در نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان مطرح شد: ضرورت حذف موانع سرمایه گذاری پروژه های شهری


در نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان مطرح شد:
 
ضرورت حذف موانع سرمایه گذاری پروژه های شهری
 
نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان با حضور اعضای شورا و شهردار کرمان در محل ساختمان شورا برگزار و به صورت آنلاین از طریق آپارات و اینستاگرام برای رسانه ها و عموم مردم پخش شد.
 
رییس شورا فرا رسیدن ماه مبارک رمضان را گرامی داشت و ضمن تبریک میلاد کریم اهل بیت امام حسن مجتبی (ع) گفت: تعهدات شهرداری در حوزه های عمرانی و فرهنگی با وجود شیوع ویروس کرونا در یک سال گذشته و در چارچوب ظرفیت شهر و شهرداری به خوبی انجام شده و از این تریبون از شهردار و مجموعه مدیران، کارکنان و کارگران شهرداری تقدیر می شود.
 
محمد فرشاد با اشاره به پیشرفت مطلوب اجرای عملیات تقاطع شهدای خلبان اظهارامیدواری کرد: آغاز ساماندهی میدان ارگ (توحید)، احداث بوستان در مناطق پنجگانه شهری و انجام کار فرهنگی مناسب در چارچوب سمپوزیوم مجسمه سازی در ابتدای سال جاری توسط شهرداری قابل تقدیر است و امید است قدم های خوبی نیز در ادامه موفقیت های سال پیش برداشته شود.
 
رییس شورا در این نشست ضمن گلایه از تیتر یکی از نشریات محلی با عنوان بازداشت عضو شورای شهر کرمان نیز گفت: این موضوع مرتبط با وظایف وی در شورا نبوده ولی تیتر با این عنوان ذهنیت منفی ایجاد می کند.
فرشاد با اشاره به ماه های پایانی این دوره از شورا افزود: همه اعضای شورا پاکدست، بدون تخلف و متعهد به وظایف قانونی خود بوده و این عمل غیرحرفه ای زیبنده کار مطبوعاتیِ مبتنی بر اخلاق نیست.
در ادامه جلسه منصور ایرانمنش، در نطق پیش از دستور خود ضمن تقدیر از خدمات عمرانی شهرداری در سال گذشته گفت: انتظار می رود پروژه بلوار سردار شهید سلیمانی که مورد اهتمام شورا و شهرداری بوده و منابع ویژه ای به آن اختصاص یافته به پیشرفت قابل توجهی برسد.
وی همچنین بر ضرورت برگزاری جلسات هم افزایی با اداره اوقاف کرمان برای رفع معارضات پروژه مذکور تاکید و تصریح کرد: شورا به طور ویژه در این مهم ورود کند تا پروژه تا پایان دوره پنجم به بهره برداری برسد.
ایرانمنش با اشاره به تاثیر ویروس کرونا بر نحوه ارسال مراسلات پستی گفت: شهروندان در مراجعه به شورا شاکی هستند که هم هزینه ارسال را می پردازند هم مجبورند به صورت حضوری جهت دریافت مرسوله خود به اداره پست مراجعه کنند که این امر خلاف مصوبات ستاد ملی کرونا است.
این عضو شورا از عدم ارسال به موقع مدارک سوءپیشینه نیز انتقاد کرد و ورود شورا به عنوان نمایندگان مردم کرمان به مشکلات و مطالبات مردمی از سایر نهادها را خواستار شد.
فرشاد با اذعان بر مشکلات مطرح شده از سوی شهروندان به اعضای شورا گفت: پیشنهاد می شود از طریق استانداری و در جلسات شورای اداری به مطالبات و شکایات شهروندان از دستگاه های اجرایی، رسیدگی شود.
وی در ادامه با بیان این که شهر کرمان در زمینه سرمایه گذاری عقب مانده اظهار داشت: مشکلاتی که در سطح استان ایجاد می شود و یا مباحث غیرکارشناسی مطرح شده از سوی برخی افراد، باعث رنجش سرمایه گذاران شده است.
به گفته فرشاد علی رغم دعوت از سرمایه گذاران در طول سال های گذشته، در حوزه سرمایه گذاری در طرح های عمران شهری که باعث رونق کرمان می شود عقب هستیم.
 
–        در زمینه حفظ سرمایه گذاران جذب شده نیز توانمند نبودیم
 
محمدرضا میرحسینی، رییس کمیسیون گردشگری و اصناف نیز با بیان این که شعار شورای پنجم جذب سرمایه گذار بوده است گفت: گزارش شهردار در جلسه استانداری نشان داد در زمینه حفظ سرمایه گذاران جذب شده نیز توانمند نبودیم.
 
وی با اشاره به کندی سرمایه گذاری و فسخ توافقات مربوط به آن افزود: می بایست راهکاری بیندیشیم تا سرمایه گذاران دچار دل نگرانی و بلاتکلیفی نشوند و به شرایط مطلوب محیطی و امنیتی دست پیدا کنند.
 
میرحسینی با بیان این که در چهارسال گذشته برای دعوت از سرمایه گذاران تلاش شد اظهار داشت: باید کاوش شود که دلیل اصلی این امر، چه بوده است.
 
وی با اشاره به ایجاد سوءتفاهم های اداری در نشست سرمایه گذاران با استاندار گفت: دغدغه های حاصل از این سوءتفاهم ها باعث شد پروژه های خدماتی و تفریحی که مردم کرمان را سال ها منتظر گذاشته بود روی زمین بماند در حالی که بعد از اتمام کار و طبق فرآیند BOT در اختیار شهرداری و شهروندان قرار می گرفت.
 
میرحسینی با بیان این که لازم است موانع در همه حوزه ها شناسایی و ریشه یابی شوند افزود: باید بتوانیم در سال جدید سرمایه گذاران را ترغیب کرده و نگرانی آنان نسبت به سابقه سرمایه گذاری در کرمان را از بین ببریم.
 
سپس حسین چناریان، رییس کمیسیون برنامه، بودجه و منابع پایدار با اشاره به نشست “سرمایه گذاری پروژه های شهری” در استانداری در هفته گذشته گفت: در این جلسه گزارش نهادهای نظارتی درخصوص قراردادهای شهرداری ارائه و در شورای پنجم تلاش زیادی در برگزاری جلسات کارشناسی و حقوقی معطوف به تعهدات شهرداری در این زمینه شد.
 
به گفته وی گرچه بخش زیادی از این دوره شورا صرف تکمیل پروژه های دوره گذشته شد ولی شورا و شهرداری در مورد دو پروژه هتل بام کرمان و تله کابین حسن نیت داشته و از اجرای آن ها حمایت می کنند.
 
چناریان بررسی عمیق تر این دو پروژه را در کمیسیون های تخصصی شورا خواستار شد و اظهارامیدواری کرد: با رفع ابهامات موجود، منفعت شهرداری و سرمایه گذار در نظر گرفته شده و در آینده سرمایه گذاری کرمان نیز خدشه ایجاد نشود.
 
– بر حقوق و دستمزد کارکنان شهرداری نظارت و شفافیت بیشتر شود
 
رییس کمیسیون برنامه، بودجه و منابع پایدار همچنین با اشاره به مصوبه افزایش 25درصدی حقوق کارکنان شهرداری در سال جدید گفت: با توجه به این که در ماه اول سال فیش حقوقی صادر نشده، کارکنان شهرداری خواهان شفافیت در این موضوع بوده و از اختیارات سلیقه ای برخی از مدیران شهرداری در اختصاص امتیازات ویژه گلایه داشتند.
 
وی خواهان نظارت و شفافیت بیشتر بر حقوق و دستمزد بر اساس مصوبه دولت و بودجه شهرداری مصوب در این کمیسیون شد.
 
در ادامه این نشست، چندین مصوبه طرح شده در کمیسیون برنامه، بودجه و منابع پایدار قرائت شد و مورد موافقت یا مخالفت اعضای شورا قرار گرفت.
 
احمد حسن زاده با اشاره به مصوبه تخفیف و تقسیط در عوارض شهری گفت: تخفیف های مربوط به حوزه حقوق شهروندی باید بر اساس قانون باشد و افراد و نهادهای نیازمند بهتر است از سوی ارگان های حمایتی مورد توجه قرار گیرند.
 
وی با بیان این که اعضای شورا نمایندگان مردم هستند افزود: رعایت حقوق همگان باید با نظارت بر کار شهرداری و جلب اعتماد مردم صورت پذیرد.
 
حسن زاده پیشنهاد داد: حمایت از شهروندان آسیب پذیر در قالب برنامه و مصوبه های قانونی شورا باشد.
 
رامین ارجمندکرمانی، رییس کمیسیون معماری، شهرسازی و حاشیه نشینی نیز با اشاره به ماده 59 قانون رفع موانع تولید گفت: پرداخت نقدی عوارض شامل تخفیف می شود اما پرداخت قسطی طبق مصوبات بانکی نیازمند محاسبه کارمزد است و طبق مصوبه شوراها و رای دیوان عدالت اداری مستوجب تخفیف نیست و تخفیف در تقسیط خلاف مصوبه شورا و قانون است.
 
– آرامستان جدید بعد از ماه مبارک رمضان به بهره برداری می رسد
 
سپس علی خدادادی، رییس کمیسیون خدمات شهری، بهداشت و محیط زیست با بیان این که در قانون رفع موانع تولید تنها می توان از کارمزد صرف نظر کرد گفت: این تخفیف هم شامل شهروندانی می شود که طبق بررسی های انجام شده واقعا در تنگنای اقتصادی هستند تا بدین طریق حقوق شهرداری و شهروندان رعایت شود.
 
وی در ادامه از بهره برداری آرامستان جدید در پایان ماه مبارک رمضان خبر داد و خاطرنشان کرد: با توجه به پیش فروش 20 هزار صورت قبر در سال های گذشته ضرورت دارد هزینه آب و برق و آماده سازی آرامستان جدید محاسبه شده و تغییراتی در تحویل قبور گلبرگ های آماده صورت پذیرد.
 
فتح الله مویدی، رییس کمیسیون حقوقی و نظارت نیز با اشاره به شرایط سخت اقتصادی مردم گفت: بهتر است در پارلمان محلی شهر به طریق مقتضی افراد نیازمند و مستاصل مورد حمایت قرار گیرند.
 
در ادامه میرحسینی با بیان این که ادعای شورا عمل به تعهدات و برنامه های خود بوده است گفت: با توجه به کمبود مالی شهرداری، برنامه ریزی مطلوبی در خصوص اجرای پروژه های شهری صورت گرفت.
 
وی با اشاره به اجرای پلکانی اخذ و تقسیط عوارض شهرداری افزود: شورا بدون بررسی پیشنهاد شهرداری عمل نمی کند اما منابع درآمدی شهرداری نیز باید حفظ شود.
 
رییس شورای شهر با بیان این که شورا در راستای گشایش کار شهروندان می تواند تعرفه ها را کاهش داده یا لغو کند گفت: تقسیط بر اساس قوانین بانکی در جلسات کارشناسی شورا بررسی شده ولی به اصل عوارض خدشه ای وارد نشده است.
 
فرشاد حدف کارمزد را منوط به پیشنهاد شهرداری و بررسی و موافقت اعضای شورا دانست.
 
–         نرخ حمل بار شهری در کرمان که از متوسط کشوری بالاتر است
 
سپس محمدجواد کامیاب، رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل با اشاره به عدم وجود نرخ مصوب حمل بار در حوزه شهری گفت: نرخ پیشنهادی شورا و شهرداری در این حوزه در 12 ردیف ارائه شد که با بررسی اعضای این کمیسیون موافقت شد نرخ حمل بار شهری در کرمان که از متوسط کشوری بالاتر است تحت نظارت شورای شهر کاهش یابد.
 
وی در ادامه اظهار داشت: لازم است سازمان صمت نیز با شکستن انحصار معدن شن و ماسه، در تصویب نرخ عادلانه از سوی شورا کمک کند.
 
مویدی نیز با بیان این که مطالب طرح شده در کمیسیون عمران کارشناسی شده گفت: همین انحصار، باعث افزایش غیرمنطقی قیمت مصالح در سال های اخیر شد که پیشنهاد می شود معاونت عمرانی استانداری نیز به این قضیه ورود کرده و شهرداری هم بر نرخ مصوب شورا نظارت کند.
 
–        علم بر قوانین شهری حق همه شهروندان است
زهرا لری، رییس کمیسیون فرهنگی، هنری و بانوان با انتقاد از عدم اطلاع رسانی مصوبات شورا در شهرداری گفت: برخی از شهروندان در صورت مراجعه به شورای شهر در جریان این مصوبات قرار می گیرند در حالی که علم بر قوانین شهری حق همه شهروندان است.
 
وی پیشنهاد داد: شهرداری در هر منطقه شهری فردی مطلع به قوانین شهرداری و مصوبات شورا بگمارد تا در این زمینه اطلاع رسانی کند.
 
لری همچنین خواستار پیگیری اجرای طرح پایتخت کتاب ایران و جمع بندی گزارش های مرتبط شد و همکاری نهادهای فرهنگی را در ارتقای فرهنگ مطالعه و کسب عنوان پایتخت کتاب ایران ضروری دانست.
 
وی با تبریک روز کارگر از شهرداری خواست در راستای ساماندهی کارگران ساختمانی با همکاری اداره اتباع خارجی اقدامات لازم را انجام دهد.
 
لری فرهنگسازی در زمینه مصرف بهینه آب از سوی معاونت فرهنگی شهرداری را ضروری دانست و افزود: با توجه به خشکسالی های اخیر و بحران کاهش ذخایر آبی، در آبیاری فضای سبز با آب غیر شرب، تلاش شود.
 
در پایان از سوی رییس و اعضای شورای شهر از برگزاری شایسته چهارمین سمپوزیوم مجسمه سازی توسط شهرداری تقدیر شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *