فرش قرمز شورا و شهرداری زیر پای زنان کرمانی


در اولین نشست کارگروه تخصصی بانوان عنوان شد:

فرش قرمز شورا و شهرداری زیر پای زنان کرمانی

 

در اولین نشست اعضای کارگروه تخصصی بانوان که رییس شورا، ریاست کمیسیون فرهنگی، هنری و بانوان شورا، شهردار، مدیر امور بانوان شهرداری و جمعی از مدیران و مسئولان زن نهادهای مختلف دولتی حضور داشتند محمد فرشاد با اشاره به اهمیت حضور بانوان در عرصه های مدیریتی کشور گفت: شورای پنجم و شهردار منتخب آن به لحاظ اهمیتی که برای جایگاه مدیریتی بانوان قائل شدند پرداختن به شایستگی ها و توانمندی های بانوان و فراهم کردن بستر ظهور آن ها را در دستور کار قرار دادند. وی با اشاره به عضویت یکی از بانوان خوش سابقه استان در شورای شهر و انتصاب یکی دیگر از بانوان فعال شهرداری به سمت امور بانوان این نهاد افزود: بر اساس سیاست دولت، شایسته و بایسته است بخشی از مدیریت دستگاه های اجرایی را به زنان بسپاریم. فرشاد تشکیل کارگروه تخصصی بانوان متشکل از بانوان مسئول در نهادهای دولتی را آغازی برای هماهنگی و هم افزایی عنوان و اظهارامیدواری کرد: در این جمع تخصصی تصمیماتی گرفته شود که خدماتی از منظر فیزیکی، فرهنگی و اجتماعی به بانوان ارائه شود. به گفته وی دستگاه های دولتی متناسب با وظایف خود اعتبار و امکانات ندارند و باید از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کنند. وی نقش خیریه ها را یادآور شد و افزود: کارگروه تخصصی بانوان شورا می تواند با جلب مشارکت نهادهای دولتی و خصوصی، مسئولیت اجتماعی آنان را احیا یا هدایت کند. رییس شورای شهر استفاده از ظرفیت شورا و شهرداری برای ارائه راهکار و برنامه ها در راستای کاهش آسیب های اجتماعی شهر کرمان را خواستار شد و اظهار داشت: شورای پنجم و شهردار در کنار کمیسیون فرهنگی، هنری و بانوان شورای شهر و بانوان همراه آن خواهد بود.

شهردار کرمان نیز با بیان این که شهروندان، سرمایه اجتماعی هر جامعه ای هستند گفت: توجه به این سرمایه، رشد و تعالی جامعه را رقم می زند. سیدمهران عالم زاده با اشاره به نقش مدیریتی و تربیتی زنان به عنوان نیمی از جامعه افزود: باید در حوزه فضای فیزیکی و اجتماعی شهرها توجه ویژه ای به حضور زنان کرده و همچنین ساختارهای اداری مناسب با آنان را ایجاد کنیم. وی انتصاب یکی از بانوان شهرداری به سمت مدیر امور بانوان را در راستای نهادینه کردن ساختار اداری ذکر و تاکید کرد: با توجه به نقش مادرانه زنان، طرح شهر دوستدار کودک هم شکل گرفت تا مادران و کودکان در کنار هم مورد توجه قرار گیرند. عالم زاده همکاری کمیسیون فرهنگی، هنری و بانوان و مدیریت امور بانوان و خانواده شهرداری را در ایجاد فضا و فرصت برای بانوان کرمانی ضروری دانست و اظهارامیدواری کرد: با همراهمی و همکاری دستگاه های دولتی شاهد حضور و فعالیت بیشتر زنان کرمانی در جامعه و نقش پررنگ آنان در عرصه های مختلف اجتماعی باشیم. وی تهیه برنامه ای ویژه و به فوریت از سوی کارگروه با مشارکت دستگاه های دولتی و خصوصی با حمایت جدی استانداری را ضروری دانست و افزود: شهرداری بیش از رسالت تدوین شده در این حوزه ورود می کند.

در ابتدای این نشست، رییس کمیسیون فرهنگی، هنری و بانوان شورای شهر با اشاره به اهداف مورد نظر در تشکیل این کارگروه گفت: تشکیل بانک اطلاعاتی بانوان شهر، جلب مشارکت بانوان نخبه و فرهیخته، تقویت نهاد خانواده و کاهش آسیب های اجتماعی، جلب همکاری نهادهای دولتی و غیردولتی در خصوص بانوان، ارتقای مهارت های زندگی فردی و اجتماعی بانوان و ایجاد فضاهای فرهنگی و تفریحی خانوادگی از اهداف اولیه تشکیل این کارگروه در کمیسیون فرهنگی شورا است. زهرا لری ضمن تقدیر از درایت ریاست شورا و حمایت شهردار کرمان در حوزه بانوان افزود: توجه ویژه شورای پنجم و شهردار به حوزه های فرهنگی و اجتماعی و توجه همه جانبه به ظرفیت و مشکلات زنان، بهترین فرصت و شرایط برای ارتقای وضعیت زنان کرمانی در جامعه شهری و رفع مسائل و مشکلات آنان است. وی کمیسیون فرهنگی، هنری و بانوان شورا را هماهنگ کننده فعالیت های نهادهای مختلف شهر کرمان عنوان و تاکید کرد: شناسایی، کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی نیازمند فعالیت و حمایت همه دستگاه ها و احیا و اجرای سندهای مطالعاتی موجود است. لری با اشاره به فعالیت جدی شهرداری در زمینه بانوان گفت: این که شورای شهر و شهرداری چه فعالیت هایی را می توانند در زمینه کاهش آسیب های اجتماعی بردارند باید بررسی و کارشناسی شود. وی با بیان این که نیازمند کار عملیاتی، اجرایی و تاثیرگذار هستیم گفت: جلب همکاری نهادهای مختلف، ارتقای کیفیت جایگاه اجتماعی زنان و ایجاد بستر مناسب برای کسب مهارت های شغلی آنان از موارد مورد نیاز جامعه زنان کرمانی است.

همچنین مدیر امور بانوان شهرداری با بیان این که جمعیت 50 درصدی زنان، باعث تعادل زیستی و روانی جامعه شده گفت: اما اگر این تعادل بهم بخورد جامعه دچار چالش و آسیب می شود. سارا کارگر جهرمی با اشاره به مطالعات دانشگاه شهید باهنر در حوزه زنان افزود: در این مطالعات آمده عدم حضور زنان کرمانی در فرآیندهای قانون گذاری و تصمیم گیری از دلائل اصلی کاهش مشارکت آنان در جامعه است. وی همچنین موانع فرهنگی را عامل تهدید سلامت جسمی و روانی بانوان کرمانی و افزایش اضطراب منجر به افسردگی عنوان و تصریح کرد: اعتماد بنفس پایین و عدم خودباوری بانوان، آن ها را به سوی رفتارهای پرخطر و گرایش به توجهات ناسالم سوق می دهد. کارگر جهرمی با بیان این که زنان سرپرست خانوار در اداره زندگی به استقلال مالی نیاز دارند افزود: این مهم، نیازمند قانون گذاری ها و تصمیم گیری ها در حمایت از زنان خودسرپرست است. مدیر امور بانوان و خانواده شهرداری، نقش این نهاد عمومی را در کمرنگ کردن تبعیض در فضاهای شهری و اجتماعی را یادآور شد و گفت: جلب توجه به موضوع زنان و فراهم کردن زمینه های دسترسی آنان به محیط اجتماعی باعث شادی و نشاط، توانمندسازی و ارتقای مهارت های اجتماعی می شود. وی با اشاره به اجرای شادمانه مهربانوی کرمانی اظهار امیدواری کرد: شهرداری کرمان بتواند با ایجاد و معرفی فضاهای شهری به بانوان، قدم های کوچکی برای رفاه و رضایت آنان بردارد.

در ادامه بانوان مسئول در نهادهای دولتی به بیان موانع و مشکلات زنان از منظر دستگاه اجرایی متبوع و بیان ظرفیت های موجود پرداختند. در این نشست، مدیران و مشاوران زنان در استانداری، فرمانداری، علوم پزشکی، نیروی انتظامی، دفتر امام جمعه، بسیج، دانشگاه فرهنگیان، … حضور داشتند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *