژه به فرهنگ عاشورا و گرامیداشت ایام محرم


در اولین نشست فوق العاده کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تاکید شد:

 ضرورت توجه ویژه به فرهنگ عاشورا و گرامیداشت ایام محرم

 

 در اولین نشست کمیسیون فرهنگی،اجتماعی و گردشگری شورای اسلامی شهر کرمان که به دلیل فرارسیدن ماه محرم به صورت فوق العاده برگزار شد بر ضرورت توجه ویژه به ماه محرم و ترویج فرهنگ عاشورایی تاکید شد.

 رییس شورای اسلامی شهر کرمان در این نشست ضمن گرامیداشت ماه محرم و ایام سوگواری سالار شهیدان حضرت اباعبدالحسین(ع)،گفت:همه برنامه های فرهنگی باید رنگ و بوی حسینی به خود گرفته و اقدامات فرهنگی منسجمی برای نهادینه کردن فرهنگ عاشورا و زنده نگه داشتن حماسه کربلا در سطح شهر طرح ریزی شود.

 علیرضا نادری با بیان اینکه کارهای فرهنگی باید برنامه ریزی شده باشند،افزود: برگزاری برنامه های فرهنگی زمانی برای جامعه و مخاطب مثمر ثمر خواهد بود که با یک برنامه ریزی نظامند انجام پذیرد.

 وی با اشاره به اینکه اقدامات فرهنگی توسط نهادها و ارگان های مختلف اجرا می شود،تصریح کرد:در حوزه فرهنگ باید بصورت جزیره ای عمل کنیم و لازم است که اقدامات این حوزه منسجم و کارشناسی شده باشند.

 نادری اظهار داشت:رسالت اصلی نهادهای فرهنگی،فرهنگسازی است و لازمه فرهنگسازی نیز برنامه ریزی جامع،کامل و منسجم است.

 وی با بیان اینکه کرمان دارای پتانسیل های بسیار ارزشمندی در زمینه های فرهنگی است،افزود:این امر یک داشته  بسیار ارزشمند به حساب می آید و باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

 نایب رییس شورای اسلامی شهر کرمان نیز در این نشست با اشاره به اینکه ماه محرم فرصت مناسبی برای توسعه معنویت و فرهنگ همدلی به شمار می رود،گفت:فضاسازی بصری مناسب باید در سطح شهر صورت گیرد.

 محمود بابایی افزود:با توجه به اینکه مراسم عزاداری حضرت سیدالشهدا (ع) بر اساس شیوه نامه‌های بهداشتی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا برپا خواهد شد،لازم است از همه پتانسیل ها و ظرفیت‌های موجود برای برگزاری مراسم ماه محرم استفاده شود تا شور حسینی و فرهنگ عاشورایی با در نظر گرفتن حفظ سلامت عمومی ترویج شود.

 وی با تاکید بر اینکه نقش هیئت های مذهبی در فضاسازی معنوی و الگوسازی فرهنگی نباید دست کم گرفته شود، خاطرنشان کرد: باید با برنامه‌ریزی صحیح و درست این نقش را پررنگ‌تر نمود.

 بابایی در ادامه ضمن تشکر از اقدامات و فعالیت های فرهنگی سازمان فرهنگی هنری و ورزشی شهرداری،افزود:باید در زمینه های فرهنگ شهروندی،سامانه ارتباطی 137،اقدامات مربوط به تحقق اهداف شهر دوستدار کودک و سایر مباحث فرهنگی بیشتر کار شود تا شاهد موفقیت های بیشتری در حوزه فرهنگی باشیم.

 وی با اشاره به اهمیت و جایگاه ایدئولوژی و مذهب درجامعه اسلامی،بر اهمیت تلفیق مباحث فرهنگی و دینی با برنامه های مدیریت شهری تاکید کرد.

 بابایی در خصوص مبحث خواهر خواندگی نیز اظهار داشت:در این زمینه ظرفیتهای شهر کرمان نباید نادیده گرفته شود و لازم است در این امر پیشقدم شویم و ظرفیت های متعددی که شهر کرمان در زمینه های فرهنگی،مذهبی و تاریخی دارد به صورت ویژه مورد استفاده قرار گیرد.

 رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر نیز در این نشست،ضمن تسلیت ایام محرم، با بیان اینکه برنامه های ویژه محرم و مجالس امام حسین(ع) باید مردمی اداره شود،گفت:رمز ماندگاری مجالس حسینی همین است که برنامه‌ها به صورت مردم‌محور برگزار می‌شود.

 عشرت کردستانی افزود: باید با یک برنامه ریزی و هدف گذاری مشخص تلاش کنیم که محوریت مراسمات محرم در اختیار مردم باشد و مشارکت عمومی صورت بگیرد و در این راستا شهرداری نقش حمایتی داشته باشد.

 وی تصریح کرد:باید فرهنگ عاشورایی در سطح جامعه نهادینه شود و در تمام مباحث فرهنگی این فرهنگ دیده شود و بر این اساس آسیب های اجتماعی و ناهنجاری ها کاهش خواهد یافت.

 کردستانی اظهار داشت:امیدواریم که فرهنگ عاشورا و حماسه حسینی به عنوان منبع و منشا تعلیم و تربیت، بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته تا نسل آینده با آگاهی و ثبات در این مسیر باقی بماند.

 وی همچنین ضمن ارائه توضیحاتی پیرامون تشکیل کمیته های کارگروه کمیسیون کمیسیون فرهنگی،خاطر نشان کرد:در این راستا پیشنهاداتی در خصوص کمیته  ها مطرح شده و مواردی از جمله کمیته بانوان،ورزشکاران،هنرمندان،هیئت ها،گردشگری،جوانان،محلات،مساجد،مناسبتها و … پیشنهاد شده است.

 سخنگوی شورای اسلامی شهر کرمان نیز در این نشست گفت:نگاه ما به سازمان فرهنگی هنری شهرداری باید به عنوان یک نماد فرهنگی باشد و لازم است که در این حوزه بیشتر کار شود.

 محمدرضا کمساری افزود:اعتقاد ما بر این است که برای پیشبرد همه امور و رسیدن به اهداف مورد نظر،باید مبحث مشارکت عمومی همواره مورد توجه قرار گیرد و برنامه های فرهنگی باید با توجه به این مقوله پایه ریزی شود.

 وی با اشاره به اینکه اقدامات و فعالیت های  فرهنگی نیازمند نگاه جدی تر و جامع تر است،تصریح کرد:نگاه ما به مجموعه فرهنگی باید نگاهی وسیع و گسترده باشد و در همه عرصه ها و حوزه های فعالیتی شهرداری،مبحث فرهنگ به صورت ویژه دیده شود.

 رییس کمیسیون هوشمندسازی شورای شهر نیز در این نشست افزود: کار مخلصانه برای اباعبدالله الحسین(ع) می‌تواند مردم را بیشتر با ویژگی‌های بارز امام حسین(ع) و قیام ایشان آشنا کند و مدرسه امام حسین در صورتی تاثیرگذاری خواهد داشت که با کلمات، گفته‌ها و شعائر در فضاسازی محیطی همراه باشد.

 سید محمد موسوی افزود:باید فضا و  بستر لازم برای استفاده هر چه بهتر از ظرفیت های خودجوش مردمی در ماه محرم و همچنین سایر مناسبت های ملی  و مذهبی فراهم  شود تا برنامه های فرهنگی نمود خوبی پیدا کنند.

 گفتنی است در این نشست معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری کرمان نیز به ارائه گزارشی پیرامون پروژه های برجسته سازمان فرهنگی شهرداری و همچنین سایر اقدامات و فعالیت های حوزه فرهنگی پرداخت.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *