بررسی لوایح درآمدی شهرداری


در نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان صورت گرفت:

بررسی لوایح درآمدی شهرداری

 

نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان با حضور اکثریت اعضا، شهردار و تعدادی از خبرنگاران در محل سالن سادات برگزار شد.

در این نشست علی خدادادی به دو مصوبه ارجاعی از فرمانداری اشاره کرد که بر یکی از این مصوبات اصرار شد.

رامین ارجمندکرمانی، رییس کمیسیون معماری، شهرسازی و حاشیه نشینی نیز با اشاره به مصوبه ارجاعی از کمیته تطبیق مصوبات گفت: عوارض ارزش افزوده طبق ماده ١٧۴ قانون توسعه پنجم تغییر کرده و باید با عنوان مشخص ارزش افزوده اخذ شود.

وی همچنین از افزایش پلکانی عوارض ساختمان در طول سال خبر داد و خاطرنشان کرد: اصلاح ماده صد شهرداری از سوی کمیسیون عمران مجلس در دستور کار است و افزایش نرخ آن در راستای بازدارندگی از جرائم صورت می‌گیرد.

در ادامه روسای کمیسیون های تخصصی شورا به قرائت لوایح پیشنهادی درآمدی و نتایج بررسی های کارشناسی در این کمیسیون ها پرداختند.

علی خدادادی، رییس کمیسیون خدمات شهری، بهداشت و محیط زیست با اشاره به لوایح پیشنهادی حوزه خدمات شهری گفت: هزینه پسماند در سال گذشته بیش از ۶٣ میلیارد تومان بوده که این مبلغ در ٩ ماهه اول سال جاری به ٨٢ میلیارد تومان رسیده در حالی که درآمد شهرداری از این مورد کمتر از ۶ میلیارد تومان بوده است.

وی با بیان این که شهرداری در قبال ساماندهی پسماند مبلغ زیادی هزینه می کند افزود: شهرداری هیچ اهرمی برای اخذ به موقع عوارض پسماند ندارد و مبلغ زیادی نیز یارانه می دهد.

خدادادی همچنین بر ضرورت تهیه راهکار وصول اخذ عوارض پسماند خانگی از سوی شهرداری تاکید کرد.

در ادامه با افزایش عوارض لوایح درآمدی پیشنهادی به میزان کمتر از نرخ تورم سال جاری موافقت شد.

همچنین احمد حسن‌زاده، رییس کمیسیون اجتماعی، ورزش و جوانان با بیان این که برنامه سال آینده در حوزه اقتصاد قابل پیش‌بینی نیست گفت: نرخ تورم ممکن است در سال آینده کاهش یابد و وضع عوارض بایستی طوری باشد که دراین مورد قابلیت انعطاف داشته باشد. 

به گفته منصور ایرانمنش، ارائه خدماتی که جزو وظایف ذاتی شهرداری است هزینه دارد که بخشی از این هزینه‌ها توسط مردم تأمین می‌شود.

فتح‌الله مویدی، رییس کمیسیون حقوقی و نظارت نیز با بیان این‌که نرخ رسمی تورم باید از بانک مرکزی اخذ گردد اظهار داشت: مبلغی که از سوی دولت هم شفاف اعلام نمی‌شود نمی‌تواند مبنای دقیقی برای اخذ عوارض باشد.

رییس شورا با بیان این که نرخ تورم بالا است،گفت: شرایط اقتصادی تحمیل شده بر مردم نیز در این موارد درنظر گرفته شود.

سرانجام لوایح بررسی شده در کمیسیون‌های فرهنگی و اجتماعی با ٩ رای موافق به تصویب اعضای شورای شهر رسید.

محمدجواد کامیاب، رییس کمیسیون عمران و حمل‌و‌نقل با اشاره به هفت سرفصل مشخص شده در این حوزه گفت: نرخ عوارض در حوزه حمل‌و‌نقل نیز متناسب با نرخ تورم افزایش یافته است.

وی همچنین از تفاوت نرخ خدمات حفاری در معابر عمومی به نسبت پرتردد و کم تردد خبر داد و خاطرنشان کرد: این تفاوت در کاربری‌های مسکونی و تجاری نیز محسوس است.

فرشاد نیز اظهار داشت: به کارِ کارشناسی شده در کمیسیون‌های تخصصی احترام بگذاریم و مباحث مطرح شده در این جلسات را دوباره طرح نکنیم و صرفا به خروجی مباحث اکتفا کنیم.

وی در ادامه تصریح کرد: همگان می‌دانند نرخ تورم در کشور بالا است و شهرداری در هزینه ارائه خدمات شهری یارانه می‌دهد.

همچنین زهرا لری، رییس کمیسیون فرهنگی، هنری و بانوان با بیان این‌که شبکه اتوبوسرانی مورد استفاده اقشار آسیب‌پذیر قرار می‌گیرد گفت: اعطای یارانه به این حوزه نیاز است.

وی همچنین با اشاره به دوره‌های آموزشی فرهنگی و هنری در معاونت اجتماعی شهرداری افزود: با توجه به آموزش‌های مجازی این کلاس‌ها، ضروری است نرخ خدمات این حوزه کاهش یابد.

سپس حسین چناریان، رییس کمیسیون برنامه، بودجه و منابع پایدار از عدم تغییر عناوین عوارض محلی مشاغل و صنوف و افزایش نرخ آن در سال جدید خبر داد و به قرائت چندین نامه ارسالی به این کمیسیون پرداخت.

در پایان محاسبه عوارض ساختمان بر مبنای ضریب پی(P) و ام(M) مورد بحث قرار گرفت و بر استفاده از ضریب پی(M) تاکید شد.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *