در بازدید اعضای شورای اسلامی شهر از سازمان مدیریت پسماند شهرداری مطرح شد: طرحی هوشمند برای تفکیک زباله های شهر


در بازدید اعضای شورای اسلامی شهر از سازمان مدیریت پسماند شهرداری مطرح شد:

طرحی هوشمند برای تفکیک زباله های شهر

رییس شورای اسلامی شهر کرمان در بازدید از سازمان مدیریت پسماند شهرداری ضمن تقدیر از تلاش های صورت گرفته در این سازمان مبنی بر برنامه ریزی مطلوب در راستای تفکیک هوشمند زباله از مبدا گفت: روزانه 400 تن زباله در کرمان تولید می شود که تفکیک و بازیافت آن نیازمند طرحی کامل و جامع است.

محمد فرشاد با طرح این سئوال که اهداف زمان بندی شده در چشم انداز سازمان چیست افزود: اگر به سمت ارزشمندکردن خدمات شهری برویم شرکت ها و سرمایه گذارهای بخش خصوصی نیز هزینه بالای آن را می پردازند.

وی با بیان این که جمع آوری و حمل زباله برای شهرداری هزینه زیادی دارد اظهار داشت: با احیای کارخانه بازیافت و اجرای طرح تفکیک هوشمند زباله از مبدا هم شهرداری درآمد پایداری کسب می کند هم توجه شهروندان به ارزش زباله جلب می شود.

معاون خدمات شهری شهرداری نیز در این بازدید با بیان این که زباله گردها معضل اصلی شهر در این حوزه هستند گفت: کارخانه تفکیک مکانیکی 250 تن زباله را در روز تفکیک می کند که این ظرفیت با افزایش شیفت کاری ارتقا می یابد.

مهدی نیکویی از به روزرسانی خط تفکیک کارخانه خبر داد و خاطرنشان کرد: با اجرای طرح تفکیک هوشمند زباله از مبدا، علاوه بر ساماندهی خودروهای حمل زباله، زباله گردها نیز از سطح شهر جمع می شوند.

وی همچنین اظهار داشت: با راه اندازی کارخانه بازیافت و اجرای طرح تفکیک هوشمند زباله می توانیم به سمت راه اندازی صنایع تبدیلی نیز حرکت کنیم.

رییس کمیسیون خدمات شهری، بهداشت و محیط زیست شورا نیز تبدیل 70 درصد زباله تر به کود کمپوست را برای تقویت فضای سبز و حفظ محیط زیست موثر دانست و افزود: بازیافت زباله برای شهرداری ها هم منبع درآمد پایداری است.

علی خدادادی با انتقاد از وضعیت زباله در کرمان تاکید کرد: زباله ضمن آلوده کردن محیط زیست، هزینه بالایی در جمع آوری و حمل به شهرداری تحمیل می کند.

وی همچنین با اشاره به بازیافت روزانه 100 تن زباله در فاز جدید راه اندازی کارخانه بازیافت گفت: با افزایش شیفت کاری این ظرفیت به 400 تن در روز می رسد.

خدادادی از دفع و بی خطرکردن زباله های عفونی در سایتی جداگانه خبر داد و خاطرنشان کرد: با فنس کشی اطراف این سایت، ورود حیوانات موزی، سگ های بلاصاحب و زباله گردها نیز محدود شده است.

رییس کمیسیون خدمات شهری، بهداشت و محیط زیست شورا با اشاره به اهمیت رسالت شوراها به عنوان ناظر عملکرد شهرداری ها گفت: در همین راستا، اعضای شورا هر هفته یکی از سازمان ها و مناطق شهرداری را مورد بازدید قرار داده و نقاط ضعف و قوت آن ها را در دستور بررسی و ارزیابی قرار می دهند.

سیدمحمدرضا میرحسینی عضو شورا نیز با بیان این که زباله به عنوان طلای کثیف در جهان درآمدزا است گفت: به دلیل این که ذره کوچکی از زباله با بازیافت به چرخه اقتصادی کشورها بازمی گردد.

رامین ارجمندکرمانی نیز برون سپاری خدمات شهری را ضروری دانست و گفت: با این حال اما جمع آوری زباله یکی از خدماتی است که واگذاری آن به بخش خصوصی به دقت بیشتری نیاز دارد.

در ابتدای این بازدید، محمدرضا قربانی مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند از طرح تفکیک هوشمند زباله از مبدا و نحوه راه اندازی کارخانه بازیافت گزارش مبسوطی ارائه داد.

گفتنی است اعضای شورای شهر کرمان به همراه معاون خدمات شهری و مدیران و کارشناسان سازمان پسماند از مجموعه اداری سازمان، معدن و کارخانه زباله و همچنین پناهگاه سگ های بلاصاحب بازدید کردند.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *