برگزاری رویداد «صدسالگی شهرداری» کرمان، پدیده ای مبارک و فرصتی مناسب برای شهر کرمان است


رییس شورا در نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان عنوان کرد:

برگزاری رویداد «صدسالگی شهرداری» کرمان، پدیده ای مبارک و فرصتی مناسب برای شهر کرمان است

 

نشست عمومی این هفته شورای اسلامی شهر کرمان با حضور اکثریت اعضا، شهردار، مشاور فرهنگی شهردار، مدیر امور بانوان و خانواده شهرداری و خبرنگاران در محل سالن سادات برگزار شد.

رییس شورا ضمن تشکر از شهردار و کارکنان شهرداری کرمان و آرزوی موفقیت برای شهرداری ها و دهیاری های سراسر کشور، شهرداری ها و دهیاری ها را نماد دموکراسی در کشور عنوان و اظهار امیدواری کرد: مردم شهرها و روستاها بتوانند سرنوشت خودشان را در یک فرآیند مردم سالار رقم بزنند.

محمد فرشاد با اشاره به صدسالگی شهرداری کرمان اظهار داشت: کرمان، از معدود شهرهایی است که عمر مدیریت شهری در آن به صد سال می رسد.

–         مکان یابی برای شهربازی مدرن

در ادامه این نشست محمدجواد کامیاب، رییس کمیسیون حمل و نقل و عمران از مکان یابی شهربازی مدرن خبر داد و خاطرنشان کرد: پیشنهاد اولیه پارک جنگلی شهید باهنر است؛ همچنین زمینی در سعادت آباد که نیازمند تصویب از سوی شورای شهر و تامین اعتبار از سوی شهرداری است.

رییس کمیسیون فرهنگی، هنری و بانوان نیز با بیان این که نزدیکی زمین سعادت آباد به کارخانه کرمانیت معضل زیست محیطی دارد گفت: همچنین این زمین در منطقه پرواز ممنوع شهر کرمان قرار دارد.

زهرا لری اما اضافه کرد: به هر حال لازم است یک شهربازی با تجهیزات مدرن در شهر کرمان راه اندازی شود.

محمدجواد کامیاب اطمینان داد: این زمین در محدوده پروازی فرودگاه نیست و همچنین کارخانه کرمانیت در تعطیلی به سر برده و شرط آغاز بکار آن انتقال به خارج از محدوده شهر است.

رییس کمیسیون برنامه، بودجه و منابع پایدار نیز با بیان این که این زمین به دلائل زیادی مناسب احداث شهربازی نیست گفت: مسیر منتهی به آن، برای تردد خانواده ها امن و مناسب نیست.

حسین چناریان پیشنهاد داد: با این حال شهرداری می تواند در مرحله بعد آن را با زمین مناسب تری جایگزین کند.

علی اکبر مشرفی همچنین اظهار داشت: برای احداث شهربازی به زمینی بیش از 15 هکتار نیاز است تا آیندگان نیز بهره مند شوند.

رییس شورا با بیان این که شورای شهر به دنبال احداث یک شهربازی بزرگ و مدرن است گفت: شهرداری در صورت امکان زمین بهتری برای این امر پیدا کند.

–         برگزاری المپیاد ورزش شهروندی

در ادامه رییس کمیسیون اجتماعی، جوانان و ورزش با اشاره به آیین نامه ورزش شهروندی گفت: یکی از برنامه هایی که در سازمان تازه تاسیس فرهنگی، هنری و ورزشی جای گرفته ورزش همگانی است.

احمد حسن زاده از بررسی و ارزیابی این آیین نامه در جلسه کمیسیون خبر داد و خاطرنشان کرد: این آیین نامه که به عنوان دستورالعمل ورزش شهروندی است به صورت رویداد ورزشی در محلات برگزار می شود.

سپس رییس کمیسیون معماری، شهرسازی و حاشیه نشینی با اشاره به ضرایب تبصره 11 ماده 100 قانون شهرداری ها گفت: این قانون مبنای جرائمی است که در کمیسیون ماده صد شهرداری اعمال می شود.

رامین ارجمندکرمانی افزود: این ضرایب در سال 99 کاهش یافت؛ بنابراین پیشنهاد می شود جرائم سال 98 نیز طبق جدول سال 99 پرداخت شود.

در ادامه علی خدادادی با اشاره به تشکیل کمیته مشترک شهرداری، میراث فرهنگی و ارشاد اسلامی گفت: این کمیته برای معرفی، ساماندهی و استفاده بهینه از آثار و اماکن تاریخی تشکیل شده تا برای کاربری فرهنگی آن ها سیاست گذاری هایی صورت گیرد.

–         تدوین آیین نامه امور رفاهی کارکنان شهرداری

چناریان همچنین از طرح آیین نامه امور رفاهی کارکنان تحت عنوان های خدماتی مختلف و تشویق کارکنان شایسته شهرداری در این کمیسیون خبر داد و خاطرنشان کرد: این مهم در سقف بودجه مصوبه امور رفاهی دیده شده و مورد توافق اعضای کمیسیون است.

وی پرداخت مطالبات 37 پیمانکار از سوی شهرداری را ضروری دانست و افزود: پس از جلسات متمادی و بررسی های متعدد پیشنهاد شد عین مطالبات طبق صورت وضعیت موجود پرداخت شود.

چناریان با بیان این که عدم عقد قرارداد مشکلاتی را برای شهرداری و پیمانکاران ایجاد کرد گفت: با طرح مجدد این موضوع در شورا، مقرر شد این مطالبات با اعمال ضرایب بالاسری پرداخت شود.

به گفته وی وقتی پرداخت مطالبات پیمانکاران مصوبه شورا و مورد تایید کمیته تطبیق فرمانداری است معطل گذاشتن آن درست نیست.

کامیاب نیز با بیان این که باید مشخص شود این ضرایب تا چه زمانی باید اعمال شوند افزود: پیشنهاد می شود این مطالبات هم با ضرایب و هم بدون ضرایب محاسبه شود.

در ادامه مشرفی اظهار داشت: ضرایب نسبت به موضوع و زمان متغیر است و پیشنهاد می شود لیستی از ماهیت کار و نوع ضرایب تهیه و به شورا ارسال شود.

علی خدادادی نیز با بیان این که پیمانکاران باید بابت جریمه بیمه خود، مبلغ زیادی بپردازند گفت: آن ها بدون قرارداد خدمات عمرانی زیادی را انجام دادند و شورای شهر نیز برای تسهیل در پرداخت مطالبات آن ها، جلسات و مذاکرات زیادی در شهرداری و فرمانداری انجام داده است.

رییس شورا با اشاره به حضور عضو شورا در کمیته ویژه پرداخت مطالبات پیمانکاران در شهرداری گفت: بایستی با تصمیمات این کمیته احترام گذاشته و اعتماد کنیم.

–         رویداد فرهنگی صدسالگی شهرداری کرمان

در ادامه این نشست، برگزاری رویداد صدسالگی شهرداری کرمان و شهر دوستدار کودک مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

مشاور فرهنگی شهردار برگزاری رویداد بزرگ صدسالگی شهرداری کرمان را فرصت خوب شورای پنجم و شهرداری عنوان و تاکید کرد: این رویداد نیازمند همت بلند اعضای شورا و رسانه ای کردن آن در گستره ملی است.

محمدعلی جوشایی با بیان این که پیشنهاد دبیرخانه صدسالگی شهرداری به مدیریت شهری کرمان، تعریف برنامه برای منطقه جنوب شرق است افزود: جدای همه دغدغه های بحق و سوای کنارگذاشتن مجموعه ای، سه پیشنهاد برای برگزاری شایسته این رویداد درنظر گرفته شده است.

به گفته وی، ساخت یک بنای تاثیرگذار و الهام بخش برای صد سال معاصر، تعریف یک رویداد فرهنگی متمایز در منطقه جنوب شرق و تجمیع داده های و اطلاعات تاریخی شهر کرمان در موزه بلدیه می تواند به عنوان سه شاخص، شهر کرمان را کانون توجه رسانه های کشور کند.

چناریان نیز ضمن تقدیر از پیگیری برگزاری دو رویداد «صدسالگی شهرداری» و «شهر دوستدار کودک» گفت: زمان و بررسی بیشتری نیاز است تا چشم انداز این رویداد تغییر کند.

وی همچنین اظهار داشت: با وجود سرمایه ها و داشته های ارزشمندی چون شهید مقاومت، طرح موضوعاتی که حاشیه درست می کند شایسته نیست.

–         اضافه شدن 14 خانه فرهنگ مشارکتی

رییس کمیسیون فرهنگی، هنری و بانوان نیز با بیان این که انتظار این است در این دوره یادواره ای در شان سردار شهید سلیمانی برنامه ریزی شود گفت: پررنگ دیدن جایگاه سردار سلیمانی با بزرگداشت افرادی که در توسعه شهر کرمان نقش داشتند منافاتی ندارد.

زهرا لری توجه به آثار هنری مفاخر کرمانی را خواستار شد و افزود: پیشنهاد می شود مجموعه ای از موزه ها برای نگهداری و عرضه شایسته این آثار به عنوان ذخائر شهر کرمان تدارک دیده شود.

وی با اشاره به تشکیل کمیته مشترک شهرداری، میراث فرهنگی و ارشاد اسلامی افزود: همچنین پیشنهاد می شود محوریت این کمیته با شهرداری باشد و بخش خصوصی نیز در روند احیای بناهای تاریخی نقش ایفا کند.

لری همچنین از اضافه شدن 14 خانه فرهنگ مشارکتی به مجموعه های فرهنگی شهرداری خبر داد و خاطرنشان کرد: مکان یابی پنج بوستان ویژه کودکان نیز هرچه زودتر در دستور کار شهرداری قرار گیرد.

وی همچنین از اختصاص سهم 50 درصدی ورزش همگانی به بانوان تشکر و تاکید کرد: بوستان آفتاب فضای مناسب و مستوری برای ورزش بانوان ندارد در حالی که فضای بوستان های ویژه بانوان باید به گونه ای طراحی شود که نیاز سال های آینده را هم ببیند.

وی با بیان این که محله سرآسیاب از مناطق کم برخوردار شهر از نظر فرهنگی و تفریحی است گفت: پیشنهاد می شود زمین و سوله واقع در این منطقه به احداث مجموعه بزرگ فرهنگی تفریحی اختصاص یابد.

 

–         بزرگداشت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در سطح بین المللی

رییس شورا از خدمات جوشایی به عنوان معاون سابق فرهنگی و همچنین مشاور فعلی فرهنگی شهردار تقدیر کرد.

محمد فرشاد اظهار داشت: برگزاری رویداد صدسالگی شهرداری کرمان، پدیده مبارک و فرصتی مناسب برای شهر کرمان است.

وی همچنین افزود: شایسته است بزرگداشت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی نیز در سطح ملی و بین المللی و با حضور نهادهای کشوری در کرمان انجام شود؛ بدیهی است که شهرداری کرمان در این راستا از هیچ نوع همکاری دریغ نمی کند.

در پایان علی خدادادی با اشاره به آیین نامه شوراهای اسلامی شهرها مبنی بر مرخصی یک ماهه اعضای شوراها در طول سال گفت: به دلیل اهمیت بررسی و رفع مشکلات شهروندان، این مدت به سه زمان ده روزه تقسیم شده و اولین مرخصی سال، از 18 تا 27 تیرماه سال جاری تعیین می گردد.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *