همه شهر، دوستدار کودک شوند/خانه های تاریخی به موزه تبدیل شوند


در نشست مشترک کمیسیون های فرهنگی و گردشگری شورا تاکید شد:
همه شهر، دوستدار کودک شوند/خانه های تاریخی به موزه تبدیل شوند 
 
در نشست مشترک کمیسیون های فرهنگی و گردشگری با دعوت از نمایندگان میراث فرهنگی، ارشاد اسلامی و کانون پرورش فکری در خانه شهر برگزار شد اجرای شهر دوستدار کودک، تکمیل تالار بزرگ شهر، انتقال آثار استاد صنعتی، ایجاد موزه هنرهای تجسمی، تهیه نقشه راه گردشگری و بازآفرینی خانه های تاریخی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
رییس کمیسیون فرهنگی، هنری و بانوان با اشاره به پیگیری های مستمر شورای شهر در دوره های مختلف نسبت به انتقال آثار فاخر استاد صنعتی به کرمان گفت: برای آثار هنری استاد صنعتی که در شرایط نامطلوبی در تهران نگهداری می شوند باید مکانی مناسب و در شان این هنرمند در کرمان ایجاد کرد.
زهرا لری پیشنهاد داد: با حمایت ارشاد و نظارت میراث فرهنگی، فضایی در موزه هنرهای معاصر کرمان به این مهم اختصاص داده شود.
وی همچنین از عدم تکمیل تالار بزرگ شهر کرمان انتقاد کرد و گفت: تکمیل این تالار که از مصوبات دولت در سال های گذشته و از مطالبات شهروندان کرمانی است بیش از ده سال معطل مانده است.
لری با اشاره به تعامل بین دستگاه های شهرداری، میراث فرهنگی و ارشاد اسلامی در سال های اخیر افزود: از اتفاق های خوب روزهای اخیر، انتخاب کرمان به عنوان یکی از 12 شهر پایلوت «شهر دوستدار کودک» است که لازم است همه نهادها در این زمینه هم سو حرکت کنند.
رییس کمیسیون گردشگری و اصناف نیز با بیان این که عرضه آثار هنرمندان معاصر می تواند در حوزه گردشگری نیز به کار آید گفت: پیشنهاد می شود خانه های تاریخی بخشی از محلات قدیمی و همچنین محورهای گردشگری شهر کرمان، برای ایجاد موزه های مختلف بازآفرینی شوند.
سیدمحمدرضا میرحسینی با اشاره به تعیین هفت فصل در دستور کار کمیسیون گردشگری و اصناف شورا افزود: تاکنون برندسازی شهر کرمان، تعریف محورهای گردشگری، بازآفرینی محلات تاریخی، تهیه نقشه راه گردشگری و انتخاب خواهرخواندگی در این کمیسیون شکل گرفته است.
وی تعیین و بهسازی ورود گردشگر داخلی و خارجی به شهر کرمان از سوی شهرداری را ضروری عنوان و تاکید کرد: لازم است میراث فرهنگی و شهرداری در پیاده روسازی و کف سازی این مسیرها تلاش و تعامل لازم را داشته باشند.
میرحسینی با اشاره به تلاش، تعهد و تخصص اعضای کمیته گردشگری شورای جوانان در پروژه بازآفرینی محله قلعه محمود گفت: این شورا با اجرای طرح «پنجشنبه های قلعه محمود» در رجوع ساکنان و کسبه این بازار و احیای تدریجی این محله نقش پررنگی ایفا کرده است.
به گفته وی، طرح «محور آیینی – گردشگری بافت تاریخی» نیز با وجود 13 تکیه و حسینیه و همچنین راسته فرش دستباف کرمان می تواند تکمیل کننده محور گردشگری شهر کرمان باشد.
همچنین علی اکبر مشرفی با اشاره به شرایط نامطلوب نگهداری آثار استاد صنعتی در سال های گذشته گفت: در بازدید از این آثار در تهران، نیمی از آثار ایشان به کرمان منتقل شد که البته همین تعداد نیز مورد توجه قرار نگرفته است!
حسین چناریان نیز اشکال اساسی در این گونه موارد را نبود زیرساخت های لازم در زمینه آثار هنری و فرهنگی و همچنین سومدیریت آن دانست و گفت: مدیریت متمرکز هنرمندان و آثار هنری راه حل این مشکل است.
وی با اشاره به مشارکت بالای بخش خصوصی در مدیریت موزه ها در شهر تبریز افزود: بافت تاریخی این شهر به محلی برای ایجاد موزه های مختلف تبدیل و منبع درآمدی برای این شهر شده است.
چناریان با اشاره به دستور ساخت موزه هنرهای معاصر از سوی استاندار وقت افزود: باید دلیل نگهداری نامطلوب آثار استاد صنعتی در تهران و راه انتقال آن ها به کرمان مورد بررسی قرار گیرد.
در ادامه احمد حسن زاده نیز با بیان این که کار واحد، نیازمند مدیریت واحد است گفت: در این زمینه لازم است نهاد پیگیر مشخص شده و گزارش ماهانه ای به شورا ارائه دهد.
وی همچنین با اشاره به لزوم توجه به جزییات در شهر یادگیرنده افزود: هدف از اجرای این طرح، یادگیری در خانواده و جامعه و نحوه استفاده درست از فناوری های نوین برای ارتقای کیفیت زندگی است.
این عضو شورا معتقد است: در تحقق شهر یادگیرنده جای دستگاه های مرتبط خالی است و ضروری است همکاری و هماهنگی بین آن ها تا رسیدن به هدف نهایی شکل گیرد.
در ابتدای این نشست، معاون فرهنگی اداره ارشاد با اشاره به حمایت این اداره از راه اندازی موزه استاد مودب و استاد صنعتی گفت: مجوز نگارخانه استاد مودب صادر شده و همچنین اجرای مرمت فاز دوم موزه هنرهای معاصر به بررسی بیشتر میراث فرهنگی نیاز دارد.
محمد محمدی از ارائه پیشنهاد شاخص احداث مجموعه موزه به شهردار کرمان خبر داد و خاطرنشان کرد: پیگیری های گذشته برای انتقال آثار استاد صنعتی به کرمان به نتیجه نرسیده و نیازمند عزم جدی مسئولان رده اول استان است.
وی با بیان این که حمایت شورای پنجم از خانه هنرمندان در خاطره ها مانده گفت: توجه اعضای شورای پنجم به مسایل فرهنگی و هنری قابل تقدیر است و ارشاد استان درخواست دارد در جشن صدسالگی شهرداری مکانی مناسب به احداث موزه هنرهای معاصر اختصاص یابد.
معاون میراث فرهنگی نیز با بیان این که موزه های معاصر تحت مدیریت اداره ارشاد هستند گفت: تغییر کاربری فضای انتهای موزه هنرهای معاصر خلاف ضوابط بوده و تجهیز تالار برزگ شهر نیز به اعتبارات ملی نیاز دارد. 
وی همچنین اظهار داشت: خانه های تاریخی بازسازی شده طبق قانون به بخش خصوصی واگذار شده و کاربری تعریف شده ای دارند.
در پایان این نشست مشترک، رییس کمیسیون فرهنگی، هنری و بانوان پیشنهاد داد: کارگروه سه جانبه ای بین شهرداری، میراث فرهنگی و ارشاد اسلامی برای پیگیری و حصول نتیجه موارد مطرح شده تشکیل شود.
لری همچنین با انتقاد از عدم تکمیل مرمت حمام لله، قبه سبز و خواجه اتابک افزود: نیاز است نقشه راهی برای اجرای این گونه طرح ها فراهم شود تا بدون وقفه و در همه دوره های مدیریتی مورد استفاده قرار گیرد.
وی از استقرار دبیرخانه دائم شهر دوستدار کودک در کرمان و بازدید تیم کارشناسی از ظرفیت های این شهر خبر داد و خاطرنشان کرد: ضروری است همه دستگاه های اجرایی برای اجرای موفق این طرح همکاری کنند.
 
 
 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *