اولویت مدیریت خانه شهر با هنرمندان است/ ارائه تسهیلات ارزان به فعالان فرهنگی و هنری بافت تاریخی


در نشست عمومی شورای شهر مطرح شد:

اولویت مدیریت خانه شهر با هنرمندان است/ ارائه تسهیلات ارزان به فعالان فرهنگی و هنری بافت تاریخی

 

رییس شورای اسلامی شهر کرمان در نشست عمومی شورا در نشست عمومی این هفته شورا ضمن خوش آمدگویی به هیئت مدیره خانه هنرمندان گفت: جلسات و صحبت های زیادی بین اعضای شورا و شهرداری انجام شد که فضایی در شأن هنرمندان شهر کرمان در  اختیار آنان قرار گیرد.

محمد فرشاد با اشاره به جلسات کمیسیون های تخصصی شورا درباره خانه شهر افزود: با ايجاد تفاهم نامه بين شهرداري به عنوان مالك بنا و خانه هنرمندان به عنوان صاحبان فرهنگ و هنر، براي اداره بهتر خانه شهر تصمیم گیری می شود.

وی با بیان این که افرادی که صلاحیت کار فرهنگی دارند در اولویت هستند تاکید کرد: شهرداری در چهارچوب ضوابط و قوانین حقوقی و کارِ کارشناسی تفاهم نامه ای با خانه هنرمندان منعقد کند تا بخشی از خانه شهر یا کل آن در اختیار هنرمندان شهر قرار گیرد.

فرشاد با بیان این که به عنوان نماینده شورای شهر اولویت را به هنرمندان می دهیم اظهار داشت: با توجه به تخلیه خانه شهر، مرمت و بهسازی و قرارگرفتن در کاربری جدید میدان شورا این واگذاری صورت می گیرد.

به گفته وی در صورت واگذاری، خانه شهر تبدیل به محلی برای تمامی فعالیت های فرهنگی و هنری خواهد شد؛ در همین راستا ظرف مدت یک ماه آینده کارگروهی متشکل از نمایندگان هنرمندان و شهرداری تشکیل شده و مصوبه ای که قابلیت اجرایی داشته باشد به شورا ارائه کنند.

رییس شورای شهر کرمان همچنین از تمدید ثبت نام شورای مشورتی جوانان تا پایان اردیبهشت خبر داد.

مدیریتی فرهنگی بر خانه شهر حاکم شود

رییس کمیسیون اجتماعی، ورزش و جوانان شورای شهر نیز با بیان این که فرهنگ و هنر یکی از دغدغه های شورای پنجم بوده گفت: هرچه در زمینه فرهنگ و هنر هزینه کنیم سرمایه گذاری ای است که منافع آن به شهر و شهروندان برمی گردد.

علی بهرامی با اشاره به پرداخت هزینه ساخت خانه شهر از سوی شهروندان افزود: اولین پارلمان شهری کرمان می تواند منبعی برای درآمدهای پایدار شهر کرمان نیز باشد.

وی با بیان این که باید مدیریتی فرهنگی بر خانه شهر حاکم شود اظهار داشت: هنرمندان طی نامه ای درخواست کردند مدیریت و بهره وری خانه شهر طبق ضوابط به آنان واگذار شود.

نائب رییس شورای شهر همچنین حق مالکیت خانه شهر را با شهرداری دانست و تاکید کرد: واگذاری بنای فرهنگی و هویتی شهر کرمان با درنظرگرفتن ضوابط و با عقد تفاهم نامه ای به هنرمندان واگذار می شود.

بهرامی با اشاره به ثبت ملی شدن خانه شهر گفت: این بنا ثبت ملی است و باید به سمت کاربری فرهنگی و هنری برود بنابراین هیچ مشاوری نمی تواند در این بنا تغییر کاربری ایجاد کند.

وی همچنین با اشاره به وجود 2751 خانوار کرمانی در محله بنی هاشم اظهار داشت: از این آمار، 84درصد با درآمد یک میلیون و نیم تومانی پروانه ساخت ندارند.

بهرامی پیشنهاد داد: برای جلب مشارکت این تعداد از شهروندان، بسته های تخفیفی و تشویقی ارائه شود تا بتوانند پروانه ساخت دریافت کنند.

عقد تفاهم نامه شهرداری با آموزش پرورش

رییس کمیسیون فرهنگی، هنری و بانوان شورای شهر کرمان نیز با اشاره به تلاش اعضای شورای شهر برای باز ماندن درب خانه شهر گفت: فرصت مناسبی در شورای شهر پیش آمده تا خانه شهر را از این مهجوریت خارج کرده و درب آن را به روی هنرمندان باز کنیم.

زهرا ایرانمنش از نامگذاری معبری در انتهای بلوار پزشک به نام ناظم الاطباء در این کمیسیون خبر داد و خاطرنشان کرد: چندین معبر بدون نام نیز به نام شهدا مزین شدند.

وی همچنین از عقد تفاهم نامه شهرداری با آموزش پرورش با حضور نمایندگان حقوقی شهرداری و آموزش و پرورش خبر داد.

همچنین علی اکبر مشرفی گفت: بررسی طرح مشاور توسط کارشناسان شهرداری و هنرمندان را ضروری است.

همچنین رییس کمیسیون برنامه و بودجه، ایجاد منابع پایدار و حقوقی شورای شهر با اشاره به روند انتقال شورا از خانه شهر، مرمت و ارزیابی تاثیرات فرهنگی این واگذاری گفت: همه این موارد باید در کمیسیون های مربوط بررسی شود.

حسین چناریان با بیان این که شهرداری برای اجرای برنامه های فرهنگی و هنری خود، با فقدان مکان مواجه است افزود: البته در زمان تصمیم نهایی برای این واگذاری، اولویت با خانه هنرمندان است.

وی عضویت کلیه نهادهای فرهنگی و هنری در خانه هنرمندان را ضروری دانست و گفت: شهرداری برای چگونگی اداره و کاربری خانه هنرمندان، پیشنهادات خور را به شورا ارائه دهد.

چناریان همچنین تاکید کرد: همه هنرمندان کرمانی باید از خانه شهر استفاده کنند.

وی با بیان این که شهرداری برای بازنشسته کردن برخی نیروها اعتبار کافی ندارد افزود: پیشنهاد شهرداری، دریافت وام از سوی بانک برای اعطای حق سنوات و سختی کار به نیروهای بازنشسته است.

استفاده از منابع مالی و استانی برای احداث کانال هدایت آب های سطحی از گنبد جبلیه به شمال شهر

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر نیز با اشاره به اجرای آبخیزداری و آبخوان داری بند مملکت از سوی منابع طبیعی گفت: با این حال طرح انتقال آب های سطحی نیمه کاره مانده و با بارندگی بالای 50 میلی متر بخشی از شهر کرمان زیر آب می رود.

محمدجواد کامیاب استفاده از منابع مالی و استانی برای احداث کانال هدایت آب های سطحی از گنبد جبلیه به شمال شهر را ضروری دانست.

رییس کمیسیون گردشگری و اصناف شورای شهر با بیان این که محدوده بافت تاریخی باید بازنگری شود گفت: بعد از یک سال پیگیری این کمیسیون و با توجه به ارزش تاریخی بافت قدیم، مقدمات احیای شهرداری بافت کهن از سوی شهرداری فراهم شد.

سیدمحمدرضا میرحسینی با اشاره به گزارش معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری مبنی برارائه تسهیلات ارزان به فعالان فرهنگی و هنری از سوی اداره ارشاد افزود: این تسهیلات به هنرمندانی اعطا می شود که در بافت تاریخی فعالیت کرده و با برگشت آن به چرخه حیات باعث رونق، انگیزه و بازگشت مردم به آن شوند.

وی همچنین اجرای طرح احیای محله گلبازخان را نیازمند نظر اداره میراث فرهنگی و نقشه اجرایی و عملیاتی آن دانست.

کمیسیون معماری، شهرسازی و حاشیه نشینی شورای شهر اظهار داشت: مباحث شهرسازی و همچنین تفکیک باید از سوی شهرداری و نظام مهندسی کارشناسی شده و به شورا ارائه شود.

رامین ارجمندکرمانی در ادامه خاطرنشان کرد: طاهرآباد از سال 68 جزو محدوده شهری بوده و کلیه محاسبات طی توافق نامه ای طرح شده است.

رد عوارض حذف پارکینگ توسط دیوان اداری

رییس کمیسیون خدمات شهری، محیط زیست و نظارت نیز گفت: انجمن صرع کرمان برای استفاده رایگان بیماران از اتوبوس های شهری درخواستی را به شورا ارائه داده است.

علی خدادادی با بیان این که تمامی تخلفات ساختمانی باید به کمیسیون صد ارسال شود افزود: شهرداری به خودی خود اختیار تصمیم گیری در این زمینه را ندارد.

وی از رد عوارض حذف پارکینگ توسط دیوان اداری خبر داد و خاطرنشان کرد: شهرداری نباید بابت حذف پارکینگ هزینه ای دریافت کند.

خدادادی همچنین با اشاره به وجود 411 سرویس بهداشتی در سطح شهر گفت: شهرداری 145 سرویس بهداشتی غیرفعال را فعال کند.

منصور ایرانمنش نیز با اشاره به مخالفت کمیته انطباق فرمانداری با مصوبه ضریب کاهنده شورا گفت: با موافقت استانداری کرمان با این طرح، شهرداری ضریب کاهنده را در عوارض نوسازی اعمال می کند.

وی با بیان این که رقم عوارض نوسازی در سال اخیر چند برابر شده افزود: این افزایش چندبرابری باعث نارضایتی شهروندان و مراجعات بی شمار آنان به شورای شهر شده است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *