تدوین سازوکار نظارتی در کمیسیون های هشت گانه شورا


 

 

در نشست عمومی این هفته که اعضای شورا، شهردار و روزنامه نگاران حضور داشتند رییس شورای شهر کرمان با اشاره به رونمایی طرح پارک گردشگری در کمیسیون معماری و شهرسازی گفت: خوشحالیم که یکی از وعده های شهرداری به منصه ظهور رسید و امیدواریم کار اجرایی این پروژه بزرگ هرچه زودتر آغاز شود.

محمد فرشاد بر وظیفه نظارتی شوراها تاکید و اضافه کرد: در آخرین سال این دوره شورا از اعضای شورا و ریاست کمیسیون های هشت گانه می خواهیم در جلسات کمیسیون های مربوطه، نقشه راهی برای نظارت در حوزه مسئولیت خودشان تهیه کرده و تا پایان خردادماه مطرح کنند.

وی ارزیابی عملکرد شهرداری، تطبیق آن با برنامه های شورا و شهردار و درصد تحقق یا انحراف از برنامه را از ویژگی های این نظارت عنوان و تصریح کرد: لازم است همه موارد به صورت مستدل و مستند تهیه شده و به شورا ارائه گردد تا در یک سال باقی مانده در خصوص طرح هایی که امکان اجرای آن وجود دارد برنامه ریزی شود.

فرشاد با بیان این که برای طرح بحث نظارتی نیاز است به طور جدی به صحنه عمل ورود کنیم افزود: پیشنهاد می شود سه سال عملکرد شهرداری در حوزه کمیسیون ها رصد شده و همچنین ارزیابی شود چه طرحی و با چه اعتباری امکان اجرایی شدن دارد.

رییس شورا با اشاره به انجام سازماندهی های لازم در ساختار سازمانی شهرداری گفت: شهرداری باید سازمانی باشد که قوام داشته باشد و هرگونه تغییر و تحولی، منطقی و بدون حاشیه صورت بگیرد تا نتیجه عملکرد سه ساله در سال آخر به کمال رسیده و کارنامه قابل قبولی از شهرداری در کرمان به یادگار بماند.

فرشاد با بیان این که نظارت، دخالت در کار شهرداری نیست افزود: با این حال پارلمان محلی، شهردار را برای مدیریت شهری انتخاب می کند و باید در مقابل عملکرد وی پاسخگو باشد.

وی نظارت کمیسیون های تخصصی شورا بر برنامه و بودجه شهرداری و تعیین تحقق یا عدم تحقق آن را از وظایف شورای شهر عنوان و اظهارامیدواری کرد: فصل جدیدی از تعامل شورا و شهرداری شروع شده و نتایج آن به اطلاع مردم کرمان برسد.

–          در موضوع آرامستان همه احساس مسئولیت کنند

در ادامه رییس کمیسیون خدمات شهری، بهداشت و سلامت با بیان این که آرامستان فعلی کرمان با چالش بزرگی روبرو است گفت: به دلیل نبود جای دفن، نبش قبر صورت می گیرد که از نظر شرعی و بهداشتی مشکل ایجاد کرده است.

علی خدادادی تعیین تکلیف آرامستان جدید را که از مصوبات شورا است ضروری عنوان و تاکید کرد: معارضی که در این پروژه وجود دارد از اختیارات شهرداری خارج است و لازم است همه در قبال این موضوع احساس مسئولیت کنند.

وی همچنین با اشاره به تعویق تکمیل ساختمان سپه برای اسکان شورای شهر گفت: با این حال ضروری است این ساختمان تا پایان خرداد به اتمام برسد تا برگزاری جلسات کمیسیون ها در مکان های مختلف باعث زحمت شهروندان نشود.

رییس شورا نیز با اشاره به طرح جایگزینی آرامستان در شورا و شهرداری گفت: چندین مکان برای ایجاد آرامستان در شهر کرمان پیشنهاد شد اما محیط زیست به دلیل آسیب های زیست محیطی با دفن میت در جاده جوپاری مخالفت کرد؛ ما بایستی به نظریات کارشناسان محیط زیست به ویژه خانم شاکری مدیرکل محیط زیست که خود از کارشناسان صاحب نظر هستند احترام بگذاریم.

به گفته فرشاد، مکان آرامستان جدید که از مصوبات شورای چهارم است مورد موافقت اکثریت کارشناسان بوده و در خصوص اجرای بخشی از پروژه نیز تاکنون اقدام شده است.

وی ضمن تشکر از مسئولان ارتش در استان اظهارامیدواری کرد: با تعامل همه جانبه، عملیات اجرایی پروژه آرامستان آغاز شده و فاز به فاز پیش رود.

–          نظارت و کنترل باید در قبل، حین و بعد از انجام کار صورت پذیرد

رییس کمیسیون اجتماعی، ورزش و جوانان نیز تطبیق آن چه مقرر بوده با آن چه انجام شده را ضروری دانست و گفت: برای این مهم لازم است اعضای شورا در حوزه های مختلف شهرداری ورود کرده و گزارش های مربوط را در اختیار داشته باشند.

احمد حسن زاده با اشاره به حوزه ورزش و جوانان افزود: باید بررسی شود در این حوزه برنامه ریزی چه بوده و کارها و فعالیت ها تا چه حدی پیش رفته است.

وی همچنین سازماندهی و هماهنگی لازم بین منابع، نیروها و فعالیت ها را مهم عنوان و تاکید کرد: نظارت و کنترل باید در سه حوزه قبل، حین و بعد از انجام کار صورت پذیرد.

حسن زاده با بیان این که برنامه های زیادی در حوزه فرهنگی و اجتماعی شهرداری انجام گرفته گفت: باید بررسی شود چه مقدار از راه را رفتیم و آیا به نقطه مدنظر رسیدیم؟

–          اوضاع عمرانی کرمان خوب پیش رفته است

همچنین رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل اظهار داشت: اگر اعضای شورا در حوزه وظیفه نظارتی خود کوتاهی کردند تقصیر شهردار نیست.

محمدجواد کامیاب با اشاره به رضایت اعضای این کمیسیون از فعالیت های عمرانی شهرداری افزود: شورا مجموعه ای از شهرداری را تحویل گرفت که گرفتار تعویق حقوق کارگران، طلب پیمانکاران و پروژه های نیمه تمام بود.

وی با بیان این که شورا نمی تواند در کار اجرایی دخالت کند تاکید کرد: چارت سازمانی شهرداری مورد تایید وزارت کشور و شورای شهر است و بودجه سالیانه نیز از سوی شورا تصویب می شود.

کامیاب با اشاره به تکمیل پروژه های نیمه تمام شهری در این دوره گفت: در شرایطی که کشور دچار رکود اقتصادی است اوضاع عمرانی کرمان خوب پیش رفته است.

رییس کمیسیون برنامه، بودجه و منابع پایدار نیز با تاکید بر رسالت مهم نظارتی شورا گفت: این کار اما نباید باعث تضعیف شهرداری و اختلاف بین اعضای شورا شود.

حسین چناریان با بیان این که بستر و زمینه کار نظارتی فراهم نیست افزود: پیشنهاد می شود در نشست غیرعلنی اعضای شورا سازوکار و مقدمات نظارت بر شهرداری طرح و فراهم شود.

وی با اشاره به طرح هشت نامه و مصوبه این کمیسیون اظهار داشت: دوتن از ماموران اجراییات شهرداری در پی ضرب و جرح عمدی یک متکدی به پرداخت دیه محکوم شدند که کمیسیون برنامه و بودجه با پرداخت درصدی از این جریمه به شرط تعهد ماموران اجراییات نسبت به انجام وظیفه اداری همراه با رافت انسانی موافقت کرد.

رییس کمیسیون حقوقی و نظارت نیز تشویق کارکنان شهرداری را مفید عنوان و تاکید کرد: اگر ماموری متکدی را مورد ضرب و شتم قرار دهد و آنان در دادگاهی محکوم شوند شهرداری نباید از بیت المال جریمه این اشتباه را بپردازد.

فتح الله مویدی معتقد است: این مصوبه، ماموران اجراییات را به چنین رفتارهایی تشویق می کند.

خدادادی نیز با بیان این که متکدیان، شهروندان را آزار می دهند گفت: ضمن اینکه متولیان حکومت باید مانع از گسترش تکدیگری شوند برخی متکدیان نیز با راهنمایی های افرادی، از شهردار در این زمینه شکایت و شخص وی را در دادگاه محکوم می کنند.

به گفته وی بسیاری از متکدیان با خودزنی در پی اخذ مبالغ دیه هستند در حالی که مامور شهرداری به خاطر وظیفه محوله سازمان متبوعش محکوم می شود.

–          شهرداری با همففکری اساتید مطرح کشوری سفارش کار هنری بدهد

در ادامه رییس کمیسیون فرهنگی، هنری و بانوان با بیان این که مصوبه شورای عالی اداری وظیفه ساماندهی متکدیان را بر عهده 18 دستگاه دولتی نهاده گفت: برخورد با متکدی وظیفه شهرداری نیست.

زهرا لری با انتقاد از آسیب مامور اجراییات شهرداری به یک شهروند افزود: این حمایت ممکن است باعث تشویق رفتارهای مشابه شود.

وی با بیان این که معضل تکدیگری باید ریشه ای حل شود تاکید کرد: با این حال اما کارمند خاطی باید پاسخگوی رفتاری که انجام داده باشد.

رییس کمیسیون فرهنگی، هنری و بانوان ساخت تندیس شهید حاج قاسم سلیمانی را مصوبه شورا عنوان و تاکید کرد: شورای پنجم با وقت و دقت بیشتری برای شهر کرمان یک نماد ماندگار به یادگار بگذارد.

لری با بیان این که یادمان های شهری نقش مهمی در تولید هویت فرهنگی و تاریخی شهرها دارند افزود: پیشنهاد می شود شهرداری در این زمینه با اساتید مطرح کشوری و هنرمندان استان همفکری کرده و سفارش کار بدهد.

وی همچنین بر حمایت شورا از شهردار بدون حب و بغض تاکید و تصریح کرد: قطعا برخی از کارها و پروژه ها برای دوره آینده مدیریت شهری باقی می ماند و هیچ فعالیتی در یک دوره به اتمام نمی رسد.

وی با بیان این که به برنامه ها و فعالیت های شهردار اعتقاد داریم افزود: بنده معتقدم این شورا باید کارهای جدیدی را شروع کند.

سیدمحمدرضا میرحسینی نیز با بیان این که تکدیگری در ایران یک شغل رسمی نیست که حمایت شود گفت: وظیفه هر دستگاهی در این زمینه مشخص شده و شهرداری نیز جمع آوری متکدیان را بر عهده دارد.

وی با اشاره به تلاش شهرداران سابق برای رفع این معضل افزود: خیلی از متکدیان به صورت شبکه ای عمل کرده و با تظاهر به ضرب و شتم از سوی ماموران، اخاذی می کنند.

به گفته میرحسینی، باید ضمن بررسی وضعیت آن زمان مامور شهرداری و وظیفه محوله وی، این فرد به عنوان نماینده شهرداری در جریان دادگاه معرفی شده و به خاطر دستوری که از مافوقش گرفته محکوم شود.

–          خسارت یا بدهی شهرداری نباید با صدور پروانه جبران شود

سپس پرداخت بخشی از عوارض به شهرداری از سوی شهروندان و محاسبه مابقی آن به صورت پروانه ساخت از سوی اعضای شورا مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

منصور ایرانمنش گفت: افزایش تصاعدی قیمت ها شامل این مسئله نیز می شود.

خدادادی نیز با پرداخت بدهی شهرداری در قالب پروانه ساخت مخالفت کرد.

فرشاد نیز با بیان این که پروانه باید در همان سال پرداخت عوارض و و با تعرفه های سال پرداخت شود گفت: باید به میزان همان مبلغی که به شهرداری پرداخت شده و معادل آن در همان منطقه پروانه صادر شود.

در ادامه علی خدادادی نایب رییس کمیسیون حقوقی و نظارت با اشاره به دو نامه رسیده به شورا گفت: دو مصوبه از کمیته تطبیق فرمانداری درباره تخفیف در قدرالسهم ملک در شهرک لاله صدر به شورا ارجاع داده شده است.

وی از ارسال مدارک و مستندات درخواستی به فرمانداری خبر داد و خاطرنشان کرد: این مصوبه با اصرار به شورای حل اختلاف ارسال می شود.

همچنین رییس کمیسیون معماری، شهرسازی و حاشیه نشینی با بیان این که مبنای کار همیشه ریالی بوده گفت: مابه تفاوت این بدهی باید به نرخ روز محاسبه شود.

رامین ارجمندکرمانی با اشاره به ماده 59 قانون رفع موانع تولید افزود: شهرداری موظف است پروانه را در همان سال صادر کند.

وی با انتقاد از رویه صدور پروانه به جای بدهی شهرداری اظهار داشت: خسارت یا بدهی شهرداری نباید با صدور پروانه جبران شود.

 در ادامه مویدی با بیان این که مشکلات مردم باید در پارلمان محلی برطرف شوند گفت: زمین هایی که توسط شهرداری فروخته می شوند به وسیله دلالان با افزایش قیمت تا 50 درصد به مردم فروخته می شوند.

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *