در کمیسیون گردشگری و اصناف شورای اسلامی شهر مطرح شد: آغاز حیات اقتصادی و اجتماعی در مجموعه قلعه محمود


 

 

مهدی طبیب زاده، رییس اتاق بازرگانی کرمان در نشست مشترک با اعضای کمیسیون گردشگری و اصناف در محل شورا گفت: در بررسی های انجام شده دلیل ضعف کرمان در جذب گردشگر، نبود مراکز کامل تاریخی برای تجمع یک روزه گردشگران است.

 

وی همچنین فرهنگسازی بین رانندگان تاکسی، رستوران دارها و کسبه را ضروری دانست و افزود: شورای شهر در این دوره مصوبات خوبی در حوزه احیای بافت تاریخی داشته و همین یک پروژه برای سال های سال یک اتفاق ماندگار خواهد ماند.

 

طبیب زاده جایگاه این مجموعه را در اشتغال و بازاریابی صنعت گردشگری کرمان موثر عنوان و تصریح کرد: اتاق بازرگانی برای جذب و تشویق سرمایه گذاران آماده هرگونه همکاری است.

 

به گفته رییس اتاق بازرگانی کرمان به دلیل ضعف ساختاری، سال ها تلاش در یافتن جایگاه مناسب در مثلث گردشگری نتیجه نداشت و این پروژه می تواند کرمان را در مثلث گردشگری کشور جای دهد.

 

رضا بهرامی، رییس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی نیز این طرح را عامل تحول بزرگ در شهر کرمان عنوان و تصریح کرد: محله و بازار قلعه محمود می تواند به یکی از قطب های گردشگری کشور تبدیل شود.

 

وی همچنین اظهار داشت: ایجاد بازارچه تخصصی به همراه ورک شاپ و یا محل عرضه نان و اغذیه محلی، به عنوان گزینه های رونق اقتصادی بازار پیشنهاد می شود.

 

 در ابتدای این نشست محمدرضا میرحسینی، رییس کمیسیون گردشگری و اصناف شورا با اشاره به اجرای بازآفرینی بازار و محله قلعه محمود گفت: با اجرای این پروژه، حیات اجتماعی به این محله تاریخی بازمی گردد.

 

 وی از مراحل پایانی طرح مطالعاتی احیای بازار و محله قلعه محمود خبر داد و خاطرنشان کرد: بر اساس این طرح بازار به شکل مناسبی بازسازی شده و چرخه حیات نیز از باب سکونت و تجارت با حضور شهروندان شکل می گیرد.

 

 سپس حسین چناریان، سخنگو و رییس کمیسیون برنامه، بودجه و منابع پایدار با بیان این که بیش از یک سال است طرح مطالعاتی احیای بازار و محله قلعه محمود در اولویت این کمیسیون قرار گرفته گفت: شهرداری نیز با انتخاب مشاور و پیگیری های مستمر به این مهم پرداخته است.

 

به گفته وی بزرگی و اهمیت این پروژه ایجاب می کند چند موضوع مهم آن جدی تر و وسیع تر مورد توجه قرار گیرد.

 

چناریان توجه به مطالعات حمل و نقل و ترافیک را خواستار شد و اظهار داشت: غفلت از این محله در سال های گذشته ترکیب اجتماعی آن را تغییر داده است.

 

وی پیوست ترافیکی این طرح را یادآور شد و افزود: با پیاده راه سازی بخشی از خیابان امام، شبکه ترافیکی آن محدوده دچار چالش خواهد شد.

 

زهرا لری، رییس کمیسیون فرهنگی، هنری و بانوان نیز با بیان این که این پروژه، پدیده ای چندوجهی است گفت: پیشنهاد می شود فعالیت های خرد و کلان فرهنگی و هنری در این طرح پررنگ تر دیده شود.

 

وی آموزش شهروندی ویژه بافت اجتماعی این محله را ضروری عنوان و تاکید کرد: این پروژه به نگاه خاص فرهنگی و هنری نیاز دارد تا به طور کامل به نتیجه برسد.

 

رامین ارجمندکرمانی، نائب رییس شورا و رییس کمیسیون معماری، شهرسازی و حاشیه نشینی با بیان این که هدف همگی، احیای محله و بازار تاریخی قلعه محمود است گفت: حذف جریان ترافیکی در خیابان امام و تبدیل آن به پیاده راه، بار ترافیکی سنگینی به خیابان قلعه به عنوان محور درون محله ای منتقل می کند و اولین مبحث حرکتی احیای آن را زیر پا می گذارد.

 

به گفته وی، انتقال بار ترافیکی خیابان امام به خیابان قلعه، تهدید بالقوه شدیدی برای ساماندهی این محله ایجاد می کند.

 

ارجمند کرمانی با بیان این که مطالعات بهتر است به سمت عبور شهری خیابان قلعه پیش نرود پیشنهاد داد: پیوستگی فضایی از منظر کاربردی ایجاد شده و مجاورت مسالمت آمیز در این منطقه ایجاد شود.

 

همچنین احمد حسن زاده، رییس کمیسیون اجتماعی، ورزش و جوانان با اشاره به نبود بسته گردشگری در کرمان گفت: برای جذب گردشگر نیازمند بستر مناسب نظیر این پروژه هستیم که امید است در این دوره شورای شهر محقق شود.

 

در ادامه فتح الله مویدی، رییس کمیسیون حقوقی و نظارت با بیان این که از دوره های گذشته این مجموعه مورد توجه مسئولان شهری قرار داشته گفت: قرار بود بازار قلعه محمود به محلی برای عرضه صنایع دستی کرمان تبدیل شود.

 

منصور ایرانمنش، عضو شورا نیز با یادآوری طرح “میلاد” اظهار داشت: پیشنهاد می شود این طرح پیرامونی مسجد امام در پروژه پررنگ تر دیده شده و ارزیابی فرهنگی و اجتماعی آن نیز مورد توجه قرار گیرد.

 

در ابتدای این نشست، مشاور پروژه بازآفرینی بازار و محله قلعه محمود با اشاره به هم افزایی بین دستگاهی برای احیای مجموعه تاریخی گفت: در این طرح که به نتایج نهایی نزدیک شده بیشتر روی مباحث اقتصادی، ترافیکی و امنیتی تمرکز شده است.

 

رضایی احیای اقتصاد بازار قلعه محمود را در سه فرآیند احیای مشاغل سنتی، تقویت گردشگری و اتصال بازار و میدان قلعه در مجموعه عنوان و تاکید کرد: با تامین روشنایی، نصب درب های ورودی و استقرار نیروی انتظامی امنیت بازار برقرار شده و 22 حجره نیز برای 13 نوع کاربری تعریف شده است.

 

وی همچنین از پیش بینی پیاده راه یا گذر فرهنگی در این پروژه خبر داد و خاطرنشان کرد: با اعتماد ساکنان محله و افزایش سرمایه اجتماعی، حیات به محله تاریخی قلعه محمود بازمی گردد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *