در نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان بررسی شد: ایجاد نمایندگی “شهر کتاب” در کرمان


 
 
در نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان بررسی شد:
 
ایجاد نمایندگی “شهر کتاب” در کرمان
 
 
 
نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان با حضور رئیس و اعضای شورا، شهردار، رییس مرکز کرمان‌شناسی و نمایندگان صنف کتابفروشان شهر کرمان در محل سالن کنفرانس شورا برگزار و به صورت آنلاین از آپارات و لایو اینستاگرام شورای اسلامی شهر کرمان پخش شد.
 
محمد فرشاد، رییس شورا ضمن گرامی‌داشت یاد شهید بهشتی و 72 تن از یارانش و بزرگداشت هفته قوه قضاییه از دستگاه قضا به دلیل ایجاد امنیت قضایی در استان تقدیر کرد.
 
وی همچنین از طرح نمایندگی شهر کتاب در کمیسیون فرهنگی، هنری و بانوان و بررسی شرایط اخذ آن در کرمان خبر داد.
 
در ادامه محمدعلی گلاب‌زاده، رییس مرکز کرمان‌شناسی با تقدیر از شورا به دلیل در دستور کار قرار دادن طرح فرهنگی اخذ نمایندگی شهر کتاب و فراهم کردن زمینه اجرای آن در کرمان گفت: کرمان در طول تاریخ همیشه به عنوان یکی از پایگاه‌های فرهنگی کشور مطرح بوده و برای گسترش فرهنگ ایران در جهان زمینه‌سازی کرده است.
 
وی از پیشنهاد اخذ نمایندگی شهر کتاب در نشست شورای عالی مرکز کرمان‌شناسی در تهران در سال 98 خبر داد و خاطرنشان کرد: در آن نشست مدیرعامل شهر کتاب برای اعطای نمایندگی این مرکز فرهنگی به کرمان اعلام آمادگی کرده بود.
 
وی با بیان این که شهر کتاب صرفا یک کتاب فروشی نیست گفت: این مرکز، یک موسسه فرهنگی عظیم با ارتباطات گسترده جهانی است.
 
رییس مرکز کرمان‌شناسی با اشاره به بازدید مدیرعامل شهر کتاب از سایت کتاب کرمان و تایید ساختمان سابق کاوشکده علوم اظهارامیدواری کرد: با موافقت شورا پس از دو سال این طرح اجرا شده و خرید و مطالعه کتاب رونق یابد.
 
گلاب زاده با بیان این که دغدغه من در این سال ها خدمت، کم‌رونقی کتاب و فرهنگ مطالعه بوده گفت: اگر مطمئن شوم شهر کتاب موجب تضعیف و بی رونقی کتاب فروشی های کرمان می شود باب این قضیه را می‌بندم.
 
به گفته وی مدیرعامل شهر کتاب با 40 سال سابقه راه‌اندازی چندین شعبه شهر کتاب در سراسر کشور، با نویسندگان و ایران‌شناسان جهانی مراودات فرهنگی دارد و آیین‌های جشن امضا و رونمایی از کتاب برگزار می کند.
 
همچنین زهرا لری، رییس کمیسیون فرهنگی، هنری و بانوان راه‌اندازی نمایندگی شهر کتاب را در راستای ارتقای فرهنگ مطالعه و ایجاد یک فرصت مناسب برای نویسندگان و اهل فرهنگ و هنر دانست و گفت: درباره این موضوع جلسات متعددی در کمیسیون فرهنگی برگزار شد تا این مجموعه قدرتمند که فعالیت‌های فرهنگی گسترده‌ای در سطح کشور دارد به جایگاه خاص فرهنگی در کرمان تبدیل شود.
 
وی با اشاره به مصوبه بخشودگی عوارض کسب و پیشه اصناف به دلیل خسارت ناشی از شیوع ویروس کرونا افزود: پیشنهاد می‌شود تسهیلاتی نیز در اختیار صنف کتاب فروش قرار گیرد تا بتوانند به حیات صنفی خود ادامه دهند.
 
لری سایت فرهنگی تاریخی واقع در پارک ریاضیات را مناسب برای کودکان عنوان و تاکید کرد: کمیسیون با کلیات طرح شهر کتاب موافقت کرده اما این مجموعه برای کودکان مناسب‌تر است.
 
وی پیشنهاد داد: فرهنگسرای کتاب ایجاد شود تا فعالیت‌های مرتبط با کتاب و مطالعه در آن صورت بگیرد.
 
احمد حسن زاده، رییس کمیسیون اجتماعی، ورزش و جوانان نیز با بیان این که بایستی ظرفیت‌های شهر کتاب را بومی‌سازی کنیم گفت: پیشنهاد می‌شود جلسه‌ای در این زمینه با حضور اعضای شورا، نماینده کتاب‌فروشان و علاقمندان به فرهنگ و کتاب برگزار شود.
 
وی ایجاد نمایندگی شهر کتاب را عامل رونق برنامه‌های فرهنگی و افزایش فروش کتاب عنوان و تصریح کرد: بهتر است کتاب‌فروشان به عنوان رقیب به شهر کتاب نگاه نکرده و از این فرصت به نفع خودشان استفاده کنند.
 
در ادامه محمدرضا میرحسینی، رییس کمیسیون گردشگری و اصناف با بیان این که تاکنون نگاه به مسائل فرهنگی در کرمان کمرنگ بوده گفت: ضروری است با توجه به پشتوانه فرهنگی مردم کرمان به این مقوله بیشتر اهمیت داده شود.
 
وی سرانه مطالعه در استان را بسیار پایین عنوان کرد و دلیل آن را ترویج کتاب‌های الکترونیکی دانست.
 
میرحسینی با بیان این که رویدادهای فرهنگی می تواند مردم را به سمت فرهنگ مطالعه سوق دهد افزود: باید کمک کنیم مجموعه‌هایی به کرمان بیایند که هم کتاب‌فروشان آسیب نبینند هم رویدادهای فرهنگی توسعه پیدا کنند.
 
وی با اشاره به برگزاری جلسات کتابخوانی و نقد و بررسی کتاب در محافل دوستانه و خانوادگی گفت: مجموعه شهر کتاب می تواند این اتفاق خوب را در سطحی بزرگ‌تر و حرفه‌ای‌تر رقم بزند.
 
فتح الله مویدی نیز با بیان این که جامعه اصناف کشور، بزرگ و شناسنامه‌دار است گفت: اما این جامعه پس از انقلاب مورد بی‌مهری مسئولان قرار گرفته و با اجرای قانون نظام صنفی تورم‌زا شده است.
 
حسین چناریان، رییس کمیسیون برنامه، بودجه و منابع پایدار با اشاره به توسعه مجموعه شهر کتاب در شهرهای دیگر گفت: اگر رونق این مجموعه باعث تأمین منافع مردم است بهتر است از تجربه‌های استان‌های دیگر استفاده شده و تصمیم منطقی‌تری اخذ شود.
 
سعیدی، نماینده صنف کتابفروشان در ابتدای نشست، با بیان این که عمر کتاب فروشی در کرمان به روزهای آخر رسیده گفت: شهر کتاب جز در تهران در بقیه شهرستان‌ها صرفا یک مغازه کتاب‌فروشی است.
 
وی با اشاره به تأثیر فروش اینترنتی کتاب در کسادی رونق کتاب‌فروشی‌های کرمان افزود: کتاب‌فروشی‌های کرمان کمبود کتاب ندارند بلکه با گرانی کاغذ و اجاره‌بها مواجه شدند.
 
نماینده صنف کتاب‌فروشان از شورای شهر خواست به جای ایجاد شهر کتاب، از معدود کتاب فروشی‌های کرمان حمایت کند.
 
رییس شورا نیز با بیان این که این شورا تصمیمی بر تعطیلی کتابفروشان ندارد اظهار داشت: این نشست نیز در راستای بیان نظرات و پیشنهادات در یک فضای صمیمی و کارشناسی در شورا تشکیل شده است.
 
فرشاد همچنین مزیت دایرشدن شهر کتاب را تعالی فرهنگ شهر و رضایت شهروندان علاقمند به کتاب و مطالعه عنوان کرد.
 
وی با تاکید بر ضرورت حفظ حریم کتابفروشی‌ها گفت: باید بررسی شود نمایندگی شهر کتاب چه ره‌آوردی برای کرمان دارد و چه تعاملی با کتابفروشان برقرار می کند.
 
فرشاد در ادامه پیشنهاد داد: کارگروهی با حضور رییس مرکز کرمان شناسی، مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد، معاون فرهنگی اجتماعی شهردار و ریاست کمیسیون‌های فرهنگی و اجتماعی شورا تشکیل شده و با هم‌اندیشی و بررسی همه جانبه این موضوع تصمیم جمعی گرفته شود.
 
در ادامه این نشست علی خدادادی، رییس کمیسیون خدمات شهری، بهداشت و محیط زیست از بهره برداری از آرامستان جدید در پایان هفته خبر داد و گفت: این کمیسیون با پیشنهاد شهرداری مبنی بر اختصاص ۱۰۰ صورت قبر رایگان جهت دفن میت در “بهشت کریمان”، موافقت کرد.
 
وی با اشاره به ممنوعیت دفن میت در مسجد صاحب‌الزمان (عج) افزود: تنها افرادی که سند دارند فعلا می‌توانند همچنان از آرامستان فعلی استفاده کنند.
 
خدادادی با بیان این که کرمان در گذشته قبرستان های زیادی داشت گفت: با این حال با اعلام ممنوعیت دفن میت، همه آنها تعطیل شدند.
 
در پایان مصوبات کمیسیون‌های برنامه و بودجه، حقوقی و خدمات شهری مطرح و به تصویب شورا رسید. 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *