ضرورت طرح قطار سبک شهری در سفر هیئت دولت/لزوم تقویت گردشگری شهرداری


 

در نود و نهمین نشست شورای اسلامی شهر کرمان مطرح شد:
 
ضرورت طرح قطار سبک شهری در سفر هیئت دولت/لزوم تقویت گردشگری شهرداری
 
در نود و نهمین نشست شورای اسلامی شهر کرمان که عصر دوشنبه در خانه شهر برگزار شد محمد فرشاد، رییس شورای شهر ضمن تبریک میلاد پیامبر اکرم(ص) و بزرگداشت هفته وحدت گفت: اعضای شورای شهر کرمان خطاب به رییس جمهور محترم تقاضا دارند اعتبار اختصاص یافته به پروژه های عمرانی در سفر دور قبل هیئت دولت را به 100 میلیارد تومان افزایش دهند.
 
در ادامه رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا با اشاره به گذشت یک سال و نیم از اتمام پروژه تقاطع غیرهم سطح شهید بهشتی (پل سیدی) گفت: پیمانکار این پروژه در موعد مقرر کار را تحویل داده اما صورت وضعیت قرارداد هنوز مشکل قانونی دارد.
 
محمدجواد کامیاب با بیان این که بر اساس قانون، ده درصد قرارداد پیش بینی شده افزود: در قرارداد جدید اما این مبلغ 23 درصد پیش بینی شده است.
 
وی پیشنهاد داد مازاد این مبلغ از محل اقلام فاکتوری و اعتبارات داخلی شهرداری به پیمانکار پرداخت شود.
 
همچنین رییس کمیسیون اجتماعی، جوانان و ورزش شورا با اشاره به برگزاری انتخابات هیئت مشاوران جوان گفت: 56 نفر از جوانان برگزیده شهر کرمان در نشستی توجیهی و با حضور اعضای شورای شهر از هفته اول آذرماه، کار خود را در کنار شورای پنجم آغاز می کنند.
 
احمد حسن زاده از مشخص شدن هیئت رییسه کمیته های تخصصی مشاوران جوان خبر داد و اظهارامیدواری کرد: از نقطه نظرات این جوانان در امور مختلف شهری استفاده شده و زمینه رشد و شکوفایی آنان نیز فراهم شود.
 
رئیس کمیسیون گردشگری و اصناف شورا نیز با بیان این که ضروری است مصوبات شورای شهر در زمینه گردشگری از سوی شهرداری بهتر اجرا شوند گفت: در نشست این کمیسیون مصوب شد برای اداره بهتر حوزه گردشگری شهرداری، مدیریتی مستقل در مجموعه دفتر شهردار شکل گرفته یا اداره گردشگری معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری به طور جدی تقویت شود تا مصوبات کمیسیون گردشگری تا قبل از پایان سال جاری بهتر اجرایی شوند.
 
در ادامه این نشست، علی خدادادی، رییس کمیسیون خدمات شهری، بهداشت و محیط زیست با اشاره به زمین متعلق به مادر یکی از شهدا در شهرک صنعتی گفت: بر اساس مصوبه ابتدای سال شورای شهر، املاک واقع در شهرک صنعتی که متعلق به شهرداری بوده اما توسط سودجویان تملک شده بودند در مهلتی شش ماهه و با تقسیط و تخفیف به مالکان واگذار شده است اما کمیسیون پیشنهاد دارد این مهلت شش ماهه برای این مورد استثنایی افزایش یابد.
 
رییس کمیسیون برنامه و بودجه و منابع پایدار نیز افزود: حکم صادرشده درباره زمین های تصرف شده در این منطقه قلع و قمع بود که با توجه به تبعات اجتماعی اجرای این حکم، املاک با قیمت کارشناسی و با امتیاز تخفیف و تقسیط به همان افراد فروخته شود که این مصوبه شش ماه فرصت اجرا داشت.
 
منصور ایرانمنش نیز با بیان این پیشنهاد که اعطای امتیازات به خانواده شهدا به لحاظ حرمت آنان تا زمان نهایی شدن اعلام نشود گفت: بهتر است این پرونده در شهرداری دوباره بررسی شده و گزارش نهایی به شورا اعلام گردد.
 
وی تعیین تکلیف زمین های گودبرداری شده و در حال ساخت و ساز را از سوی شهرداری خواستار شد و افزود: این مناطق برای شهروندان خطرات جانی در پی دارد.
 
همچنین رامین ارجمندکرمانی، رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورا با بیان این که اراضی تصرف شده در شهرک صنعتی کاربری صنعتی داشتند گفت: این کاربری که می بایست حفظ می شد در سال های اخیر تغییر کرده است.
 
فتح الله مویدی درخواست بنیاد بناهای ماندگار شهرداری مبنی بر افزایش میزان مشارکت شهرداری در هزینه کردهای مجموعه خیریه آشیانه علی(ع) را طرح کرد که مورد موافقت اعضای شورا و شهردار قرار گرفت.
 
در ادامه عضو شورای شهر با اشاره به وضعیت نامناسب ترافیک سه راهی شرف آباد گفت: ضروری است اصلاح ترافیکی این منطقه برای تسهیل در عبور و مرور شهروندان مورد توجه کارشناسان شهرداری قرار گیرد.
 
علی اکبر مشرفی اظهار داشت: با توجه به سفر هیئت دولت به کرمان و تشکیل جلسه توسعه و سرمایه گذاری استان با حضور ریاست سازمان برنامه و بودجه کشور، پیشنهاداتی در حوزه درآمد پایدار شهرداری را در دستور کار قرار داده و ارائه دهیم تا طرح مناسبی برای سرمایه گذاری با هدایت شهردار کرمان در این دوره به نتیجه برسد.
 
همچنین رئیس کمیسیون فرهنگی، هنری و بانوان شورا ضمن تقدیر از شهردار کرمان و ‌همکاران وی در معاونت فرهنگی شهرداری در برگزاری اولین جشنواره‌ خانوادگی محلات گفت: از شهردار درخواست می شود آیین نامه واگذاری مراکز فرهنگی شهرداری به بخش خصوصی را به شورا ارسال کنند تا فرصت مناسبی برای پرداختن به آن فراهم شود.
 
زهرا لری با بیان این که زمان آن رسیده تا شهر کرمان از معضل ترافیک نجات یابد افزود: در حالی که شهر یزد در مجاورت کرمان 5 دستگاه بی آر تی دارد کرمان از حمل و نقل انبوه بر محروم است.
 
وی با اشاره به افزایش جمعیت شهر کرمان و همچنین آلودگی هوا در سال های اخیر افزود: پیشنهاد می شود در فرصت حضور ریاست جمهور و هیئت دولت در استان، سهم کرمان را از اعتبارات دولتی در زمینه گرفته و قطار سبک شهری را به عنوان مطالبه مردم کرمان مطرح کنیم.
 
لری همچنین بر فرهنگسازی استفاده از دوچرخه با توجه به احداث دو مسیر دوچرخه سواری در سطح شهر تاکید کرد.
 
رئیس کمیسیون فرهنگی، هنری و بانوان شورا راه اندازی مجموعه مدیریت بحران شهرداری را ضروری دانست و افزود: با توجه به زلزله خیزبودن کرمان، مشارکت گروه های مختلف علمی و رفع نیازهای این مجموعه در دستور کار شهرداری قرار گرفته و گزارش مبسوطی از فعالیت های آن به شورا ارسال شود.
 
رییس شورای شهر در این زمینه پیشنهاد داد در جلسه کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر، ترافیک شهر کرمان و توان و اختیارات شورای شهر و شهرداری مورد بحث قرار گرفته و طرح ها و پیشنهادات لازم بررسی شوند.
 
رییس کمیسیون برنامه، بودجه و منابع پایدار شورا ارسال به موقع پیشنهادات بودجه سال 99 شهرداری را ضروری دانست و گفت: لازم است در جلسه ای با  حضور اعضای شورا و مدیران و کارشناسان این حوزه، پیشنهادات بودجه سال آینده طرح و بررسی شوند.
 
حسین چناریان با اشاره به فرا رسیدن زمان بودجه ریزی سال 99 افزود: بررسی موارد اصلاحی بودجه سال گذشته و اعتراضات و اشکالات آن، نیازمند اختصاص زمان بیشتر است تا ایرادات لوایح درآمدی در این دوره کاهش یابد.
 
به گفته وی با مصوبه کاهش عوارض پسماند و عدم افزایش عوارض کسب و پیشه سال 98  هم خواسته اصناف کرمان برآورده شده و هم بودجه سال آینده محقق می شود.
 
چناریان همچنین از اصلاح بهای خدمات تنظیف و حمل و دفع زباله واحدهای مسکونی در بررسی لوایح درآمدی حوزه معماری و شهرسازی خبر داد و خاطرنشان کرد: بهای عوارض خدمات ایمنی و آتش نشانی واحدهای مسکونی نیز کاهش یافته است.
 
رییس شورا نیز در این زمینه افزود: مصوبات کمیسیون برنامه و بودجه که از سوی هیئت انطباق فرمانداری رد شده بود با عنوان اصلاح و لغو و معافیت مورد تایید و تصویب قرار گرفت.
 
همچنین احمد حسن زاده با بیان این که وظیفه شورای شهر، سیاست گذاری است پیشنهاد داد: سیاست های سال آینده مشخص شده و به عنوان سند بالادستی در دستور کار مدیریت شهری کرمان قرار گیرد.
 
وی در ادامه اظهار داشت: ضروری است سیاست های کلان نیز در شورا بومی سازی شده و به شهرداری در راستای تدوین بودجه ابلاغ گردد.
 
رییس کمیسیون معماری، شهرسازی و حاشیه نشینی شورا نیز با بیان این که مبحث لچکی ها در این کمیسیون بر پایه مسائل شهری تحلیل می شود گفت: در برخی موارد لچکی ها و پخ ها در معابر عمومی واقع شده و ضروری است فضا و معابر شهری در تصمیم گیری ها لحاظ شود.
 
رامین ارجمندکرمانی با اشاره به اعتراض شهروندان و مراجعه آنان به شورا در زمینه قدرالسهم املاک زیر 500 متر افزود: اعضای کمیسیون معماری و شهرسازی و حتی اعضای دیگر شورای شهر کرمان در این جلسات تخصصی شرکت کرده و پس از بررسی موراد حقوقی و قانونی موجود به این نتیجه رسیدند که این مورد نیازمند مصوبه ای دیگر است.
 
وی با بیان این که مالکان املاک تفکیک نشده بایستی پس از تصویب طرح تفضیلی به شهرداری مراجعه می کردند گفت: این املاک بر اساس قانون نیازمند عقب نشینی بود ولی لازم بود املاکی که با طرح تفضیلی مغایرتی نداشتند با معافیت از پرداخت قدرالسهم تعیین تکلیف می شدند تا مشکلات و نارضایتی های امروز هم کاهش می یافت.
 
ارجمند با اشاره به مصوبه سال 98 مبنی بر معافیت پرداخت قدرالسهم املاک زیر 500 متر افزود: این مصوبه که از سوی هیئت انطباق تایید شده گامی رو به جلو و در راستای رفاه حال شهروندان است.
 
کامیاب نیز با بیان این که قانون گذار بخشی از این مهم را مغفول گذاشته گفت: این مسئله باعث شده دست سواستفاده کنندگان برای انجام تخلف باز شود.
 
وی از بررسی مصوبه مرتبط با املاک بالای 500 متر از سوی شوراهای کشور خبر داد و خاطرنشان کرد: علاوه بر این، املاک زیر 500 متر معارض با طرح تفضیلی نیز در جلسات کارشناسی شوراها بررسی می شوند تا راه بر افراد سودجو دوباره باز نشود.
 
همچنین رییس کمیسیون گردشگری و اصناف شورا با بیان این که اکثر شهروندان که تا قبل از سال 90 معابر عمومی را رعایت کرده اند از پرداخت قدرالسهم معاف هستند گفت: قانون برای سال 90 به بعد نیز تعریف جداگانه ای دارد تا برای افرادی که املاک خود را به زیر 500 متر تفکیک کرده و فروخته اند تصمیم گیری شود.
 
سیدمحمدرضا میرحسینی همچنین اظهار داشت: مصوبات شورا باید برگرفته از پیشنهادات شهرداری یا لوایح و طرح های مطرح شده در کمیسیون های هشت گانه شورا باشند.
 
رییس شورا نیز با بیان این که 80 درصد اعتراضات به شورای شهر کرمان افرادی هستند که سال های گذشته پروانه ساخت گرفتند گفت: این افراد بر اساس قوانین آن زمان از معافیت برخوردار بودند.
 
محمد فرشاد افزود: نیاز است این مصوبه جهت بررسی بیشتر به نشست های فوق العاده کمیسیون معماری و شهرسازی محول شده تا با وفاق بیشتر اعضا تصمیم گیری شود.
 
فتح الله مویدی نیز با اشاره به موارد مرتبط مندرج در قانون اساسی گفت: طبق اصل 101 املاک زیر 500 متر از پرداخت عوارض معاف هستند.
 
وی همچنین افزود: بر همین اساس صدها حکم این چنینی در شهرداری های کل استان از سوی دیوان عدالت اداری باطل شد.
 
رییس شورای شهر نیز ضمن درخواست از خبرنگاران برای انتشار کامل سخنان آقای مویدی گفت: گرچه برداشت ها از قانون متفاوت است اما کار شورایی تصمیم اکثریت است.
 
محمد فرشاد با بیان این که ما منتخب مردم هستیم و بر آن ها منتی نمی گذاریم اظهار امیدواری کرد: با بررسی مجدد این مصوبه و تاکید موکد این مورد در کمیسیون معماری و شهرسازی و با همکاری و همفکری مسائل حل شوند.
 
رییس کمیسیون خدمات شهری، بهداشت و محیط زیست شورا نیز گفت: دفترچه قیمت گذاری املاک شهری مایه عذاب و نارضایتی شهروندان شده است.
 
علی خدادادی پیشنهاد داد: این دفترچه در همه زمینه ها بجز خرید و فروش زمین مورد استناد کارشناسان شهرداری قرار گیرد تا هم مبالغ اضافه از شهروندان اخذ نشود و هم خدمات شهرداری برای رفاه شهروندان تسهیل گردد.
 
وی همچنین آرامستان را یکی از نیازهای شهروندان کرمانی عنوان و تاکید کرد: تکلیف برق و آب آرامستان زودتر مشخص شده و برنامه زمان بندی برای راه اندازی آن تعیین گردد.
 
خدادادی با بیان این که شفاف سازی یکی از نقاط قوت شورای پنجم است از شهردار کرمان خواست گزارشی از وضعیت آرامستان و چرایی تعویق راه اندازی آن به شورا ارائه دهد.
 
وی همچنین با اشاره به تبدیل زمین های خالی سطح شهر به محل فساد و اعتیاد پیشنهاد داد این زمین ها تسطیح شده و به عنوان پارکینگ مورد استفاده شهروندان قرار گیرد.
 
این نشست با نمایش کلیپی از حضور نیروهای شهرداری در آیین پیاده روی اربعین و تقدیر و تشکر ریاست و اعضای شورا از شهردار کرمان پایان یافت.
 
 
 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *