در نشست عمومی شورا بیان شد: نحوۀ محاسبۀ عوارض کسب‌و‌پیشه؛ علمی و عادلانه/ تقدیر اعضای شورا از شهردار به‌دلیل برپایی نمایشگاه فن‌آوری‌های نوین در روابط‌عمومی


در نشست عمومی شورا بیان شد:

نحوۀ محاسبۀ عوارض کسب‌و‌پیشه؛ علمی و عادلانه/ تقدیر اعضای شورا از شهردار به‌دلیل برپایی نمایشگاه فن‌آوری‌های نوین در روابط‌عمومی

نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان با حضور رییس و سایر اعضای شورا و شهردار کرمان برگزار شد.

 

 محمد فرشاد، رییس شورای اسلامی شهر کرمان در این نشست با اشاره به برگزاری نمایشگاه ملی فن‌آوری‌های نوین در روابط‌عمومی، ابتکار شهردار کرمان در برپایی این نمایشگاه را ارزشمند دانست و با بیان این‌که کار روابط‌عمومی‌ها بسیار حساس است، گفت: شیوه‌های سنتیِ اطلاع‌رسانی، دیگر جواب‌گو نیست؛ بنابراین، روابط‌عمومی‌ها برای اطلاع‌رسانی، باید از شیوه‌های نوین استفاده کنند.

وی در همین رابطه از زحمات شهردار کرمان و همکارانش در مدیریت ارتباطات و بین‌الملل شهرداری تشکر کرد و افزود: شهرداری کرمان در کنار این ابتکار، اقدامات زیرساختی دیگری در زمینۀ فن‌آوری‌های نوین ازجمله اجرای شبکۀ فیبر نوری، سایت شفافیت و نصب دوربین‌های پایش تصویری را در دستور کار دارد.

منصور ایرانمنش، نایب رییس کمیسیون عمران و حمل‌و‌نقل شورا نیز با اشاره به کمبود پارکینگ در نقاط مختلف شهر کرمان ازجمله خیابان‌های شهید بهشتی، شریعتی و قدس، میدان آزادی و چهارراه سمیه (طهماسب‌آباد) گفت: باید به‌صورت جدی برای رفع این مشکل اقدام کنیم.

وی افزود: تاکنون، چندین‌بار موضوع کمبود پارکینگ در شورای اسلامی شهر کرمان مورد بررسی قرار گرفته، اما قدمی برنداشته‌ایم.

ایرانمنش ادامه داد: شهرداری کرمان در نقاط مختلف شهر زمین‌هایی را تسطیح کرده که برای پارک خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما پاسخ‌گو نیست.

ماه‌بانو معصوم‌زاده، رییس کمیسیون بهداشت شورا هم در این نشست بر خلق ثروت و تأمین منابع مالی با روش‌های جدید تأکید کرد.

در ادامه، فرشاد، رییس شورای اسلامی شهر کرمان با اشاره به ساخت پارکینگ‌های طبقاتی در نقاط مختلف شهر با مشارکت شهرداری و بخش خصوصی گفت: در نقاط مختلف شهر ازجمله مجتمع صاروج‌پارس، وکیل، ستاره و غیره پارکینگ‌های مختلفی در حال ساخت است.

وی با اشاره به خلق و تولید درآمد با روش‌های جدید نیز گفت: برای خلق درآمد با روش‌های جدید، باید به شهرداری راه‌کار ارایه کنیم.

رییس شورای اسلامی شهر کرمان با بیان این‌که تمام شهرداری‌های کشور با مشکلات مالی مواجه هستند، گفت: وضعیت درآمدی شهرداری کرمان به نسبت شهرداری‌های دیگر قابل قبول است.

فرشاد در رابطه با لوایح عوارضی کسب‌وپیشه گفت: برای محاسبۀ عوارض کسب‌وپیشه، یک فرمول علمی در نظر گرفته شده تا این عوارض استاندارد، شفاف و عادلانه باشد.

سیدمهران عالم‌زاده، شهردار کرمان نیز در این نشست با اشاره به سامان‌دهی حمل‌و‌نقل عمومی گفت: برای حمل‌و‌نقل عمومی باید ابتدا نسبت به به‌روزرسانی ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی و پارکینگ اقدام کنیم و پس از آن روگذر و زیرگذر بسازیم که متأسفانه در دورۀ گذشته، آخرین و پرهزینه‌ترین گزینه که ساخت پل و زیرگذر است، انتخاب شده است.

وی افزود: وقتی مجبوریم منابع مالی را در زمینۀ پل‌سازی هزینه کنیم، دیگر بودجه‌ای برای نوسازی ناوگان اتوبوس‌رانی و ساخت پارکینگ باقی نمی‌ماند.

شهردار کرمان در عین حال با بیان این‌که در سال‌های گذشته اقدامات خوبی برای ساخت پارکینگ‌های طبقاتی در شهر کرمان انجام شده است، گفت: ما هم وظیفه داریم در زمینۀ به‌‌روزرسانی ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی و ساخت پارکینگ‌های طبقاتی ورود کنیم و در این راستا باید ظرفیت بخش خصوصی را به‌کار بگیریم.

عالم‌زاده در همین رابطه افزود: در لوایح شهرسازی، ضوابط قابل توجهی برای ساخت پارکینگ در نظر گرفته شده که توان مالی شهرداری را افزایش می‌دهد.

وی در رابطه با لوایح عوارضی کسب‌و‌پیشه گفت: 25 هزار واحد صنفی در شهر کرمان وجود دارد که سال گذشته فقط یک میلیارد و 500 میلیون تومان عوارض پرداخت کرده‌اند که سرانۀ هر واحد صنفی 60 هزار تومان بوده است.

شهردار کرمان تصریح کرد: اگر شورای اسلامی شهر و شهرداری در سال‌های گذشته از اصناف هیچ عوارضی دریافت نمی‌کرد، محترمانه‌تر بود.

عالم‌زاده افزود: برای لوایح عوارضی کسب‌و‌پیشه، کارشناسان شهرداری کرمان حدود هفت‌ماه، ساعت‌ها کار کرده‌اند و لوایح علمی به شورا ارایه شده است.

وی یکی از روش‌های خلق ثروت را استفاده از ظرفیت‌های قانونی در حوزه‌های مختلف دانست و گفت: یکی از این ظرفیت‌ها، لوایح عوارضی کسب‌و پیشه است که کرمان به اندازۀ 10 درصد شهرهای هم‌تراز خود هم عمل نمی‌کند.

در ادامه، رامین ارجمند کرمانی، رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورا با اشاره به سفر برخی از اعضای شورا به شهر اصفهان و شرکت در جشنوارۀ ملی فن‌آوری شیخ‌بهایی، به بازدید از پروژه‌های شهر اصفهان اشاره کرد و به تشریح برخی از این پروژه‌ها ازجمله میدان امام علی (علیه‌السلام) اصفهان پرداخت.

فرشاد، رییس شورای اسلامی شهر کرمان نیز هدف از بازدیدها از پروژه‌های شهرهای دیگر را استفاده از تجربه‌های کارشناسی و علمی شهرهای دیگر دانست و گفت: وقتی کاری کارشناسی و علمی باشد، از شورایی به شورای دیگر منتقل می‌شود، اما وقتی بخواهند کاری را فقط در یک دورۀ شورا انجام دهند، از ابعاد علمی آن غافل می‌شوند؛ بنابراین، گروه بعدی برای آن کار ایراد می‌گیرند و انگیزه‌ای برای تکمیل آن ندارند.

وی افزود: پروژه وقتی علمی باشد، سلیقه‌های سیاسی نمی‌تواند بر اجرای آن پروژه سایه بیاندازد.

در ادامه، حسین چناریان، رییس کمیسیون برنامه، بودجه، منابع پایدار و حقوقی شورا، در رابطه با لوایح عوارضی کسب‌و‌پیشه گفت: قرار است ارزش خدماتی که شهرداری ارایه می‌کند، براساس میزان، حجم، نوع و کیفیت خدمت تعیین و بهای آن با رضایت و مشارکت از خدمت‌گیرنده دریافت شود.

وی به اجرای پروژۀ ممیزی شهر کرمان هم اشاره کرد و گفت: قرار است این پروژه با اعتبار پنج میلیارد تومان طی یک‌سال اجرا شود.

محمدجواد کامیاب، رییس کمیسیون عمران و حمل‌و‌نقل شورا نیز با اشاره به بررسی 9 پرونده در این کمیسیون گفت: یکی از این موارد، هزینۀ دریافت پارک حاشیه‌ای است که قرار است به مناقصه گذاشته شود.

وی افزود: براساس آنچه ازسوی شهرداری پیشنهاد شده، هزینۀ پارک خودرو در نیم‌ساعت نخست رایگان، در یک‌ساعت اول 1000 تومان و در ساعت‌های بعدی 700 تومان خواهد بود.

زهرا ایرانمنش، رییس کمیسیون فرهنگی، هنری و بانوان شورا هم با اشاره به برگزاری نمایشگاه فن‌آوری‌های نوین در روابط‌عمومی، برپایی این نمایشگاه را کاری ارزشمند دانست و از شهردار کرمان و همکارانش به‌دلیل برپایی این نمایشگاه تشکر کرد.

وی از برگزاری نشست کمیتۀ نام‌گذاری معابر هم خبر داد و گفت: در این نشست پیشنهاد شد به‌دلیل حضور «افضل‌الدین ابوحامد کرمانی»، در شهر یزد، به شورای اسلامی شهر و شهرداری یزد پیشنهاد داده شود تا یکی از معابر این شهر، به نام این نویسنده، شاعر و فیلسوف نامدار و برجستۀ کرمانی نام‌گذاری شود.

ایرانمنش افزود: هم‌چنین از دانشگاه شهید باهنر، انجمن مفاخر استان و سازمان ورزش و جوانان درخواست شد اولویت‌های خود را برای نام‌گذاری معابر اعلام کنند تا در نام‌گذاری‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

رییس کمیسیون فرهنگی، هنری و بانوان شورا هم‌چنین بیان کرد: تفاهم‌نامۀ سه‌جانبۀ آموزش و پرورش، شورا و شهرداری نیز مورد تصویب این کمیسیون قرار گرفت و به مدیریت حقوقی شهرداری ارجاع شد تا نظر خود را در رابطه با این تفاهم‌نامه اعلام کنند.

سیدمحمدرضا معین‌زاده میرحسینی، رییس کمیسیون گردشگری شورا هم از بررسی طرح محورهای آیینی مذهبی شهر کرمان خبر داد و گفت: مقرر شده محله‌هایی که در محدوده‌های تکیه‌های قدیمی شهر کرمان قرار گرفته، در قالب طرح محورهای آیینی و مذهبی شهر کرمان، باززنده‌سازی شوند.

وی با بیان این‌که در فاز نخست محله‌های محدودۀ خیابان شهید باهنر در این طرح قرار خواهند داشت، گفت: اگر این طرح تصویب و اجرا شود، با بدنه‌سازی و کف‌سازی این محله‌ها، می‌توانیم این محورها را به چرخۀ گردشگری شهر اضافه کنیم.

ارجمند کرمانی، رییس کمیسیون معماری و شهرسازی هم با اشاره به تملک املاکی که در مسیر تعریض قرار دارند، گفت: شورای اسلامی شهر باید مصوبه‌ای داشته باشد که املاکی که در مسیر تعریض قرار دارند، پیش از انجام هرگونه مراحل قانونی، تعیین‌تکلیف شوند.

وی به ایجاد منطقه بافت تاریخی شهر کرمان نیز اشاره کرد و گفت: در این رابطه سه شهر یزد، اصفهان و شیراز مورد بررسی قرار گرفت و نظر مهندس نیک‌طبع، شهردار اسبق شهرداری بافت تاریخی شهر کرمان نیز گرفته شد.

ارجمند کرمانی افزود: در این رابطه مقرر شد در رابطه با ایجاد شهرداری بافت تاریخی، توسط معاونت شهرسازی و معماری شهرداری، کارِ کارشناسی بیشتری انجام گیرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *