در نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان تاکید شد: ایجاد دفتر مشترک خدمات شهری فرهنگیان/اولویت بندی عادلانه پیاده روسازی/آزادسازی اتوبوس های فرسوده/حفظ اراضی محل جمع آوری آب های سطحی


در نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان تاکید شد:

 
ایجاد دفتر مشترک خدمات شهری فرهنگیان/اولویت بندی عادلانه پیاده روسازی/آزادسازی اتوبوس های فرسوده/حفظ اراضی محل جمع آوری آب های سطحی
 
 
 
نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان با حضور اعضای شورا و شهردار کرمان در محل سالن سادات برگزار و به دلیل شیوع ویروس کرونا بدون حضور خبرنگاران و به صورت آنلاین پخش شد.
 
محمد فرشاد رییس شورا ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات در ماه مبارک رمضان از شهردار کرمان به دلیل پیگیری امور شهری تقدیر کرد.
 
وی با اشاره به بررسی پروژه تقاطع غیرهم سطح شهدای خلبان در جلسه کمیسیون عمران و حمل و نقل گفت: به دلیل وجود معارض املاک مسیری، تغییراتی در این پروژه اعمال شد.
 
در ادامه نائب رییس شورا در نطق پیش از دستور خود با اشاره به طرح ضوابط سیما و منظر شهری در شورا گفت: با وجود تشکیل چندین جلسه با مراجع ذیربط و کارشناسان مرتبط، این مبحث از یک سال و نیم پیش مسکوت مانده است.
 
رامین ارجمندکرمانی با انتقاد از عدم تدوین آیین نامه مشخص در زمینه سیماومنظر شهری افزود: تدوین آیین نامه در این خصوص برای اجرا در زمان صدور پروانه ساخت ضرورت دارد. 
 
به گفته وی سال 98 از معاونت شهرسازی برای تدوین یک سازوکار مشخص و منظم قول گرفته و مقرر شد دفترچه ضوابط سیماومنظر شهری با مشارکت اساتید دانشگاه تهیه و به کمیسیون ماده پنج ارجاع شود اما شورا دیگر در جریان گزارش ادامه این مبحث قرار نگرفت.
 
رییس کمیسیون معماری، شهرسازی و حاشیه نشینی با بیان این که در شورای پنجم این مهم در دستور کار قرار گرفت اظهارامیدواری کرد: با تدوین و اجرای ضوابط سیماومنظر شهری شاهد نظم و قانون مداری در ساخت و ساز باشیم.
 
در ادامه زهرا لری، رییس کمیسیون فرهنگی، هنری و بانوان ضمن تبریک روز جهانی زن به بانوان کرمانی گفت: شورا و شهرداری در حوزه بانوان خدمات ماندگاری به بانوان کرمانی ارائه کرده اند.
 
وی همچنین هفته معلم را به همکاران خود در عرصه آموزش کشور تبریک گفت و افزود: تکریم مقام معلم نشانه بلوغ فکری جامعه است.
 
لری با اشاره به مصوبه دور سوم شورای شهر مبنی بر ایجاد یک دفتر مشترک بین فرهنگیان و شهرداری اظهار داشت: ضروری است این قشر که در ایام شیوع کرونا نیز با سختی مضاعف خدمت کردند مورد توجه مدیریت شهری قرار گرفته و مسائل و مشکلات حوزه خدمات شهری را جدای از بروکراسی اداری پیگیری کنند.
 
وی با بیان این که در سیاست گذاری های شورای پنجم احیای بافت تاریخی مورد توجه قرار گرفته افزود: با توجه به طرح مباحث انتقادی در سطح جامعه پیشنهاد می شود با تفاهم نامه ای بین شورای شهر، شهرداری و میراث فرهنگی، در انجام امور مربوط به پروژه ها و جذب منابع مالی هماهنگی ایجاد شده و از ظرفیت این سه نهاد استفاده شود.
 
وی میراث بانان افتخاری شهر کرمان را بازوی توانمند شورا و شهرداری در حفظ میراث فرهنگی کرمان دانست و پیشنهاد داد: خانه های تاریخی با بهسازی و تغییر کاربری مورد استفاده شهروندان قرار گیرند.
 
سپس فتح الله مویدی، رییس کمیسیون حقوقی و نظارت با انتقاد از عدم پیاده روسازی بر اساس اولویت گفت: در مراکز شهری خیلی از معابر از پیاده روهای مناسبی برخوردار نیستند یا حریمی برای عابران ندارند اما این عملیات در معابر فرعی در حال اجرا است.
 
وی از کمیسیون خدمات شهری خواست برای انجام پیاده روسازی و جدول گذاری اولویت بندی عادلانه ای صورت پذیرد.
 
رییس کمیسیون حقوقی و نظارت به شهردار نیز پیشنهاد داد: در صورت درخواست شهروندان، ریز محاسبات عوارض و خدمات شهری به آنان ارائه شود.
 
مویدی همچنین از اعضای شورا خواست به آراء دیوان عدالت اداری پایبند باشند و از تفسیرهای شخصی بپرهیزند.
 
در ادامه رییس شورا با اشاره به طرح شکایات شهروندان در کمیسیون حقوقی و نظارت شورا گفت: با این حال اما این آمار سیر نزولی داشته است.
 
فرشاد با بیان این که گاهی شهروندان از جزییات ضوابط و قوانین اطلاع ندارند گفت: مواردی که مطرح می شود نیازمند شفافیت بیشتر از سوی شهرداری هستند.
 
فرشاد در ادامه پیشنهاد داد: جهت تعیین تکلیف مصوبه مربوط به اخذ قدرالسهم جلسه توجیهی با حضور تعدادی از اعضای شورا و کارشناسان بازرسی شهرداری تشکیل شده و با ایجاد وحدت رویه، یک بار برای همیشه این مبحث تعیین تکلیف شود.
 
محمدجواد کامیاب، رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل نیز با اشاره به فرسودگی اتوبوس های بخش خصوصی گفت: با نوسازی و خرید 73 دستگاه اتوبوس در سال های اخیر طبق ابلاغ وزارت کشور اتوبوس های فرسوده آزاد می شوند.
 
وی ضمن تشکر از شهرداری در خرید اتوبوس های موردنیاز شهر کرمان افزود: همچنین این کمیسیون با خرید چندین دستگاه لودر و غلتک نیز بر اساس ضوابط مالی شهرداری به شرط تهاتر با صدور پروانه ساخت موافقت کرده است.
 
حسین چناریان، رییس کمیسیون برنامه، بودجه و منابع پایدار با اشاره به مزایده زمین شهرداری از سوی ستاد اجرایی حضرت امام (ره) گفت: حفظ این اراضی برای مواقع بحرانی یک ضرورت برای شهرداری است و ساخت مسکن در زمینی که مسیر عبور سیل بوده و به جمع آوری آب های سطحی اختصاص یافته حادثه خیز است.
 
وی از شورا و شهرداری خواست در راستای حفظ جان شهروندان در هنگام وقوع سیل به طور جدی به این مبحث ورود کرده و از مزایده آن جلوگیری کنند.
 
محمدرضا میرحسینی نیز با بیان این که طرح ملی مسکن ارزشمند است گفت: اما تبعات منفی این طرح را نباید شهرداری و شهروندان کرمانی بدهند.
 
وی وزارت راه و شهرسازی را متولی تهیه مسکن در کشور عنوان و پیشنهاد کرد: ستاد اجرایی در قالب تفاهم نامه با شهرداری کار را پیگیری کند.
 
همچنین منصور ایرانمنش با اشاره به ضرورت اختصاص این اراضی به محل جمع آوری آب های سطحی تاکید کرد: لازم است دادستانی به این موضوع ورود کرده و از مزایده آن و احتمال وقوع حادثه برای شهر کرمان جلوگیری کند.
 
رییس شورا نیز با تاکید بر اهمیت این اراضی در جمع آوری آب های سطحی گفت: شهرداری در چارچوب تفاهم نامه با مسکن و شهرسازی تمهیداتی بیندیشد که هم حقوق شهروندان در زمان وقوع سیل محفوظ بماند و هم ساخت مسکن برای آنان به سرانجام برسد.
 
رییس کمیسیون برنامه، بودجه و منابع پایدار همچنین با قرائت چندین نامه از موافقت این کمیسیون با درخواست تقسیط بدون کارمزد از سوی شهروندان نیازمند خبر داد.
 
چناریان پیشنهاد داد: در صورت احراز درماندگی و در چارچوب ضوابطی از بودجه شهرداری تقسیط و تخفیف صورت گیرد.
 
ارجمند کرمانی اما با بیان این که دیوان عدالت اداری هرگونه تخفیف و بخشودگی کارمزد را خلاف دانسته اظهار داشت: شورا تنها در خصوص میزان درصد کارمزد اختیار دارد و شهرداری می تواند در چارچوب ردیف کمک به افراد نیازمند این تخفیف را اعمال کند.
 
احمد حسن زاده، رییس کمیسیون اجتماعی، جوانان و ورزش نیز با اشاره به ضرورت آسیب شناسی این موضوع گفت: با توجه با این که میزان فراوانی این مسئله بالا است باید مورد توجه و تحقیق بیشتری قرار گیرد.
 
وی پیشنهاد داد: شهرداری در قالب یک برنامه و تبصره اقدامی انجام دهد که شهروندان مستحق، در قالب آن به درخواست خود دست یابند.
 
در ادامه رییس کمیسیون خدمات شهری، بهداشت و محیط زیست از درخواست مدیریت گلزار شهدا مبنی بر اختصاص زمین به ساخت زائرسرا در این منطقه خبر داد و خاطرنشان کرد: سردار حسنی سعدی همچنین خواستار تایید تندیس ها و سردیس های ساخته شده از سردار شهید سلیمانی در بنیاد مکتب حاج قاسم شد.
 
گفتنی است اعضای شورا با شرط رعایت ضوابط میراث و حفظ درختان موجود با این درخواست موافقت کردند.
 
در پایان محمدرضا میرحسینی، رییس کمیسیون گردشگری و اصناف با ارائه گزارش نشست هم اندیشی این کمیسیون با اتاق اصناف کرمان گفت:  حدود30 هزار واحد صنفی در شهر کرمان جمعیت قابل ملاحظه ای از شهروندان را تشکیل می دهند که می توانند نقش پررنگی در اداره امور شهر ایفا کنند.
 
وی از لزوم تشکیل کارگروه متشکل از بزرگان بازار و اصناف و شهرداران مناطق و همچنین تدوین راهکار مشترک برای همکاری فیمابین شهرداری و اصناف در باززنده سازی بافت تاریخی خبر داد و خاطرنشان کرد: عدم اجرای کامل مصوبه شورا در خصوص ایجاد راسته فرش دستباف کرمان در خیابان شهید باهنر(ناصریه) به دلیل عدم این همکاری و نبود راهکار روشن در این زمینه بود.
 
وی همچنین به طرح درخواست اصناف مبنی بر تمدید بخشودگی عوارض، تامین پارکینگ و عدم اخطار و جریمه نصب تابلوهای کسبه از سوی آنان اشاره کرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *