در نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان صورت گرفت؛ تصویب سند راهبردی – عملیاتی شهرداری


در نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان صورت گرفت؛
 
تصویب سند راهبردی – عملیاتی شهرداری
 
 
 
نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان با حضور اعضای شورا، شهردار، معاون برنامه‌ریزی و توسعۀ نیروی انسانی شهردار، مدیر و کارشناس برنامه و بودجه شهرداری کرمان و اساتید دانشگاه شهید باهنر که درتدوین برنامه راهبردی پنج ساله شهرداری کرمان مشارکت داشتند در محل سالن شورا برگزار و به صورت آنلاین از سایت شورا، اینستاگرام و آپارات پخش شد.
 
محمد فرشاد، رییس شورای اسلامی شهر کرمان ضمن تبریک میلاد حضرت امام علی نقی(ع) ، عید سعید غدیر و دهۀ امامت  ولایت با تقدیر از تلاش های صورت گرفته تیم کارشناسی در تدوین برنامه راهبردی عملیاتی شهرداری کرمان گفت: این برنامه حاصل مطالعه و همکاری اساتید دانشگاه شهید باهنر و همکاران معاونت برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی در افقی پنج ساله است.
 
وی گذر مدیریت شهری از شیوه سنتی به علمی و برنامه ریزی را ضروری دانست و افزود: وضعیت جهان امروز به گونه ای است که باید از شیوه های آزمون و خطا گذر کرده و به سمت برنامه ریزی واستفاده از شیوه های علمی برای اداره جامعه و همچنین مدیریت شهری حرکت کنیم.
 
فرشاد برنامه راهبردی شهرداری را ره آورد مطلوب و کار مبتنی بر شیوه های علمی برای اداره شهر توسط  شهرداری عنوان و تصریح کرد:  ضرورت دارد  لایحه بودجه  سالانه شهرداری درچهارچوب برنامه های  راهبردی پنج ساله تدوین شود تا اثرگذاری مطلوبی داشته باشد .
 
به گفته وی، این کار ارزنده سبب می شود شهرداری که ارائه کننده خدمات  متنوع میباشد در خلاء رها نشده و فرصت ها و تهدیدها طبق برنامه ای عملیاتی مدنظر قرار گیرند.
 
محمد فرشاد با بیان این که این سند در جلسات متعدد و با در نظر گرفتن واقعیات شهرداری تدوین شده افزود: 
 این سند  یک برنامه آمادۀ علمی-عملیاتی برای  شورا و مدیریت شهری خواهد بود که اعضاء محترم شورای ششم طبعا نظرات ودیدگاههای خودرا درآن لحاظ خواهند کرد و تاکید کرد: شهرداری دستگاه اجرایی در مدیریت شهری است و شورای شهر پارلمان محلی برای شهر است؛ بنابراین شهرداری باید با برنامه علمی و کارشناسی متناسب با امکانات هرزمان و موقعیت های ایجاد شده پیش رود.
 
فرشاد این سند را هدیه ای از طرف شهرداری کرمان به مدیریت شهری جدید عنوان کرد که برای آیندگان به یادگار خواهد ماند.
 
در ادامه حسین چناریان، رییس کمیسیون برنامه، بودجه و منابع پایدار لزوم توجه به مطالبات و انتظارات شهرندان کرمانی در برنامه راهبردی را خواستار شد و گفت: توسعه خدمات شهری جزو اولین مطالباتی بود که از سوی مشاوران جوان در شورای اسلامی شهر کرمان مطرح شد.
 
وی همچنین بررسی علمی و کارشناسی مطالبات مردمی و تعیین اولو�یت های شهری بر اساس برنامه را ضروری دانست.
 
سپس زهرا لری، رییس کمیسیون فرهنگی، هنری و بانوان با اشاره به برنامه راهبردی دوره دوم و چهارم شورا گفت: ضروری است در  چشم انداز پنج ساله، نیازهای روز بهتر و کامل تر دیده شوند.
 
وی تعیین نحوه چگونگی واگذاری برخی خدمات شهری به بخش خصوصی، جایگاه مدیریت بحران و نقش خواهرخواندگی در تقویت صنعت گردشگری شهری در این سند را خواستار شد.
 
محمدرضا میرحسینی، رییس کمیسیون گردشگری و اصناف نیز با بیان این که هر حوزه درآمدی شهرداری بر راهکارهای کسب درآمد اشراف دارد گفت: باید مشخص شود در پایان این برنامه نقطه هدف کجاست.
 
وی شهرداری را مجری برنامه عملیاتی راهبردی  عنوان و تاکید کرد: فراهم کردن زیرساخت های شهری برای پذیرش گردشگر داخلی و خارجی باید در دستور کار مدیریت شهری قرار گیرد.
 
محمدجواد کامیاب، رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل برنامه عملیاتی راهبردی شهرداری را چشم اندازی برای داشته ها و خواسته ها عنوان کرد و گفت: این برنامه، اساس و پایه کاری در مقابل مدیریت شهری آینده خواهد بود.
 
همچنین احمد حسن زاده، رییس کمیسیون اجتماعی، ورزشی و جوانان با بیان این که ذات برنامه، پیش بینی است گفت: با این حال روش های بکار گرفته شده پویا بوده تا تنگناها و اشکالات بروز کند .
 
به گفته وی، برنامه عملیاتی راهبردی شهرداری رسیدن به یک چارچوب است و مطالبات مردم کرمان چشم اندازی است که پیش روی شهرداری است.
 
حسن زاده تقویت جایگاه شورا را از نتایج این برنامه دانست و گفت: همچنین هماهنگی بین دستگاه های اجرایی برای مدیریت یکپارچه شهری حاصل برنامه عملیاتی راهبردی شهرداری خواهد بود.
 
وی با بیان این که اسناد بالادستی و الزامات قانونی در این برنامه دیده شده افزود: بر این اساس، نقاط ضعف و قدرت دیده شده و چشم اندازی فراروی مدیریت شهری آینده قرار می گیرد.
 
دکتر جلائی، استاد دانشگاه باهنر کرمان و دبیر کارگروه مالی و اقتصادی و درآمدهای پایدار سند عملیاتی راهبردی شهرداری نیز ضمن تشکر از اعضای شورای شهر و شهردار، برای اعتماد و هم‌فکری با جامعۀ دانشگاهی و اهمیت دادن به برنامه‌های علمی و کارشناسی گفت: این کار مشترک بین حوزۀ علمی دانشگاه و عملی شهرداری انجام شد که نتیجه را کاملاً عملیاتی و علمی کرد.
 
به گفته وی در طول کار، تمام مراحل و جزییات به‌صورت علمی و عملی بررسی و زمان زیادی برای دقیق بودن و جزییات گذاشته شد؛ بنابراین، امیدواریم برنامۀ راهبردی خوبی برای پنج‌سال آیندۀ شهر کرمان باشد.
 
دکتر غضنفری، دبیر کارگروه معماری و شهرسازی و حمل‌ونقل و امور زیربنایی سند نیز چشم‌انداز این سند را شهری دانش‌بنیان، هوشمند و جهانی با درآمدهای پایدار و فناوری‌های نوین ذکر کرد و نظارت در زمینۀ تأمین و مصرف کلیۀ منابع را از اهداف آن دانست.
 
در این نشست، اعضای شورا به اتفاق آراء با کلیت “سند راهبردی عملیاتی پنج‌ساله شهرداری کرمان” موافقت کردند.
 
در ادامه بر چندین مصوبه اصرار و با چندین مصوبه موافقت شد.
 
همچنین استعفای شهردار کرمان سیدمهران عالم زاده مورد موافقت قرار گرفت ولی مقرر شد وی تا پایان دوره پنجم انجام وظیفه کند. 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *