در نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان تصویب شد؛ معبری به نام محمد دانشور/ لزوم اجرای پارکینگ طبقاتی/تثبیت عوارض پسماند مشاغل/اجرای غیرهم سطح شرف آباد


در نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان تصویب شد؛
معبری به نام محمد دانشور/ لزوم اجرای پارکینگ طبقاتی/تثبیت عوارض پسماند مشاغل/اجرای غیرهم سطح شرف آباد

نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان با حضور اکثریت اعضای شورا، شهردار و خبرنگاران در محل خانه شهر برگزار شد.
رییس شورای شهر با اشاره به فرارسیدن زمان تصویب بودجه سال آینده شهرداری گفت: در جلسات کمیسیون برنامه، بودجه و منابع پایدار شورا تصمیم گرفته شد سایر اعضای غیر عضو در این کمیسیون برای بررسی و کارشناسی بیشتر در جلسات فوق العاده شرکت کنند.
محمد فرشاد همچنین خطاب به شهردار کرمان افزود: به همکاران خود در امور بودجه دستور دهید کار کارشناسی دقیق تری بر روی بودجه و لوایح درآمدی انجام داده و با اطلاعات و علاقه لازم در جلسات مربوط شرکت کنند تا شورا بتواند در زمان مقرر به لوایح رسیدگی کند.
وی در ادامه اظهار داشت: اعضای شورا بنا دارند با دقت و کارشناسی بیشتری بودجه و لوایح را تصویب کنند.
سپس رییس کمیسیون فرهنگی، هنری و شورا با اشاره به نشست این کمیسیون با مدیرکل ارشاد استان گفت: طرح کرمان، پایتخت کتاب از حمایت شورای شهر و همکاری شهردار کرمان برخوردار است.
زهرا لری همچنین از تاکید شورا بر بهره برداری از تالار بزرگ شهر خبر داد و خاطرنشان کرد: احداث سالن های کوچک سینمایی و مساعدت شورا و شهرداری کرمان در این زمینه از پیشنهادات مدیریت ارشاد استان بود.
وی شکل گیری گذر فرهنگی در مجموعه بازار ارگ و عرضه محصولات فرهنگی را از مصوبات کمیسیون فرهنگی، هنری و بانوان شورا عنوان و تاکید کرد: با توجه به انتخاب چند شهر ایران به عنوان شهر خلاق، کرمان نیز در ادبیات و صنایع دستی ظرفیت بالایی دارد تا در این مورد مطرح شود.
لری با اشاره به تعلیق نصب سردیس مفاخر استان در بوستان مشاهیر گفت: هدف از احداث این بوستان، آشنایی نسل امروز با مشاهیر و مفاخر کرمانی بوده است.
رییس کمیسیون فرهنگی، هنری و بانوان همچنین از نامگذاری معبر مابین تقاطع وصال و آیت الله هاشمی به نام محمد دانشور خبر داد و خاطرنشان کرد: چندین معبر بی نام نیز در شهر کرمان به نام شهیدان شهریارپناه، جوانمردی و موحدی نیا نامگذاری شد.
محمدجواد کامیاب نیز پیشنهاد داد: بهتر است مکان یا معبری در محله خواجه خضر به نام این روزنامه نگار پیشکسوت نامگذاری شود.
رییس شورای شهر با بیان این که مردم تغییر نام معابر و اماکن عمومی را برنمی تابند افزود: از همان ابتدای آغاز به کار شورا تصمیم گرفته شد اسامی نامگذاری شده تغییر نکنند مگر آن که اهالی فرهنگ و هنر در نشست های کارشناسی خود تصمیم های استثنایی بگیرند.
در ادامه بانامگذاری معبر حدفاصل بلوار وصال تا آیت الله هاشمی به نام محمد دانشور، مدیر روابط عمومی شهرداری و روزنامه نگار کرمانی موافقت شد.
سپس منصور ایرانمنش، عضو شورای شهر در نطق پیش از دستور شورا با بیان این که حفاری های آب و فاضلاب در سطح شهر رها شده گفت: ضروری است شهرداری کرمان نسبت به آسفالت معابر اقدام کرده و کار را قبل از آغاز بارندگی ها به پایان برساند.
وی همچنین توضیحات شهردار مبنی بر محصور کردن فضای سبز اطراف ساختمان شهرداری را خواستار شد و افزود: این بوستان مورد استفاده شهروندان و مسافران بود که مدتی از دسترس آنان خارج شده است.
ایرانمنش با اشاره به مصوبه شورای شهر مبنی بر احداث پارکینگ طبقاتی در مناطق چهارگانه شهری تصریح کرد: گرچه تبدیل و تسطیح زمین های خالی به پارکینگ، حرکت مفیدی بود اما نیاز کرمان در برخی نقاط شهر به پارکینگ طبقاتی ضروری است.
رییس کمیسیون خدمات شهری، بهداشت و سلامت نیز با بیان این که پروژه فاضلاب بعد از سال ها معطلی، اجرا شده گفت: حفاری های عرضی که شهروندان را به عذاب انداخته در اولویت عملیات آسفالت قرار گیرند.
رییس کمیسیون حقوقی و نظارت نیز با اشاره به شش مصوبه این کمیسیون گفت: ملکی در خیابان امام در طرح تعریض قرار گرفته که تعهد شهرداری پروانه ساخت بود که این کمیسیون به پیشنهاد شهرداری تمدید این قرارداد را به مدت ده سال تصویب کرد.
فتح الله مویدی ضمن تقدیر از شهرداران سابق افزود: اجرای پروژه های غیرهم سطح به ویژه شرف آباد، باعث کاهش ترافیک شده و با هر اعتباری باید اجرا شوند.
در ادامه رییس کمیسیون برنامه، بودجه و منابع پایدار با اشاره به ماده 23 تعرفه عوارض محلی برای مشاغل و صنوف گفت: در این کمیسیون، با پیشنهاد شهرداری مبنی بر کسر 80 درصدی عوارض از یک باشگاه ورزشی موافقت شد.
حسین چناریان همچنین با اشاره به مصوبه شورا به استناد تبصره ماده 16 قانون شوراها افزود: در اصلاح عوارض کسب و پیشه و در راستای رعایت حال کسبه کرمانی، ضرایب مربوط به آن هزینه ها عوارض پسماند سال 98 نسبت به قبل افزایش نیابد.
رامین ارجمندکرمانی نیز با اشاره به مصوبه شورای شهر در مورد کاهش عوارض گفت: با مخالفت هیئت تطبیق فرمانداری، از سوی شورا بر مصوبه اصرار شد اما با توجه به موافقت وزارت کشور و شورای عالی استان ها با کاهش عوارض، این موضوع که در اختیارات شوراها است تایید شد.
همچنین در این نشست طلب یکی از پیمانکاران شهرداری مورد بحث اعضای شورا قرار گرفت.
رییس شورای شهر با اشاره به توضیحات معاون مالی شهرداری درباره طلب 18 درصدی این پیمانکار از شهرداری دوره قبل گفت:  شوراها و شهرداران در دوره های مختلف به تعهدات فیمابین با پیمانکاران عمل کنند.
سپس علی اکبر مشرفی، عضو دیگر شورای شهر با بیان این که درآمد شهرداری بیش از بودجه مصوب شده اظهار داشت: بخشی از کار بررسی متمم بودجه در حال بررسی است؛ پیشنهاد می دهم بخشی از آن را در اختیار کمیسیون سرمایه گذاری قرار دهید قول می دهیم سه برابر آن را از سیستم های بانکی اخذ کرده و کار ماندگاری را با نظر آقای شهردار انجام داده و درآمدهای پایدار شهرداری را افزایش دهیم.
رییس کمیسیون حمل و نقل و عمران نیز با اشاره به اصلاح تقاطع غیرهم سطح شرف آباد به هم سطح در این کمیسیون گفت: بعد از اصلاح طرح به هم سطح، پیشنهاد شده بخشی از اعتبار اختصاص یافته از حوزه معاونت عمرانی استانداری در این پروژه هزینه شود.
محمدجواد کامیاب علت مخالفت سه عضو کمیسیون حمل و نقل و عمران را ضرورت اجرای غیرهم سطح تقاطع شرف آباد در آینده ای نزدیک عنوان و تاکید کرد: پیشنهاد شده در آستانه اصلاح بودجه 98 شهرداری، اعتبار اجرای غیرهم سطح این تقاطع اختصاص یافته و کار به صورت کامل اجرا شود.
وی با بیان این که این پروژه به صورت غیرهم سطح تصویب شده افزود: با این حال اما برخی از اعضا پیشنهاد دادند در راستای رفع موقت معضل ترافیکی منطقه، این پروژه به صورت هم سطح اجرا شود.
کامیاب با بیان این که عملکرد تقاطع های سطح شهر شبیه یکدیگر نیست گفت: هدف از اجرای این پروژه ها، تکمیل رینگ دور شهر و کاهش ترافیک و آلودگی ناشی از آن است.
فرشاد نیز با بیان این که رینگ دور شهر در همه شهرهای بزرگ اجرا شده گفت: بهتر است این پروژه با پشتوانه محکم کارشناسی و بر اساس طرح های بالادستی اجرا شود.
به گفته خدادادی تقاطع غیرهم سطح شرف آباد در طرح جامع ترافیک شهر کرمان تعریف شده و هم سطح اجرا شدن آن مسکّن موقتی است.
ایرانمنش نیز اجرای غیرهمسطح تقاطع شرف آباد را از مصوبات طرح جامع و تفضیلی شهر کرمان عنوان و تصریح کرد: با اجرای هم سطح این تقاطع، تعداد زیادی درخت در منطقه قطع می شود.
همچنین چناریان نیز با اشاره به ساماندهی و هم سطح سازی این تقاطع گفت: طرح قرارداد قرارگاه خاتم که با طرح جامع ترافیک شهر کرمان هم مغایرت داشت سنگین بوده و به بیش از صد میلیارد اعتبار نیاز داشت.
وی با بیان این که این پروژه در جلسات کارگروه ترافیک شهرداری کارشناسی و در شورای ترافیک استان تصویب شد افزود: با درخواست شورا از شهرداری مبنی بر ارسال طرح های ساماندهی چندین منطقه از شهر کرمان که معضلات ترافیکی داشتند در دستور کار قرار گرفت.
به گفته چناریان اعتبار این طرح در شورای ترافیک شهرداری و استانداری دیده شده ولی نیازمند چندین جلسه کارشناسی در کارگروه ترافیک است.
وی با بیان این که این طرح، مصوب شده و اعتبار لازم آن اختصاص یافته افزود: قرار شد طرح از نظر فنی و آیین نامه ای، کارشناسی شده و ضروری است به صورت اصولی اجرا شود.
همچنین ارجمندکرمانی با بیان این که طرح های شهرسازی، بالادست هستند و هرگونه اقدامی در زمینه تغییر در مباحث شهرسازی، نیازمند مصوبه است گفت: معاونت عمرانی استانداری معتقد است به دلیل کمبود اعتبار، طرح به صورت موقت ساماندهی شود اما شورای شهر در جهت انجام کارهای بزرگ و ماندگار، اجرای کامل این پروژه را مصوب کرده است.
وی ضمن گرامیداشت روز قانون اساسی اظهار داشت: شوراها بر اساس ماده 100 و 107 قانون اساسی، باید جایگاه خود را در جامعه به دست آورند.
رییس کمیسیون معماری و شهرسازی از ارائه بسته تشویقی شهرداری به سرمایه گذاران در حوزه ساخت و ساز خبر داد و خاطرنشان کرد: اصلاح لوایح عوارضی در حوزه سرمایه گذاری در انبوه سازی و برای پروژه های بیش از ده واحد یا 2 هزار متر مربع اعمال می شود.
منصور ایرانمنش با بیان این که این شورا خودش را خرج شهر کرد گفت: اتمام پروژه های نیمه تمام شهری کار بسیار پسندیده ای بود که در دوره پنجم شورای شهر کرمان صورت گرفت.
رییس شورای شهر نیز با بیان این که معدل اجرای این پروژه ها در دوره قبل 30 درصد بود گفت: این دوره از مدیریت شهری 70 درصد پروژه های عمرانی را به مرحله اجرا رساند.
وی با اشاره به تردد 270 هزار خودرو در شهر کرمان افزود: گرچه شهری که پیشانی جنوب شرق کشور است نیازمند معابر قابل دسترسی برای همگان است اما اجرای پروژه های مردم محور میدان ارگ، خیابان شفا، میدان شورا،… نیز ضروری است.
فرشاد لحاظ مصلحت شهر کرمان را در اجرای این پروژه مهم عنوان و تاکید کرد: شورای شهر، شهرداری متخصص را انتخاب کرد تا مصلحت شهر کرمان هم با کارشناسی و تخصص تامین شود.
وی با بیان این که شکی نیست که اعضای شورا و شهردار کرمان خیر و صلاح شهروندان را طلب می کنند گفت: شورا و شهرداری لازم و ملزوم یکدیگر بوده و به دنبال انجام کارهای اصولی هستند.
به گفته فرشاد، پارلمان محلی شهر که تلاش می کند جایگاه واقعی خود را به دست آورد در چارچوب ضوابط و قوانین تصمیم گیری کرده و مصوباتش لازم الاجرا است.
رییس شورای شهر در پایان با بیان این که در فعالیت های دموکراتیک، اختلاف نظر وجود دارد افزود: اما تصمیم با اکثریت بوده و بر اساس دلائل منطقی و کارشناسی گرفته می شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *