در نشست عمومی شورای شهر کرمان مطرح شد: مخالفت با دفن میت در عباسعلی/ تاکید بر اجرای مصوبه ارتقای کیفی سیماومنظر شهری/ انتقاد از موازی کاری فرهنگی شهرداری/ استقبال از پنجشنبه های قلعه محمود


 
در نشست عمومی شورای شهر کرمان مطرح شد:
 
مخالفت با دفن میت در عباسعلی/ تاکید بر اجرای مصوبه ارتقای کیفی سیماومنظر شهری/ انتقاد از موازی کاری فرهنگی شهرداری/ استقبال از پنجشنبه های قلعه محمود
 
 
 
صد و سومین نشست عمومی شورای شهر کرمان با حضور اعضای شورا، شهردار و خبرنگاران در محل خانه شهر برگزار شد.
 
رییس شورای شهر ضمن تشکر از شهردار کرمان و شهردار منطقه یک در بهره برداری از پیاده راه سما گفت: احداث پیاده راه در ضلع جنوبی بزرگراه شمالی شهر که از سوی اعضای شورا به ویژه ریاست کمیسیون فرهنگی پیگیری شده بود کار بسیار ارزشمندی است.
 
محمد فرشاد همچنین با اشاره به ساخت مسیر دوچرخه سواری در این منطقه افزود: علاوه بر خدمات شهرداری منطقه یک در تامین روشنایی و ایجاد مبلمان شهری، شهروندان نیز به زیباسازی و گل آرایی این پروژه کمک کردند. 
 
وی با بیان این که شهروندان از چنین پروژه هایی استقبال می کنند از احداث پیاده راه های مشابه در مناطق دیگر شهر خبر داد و خاطرنشان کرد: احداث پیاده راه در بافت مرکزی و تاریخی شهر کرمان می تواند در تعاملات اقتصادی و فرهنگی شهر و جذب گردشگر نیز تاثیرگذار باشد.
 
فرشاد همچنین پیشنهاد داد: ضلع شمالی این بزرگراه نیز به بوستان تبدیل شود تا زیبایی و پویایی در این قسمت از منطقه نیز به وجود آید.
 
در ادامه علی اکبر مشرفی در نطق پیش از دستور این نشست ضمن تقدیر از مدیران شهرداری گفت: هر روز تغییرات مثبتی در سطح شهر دیده می شود. 
 
وی با اشاره به تقاطع آزادگان و فجر جنوبی افزود: این منطقه حادثه خیز نیازمند احداث سرعت کاه استاندارد است.
 
این عضو شورا با بیان این که متمم بودجه، شروعی برای سال 99 نیز هست گفت: امیدواریم در سال آینده، کارهای شاخص تری نیز صورت گیرد که به عنوان نماد ویژه این دوره در اذهان بماند.
 
به گفته مشرفی، شهرداری بدون اختصاص سرمایه در کمیسیون سرمایه گذاری نمی تواند از سرمایه گذاران برای مشارکت اقتصادی دعوت کند.
 
رییس شورا نیز اختصاص ویژه پروانه و زمین از سوی شهرداری به سرمایه گذاران را گام اول مشارکت شهرداری عنوان کرد و افزود: شهرداری در صورتی می تواند با اختصاص اعتبار در این زمینه مشارکت کند که طرح مشخص با توجیه اقتصادی لازم مطرح و ارائه کند.
 
منصور ایرانمنش نیز با انتقاد از اجرا نشدن مصوبه معافیت قدرالسهم در برخی از مناطق شهرداری گفت: با وجود این که شورای شهر مصوب کرده قدرالسهم زیر 500 متر اخذ نشود یا خرید زمین بر اساس قیمت معین شده در دفترچه باشد این مهم در برخی از شهرداری های مناطق اعمال نمی شود. 
 
وی پیشنهاد داد: هیئتی از کارشناسان شهرداری در مناطق مستقر شده و نسبت به نحوه اجرای کامل این مصوبات، به شهروندان کمک کنند.
 
رییس شورای شهر نیز با بیان این که مصوبات شورا، در حیطه ضوابط و اختیارات شورای شهر است گفت: این مصوبات قانون محسوب شده و لازم الاجرا است. 
 
فرشاد در ادامه اظهار داشت: هیچ شخص یا ارگانی جز دیوان عدالت اداری نمی تواند مصوبات شورا را نقض کند و شورا خود نسبت به ایرادات این مصوبات پاسخگو است.
 
وی همچنین بر معافیت قدرالسهم املاک زیر 500 متر تاکید و تصریح کرد: این مصوبه با شبهاتی از سوی فرمانداری روبرو شد اما با توجه به گذشت 14 روز از زمان تصویب، اجرای آن لازم بوده و اختلاف در این زمینه به شورای حل اختلاف و استانداری ارجاع می شود.
 
فتح الله مویدی نیز با اشاره به تبصره 3 ماده 101 قانون شهرداری ها گفت: در این قانون معافیت قدرالسهم املاک زیر 500 متر به صراحت بیان شده و پرداختی های مردم در این رابطه باید به آنان برگشت داده شود.
 
رییس کمیسیون فرهنگی، هنری و بانوان ضمن تشکر از خبرنگارانی که با انعکاس اخبار شورا به تقویت این نهاد مردمی کمک می کنند گفت: در این کمیسیون پیشنهاد داده شد شعبه ای از شهر کتاب در کرمان راه اندازی شده و در زمینه اختصاص فضا و مکان آن، پیشنهاداتی از سوی شهرداری ارائه شود.
 
زهرا لری با اشاره به فرا رسیدن زمان بهره برداری از بوستان بانوان آفتاب افزود: با تدوین بودجه سال 99، بوستان ویژه بانوان و خانواده در منطقه یک نیز احداث شده و بوستان های بیشتری در شهر کرمان به خانواده ها اختصاص می یابد.
 
وی با اشاره به اختصاص بودجه ویژه به حمل و نقل عمومی، فضای سبز و افزایش سرانه فضاهای تفریحی اظهار داشت: ضروری است با توجه به تغییر سبک زندگی به سمت آپارتمان نشینی و استفاده از تکنولوژی، زیرساخت های فرهنگی و تفریحی توسعه یابد.
 
لری با بیان این که بازی نقش مهمی در تربیت و شخصیت اجتماعی کودکان دارد پیشنهاد داد: بخشی از متمم بودجه فرهنگی به جای اجرای برنامه های فرهنگی، به ایجاد فضاهای تفریحی کودکان اختصاص یابد. 
 
وی از اختصاص سه میلیارد متمم بودجه به حوزه فرهنگی و اجتماعی خبر داد و اظهار امیدواری کرد: با احداث پیاده راه ها و مسیرهای دوچرخه بیشتری در شهر کرمان زیرساخت های فرهنگی و تفریحی بیشتری در کر
 
مان تامین شود.
 
رییس کمیسیون فرهنگی، هنری و بانوان شورا همچنین با انتقاد از موازی کاری های فرهنگی شهرداری گفت: برخی فعالیت های فرهنگی شهرداری ذاتی است اما برخی فعالیت ها، وظایف نهادهای فرهنگی شهر است که روی دوش شهرداری نهاده اند.
 
فرشاد نیز با بیان این که متمم بودجه از سوی شهرداری به شورا پیشنهاد شده و در کمیسیون های مرتبط شورا بررسی می شود گفت: در صورتی که کمیسیون های هشت گانه شورا یا کمیته های ویژه هیئت مشاوران جوان طرحی دارند می توانند با بررسی و جمع بندی، آن را مطرح کرده تا پس از تصویب در شورای عمومی به شهرداری ابلاغ شود.
 
سپس رییس کمیسیون برنامه، بودجه و منابع پایدار با اشاره به 9 نامه رسیده به این کمیسیون گفت: مصوب شد به شهرداری اجازه داده شود املاک غیرتجاری تا سقف 5 مترمربع و املاک تجاری تا سقف یک مترمربع بدون ارجاع به کارشناس و تنها با استناد به دفترچه کارشناسی قیمت گذاری شوند.
 
حسین چناریان در ادامه از تصویب تسویه حساب شرکت 115 و کمک به دو خیریه و باشگاه ورزشی از طریق ماده 23 بودجه در این کمیسیون خبر داد.
 
رییس کمیسیون خدمات شهری، بهداشت و سلامت نیز با بیان این که صرفه و صلاح شهرداری توسط شورای شهر تعیین می شود گفت: طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی، مسکن و شهرسازی باید 10 درصد تفکیک املاک را به شهرداری ها اختصاص دهد.
 
در رابطه با پیشنهاد شهرداری مبنی بر تهاتر قطعه زمینی متعلق به شهرداری با سه قطعه زمین متعلق به راه و شهرسازی با رعایت صرفه و صلاح شهرداری موافقت شد.
 
علی خدادادی همچنین با اشاره به درخواست یکی از اعضای هیئت امنای تکیه عباسعی برای دفن میت در محوطه این مکان افزود: با استعلام از اداره محیط زیست و بهداشت استان، این کار با توجه به توسعه فضاهای شهرنشینی و اهمیت سلامت شهروندان به صلاح نیست و بنده به عنوان رییس کمیسیون خدمات شهری، بهداشت و محیط زیست، به طور جدی با این درخواست مخالفت می کنم.
 
رییس کمیسیون معماری و شهرسازی نیز با اشاره به تصویب مصوبه ارتقای کیفی سیماومنظر شهری شورای عالی شهرسازی کشور در سال 87 گفت: کلیات این مصوبه به همه استان ها ابلاغ و کمیته ای برای بومی سازی آن در استان ها تشکیل شد.
 
رامین ارجمندکرمانی با انتقاد از وفقه طولانی در اجرای آن در کرمان افزود: در کمیسیون معماری و شهرسازی مقرر شد با دعوت از دکتر حافظی این مهم تسریع شده و راهکار مناسبی برای ارتقای سیماومنظر شهری کرمان دیده شود.
 
وی با اشاره به آشفتگی موجود در سیمای شهر کرمان اظهار داشت: با پیگیری شورای شهر کرمان، جلسات مربوط به سیماومنظر شهری تشکیل شده و مقرر شد بنده در صورت تصویب شورا به عنوان نماینده این نهاد در جلسات کمیته ارتقای سیماومنظر شهری شرکت کنم. 
 
این پیشنهاد به اتفاق آرا به تصویب شورا رسید. 
 
رییس کمیسیون گردشگری و اصناف نیز با اشاره به تصویب بازسازی خیابان ناصریه به عنوان راسته فرش کرمان در شورای گفتگو گفت: در این کمیسیون مصوب شد نظرات دستگاه های مربوطه در زمینه بازسازی و احیای این خیابان و ایجاد راسته فرش کرمان نیز به شورای شهر ارسال شود.
 
سیدمحمدرضا میرحسینی از برگزاری جلسات متعدد با اتاق اصناف، اتاق بازرگانی و فرش فروشان خبر داد و خاطرنشان کرد: این خیابان در محور گردشگری آیینی قرار دارد و می تواند در توسعه صنعت گردشگری استان تاثیرگذار باشد. 
 
وی با انتقاد از فراموشی فرش کرمان و واگذاری عرصه رقابتی آن به استان های دیگر افزود: با این مصوبه شورا، نام فرش کرمان برای مردم و گردشگران احیا شده و به عنوان نماد استان مطرح می شود.
 
میرحسینی با انتقاد از عدم همکاری نهادهای مرتبط با احیای بازار و محله قلعه محمود افزود: قبلا مقرر شده اداره اوقاف در خصوص تعیین تکلیف 24 غرفه وقفی بازار مذکور و بازسازی آن ها، تصمیمات لازم را اتخاذ کند.
 
وی همچنین از شهرداری بابت اجرای طرح پنجشنبه های بازار قلعه محمود تقدیر و تصریح کرد: در دو پنجشنبه گذشته تاکنون 100 میز کاری به عرضه تولیدات خانگی اختصاص یافته و مورد استقبال شهروندان قرار گرفته است. 
 
رییس کمیسیون گردشگری و اصناف پیشنهاد داد: اطلاعات مرتبط با این محله و بازار که در اختیار میراث و شهرداری است هم راستا با دفتر تسهیلگری در اختیار مشاور قرار گیرد.
 
میرحسینی بازدید اعضای شورا با دعوت از استاندار و مدیران  شهری از بازار و محله قلعه محمود را ضروری دانست و افزود: با اجماع مسئولان شهر کرمان، هم افزایی لازم جهت ارائه خدمات متعدد در این منطقه صورت پذیرد. 
 
فرشاد نیز ایده ایجاد راسته فرش در خیابان ناصریه را ایده بسیار خوبی عنوان و پیشنهاد کرد: بر اساس این مصوبه شورا نامه ای به شهرداری ارسال شده و بر اساس نظرات کارشناسی، بسته تشویقی متناسبی برای تولیدکنندگان، عرضه کنندگان و صادرکنندگان فرش کرمان تهیه شود. 
 
وی همچنین از صدور احکام روسای کمیته های هیئت مشاوران جوان تا هفته آینده خبر داد و خاطرنشان
 
کرد: با آغاز رسمی کار هیئت مشاروان جوان شورای شهر، طرح های پیشنهادی این جوانان نیز در کمیسیون های هشت گانه شورا بررسی و مطرح خواهد شد

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *