در نشست مشترک کمیسیون‌های فرهنگی، اجتماعی و گردشگری شورا صورت گرفت: تاکید بر ادامه برنامه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری


در نشست مشترک کمیسیون‌های فرهنگی، اجتماعی و گردشگری شورا صورت گرفت:

تاکید بر ادامه برنامه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری 

 

نشست مشترک کمیسیون‌های فرهنگی، هنری و بانوان؛ اجتماعی و ورزش و جوانان، و گردشگری و اصناف شورای اسلامی شهر کرمان، با موضوع بررسی عملکرد و برنامه‌های سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرمان برگزار شد.

زهرا لری، رییس کمیسیون فرهنگی، هنری و بانوان با بیان اینکه تأثیر برنامه‌های فرهنگی‌اجتماعی، کمتر از اقدامات عمرانی نیست گفت: برنامه‌ها و اقدامات فرهنگی‌اجتماعی، روح و کالبد شهر را شکل می‌دهند.

به گفته وی امروزه در برنامه‌ریزی شهری، اصل برنامه‌ریزی فرهنگی و اجتماعی پذیرفته شده و در دستور کار سیاست‌گذاران قرار گرفته است؛ بنابراین، شورای پنجم هم رویکرد فرهنگی‌اجتماعی مثبتی داشت و برنامه‌ها به خوبی حمایت کرد.

لری توجه ویژه به سلامت بانوان را ضروری دانست و افزود: طبق مصوبۀ شورا، 50 درصد اعتبارات ورزشی شهرداری کرمان باید به ورزش بانوان اختصاص یابد.

وی با اشاره به برخی اقدامات در دستور کار سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرمان گفت: قرار گرفتن کرمان در بین شهرهای خلاق و یادگیرنده، مکاتبه با دانشگاه آزاد برای راه‌اندازی دانشگاه «قبه سبز»، اجرای طرح «موزه بلدیه»، تدوین آیین‌نامه نصب تندیس و سردیس مشاهیر، تدوین آیین‌نامۀ شهروند افتخاری و احیای کارت منزلت سالمندان، ازجمله مواردی است که باید در سال های آینده نیز مورد توجه قرار گیرد.

در ادامه احمد حسن زاده، رییس کمیسیون اجتماعی، ورزش و جوانان ضمن تقدیر از اقدامات سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرمان گفت: در یک‌سال گذشته سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری، علی‌رغم مشکلات موجود به‌ویژه شیوع ویروس کرونا، گام‌های مثبتی را برای ایجاد شور و نشاط در جامعه برداشته است.

سیدمحمدرضا معین‌زاده میرحسینی، رییس کمیسیون گردشگری و اصناف هم با بیان اینکه نگاه نمایندگان مردم در دورۀ پنجم شورا به حوزۀ فرهنگی‌اجتماعی بسیار بلند بود گفت: در این دوره بودجۀ فرهنگی‌اجتماعی شهرداری 20 برابر شده که نشان می‌دهد شهر کرمان در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی و ورزشی جای کار بسیار دارد.

وی همچنین با اشاره به اقدامات حوزۀ گردشگری گفت: برگزاری ویژه‌برنامۀ «پنج‌شنبه‌های قلعه‌محمود» یکی از اقدامات بسیار مطلوب در این دوره بود که موجب احیا و باززنده‌سازی این بازار تاریخی شد.

میرحسینی از تغییرات محور گردشگری شهر کرمان خبر داد و خاطرنشان کرد: با توجه به وجود مرقد مطهر سردار شهید قاسم سلیمانی، محور گردشگری شهر کرمان با محوریت مرقد مطهر این سردار شهید سرافراز، شکل گرفته است؛ همچنین کرمان به سمت خواهرخواندگی هم پیش رفته و به‌زودی شاهد خواهرخواندگی کرمان با برخی شهرهای کشورهای دنیا خواهیم بود.

وی همچنین یکی از اهداف پروژۀ «کرمان باشکوه» را معرفی کرمان به دنیا از طریق فضای مجازی دانست و گفت: در حالی که ایران جزو 10 کشور برتر دنیا در زمینۀ اماکن گردشگری و طبیعی است، اما در معرفی کشور به دنیا کم کار کرده‌ایم.

میرحسینی اجرای جشنوارۀ «ستاره‌های صحنه» را نیز کار پسندیده‌ای دانست و گفت: شرکت‌کنندگان در این جشنواره، سفیران حوزۀ نمایش هستند که می‌توانند در معرفی کرمان به کشور و جهان، به خوبی نقش ایفا کنند.

وی با بیان این که برگزاری المپیاد ورزش شهروندی محله‌های شهر کرمان با عنوان «جام شهر» موجب نشاط و شادابی در محله‌های مختلف شهر کرمان می‌شود افزود: همچنین ایجاد فضاهای ورزشی کوچک در محله‌های مختلف، علاوه بر ایجاد نشاط و شادابی، در دور کردن جوانان از آسیب‌های اجتماعی نیز تأثیرگذار خواهد بود.

حسین چناریان، رییس کمیسیون برنامه، بودجه و منابع پایدار گفت: فعالیت‌های و اقدامات قابل توجه حوزۀ فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرمان موجب نظر مثبت اعضای شورا نسبت به این حوزه و حمایت آن ها از برنامه‌های مختلف فرهنگی شد.

وی با بیان این که بستر مناسب در حوزۀ فرهنگی، اجتماعی و ورزشی، تداوم این برنامه‌ها و اقدامات را در سال‌های آینده ضروری می کند افزود: سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرمان، علی‌رغم تمام مشکلات ازجمله شیوع ویروس کرونا، با تبدیل تهدیدها به فرصت، اقدامات شایستۀ تقدیری انجام دادند و از ظرفیت فضای مجازی به بهترین شکل بهره‌برداری کردند.

چناریان با تاکید بر موضوعات مرتبط با اقلیم استان و شهر کرمان پیشنهاد داد: معاونت فرهنگی در حوزۀ جشنوارۀ نقاشی کودک برای سال‌های آینده، به سراغ محتواهای ویژه ازجمله «سردار دل‌ها» برود.

در ادامه، احمد حسن‌زاده، رییس کمیسیون اجتماعی، ورزش و جوانان برگزاری جشنواره «ستاره‌های صحنه» را موجب انبساط اجتماعی دانست.

وی با اشاره به برگزاری المپیاد ورزش شهروندی محله‌های شهر کرمان با عنوان «جام شهر» نیز گفت: در حوزۀ ورزش و هنر به اندازه کافی انگیزه وجود دارد؛ بنابراین، نیازی به هزینه نیست؛ بلکه فقط باید بستر را فراهم کنیم.

حسن‌زاده همچنین اجرای برنامه‌های مختلف توسط سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری را سنگ‌بنایی برای سال‌های آینده مدیریت شهری دانست.

محمد جهانشاهی از تدوین استراتژی 1400 سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرمان خبر داد و خاطرنشان کرد: افزایش نقش مشارکت شهروندان در حوزه‌های فرهنگ‌سراهای اجتماعی، ورزشی و مدیریت شهری، برون‌سپاری فعالیت‌ها، افزایش بهره‌وری و ایجاد ارزش افزوده از طریق سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی، ارتقای نقش جایگاه حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، ورزشی در مدیریت شهری، ارتقای سطح تعاملات ملی و بین‌المللی و ارتقای جایگاه شهرداری کرمان در مجمع شهرداری‌های کلان‌شهرهای کشور، ازجمله استراتژی‌های این سازمان در سال 99 بوده است.

وی با اشاره به راه‌اندازی فرهنگ‌سرای مجازی شهرداری کرمان با هدف بهره‌گیری جهت ارتقای فرهنگ شهروندی، برگزاری جشنواره بین‌المللی نقاشی کودک، راه‌اندازی خانه‌های فرهنگ مشارکتی، راه‌اندازی فرهنگ‌سراهای تخصصی ورزش، کودک، فردوسی و افراد دارای معلولیت، مناسب‌سازی مراکز فرهنگی برای حضور و تردد آسان افراد دارای معلولیت و راه‌اندازی کمپین‌های مختلف مردمی ازجمله «پنج‌شنبه‌های قلعه‌محمود»، «سه‌شنبه‌های بدون خودرو»، «هزار و یک‌دست» و «دست‌های یک شهر»افزود: ساخت فیلم بلند «شهر مهتابی» و همچنین تشکیل ارکستر و برگزاری کنسرت بزرگ «خواجوی کرمانی»، برگزاری جشنوارۀ بین‌المللی «ستاره‌های صحنه»، برگزاری اولین المپیاد ورزش محله‌ها، تشکیل شوراهای اجتماعی محله، راه‌اندازی فروشگاه و نمایشگاه دائمی «دست‌آفرین»، اجرای پروژۀ دیجیتال مارکتینگ و SEO (کرمان باشکوه)، طراحی و تدوین برند گردشگری و برگزاری رویدادهای مختلف ازجمله پنج ویژه‌برنامه «کرمونی‌شو»، ازجمله دیگر برنامه‌های شاخص این سازمان در یک‌سال گذشته بوده است.

در پایان مشاوران و مجریان طرح های فرهنگی ارائه شده در این نشست به بیان جزییات طرح های مذکور پرداختند

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *