در نود و هشتمین نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان مطرح شد: اعتراض شهروندان به طرح ترافیکی بهمنیار-24 آذر


در نود و هشتمین نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان مطرح شد:  

اعتراض شهروندان به طرح ترافیکی بهمنیار-24 آذر

 

نود و هشتمین نشست شورای اسلامی شهر کرمان با حضور اکثریت اعضا، شهردار و جمعی از رسانه ها در محل خانه شهر برگزار شد.

رییس شورای شهر ضمن گرامی داشت یوم الله 13 آبان و روز دانش آموز گفت: این روز در تاریخ معاصر ایران به خصوص تاریخ انقلاب اسلامی اهمیت ویژه ای دارد و یادآور سه واقعه تاریخی است که به سرنوشت ملت ایران گره خورده است.

سپس رامین ارجمند کرمانی در نطقی پیش از دستور ترافیک را یکی از مشکلات مردم کرمان عنوان و تاکید کرد: طرح ترافیکی بهمنیار-24 آذر به محلی برای اعتراض و انتقاد شهروندان تبدیل شده و آنان را راهی شورای شهر کرده است.

نائب رییس شورای شهر با اشاره به تصویب قانونی روند اجرای این طرح در کارگروه ترافیک شهرداری و شورای ترافیک استان افزود: با اجرای طرح ترافیکی بهمنیار-24 آذر بازخوردهای متعددی از نظر مباحث اجتماعی، اقتصادی و نحوه تردد در پی داشته است.

وی از بررسی معضلات این طرح ترافیکی با حضور مدیران و کارشناسان شهرداری خبر داد و خاطرنشان کرد: آنان معتقدند گذشت زمان لازمه هر طرح ترافیکی است و شهروندان لاجرم خودشان را با این شرایط وقف می دهند.

ارجمند با بیان این که شهروندان ناراضی از اجرای این طرح به نافرمانی مدنی روی آوردند اظهار داشت: با این حال تخلفاتی در عبور و مرور این مسیر در حال انجام است.

به گفته وی طرح ترافیکی بهمنیار-24 آذرترافیک شهری را به کوچه های اطراف منتقل کرده و خطراتی را برای شهروندان در پی دارد.

نائب رییس شورای شهر با بیان این که این طرح مصوب شورای ترافیک استان است افزود: با توجه به مراجعات بسیار شهروندان به شورا، پیشنهاد می شود بررسی مجدد آن در دستور کار کارشناسان شهرداری قرار گرفته و روند اجرای آن رو به پیشرفت باشد تا شهروندان با احساس رضایت به آن پاسخ مثبت دهند.

محمد فرشاد نیز با بیان این که شهرداری یکی از اعضای شورای ترافیک استان است گفت: طرح این موضوع از سوی یکی از اعضای شورا انتقاد از شهرداری نیست؛ بلکه وظیفه نهادهای دیگر را در راستای اجرای مطلوب طرح های ترافیکی شهر کرمان یادآور می شود.

وی با اشاره به انواع مصوبات شورا و نحوه اجرای آن ها افزود: مصوباتی که به رای گیری در شورا نیاز دارند و بایستی به تایید هیئت انطباق فرمانداری برسند در ابتدای جلسه مطرح می شوند اما یک سری تصمیمات نیز به مصوبه نیازی ندارند و گاهی به صورت پیشنهاد مطرح می شوند و یا بر مصوبات قبلی تاکید می کنند.

همچنین نماینده شورای شهر در کارگروه ترافیک استان با بیان این که اجرای طرح ترافیکی بهمنیار-24 آذر چندوجهی است گفت: تبعات این طرح حاصل اجرای بدون کارشناسی پروژه زیرگذر آزادی است.

به گفته حسین چناریان، پروژه ای با صد میلیارد هزینه نتیجه بهتری را می طلبید.

وی با بیان این که این مشکل در کارگروه ترافیک مورد بحث و بررسی قرار گرفته افزود: مقرر شد با مطالعه بیشتر و تجدید نظر اصلاحاتی بر روی این طرح انجام شده و شاید بار ترافیکی آن با دوطرفه کردن بخشی از خیابان بهمنیار کاهش یابد.

چناریان عدم وجود مامور پلیس راهور در محل اجرای طرح های ترافیکی را یکی دیگر از نقص های مطرح شده در کارگروه ترافیک عنوان و تصریح کرد: این پروژه تا رسیدن به اجرای مطلوب زمان می برد و به حمایت رسانه ها و شهروندان نیاز دارد.

چناریان در ادامه به قرائت چند مصوبه مرتبط به این کمیسیون پرداخت.

رییس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای شهر نیز با تاکید بر مصوبه شورا مبنی بر ارسال طرح های ترافیکی شهرداری به این کمیسیون قبل از شورای ترافیک استان گفت: بهتر است طرح های این چنینی در کمیسیون حمل و نقل و عمران شورا نیز بررسی شده و مورد کارشناسی بیشتر قرار گیرد.

محمدجواد کامیاب همچنین با اشاره به نامه وزارت کشور مبنی بر تمدید قرارداد با بخش خصوصی برای استفاده از اتوبوس ها تا دو سال دیگر افزود: با توجه به اهمیت حمل و نقل عمومی، نیاز است این اتوبوس ها همچنان در اختیار شهرداری باشند.

وی با بیان این که حمایت شهرداری از تاکسی های بی سیم برداشته شده گفت: با قطع ارتباط بی سیمی و افزایش نرخ مصوبه، رانندگان این خودروهای عمومی درخواست کرده اند با توجه به کاهش درآمد، در قرارداد مربوطه 50 درصد تخفیف اعمال شود.

علی اکبر مشرفی نیز با بیان این که هدف از واگذاری اتوبوس ها به بخش خصوصی محقق نشد گفت: پیشنهاد می شود 50 درصد از اتوبوس های مورد نیاز شهرداری با قرارداد بخش خصوصی تمدید شود و 50 درصد مابقی به گونه ای دیگر تامین شود.

وی پیشنهاد داد: یا مجوز خرید اتوبوس دست اول یا دوم اخذ شده یا از وام مشارکتی وزارت کشور برای خرید اتوبوس های مورد نیاز استفاده شود.

در ادامه منصور ایرانمنش عضو شورای شهر با اشاره به سیل سال گذشته کرمان و تخریب جاده شهداد-نهبندان گفت: تشکیل دریاچه در مجاور کلوت های شهداد به زیبایی این اثر طبیعی افزوده اما با این حال خطراتی نیز ایجاد و بخشی از دریاچه به باتلاق تبدیل شده که نیازمند ایمن سازی است.

وی همچنین بیمه حوادث منازل مسکونی را ضروری دانست و افزود: به دلیل مخاطرات سیل و زلزله در شهر کرمان پیشنهاد می شود شورای شهر طی تعاملاتی با شرکت های بیمه ای این مهم را در دستور کار قرار دهد.

این عضو شورا با اشاره به تلاش بخش خصوصی در زمینه حمل و نقل عمومی گفت: با توجه به عدم حمایت یارانه ای دولت در این زمینه، بهتر است با تعامل با بخش خصوصی همچنان از این اتوبوس ها استفاده شود.

همچنین علی خدادادی نائب رییس کمیسیون حقوقی و نظارت به طرح چند مصوبه مطرح شده در این کمیسیون پرداخت.

رییس کمیسیون فرهنگی، هنری و بانوان شورای شهر نیز با اشاره به پیشناد اداره کل ارشاد استان مبنی بر انتخاب کرمان به عنوان پایتخت کتاب در سال 1400 گفت: ضروری است این پیشنهاد در نشستی با جناب علیزاده، اعضای شورا و شهردار بررسی شود.

زهرا لری همچنین طرح کرمان به عنوان شهر خلاق را خواستار شد و افزود: در نشستی با معاونت فرهنگی شهرداری، شناسایی ظرفیت های شهر کرمان و بررسی پتانسیل های لازم برای این مهم در دستور کار کمیسیون قرار گرفت.

وی از بازنگری آیین نامه تجلیل از نام آوران کرمان خبر داد و خاطرنشان کرد: پیشنهاد می شود مراسم شایسته ای برای تجلیل از نام آوران رشته های مختلف و همچنین نفرات کرمانی برتر کنکور در صحن علنی شورای شهر برگزار شود.

لری با اشاره به عدم اجرای تعهدات دانشگاه آزاد در بازسازی بنای قبه سبز گفت: با توجه به توافق نامه امضا شده بین شهرداری، میراث فرهنگی و دانشگاه آزاد بازسازی این بنای ارزشمند مجدد در دستور کار قرار گیرد.

در ادامه رییس کمیسیون اجتماعی، جوانان و ورزش شورای شهر از استقرار یک دستگاه دیگر آمبولانس در مهدیه شهدا از توجه ویژه ریاست اورژانس استان و کارکنان خدوم آن تشکر کرد.

احمد حسن زاده همچنین بازنگری در وضعیت ترافیکی پایان هفته منطقه پردیسان قائم را ضروری دانست و افزود: متولیان امر با کارشناسی طرح ترافیکی این منطقه، تسهیل در عبور و مرور شهروندان در ایام منتهی به پایان هفته را فراهم کنند.

وی با اشاره به ضرورت توجه بیشتر به مسائل و روابط انسانی در شهرداری اظهار داشت: توصیه می شود اصحاب رسانه اخبار را تلطیف کرده و متناسب با شرایط منتشر کنند.

به گفته حسن زاده، جنبه های روان شناسی، اجتماعی و فرهنگی طرح ها و پروژه های شهری در صحن علنی شورا بررسی شود تا با کمترین اشکال اجرا شوند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *