در نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان تاکید شد: استفاده از ظرفیت های قانونی ادارات برای افزایش سرانه و تامین آب فضای سبز


در نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان تاکید شد:

استفاده از ظرفیت های قانونی ادارات برای افزایش سرانه و تامین آب فضای سبز

نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان با حضور اعضای شورا، شهردار و چند تن از خبرنگاران برگزار شد.

محمد فرشاد، رییس شورا ایام فاطمیه و شهادت حضرت فاطمه(س) و همچنین سالگرد شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و سردار پورجعفری یار وفادار ایشان را تسلیت گفت و همچنین با اشاره به سالروز شهادت امیرکبیر یاد او را گرامی داشت و گفت: اقدامات وی در دوره کوتاه صدارتش در عصر قاجار سرآغازی برای تحول در اداره کشور بود.

وی همچنین از شهردار کرمان به خاطر مناسب سازی محیط شهری در ایام سالگرد شهادت سردار سلیمانی تقدیر کرد و افزود: تغییر نام میدان بسیج به سردار سلیمانی به پیشنهاد بالاترین مسئولان سپاه و بسیج بود.

فرشاد با بیان این که شورا بنای تغییر اسامی اماکن، میادین و معابر به خصوص اسامی ارزشی را نداشته و ندارد تاکید کرد: شورا از سپاه پاسداران کتبا درخواست نموده تا ضمن هماهنگی با شهرداری، میدان یا معبر مناسبی به نام بسیج نامگذاری شود.

–        مدیریت مستقل پردیسان قائم

در ادامه رییس کمیسیون فرهنگی، هنری و بانوان با اشاره به حضور فعالان صنایع دستی در جلسه این کمیسیون و طرح خواسته ها و مشکلات آنان، حمایت شهرداری را از برگزاری جشنواره پته خواستار شد.

زهرا لری همچنین به ارزش تاریخی و زیست‌محیطی پردیسان قائم اشاره و تاکید کرد: با توجه به این که این منطقه یکی از اماکن مهم فرهنگی و مذهبی شهر بوده و از این به بعد نیز مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی قرار می گیرد پیشنهاد می شود طرح جامع ساماندهی جنگل قائم مجدد تهیه شده و مدیریت مستقلی داشته باشد.

وی از بهینه‌سازی موزه بانوحیاتی در ایام کرونا خبر داد و خاطرنشان کرد: با توجه به شیوع ویروس کرونا پیشنهاد راه‌اندازی تور مجازی گردشگری از سوی مدیریت موزه در کمیسیون مطرح شده است.

لری به درخواست ایجاد خانه فرهنگ هنر به صورت مشارکتی نیز اشاره کرد.

وی در ادامه از نامگذاری معبر جدیدی به نام بانوان شهیده کرمان، احداث اِلِمان و تکریم کادر درمان در روز میلاد حضرت فاطمه (س) خبر داد.

فرشاد نیز ایجاد خانه‌های فرهنگ مشارکتی را از سیاست‌های موفق شهرداری عنوان و تاکید کرد: شورا و شهرداری در کنار اقشار مختلف مردم آماده هرگونه همکاری و همراهی هستند.

وی همچنین پیشنهاد داد: تجلیل از بانوان شهیده و نامگذاری معبری به نام آن‌ها در کمیته نامگذاری و کمیسیون فرهنگی بررسی شود.

منصور ایرانمنش، عضو شورا نیز ارائه لیستی از معابر مورد نظر در قرارداد آسفالت از سوی شهرداری را خواستار شد و افزود: با توجه به پرداخت خودیاری آسفالت برخی معابر از سوی شهروندان، انتظار می‌رود در اجرای عملیات آسفالت تسریع شود.

همچنین علی خدادادی، رییس کمیسیون خدمات شهری، بهداشت و محیط‌زیست گفت: وجود تنها جنگل دست‌کاشت کشور در کویر و همچنین مزار شهید سردار سلیمانی و گلزار شهدا، می طلبد که مدیریت مستقلی بر این منطقه اعمال شود.

وی از شهردار خواست گزارشی از نحوه جمع‌آوری و نگهداری پله‌های برقی معابر عمومی شهر ارائه دهد و درخصوص نصب آن‌ها در مکان مناسب اقدام کند.

–        فعالیت جایگاه‌های سی ان جی

محمدجواد کامیاب، رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل نیز با اشاره به وجود 10 جایگاه سی ان جی در شهر کرمان اظهار داشت: اما چهار جایگاه با وجود دونوبت فراخوان بدون پیمانکار بوده و غیر فعال مانده اند.

وی با اشاره به اصرار شهرداری در راه اندازی جایگاه های موجود افزود: پیشنهاد شده با توجه به نیاز شهر کرمان، این تعداد جایگاه نیز از طریق ترک تشریفات به بخش خصوصی واگذار شده و فعالیت خود را آغاز کنند.

در ادامه احمد حسن زاده، رییس کمیسیون اجتماعی، ورزش و جوانان نیز بر بکارگیری ظرفیت ادارات و سازمان ها برای استفاده بهتر از جنگل قائم تاکید کرد.

–        راه اندازی ورزش جهت یابی

وی همچنین از درخواست جمعی از جوانان برای راه اندازی ورزش جهت یابی در یکی از بوستان های شهر کرمان خبر داد.

حسن زاده با بیان این که ورزش جهت یابی برای تقویت توانایی های جسمی و ذهنی شهروندان موثر است افزود: اعضای کمیته این ورزش در کرمان، تنظیم تفاهم نامه ای را بدین منظور در کمیسیون مطرح کردند.

چناریان نیز با بیان این که ورزش جهت یابی در ابتدا جزو مسابقات ورزشی جهانی نظامیان بود گفت: این ورزش دو ویژگی مسیریابی و نقشه خوانی و همچنین سرعت عمل داشته و از مسیرهای ویلچررانی، دوچرخه‌سواری و اسکی برخوردار است.

وی پیشنهاد داد: شهرداری برای همکاری، بر جنبه‌های همگانی و عمومی این ورزش تمرکز کند.

–        بررسی لوایح پیشنهادی شهرداری

حسین چناریان، رییس کمیسیون برنامه، بودجه و منابع پایدار ضرورت مطالعه اعضای شورا در فرصت یک هفته ای نسبت به بررسی لوایح پیشنهادی شهرداری گفت: لازم است اعضا در بررسی لوایح تخصصی کمیسیون‌های تابعه طبق ابلاغیه وزارت کشور، آراء دیوان عدالت اداری را نیز مدنظر قرار دهند.

نماینده شورا در کمیسیون معاملات شهرداری همچنین با اشاره به شرایط حاکم بر وضعیت اقتصادی کشور و بازار انجام معاملات شهرداری ها، موقعیت برگزاری مناقصات و مزایدات شهرداری را نامناسب عنوان و تصریح کرد: بسیاری از فراخوان ها شرایط رقابت، مشارکت و دقت لازم را ندارند.

چناریان با بیان این که بسیاری از مناقصات و مزایدات شهرداری دارای مصوبه و بودجه هستند افزود: در برخی از آن ها امکان انعقاد قرارداد و انجام معاملات نیست که این مسئله در کیفیت انجام امور اجرایی شهرداری تاثیر سوء گذاشته است.

به گفته وی احتمال دارد برخی مصوبات بودجه اجرایی نشده و به روش های جایگزین در این زمینه نیاز باشد.

چناریان افزود: بخشودگی اجاره‌بهای جایگاه های سی ان جی و انعقاد مجدد قرارداد در این کمیسیون بررسی و تصویب شد.

–        ضرورت حفظ فضای سبز

رامین ارجمندکرمانی، رییس کمیسیون معماری، شهرسازی و حاشیه‌نشینی با اشاره به ماده 22 قانوان هوای پاک گفت: این قانون سرانه فضای‌سبز شهرها را 15 مترمربع عنوان و برخی دستگاه های دولتی مانند منابع طبیعی را به نقش‌آفرینی در این بخش ملکف کرده است.

وی همچنین به ماده 27 این قانون اشاره و تاکید کرد: در این قانون نیز برخی از دستگاه‌ها چون وزارت جهاد کشاورزی و نیرو نسبت به تامین آب کمربند سبز اطراف شهر مکلف شده اند.

ارجمندکرمانی به شهرداری پیشنهاد داد: از ظرفیت های قانونی ادارات دیگر برای افزایش سرانه فضای سبز و همچنین تأمین آب آن استفاده کند.

وی با اشاره به قانون حفظ و گسترش فضای سبز شهری نیز گفت: در این قانون آمده در زمان صدور پروانه ساختمانی و پایان کار، تعداد درختان موجود در ملک و معبر مشخص و معین باشد.

ارجمندکرمانی با بیان این که درختان از سرمایه های اصلی مناطق کویری هستند  افزود: ضروری است بر اساس همین قانون، تعداد درختان در طرح بازدید پروژه‌های عمرانی قید و کنترل شود.

به گفته وی در کمیسیون ماده هفت تقاضاهایی برای قطع درختان مطرح می‌شود که قابل پیشگیری است و می‌توان در طراحی ها به حفظ درختان توجه کرد.

–        هفته فرهنگی کرمان

همچنین محمدرضا میرحسینی با اشاره به روز کرمان اظهار داشت: شورای پنجم از 17 تا 25 دی ماه را به نام هفته فرهنگی کرمان مصوب کرد که برای بزرگداشت شخصیت‌های فرهنگی، سیاسی و انقلابی کرمان برنامه‌ریزی شده بود.

رییس شورای شهر نیز با بیان این که 17 دی‌ماه روز تولد خواجوی کرمانی، ثبت قبه سبز و کلنگ زنی دانشگاه افضلی پور بود گفت: شورا نیز این مناسبت ها را به نام روز کرمان مصوب کرده بود که امید است سال آینده شاهد برگزاری شایسته این روز باشیم.

وی در پایان از پرسنل شورا و شهرداری در افتتاح ساختمان جدید شورا تقدیر کرد.

 
 
 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *