در دومین نشست کارگروه تخصصی بانوان شهر کرمان مطرح شد: لزوم اجرای سند بالادستی سلامت بانوان


در دومین نشست کارگروه تخصصی بانوان شهر کرمان مطرح شد:

لزوم اجرای سند بالادستی سلامت بانوان

 

دومین نشست کارگروه بانوان دستگاه های اجرایی شهر کرمان به میزبانی کمیسیون بانوان شورای شهر و در محل خانه شهر برگزار شد.

رئیس  کمیسیون فرهنگی، هنری و بانوان شورا در این نشست با بیان این که نقش بانوان در هر جامعه ای برجسته و ارزشمند است گفت: به خصوص در جامعه ای که هویت و اصالت غنی ایرانی و اسلامی دارد توجه ویژه ای به بانوان صورت می گیرد.

زهرا لری با تاکید بر نقش بانوان در خانواده و توسعه کشور افزود: شورای شهر یک نهاد مردمی است و باید از دل مردم و برای مردم فعالیت کند؛ به همین دلیل این کارگروه برای پیشبرد اهداف شورای شهر و رفع نیازها و نواقص اجتماعی، اقتصادی، آموزشی، بهداشتی و تفریحی حوزه بانوان شکل گرفته است.

وی با اشاره به همفکری و هم اندیشی نهادینه شده در شورای پنجم اظهار داشت: شهرداری نیز به عنوان نهادی عمومی و غیردولتی به عنوان بازوی اصلی شورای شهر فعالیت های ارزشمندی را در حوزه بانوان انجام داده است.

لری با بیان این که امور بانوان در کمیسیون فرهنگی، هنری و بانوان شورا پررنگ تر دیده خواهد شد گفت: با توجه به اعتقاد ویژه ریاست و اعضای شورا به کار کردن در حوزه بانوان، نهایت تلاش برای تسهیل طرح ها و برنامه های خاص بانوان در شهر کرمان به کار می رود.

رئیس کمیسیون فرهنگی، هنری و بانوان شورا خطاب به نمایندگان دستگاه های اجرایی حاضر در کارگروه بانوان خاطرنشان کرد: شما می توانید به عنوان صاحبان نظر تراز اول مجموعه خود ضمن همفکری و تبادل نظر با اعضای شورا و کمیته های این کارگروه، تاثیرگذاری مطلوبی در دستگاه تابع خود و جامعه داشته باشید.

وی کارآفرینی و اشتغالزایی را یکی از نیازهای امروز جامعه زنان عنوان و تاکید کرد: هدف از تشکیل این کارگروه نیز استفاده از ظرفیت تک تک دستگاه های دولتی و تسهیل در طرح و اجرای فعالیت های ویژه بانوان در حوزه های مختلف است.

لری شناخت نیازها و نارسایی های حوزه زنان را ضروری دانست و افزود: این بسته آماری می تواند زمینه ساز همکاری نهادها و دستگاه های اجرایی در مسائل زنان و نقش آنان در اداره جامعه شود.

وی همچنین از شناسایی، جذب و هدایت بانوان نخبه شهر کرمان در کارگروه تخصصی بانوان شورا خبر داد و خاطرنشان کرد: افزایش دانش و مهارت، بسترسازی و تهیه امکانات برای بروز خلاقیت، اعتلای اخلاق و معنویت و تقویت جایگاه زن در نهاد خانواده و جامعه از اهداف دیگر این کارگروه است.

رئیس کمیسیون فرهنگی، هنری و بانوان شورا با اشاره به ماده 100 قانون اساسی و شکل گیری پارلمان محلی شوراها گفت: اگر اساس و پایه کارگروه تخصصی بانوان خوب گذاشته شود بر غنای فکری پرداختن به مسائل زنان در سال های آتی نیز افزوده می شود.

وی با بیان این که این کارگروه، هسته مرکزی فعالیت های ویژه بانوان شهر کرمان می شود افزود: بانوان عضو کارگروه، دغدغه های بسیار دارند و دور هم جمع شده اند تا اتفاقات خوبی را در شهر کرمان رقم بزنند.

به گفته لری نبودها و کمبودهای زنان شهر کرمان در قالب کمیته هایی شناسایی شده و در شورای شهر طرح می شود تا راهکارهای قانونی از طریق این نهاد مردمی تسهیلگر فعالیت های حوزه زنان باشد.

وی از تشکیل کمیته های ارتقای فرهنگ و هنر و ارزش های دینی، ساماندهی، کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی، کارآفرینی و اشتغازایی، خیرین و نهادهای مدنی و ورزش و سلامت بانوان در کارگروه تخصصی بانوان خبر داد و خاطرنشان کرد: دستگاه های اجرایی ضمن استقبال از این حرکت، راه را برای اجرای طرح ها و برنامه های مرتبط خود باز کنند.

رئیس کمیسیون فرهنگی، هنری و بانوان شورای شهر با اشاره به اسناد بالادستی تهیه شده در کشور گفت: در حالی که شهروندان باید از مطالعات، خدمات، برنامه ها و فعالیت های انجام شده بهره مند شوند اما این اسناد هنوز به استفاده آنان نرسیده است.

 

وی از تدوین سند سلامت بانوان و همچنین سند کنترل و رفع آسیب های اجتماعی در علوم پزشکی و سازمان بهزیستی در سال های گذشته نام برد و افزود: ضروری است این اسناد بالادستی از کتابخانه ها خارج شده و به مرحله اجرا برسند.

لری با بیان این که زنان با جایگاه غنی و قوی خود می توانند امینت جامعه را تضمین کنند اظهار داشت: سهم بانوان از مدیریت اجرایی کشور کم است درحالی که این کارگروه می تواند با تقویت جایگاه خود این سهم را در نهادهای دولتی افزایش دهد.

در ادامه بانوان مسئول در دستگاه های اجرایی شهر کرمان به بیان نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود پرداختند.

صافی زاده، نماینده علوم پزشکی با بیان این که سند سلامت بانوان استان آماده انتشار است گفت: بخشی از این کتاب در زمینه نقش و وظایف دستگاه های اجرایی در زمینه بانوان نیز آماده ابلاغ به نهادهای دولتی است.

همچنین کارگرجهرمی مدیر امور بانوان و خانواده شهرداری افسردگی و نبود نشاط اجتماعی را مهم ترین نیازبانوان کرمانی عنوان و تصریح کرد: امروزه نیازمند پایگاه های محله ای برای اجرای طرح ها و برنامه ها هستیم و مدارس، مساجد و خانه های فرهنگ می توانند پایلوت مناسبی برای این امر باشند.

مهرابی، مدیر امور تشکل های اتاق بازرگانی نیز آمار و اطلاعات واقعی را اساس تصمیم گیری ها دانست و گفت: اگر این کارگروه درست کار کند و خروجی مناسبی داشته باشد نظر مساعدت و مشارکت همه را جلب می کند.

سلاجقه، نماینده آموزش و پرورش نیز با بیان این که تهیه بانک اطلاعاتی بانوان کرمانی ضروری است افزود: استان کرمان بیشترین آمار زنان فرهیخته کشور را دارا است.

همچنین نجیب زاده، نماینده فنی و حرفه ای تشکیل کارگروهی تخصصی و جهادی را ضروری ارزیابی و تاکید کرد: پیشنهاد می شود محله ای برای اجرای طرح ها و بررسی نتایج به عنوان پایلوت انتخاب شود.

گرامی، نماینده تربیت بدنی از همکاری این اداره با شهرداری کرمان در اجرای برنامه های ورزشی تفریحی خبر داد و خاطرنشان کرد: این برنامه ها در شش ماه گذشته در محله های کرمان به صورت فراگیر و گسترده در حال انجام است.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *