در نشست کمیسیون گردشگری و اصناف شورای اسلامی شهر بررسی شد: روند بازسازی و احیای محله تاریخی قلعه محمود


در نشست کمیسیون گردشگری و اصناف شورای اسلامی شهر بررسی شد:

روند بازسازی و احیای محله تاریخی قلعه محمود

نشست کمیسیون گردشگری و اصناف شورای اسلامی شهر کرمان با هدف بررسی بازسازی و احیای حمام و بازار قلعه محمود تشکیل شد. در این نشست که مالک و سرمایه گذار حمام قلعه محمود نیز حضور داشت رئیس شورای شهر با بیان این که با رعایت ضوابط میراثی و هماهنگی نهادهای ذیربط می توان از موانع و مشکلات عبور کرد گفت: ضرورت دارد برای جلوگیری از فعالیت های جزیره ای و تک صدایی در زمینه گردشگری، همه نهادهای متولی تحت یک کارگروه شرکت کنند. محمد فرشاد همچنین احیای بافت تاریخی را نیازمند مشارکت هم تراز بخش خصوصی و صاحبان املاک واقع در محله های تاریخی دانست و افزود: شورای پنجم از راهکارهای پیشنهادی برای ترغیب شهروندان کرمانی به بازسازی خانه ها، تکایا و محله های تاریخی شهر متناسب با ضوابط میراث فرهنگی حمایت می کند.

نائب رئیس شورا نیز حمایت از سرمایه گذارانی که بدون توجیه اقتصادی در احیای بناهای تاریخی مشارکت می کنند را ضروری دانست و افزود: کمبود اعتبار و ضوابط سخت گیرانه، از موانع مشارکت مردم و بخش خصوصی است. علی بهرامی با اشاره به لزوم انجام مطالعات اجتماعی در حفظ و احیای بناهای تاریخی اظهار داشت: این امر نیازمند مسئولیت اجتماعی مهندسان و ناظران حوزه معماری و شهرسازی نسبت به هویت تاریخی شهر است. وی با بیان این که مشکل عدم گفتگو با اجرای طرح شوراهای اجتماعی حل می شود افزود: با تصویب طرح ارزیابی تاثیرات فرهنگی اجتماعی پروژه های شهری در شورا، اجرای پروژه های عمرانی و خدماتی ساماندهی می شوند.

در ابتدای این نشست نیز رئیس کمیسیون گردشگری و اصناف شورا با اشاره به اعتبار اختصاص یافته اداره میراث فرهنگی به احیای بازار قلعه محمود و دروازه ریگ آباد گفت: احیای محلات تاریخی شهر کرمان با استفاده از توان علمی کارشناسان و مشاوران شهرداری انجام می شود.

سیدمحمدرضا میرحسینی از بازسازی 4 غرفه بازار قلعه محمود در فاز دوم این پروژه خبر داد و اظهارامیدواری کرد: این اقدام مردم محله را برای حضور و فعالیت در بازار تاریخی قلعه محمود ترغیب کند. مالک و سرمایه گذار حمام تاریخی قلعه محمود نیز اظهار داشت: بنده این مجموعه را نه با هدف منفعت تجاری بلکه به خاطر حفظ ارزش تاریخی در 25 سال پیش خریداری کرده و به ثبت ملی رساندم. عارفی با بیان این که حمام تاریخی قلعه محمود و فضای اطراف آن مورد استقبال گردشگران خارجی قرار می گیرد افزود: این مجموعه ظرفیت احیای حمام به شکل سنتی را دارد. وی از عدم وجود لایحه دفاع از مشارکت بخش خصوصی در این زمینه در نهادهای متولی انتقاد و تاکید کرد: این نوع سرمایه گذاری توجیه اقتصادی ندارد اما یک سرمایه معنوی است.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *