در نشست کمیسیون فرهنگی،هنری و بانوان شورای اسلامی شهر کرمان پیشنهاد شد:تامین زندگی با کیفیت برای کودکان لازمه تحقق شهر دوستدار کودک/ضرورت تهیه اطلس کودک


در نشست کمیسیون فرهنگی،هنری و بانوان شورای اسلامی شهر کرمان پیشنهاد شد:
تامین زندگی با کیفیت برای کودکان لازمه تحقق شهر دوستدار کودک/ضرورت تهیه اطلس کودک
 
رییس کمیسیون فرهنگی،هنری و بانوان شورای اسلامی شهر کرمان گفت: تامین زندگی با کیفیت برای کودکان،باید مهم ترین هدف و دغدغه شهرداری یک شهر دوستدار کودک به عنوان یک ضرورت باشد.
 
زهرا لری در نشست کمیسیون فرهنگی،هنری و بانوان شورای اسلامی شهر کرمان،افزود: فضاهای شهری، باید در خلال ایفای نقش در برابر تمام مردم شهر، نشاط و شادابی را نخست برای کودکان به معرض نمایش گذارند چرا که کودکان نیازمند محیط‌هایی هستند که آنان را مخاطب قرار دهد، به چالش وا دارد و توجه آنان را جلب کنند، تا آنها بتوانند به مشاهده بپردازند و بیندیشند چرا که کودکان امروز آینده سازان این کشور هستند.
 
وی اظهار داشت: اجرای برنامه های فرهنگی، جشنواره ها، مسابقات و … که زمینه کسب مهارت از محیط را ایجاد می کنند، از جمله عرصه هایی است که یک شهر دوستدار کودک در خود جای می دهد.
 
لری در ادامه تحقق اهداف اداره شهر دوستدار کودک را نیازمند عزمی همگانی و مشارکت دستگاه‌های مختلف دانست و بر ضرورت تهیه و تدوین اطلس کودک در راستای تحقق شهر دوستدار کودک تاکید کرد.
 
وی افزود:با تهیه این اطلس،چینش،چیدمان و مناسب سازی شهری بر اساس آن و در چارچوبی منظم انجام خواهد شد و همچنین در این راستا برنامه های مقابله با آسیب های اجتماعی نیز متناسب با هر محله یا منطقه اجرا می شود.
 
برنامه ریزی جهت راه اندازی شهربازی مدرن سرپوشیده در کرمان
 
رییس کمیسیون فرهنگی، هنری و بانوان شورای اسلامی شهر کرمان، با اشاره به اینکه کرمان نیاز به شهربازی مدرن سرپوشیده دارد،گفت:در این راستا هماهنگی ها و برنامه ریزی های لازم صورت گرفته است.
 
زهرا لری گفت:در همه شهرها نه تنها کرمان، دارای مشکلات زیر ساختی فراوانی هستیم از جمله آن که فضاهای بازی مناسب برای کودکان وجود ندارد.
 
وی ادامه داد: در  زمینه استاندارد سازی بازی های کودکان فاصله زیادی داریم تا به نقطه مطلوب برسیم اما با برنامه ریزی های دقیق،صحیح و منظم می توانیم در این زمینه گام های موثری برداریم.
 
لری تاکید کرد: اگر بخواهیم مردم کرمان را به سمت شادی و نشاط سوق دهیم ضرورت ایجاد مراکز برای بازی کودکان ایجاد می شود چرا که حضور کودکان در شهربازی صرفا بازی نیست بلکه در کنار آن حضور خانواده و استفاده از محیط شاد و مفرح است،از این رو شهر کرمان نیاز به یک شهربازی مدرن دارد.
 
وی افزود:همچنین در این راستا فرهنگسرای کودک در دستور کار است و برای امسال تدارک دیده شده و مسئولان در حوزه کودک پیگیر این موضوع هستند.
 
تحقق شهر دوستدار کودک
 
رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر کرمان،با بیان اینکه شهر دوستدار کودک شهری است که مولفه های کودک در آن در نظر گرفته شود و با تاکید بر توجه و اهمیت حقوق کودکان گفت: باید به ابعاد معنوی و اجتماعی کودکان توجه کافی داشته باشیم.
 
زهرا لری به همدلی و همگرایی دستگاه های اجرایی برای تحقق شهر دوستدار کودک و استفاده از تجربیات شهرهای بزرگ برای دستیابی به برند شهر دوستدار کودک تاکید کرد.
 
وی تحقق شهر دوستدار کودک را یکی از اهداف مهم شهرداری و شورای اسلامی کرمان دانست و تصریح کرد: در راستای تحقق برند شهر دوستدار کودک، شهر باید در جهت مناسب سازی و بسترسازی برای فعالیت های فرهنگی و اجتماعی، نشاط، امنیت و سلامت برای کودکان اقدام نماید.
 
لری افزود:در این راستا بر اساس برنامه ریزی های انجام شده،پنج پارک کودک در مناطق پنجگانه شهر کرمان در حال احداث است.
 
در راستای پیشبرد اهداف شهر دوستدار کودک و لزوم توجه به آموزش، رشد، شادی و نشاط کودکان، ایجاد فضای بازی مناسب و اتاق‌های مادر و کودک در اماکن تفریحی باید در دستور کار قرار گیرد.
 
وی افزود: با توجه به موضوعات مهم حوزه کودک مقرر شده است که مجموعه مدیریت شهری کرمان،برنامه‌های حوزه کودک در مباحث آموزشی، فراغتی، اجتماعی و فرهنگی و حتی شهرسازی را طبق دستورالعمل‌ها و ضوابط دوستدار کودک اجرایی کنند.
 
لری اجرای المان‌های کودکانه ، طراحی پارک‌های موضوعی و آموزشی برای کودکان، نامگذاری یکی از میدان ها به نام کودک، طراحی اتاق‌های مادر و کودک برای اماکن تفریحی و فضاهای عمومی را از مهمترین موضوعات این حوزه برشمرد.
 
وی در ادامه با بیان اینکه «حکیم فردوسی» شخصیتی بزرگ،ارزشمند و چهره ای بین المللی است که فرهنگ و هنر مدیون این چهره برتر است،به فعالیت های اندیشه سرای فردوسی اشاره کرد و گفت: این نهاد فرهنگی در گسترش فرهنگ ایران زمین در پهنه استان کرمان نقش بسرایی دارد و در واقع این نهاد سالانه کوشیده است تا با برپایی بزرگداشت چهره های نامی ایران و کرمان در جهت شناخت بهتر و بیشتر آن گرانمایگان گام بردارد.
 
لری اظهار داشت:اندیشه سرای فردوسی در راستای معرفی مشاهیر فرهنگی،ادبی و هنری گام های خوبی برداشته که شایسته تقدیر است.
 
وی در ادامه با اشاره به اهمیت و جایگاه این مرکز فرهنگی،خواستار ارائه طرح مربوط به نحوه فعالیت اندیشه سرای فردوسی شد.
 
رییس کمیسیون فرهنگی،هنری و بانوان در ادامه این نشست کاوشکده علوم را فضایی مناسب  برای پرورش استعدادهای کودکان و نوجوانان دانست و گفت:باید از این ظرفیت ها و پتانسیل ها استفاده بهینه صورت گیرد و کارهای فرهنگی بر اساس دیدگاه علمی پایه گذاری شود.
 
لری همچنین بر لزوم ساماندهی قبه سبز اشاره و بر پیگیری‌های لازم در راستای کاوش، تملک و طراحی این پروژه تاکید کرد و قبه سبز را نشان دهنده قدمت فرهنگی استان کرمان دانست و گفت:از آنجا که در گذشته این بنا،مکانی فرهنگی بوده است باید در زمینه احیای این بنای ارزشمند برنامه ریزی ها و اقدامات لازم صورت گیرد و به مرکزی آموزشی مبدل شود.
 
حسین چناریان نیز در این نشست دستیابی به جایگاه مناسب در حوزه شهر دوستدار کودک را مرهون تهیه اطلسی در حوزه کودک دانست و اظهار داشت:باید برنامه ها و سیاست های مربوط به شهر دوستدار کودک بر اساس نیاز و اولویت های این حوزه در نظر گرفته شود و همچنین در زمینه فراهم کردن بستر مشارکت همه نهادها و ارگان ها در این خصوص تلاش شود.
 
احمد حسن زاده بر ایجاد و پرورش تفکر خلاق در کودکان در قالب طرح شهر دوستدار کودک تاکید کرد و تامین خواسته های این قشر را امری مهم در جهت تحقق شهر دوستدار کودک برشمرد.
 
علی خدادادی نیز با اشاره به مبحث شهر دوستدار کودک،به مقوله آسیب شناسی در حوزه کودکان و بررسی مسائل و مشکلات حوزه کودکان اشاره کرد و گفت:باید در این حوزه کار کارشناسی و برنامه ریزی دقیق و حساب شده ای صورت گیرد.
 
گفتنی است در این نشست احکامی از سوی رییس کمیسیون فرهنگی،هنری و بانوان به 7 نفر از مشاورین جوان شورای اسلامی شهر کرمان به عنوان اعضای کارگروه اختصاصی شهر دوستدار کودک اعطا گردید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *