لوایحی برای سیاستگذاری های کلان مدیریت شهری؛ ارتقای آموزش ملی، دینی و شهروندی/ توسعه فضای ورزش همگانی/ تقویت بازار صنایع دستی/ تنوع بخشی درآمد پایدار


لوایحی برای سیاستگذاری های کلان مدیریت شهری؛

ارتقای آموزش ملی، دینی و شهروندی/ توسعه فضای ورزش همگانی/ تقویت بازار صنایع دستی/ تنوع بخشی درآمد پایدار
 
نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان این هفته با حضور اعضای شورا، شهردار، معاونان مالی، شهرسازی و خدمات شهری شهرداری و خبرنگاران در محل خانه شهر برگزار شد.
در این نشست که به بررسی عوارض محلی و لوایح درآمدی و همچنین مصوبات کمیسیون ها و نامه ها اختصاص داشت رییس شورا ضمن تقدیر از حضور مسئولانه اعضای شورا، شهردار  و معاونان و کارشناسان شهرداری در جلسات متعدد بودجه گفت: این مهم، در جلسات زیادی با کارشناسی ویژه ای بررسی شد تا بودجه به موقع به تصویب برسد.
محمد فرشاد با بیان این که لوایح امسال از دقت خاصی برخوردار است افزود: در جای جای بررسی لوایح، مستندات کافی و آراء دیوان عدالت اداری پشتوانه قوی برای مصوبات هستند.
در ادامه اولویت ها و سیاستگذاری های شورا در حوزه های مختلف شهری از سوی ریاست کمیسیون های هشت گانه بیان شد. 
رییس کمیسیون فرهنگی، هنری و بانوان با بیان این که وقت بسیار زیادی در تدوین لوایح درآمدی صرف شده گفت: در بررسی تعرفه های خدمات فرهنگی از سوی معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری، مقرر شد این تعرفه ها که نسبت به نرخ خدماتی آموزشگاه های آزاد 30 درصد کمتر است نسبت به سال جاری 25 درصد افزایش یابد.
زهرا لری در ادامه با اشاره به سیاست گذاری های شورای شهر کرمان در زمینه مسائل فرهنگی افزود: در تدوین بودجه شهرداری، سیاست های راهبردی شورا اعمال می شود. 
وی از بررسی وضعیت موجود فرهنگی در کمیسیون فرهنگی، هنری و بانوان خبر داد و خاطرنشان کرد: تعمیق ارزش ها، باورها و معرفت دینی و انقلابی، صیانت از فرهنگ ملی و اسلامی، آموزش و ترویج حقوق و تکالیف شهروندی، ارتقاء و گسترش سطح آموزش های مختلف، گسترش نشاط و شادابی اجتماعی، بهبود کیفیت فعالیت ها و اوقات فراغت و توسعه امکانات و زیرساخت های فرهنگی و تفریحی، فراهم کردن شرایط حضور فعالانه پیشکسوتان و سالمندان، تحقق شهر دوستدار کودک و شهر خلاق، هویت بخشی ایرانی و اسلامی در سیماومنظر شهری، استفاده از دستاوردهای علمی و پژوهشی، برنامه ریزی برای کنترل آسیب های بانوان و کودکان و انجام مطالعات فرهنگی پروژه های شهری از سیاستگذاری های کلان شورای شهر در حوزه فرهنگی، هنری و بانوان است.
در ادامه رییس کمیسیون اجتماعی، ورزشی و جوانان با بیان این که ضروری است فعالیت ها و پروژه های شهری بر محور اخلاق و انسان باشد گفت: پیشنهاد می‌دهم تعریف عمیق تر و جدیدترِ کانون ورزشی لحاظ شود تا بتوان امتیازات بیشتری برای انجام فعالیت های تفریحی و ورزشی شهروندان به ویژه در مناطق حاشیه نشین درنظر گرفت.
احمد حسن زاده اختصاص بخشی از فضای بوستان های سطح شهر به امکانات ورزشی را خواستار شد و افزود: فراهم کردن فضای فعالیت های ورزشی عمومی و خانوادگی در راستای محوریت توسعه ورزش های همگانی در شهرداری است.
وی همچنین شناسایی کانون های آسیب زا در شهر کرمان را ضروری دانست و گفت: در همین راستا ایجاد و توسعه سرای محله برای فعالیت های تعریف شده شوراهای اجتماعی پیشنهاد می شود.
حسن زاده با اشاره به تشکیل شورای مشاوران جوان در این دوره اظهار داشت: گسترش نهادهای مردمی و تلاش برای توانمندسازی اقشار آسیب پذیر جامعه می تواند در قالب شکل گیری گارگاه های آموزشی مهارت های ارتباطی و اجتماعی صورت گیرد.
وی همچنین استحکام بنیاد خانواده را ضروری عنوان و تاکید کرد: حوزه اجتماعی شورا و شهرداری می تواند با ایفای نقش تسهیلگری خود با اصلاح ساختار و شتاب دهی به خدمات شهری، مشارکت شهروندان در امور شهری را جلب کند.
سپس رییس کمیسیون گردشگری و اصناف با اشاره به اولویت های این کمیسیون گفت: احیای بافت تاریخی و بازآفرینی محلات قدیمی اصلی ترین سیاست شورای شهر در این دوره است.
سیدمحمدرضا معین زاده میرحسینی از تصویب ایجاد راسته فرش در خیابان ناصریه در این کمیسیون خبر داد و خاطرنشان کرد: طرح های مشابهی نیز در راستای توسعه صنایع دستی کرمان در دست اقدام است. 
وی با بیان این که برگزاری هفته فرهنگی روز کرمان فرصت گرانبهایی برای صنعت گردشگری است. استانداردسازی و زیباسازی سیماومنظر شهری متناسب با بافت تاریخی، تکمیل محور گردشگری آیینی و عقد پیمان خواهرخواندگی با شهرهای داخل یا خارج از کشور از مواردی است که در سیاستگذاری کلان شورای شهر مقرر شده است.
همچنین رییس کمیسیون برنامه، بودجه و منابع پایدار با اشاره به افزایش 25 درصدی تعرفه های آموزش در 112 رشته هنری گفت: این میزان نسبت به آموزشگاه های آزاد 30 درصد کمتر است. 
حسین چناریان از تهیه بسته های تشویقی ویژه کارکنان شهرداری، ایثارگران، مددجویان بهزیستی و کمیته امداد و همچنین مربیان حاضر در فرهنگسراها خبر داد و خاطرنشان کرد: 
به گفته وی، جمع بندی منطقی در زمینه نقش و اهمیت لوایح و عوارض با توجه به شرایط اقتصادی کشور صورت پذیرفته است.
رییس کمیسیون برنامه، بودجه و منابع پایدار با اشاره به بررسی لوایح پیشنهادی شهرداری در حوزه مالی و اقتصادی در جلسات این کمیسیون گفت: پیشنهاد می شود دفترچه ارزش معاملاتی در محاسبه عوارض سال آینده مورد استناد قرار گیرد. 
چناریان با تقدیر از ارسال به موقع لوایح درآمدی از سوی شهرداری تصریح کرد: مسائل چالشی سال گذشته که مورد ایراد فرمانداری بود با همراهی اعضای شورا و کارشناسان شهرداری اصلاح و برای ابلاغ آماده شده است.
وی با بیان این که سیاست ها و راهبردهای اساسی از سوی بخشنامه های وزارت کشور مشخص می شود گفت: در بند هفت اصلاح نظام درآمدی شهرداری با رویکرد تقویت و تنوع بخشی عوارض و درآمد پایدار، بر اصلاح و تقویت منابع موجود و همچنین تامین منابع جدید تاکید شده است.
رییس کمیسیون حمل و نقل و عمران نیز با اشاره به پنج سیاست کلی این کمیسیون گفت: 471 مورد تعرفه از شش شاخص مربوط در حوزه مردمی بین 15 تا 25 درصد افزایش یافته که این میزان در بخش دولتی و خصوصی تا 35 درصد است. 
محمدجواد کامیاب با بیان این که تعرفه خودیاری شهروندان برای زیرسازی و آسفالت تا سقف 25 درصد افزایش یافته افزود: این میزان اما در بخش سازمان های دولتی و خصوصی بر اساس قیمت روز محاسبه می شود.
وی شهرداری را تنها در حوزه حفاری های معابر عرضی سطح شهر پاسخگو دانست و اظهار داشت: حفاری های طولی که از سوی سازمان ها و دستگاه های خدماتی به شهر تحمیل می شود از حوزه مسئولیتی شهرداری خارج است. 
به گفته کامیاب، افزایش عوارض محلی با درنظر گرفتن شرایط اقتصادی مردم، پلکانی بوده و با حداقلی نرخ تورم به ویژه در نرخ مصالح مورد استفاده در خط کشی معابر یا نصب گاردریل متناسب است.
وی افزایش جرائم کمیسیون ماده 100 را بازدارنده عنوان و تاکید کرد: همچنین دفترچه قیمت گذاری املاک در راستای اجرای عدالت اجتماعی در شهر است. 
همچنین رییس کمیسیون خدمات شهری، بهداشت و محیط زیست با بیان این که لوایح این حوزه بین سازمان های متعددی تقسیم می شود گفت: در این زمینه نیز با افزایش تعرفه از 10 تا 20 درصد موافقت شده اما نهادهای حمایتی مثل بهزیستی و کمیته امداد با تبصره معافیت روبرو هستند. 
وی از کاهش تعرفه خدمات ایمنی و آتش نشانی و نیز پسماند خبر داد و خاطرنشان کرد: این نرخ نیز برای خانواده شهدا و ایثارگران صفر است. 
در ادامه فتح الله مویدی ضمن مخالفت با افزایش 25 درصدی عوارض محلی نسبت به سال گذشته گفت: بهتر است این نرخ با 20 درصد افزایش بسته شود. 
به گفته وی، در نامه وزارت کشور چندین آرا در زمینه ارزش افزوده ابطال شده است. 
مویدی ضمن مخالفت با تعرفه لوایح حوزه شهرسازی افزود: همچنین برخلاف قوانین، قدرالسهم نیز دریافت می شود.
همچنین رییس کمیسیون معماری و شهرسازی ضمن تقدیر از شرکت پیگیرانه اعضای شورا، معاونت شهرسازی و شهرداران مناطق در جلسات متعدد بودجه گفت: لوایح شهرسازی ارائه شده از سوی شهرداری با استناد به قوانین شهرداری، تجربیات شوراهای دیگر و آراء دیوان عدالت اداری در 70 صفحه تدوین شده است. 
رامین ارجمندکرمانی با اشاره به خدمات متعدد شهرسازی افزود: برخی خدمات مانند صدور پروانه ساختمانی و تفکیک تا 20 درصد افزایش یافته اما برخی لوایح شهرسازی با ضریب کاهنده تدوین شدند. 
وی با بیان این که اکثریت اعضای شورا با اطلاعات کافی در روند اجرا و تصویب لوایح حضور یافتند تصریح کرد: بررسی لوایح شهرسازی به واسطه ماهیت حقوقی و قانونی و موارد فنی و تخصصی با دقت و کارشناسی تجزیه و تحلیل شد.
به گفته ارجمندکرمانی، عوارض و لوایح درآمدی باید تا 15 بهمن و به صورت آگهی به اطلاع عمومی برسند. 
منصور ایرانمنش نیز با اشاره به تدبیر ویژه اعضای شورا و مدیران شهرداری در تدوین و تصویب لوایح اظهارامیدواری کرد: این اتفاق به نفع شهر و شهروندان کرمانی باشد.
این عضو شورا با اشاره به مخالفت های کمیته تطبیق فرمانداری در گذشته افزود: با توجه به حجم بالای مصوبات شورا در زمینه لوایح و عوارض محلی، در این زمینه ده جلسه کارشناسی تشکیل شد و موضوع قدرالسهم و قیمت املاک مورد بررسی مجدد قرار گرفت که به طور قاطع سال آینده وضعیت بهتری را برای مدیریت شهری رقم خواهد زد.
همچنین علی اکبر مشرفی با اشاره به افزایش عوارض در سال گذشته گفت: با این حال اما موقع اعمال ضریب کاهنده با موانع بسیاری روبرو شدیم.
این عضو شورا با بیان این که بهتر است آیتم افزایشی در حوزه شهرسازی وجود نداشته باشد افزود: این کار به رشد صدور پروانه ساختمانی و افزایش درآمد شهرداری کمک می کند.
وی با اشاره به مشکلات پیش روی واحدهای تولیدی اظهار داشت: برخی واحدهای تولیدی، اشتغال زایی می کنند و باید مورد عنایت ویژه قرار گیرند.
علی خدادادی نیز با بیان این که شهرداری کرمان گویی تا سال 96 پروانه رایگان صادر می کرد گفت: به این صورت که نرخ عوارض از بیمه کمتر می شد. 
 وی از تدوین لوایح کارشناسی در سال جاری خبر داد و افزود: این اتفاق راه شهرداری را تا سال های آینده مشخص کرده است. 
خدادادی با اشاره به کاهش نرخ برخی از عوارض و لوایح تاکید کرد: تعرفه های بودجه شهرداری بسیار کارشناسی شده بوده و به نفع شهرداری و شهروندان خواهد شد.
به گفته وی، اجرای ماده 64 قانون مالیات های مستقیم در تحقق عدالت اجتماعی موثر است.
خدادادی در ادامه از اعضای شورا خواست تخلفات حوزه شهرداری را شناسایی و پیگیری کنند.
احمد حسن زاده نیز رفع موانع ساخت و ساز را ضروری دانست و گفت: جرائم نباید به گونه ای باشند که مانع ساخت و ساز شود.
وی با بیان این که خط و جهت کلی شهر از سوی شورا ترسیم می شود افزود: در نقد به گذشته یا حال یک طرفه قضاوت نکنیم و امور را بر اساس شاخص های قانونی و کارشناسی و با همدلی و همفکری پیش ببریم.
رییس شورا در ادامه اظهار داشت: ضروری است بودجه در مهلت مقرر به تصویب برسد اما در این فاصله زمانی اصلاحاتی در حین اجرا و در جلسات متعدد انجام می شود.  
محمد فرشاد قیمت های کارشناسی شده را به نفع اقشار محروم جامعه عنوان و تصریح کرد: شهروندان حرف حساب مسئولان را در راستای تحقق عدالت اجتماعی، قبول می کنند.
وی با بیان این که ماهیت شوراها همیشه تضارب آراء و افکار بوده افزود: شورای پنجم از چهار عضو شورای چهارم تشکیل شده و برخی از مصوبات به اتفاق آراء، برخی با اکثریت و حتی برخی مصوبات با عدم تصویب اعضا روبرو می شد.
در پایان این نشست تعدادی از مصوبات و نامه های ارسالی بررسی شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *