زاد روز خواجوی کرمانی، روز فرهنگی کرمان شد


زاد روز خواجوی کرمانی، روز فرهنگی کرمان شد

رییس شورای اسلامی شهر کرمان، از انتخاب زادروز شاعر بلند آوازه و نامی کرمان «خواجوی کرمانی» به عنوان روز فرهنگی کرمان خبرداد.

محمد فرشاد در نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان که شب گذشته با حضور اکثر اعضای شورا، شهردار و برخی از معاونان وی برگزار شد، گفت: بعد از ماه‌ها کار کارشناسی و جلسات با  صاحب‌نظران و استادان دانشگاه و نیز استفاده از اظهار نظرات نشریات و افراد در شبکه های اجتماعی و جمع‌بندی آنها، در کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر مصوب شد که روز فرهنگی کرمان، روز هفدهم دی ماه زادروز خواجو شاعر نامی این شهر باشد.

وی از لزوم تهیه‌ی پیوست فرهنگی و ارائه‌ی دلایل و مستندات کافی در خصوص انتخاب روز فرهنگی کرمان به عنوان پیش نیاز طرح موضوع در شورای فرهنگ عمومی کشور خبر داد و افزود: به همین دلیل بر اساس اکثر نظرات ارایه شده این روز پیشنهاد داده شد.

وی تصریح کرد: همچنین مقرر شد هفته فرهنگی کرمان را داشته باشیم و آغاز این هفته، روز 15 دی ماه سال‌روز ثبت قبه‌سبز به عنوان قدیمی‌ترین دانشگاه جنوب‌شرق باشد.

فرشاد ادامه داد: روز هفدهم دی ماه این هفته هم زادروز خواجو شاعر پرآوازه‌ی کرمان و نیز روز کلنگ‌زنی دانشگاه شهید باهنر توسط زنده‌یاد مرحوم افضلی‌پور  و روز 19 آن، سال‌روز رحلت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی است که این‌ها در کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر کرمان به اتفاق آرا به تصویب رسید.

گفتنی است رییس شورای اسلامی شهر کرمان، این مصوبه‌ی کمیسیون فرهنگی شورا  را  در معرض رای اعضای حاضر در جلسه گذاشت که به اتفاق آرا تصویب شد.

لوایح درآمدی  شهرداری باید پایه علمی و استاندارد داشته باشند

رییس شورای اسلامی شهر کرمان گفت: لوایح درآمدی شهرداری باید پایه علمی، کارشناسی و استاندارد داشته باشند.
به گزارش پایگاه خبری کرمان آنلاین، محمد فرشاد در نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان که شب گذشته با حضور اکثر اعضای شورا و نیز شهردار و برخی از معاونان وی برگزار شد؛ افزود: لوایح درآمدی شهرداری کرمان در چند سال اخیر هیچ افزایشی نداشته است.
وی ادامه داد: رویکرد شورا و شهرداری این است که به سمتی حرکت کند که محاسبات لوایح درآمدی، پایه علمی و استاندارد داشته باشد و برای همه‌ی بخش‌ها قابل توجیه باشد.
فرشاد تاکید کرد: افراد بایستی بتوانند هزینه‌های مجموع خدمات شهری ارایه شده به آنها را به راحتی محاسبه کنند.
وی از تلاش‌های شهردار و معاونان وی و همچنین رییس کمیسیون بودجه و اعضای آن برای طی یک سال کار کارشناسی برای تهیه لوایح بودجه تشکر و قدردانی کرد

پارک مطهری گذر فرهنگی هنری می‌شود

 رئیس کمیسیون فرهنگی، هنری و بانوان شورای اسلامی شهر کرمان، گفت: پارک شهید مطهری شهر کرمان، گذر فرهنگی هنری می‌شود.
زهرا ایرانمنش در نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان که شب گذشته با حضور اکثر اعضای شورا و نیز شهردار و برخی از معاونان وی برگزار شد؛ گفت: در جلسه ای  که با مسئولان اداره کل ارشاد برگزار کردیم، مساله‌ی تعریف یک مرکز گذر فرهنگی و هنری در کرمان مطرح و بررسی شد.
وی ادامه داد: از آنجا که در پارک شهید مطهری زیرساخت‌های مناسبی مانند کتابخانه، سالن ورزشی و … فراهم است پیشنهاد داده شد؛ این پارک به عنوان گذر فرهنگی هنری در نظر گرفته شود.
ایرانمنش افزود: پس از آن، با حضور کارشناسانی که از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تهران آمده بودند و طی بازدید به عمل آمده، پارک مذکور برای گذر فرهنگی هنری مناسب ارزیابی شد.
وی تصریح کرد: این کار بعد از طرح و بررسی در کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تصویب و مقرر شد پارک مطهری گذر فرهنگی هنری شود.

ایرانمنش همچنین با بیان این که امروز جلسه‌ای با خانه ‌هنرمندان داشتیم؛ گفت: پیشنهاداتی از سوی مدیرعامل خانه هنرمندان مطرح و مصوب شد تا کارگروه مشورتی زیرمجموعه‌ی معاونت فرهنگی با محوریت پیشنهادات خانه ‌هنرمندان تشکیل‌گردد.
وی در پایان افزود: همچنین مقرر شد برای آموزش شهروندی و پرسنل شهرداری در حوزه‌ی اخلاق حرفه‌ای، بودجه‌ای در نظر گرفته شود تا در هیچ حوزه‌ای از شهر، شاهد بداخلاقی نباشیم

یک سال کار کارشناسی برای ایجاد درآمدهای پایدار شهری

شهردار کرمان ضمن تسلیت شهادت حضرت زهرا (س) و تشکر ویژه از همه‌ی معاونت‌های شهرداری که در تنظیم لوایح تلاش کردند، گفت: آخرین لایحه‌ی مالی ارائه شده توسط شهرداری مربوط به سال 82 بوده و بعد از آن تا امروز، لایحه‌ی جدیدی تدوین نشده بود.
سیدمهران عالم‌زاده در نشست شورای عمومی شب گذشته‌ی شورای اسلامی شهر کرمان که به بررسی و اتخاذ تصمیم در مورد لوایح پیشنهادی شهرداری (مصوبه‌ی کمیسیون بودجه) اختصاص داشت و با حضور رییس و اکثر اعضای شورای شهر و نیز برخی از معاونان شهردار برگزار شد، افزود: در بخش شهرسازی نیز آخرین لایحه ارائه شده متعلق به سال 83 بوده که در سال 85 تغییرات جزئی داشته و تا امروز به روز رسانی نشده است.
وی ادامه داد: اما اتفاقی که در این دوره از شهرداری کرمان رخ داد، انجام یک سال کار کارشناسی برای تعریف درآمدهای پایدار بود زیرا که معتقد هستیم هر تغییر و انجام کاری باید مبنای علمی و کارشناسی داشته باشد و بهترین نتیجه باید به مردم اعلام شود.
 
تهدیدها را به فرصت تبدیل کردیم

شهردار کرمان با بیان این‌که کار کارشناسی، زمان‌بر و طاقت‌فرسا و ماحصل ساعت‌ها جلسه و تحقیق و به شور گذاشتن تحقیقات و نظریات کارشناسی بود؛ تصریح کرد: در این راه، تهدیدی که وجود داشت، این بود که لایحه‌های قبلی کارشناسی شده نبود ولی ما این تهدید را به فرصت تبدیل کردیم.
وی خاطرنشان کرد: در این راستا، تمام لوایح 15 شهر دیگر (اعم از کلان‌شهرها و شهرهای کوچک) و شهرهای هم رده و رتبه‌ی خود را رصد کردیم. در این بررسی‌ها دیده می‌شد که در حوزه‌ی عوارض دریافتی از شهروندان کرمانی، گاهی حتی عوارض شهر ما از عوارض دریافتی یک شهر50 هزار نفری کمتر است.
عالم‌زاده ادامه داد: ‌اگر انتظار داریم در شهر کرمان خدماتی در خور مثل شهرهای شیراز و اصفهان و حتی یزد که روزگاری جزء استان کرمان بوده، داشته باشیم، بایستی در حوزه‌ی بهای خدمات تمام شده، عوارض و درآمدهای پایدار نیز مانند آن‌ها عمل کنیم.
مردم می توانند به آسانی بهای خدماتی را که می‌گیرند محاسبه کنند
شهردار کرمان گفت: این کار با توجه به قولی که به شورا و شهروندان داده‌ایم و همچنین در راستای تعریف درآمد پایدار برای شهرداری کرمان انجام می‌شود تا مبنای قانونی و کارشناسی عوارض گروه‌ها، صنوف و فعالیت‌های مختلف مشخص شود و شهروندان نیز بتوانند در حوزه‌ی خدمات‌دهی به آسانی بهای خدمات دریافتی را محاسبه کنند.
شهر را مفت و ارزان نفروشیم
وی افزود: در حوزه‌ی شهرسازی هم به شکلی عوارض تعیین شد که شهر را مفت و ارزان نفروشیم. امروز در شهر ما عوارض پروانه‌ی یک خانه‌ی ویلایی در هزار و یکشب، از عوارض یک خانه‌ی مشابه در شهر بردسیر کمتر است و این درست و به نفع شهر نیست.
 
امیدواریم این لوایح مبنای تحولی در شهرداری و شهر کرمان شوند

شهردار کرمان گفت: اعضای شورا و کمیسیون بودجه همراهی بسیار خوبی با شهرداری داشتند که جای تقدیر دارد. کارشناسان ما نیز وقت و دقت زیادی را صرف این مساله کردند که جای قدردانی دارد.
عالم‌زاده افزود: شاید لوایح کارشناسی شده که نخستین بار است به شورا ارائه می‌شوند، نقاط ضعفی داشته باشند. بنابراین امیدواریم با هم اندیشی شورا همان نقاط ضعف اندک احتمالی هم برطرف شوند و این لوایح به مبنایی برای تحول در شهر کرمان تبدیل شوند.
 
مردم با شهرداری همراهی کنند

عالم‌زاده تصریح کرد: البته با ارائه‌ی لوایح جدید، کمتر از 10 درصد درآمد مدیریت شهر تحصیل می‌شود. زیرا در لوایح بودجه‌ای دولت، کمک‌های شهرداری پرداخت نمی‌شود در نتیجه کل شهرداری‌های کشور با مشکلاتی مواجه‌اند و برخی حتی کارمندانشان 9 ماه است حقوق نگرفته‌اند.
وی از همه‌ی مردم خواست برای پیشرفت و آبادانی شهر، در ادامه‌ی مسیر نیز شهرداری را همراهی کنن

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *