بررسی و تعیین محور گردشگری شهر کرمان در نشست کمیسیون گردشگری و اصناف شورا


بررسی و تعیین محور گردشگری شهر کرمان در نشست کمیسیون گردشگری شورا

نشست کمیسیون گردشگری و اصناف شورای اسلامی شهر کرمان در راستای بررسی و تعیین محور گردشگری شهر کرمان و با حضور اعضای این کمیسیون، معاونان معماری و شهرسازی و اجتماعی و فرهنگی شهرداری، نماینده اتاق بازرگانی، نماینده اداره کل میراث فرهنگی و رییس انجمن راهنمایان گردشگری استان در محل خانه شهر تشکیل شد. در این نشست رییس شورای اسلامی شهر اظهار داشت: باید با تشکیل کارگروه ویژه و استفاده از ظرفیت های نرم افزاری و سخت افزاری موجود، گردشگری شهری را ساماندهی کرد و این مقوله مهم را معطل طرح های بهسازی و بازسازی بافت تاریخی نکرد. محمد فرشاد با بیان این که کرمان، بافت تاریخی جذاب و قابل احیایی دارد گفت: تدوین و اجرای طرح ها با زنده سازی بافت ها و محله های تاریخی شهر باید در کارگروه های تخصصی خود دنبال شوند. وی همچنین اظهار داشت: هرچه مشارکت بخش خصوصی و تشکل های مردمی به حوزه گردشگری شهری جلب شود در توسعه این صنعت موفقیت بیشتری به دست می آید.

 رییس کمیسیون گردشگری و اصناف شورا نیز با بیان این که ظرفیت های موجود شهر کرمان در حوزه گردشگری نیازمند مطالعه و نیازسنجی است گفت: معاونت معماری و شهرسازی شهرداری کرمان نگاه جدیدی برای آینده گردشگری شهری دارد. سیدمحمدرضا معین زاده میرحسینی با اشاره به محله محور بودن طرح “محور گردشگری” افزود: همچنین قرار است معاونت فرهنگی و اجتماعی نیز با جمع آوری پیشنهادات و اطلاعات مربوط به بافت تاریخی و جمعیتی محله های شهر کرمان، طرح را برای احیا و بازسازی اولویت بندی کرده و در اختیار معاونت شهرسازی شهرداری قرار دهد. وی از خانه های تاریخی، اِلِمان ها، تابلوها، پیاده راه ها و سرویس بهداشتی به عنوان بسته ضروری خدمات رفاهی گردشگر نام برد و تاکید کرد: مجموعه این نیازها باید در بستری دیده شده و جهت استفاده گردشگر به اداره میراث فرهنگی کرمان منتقل شود. میرحسینی خاطرنشان کرد: محله های قدیمی برای اجرای پروژه های عمرانی چون آسفالت و پیاده راه سازی اولویت بندی می شوند. رییس کمیسیون گردشگری و اصناف شورا همچنین ارائه و تصویب بسته های تشویقی برای احیای بافت تاریخی شهر، شناسایی اماکن شهری برای اجرای آیین های ملی و مذهبی و یکسان سازی و استانداردسازی تابلوهای راهنمای مسیر را ضروری عنوان کرد.

 رییس کمیسیون اجتماعی، ورزش و جوانان نیز با بیان این که میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تنها پتانسیل جدی کرمان برای رونق اقتصادی شهر است گفت: برای گذر از بحران اقتصادی امروز، تمامی دستگاه ها باید احیای بافت تاریخی را اولویت کاری خود قرار دهند. علی بهرامی تلاش و همراهی تک تک شهروندان برای رونق گردشگری را ضروری دانست و افزود: لازم است شهرداری در این زمینه اولویت را بر اساس فرهنگ سازی قرار دهد. وی با بیان این که اگر نتوانیم مردم را در ضرورت تقویت صنعت گردشگری قانع کنیم هزینه ها را هدر دادیم تصریح کرد: کرمان، در دورترین نقطه جمعیتی کشور قرار گرفته و برای تقویت گردشگری باید ظرفیت هایی بیشتر و جدیدتر از استان یزد ایجاد کرد. بهرامی از آیین ها و رویدادهای ملی و مذهبی به عنوان ظرفیت پایدار گردشگری نام برد و افزود: ضروری است متناسب با شرایط فرهنگی، فستیوال ها و جشنواره های مستمر برگزار و گردشگر داخلی و خارجی را جذب کرد. وی با اشاره به ایام پیش روی محرم و صفر اظهار داشت: این مناسبت مذهبی نیز می تواند ظرفیت خوبی برای نمایش تعزیه در اماکن تاریخی چون صفه عزاخانه باشد. رییس کمیسیون اجتماعی، ورزش و جوانان همچنین انجام کار فرهنگی بدون وقفه برای اقناع شهروندان کرمانی را ضروری دانست و گفت: مردم خود پرچم دار کارهایی می شوند که با محوریت آن ها رقم بخورد.

 همچنین رییس کمیسیون حقوقی، نظارت و حاشیه نشینی شورا تجدیدنظر در مصوبات سیماومنظر شهری منطقه یک را ضروری دانست و گفت: شهرداری منطقه یک در راستای حذف موانع و زوائد بصری بافت تاریخی اقدامات لازم را انجام دهد.منصور ایرانمنش با بیان این که گردشگران زیادی در فصل تابستان به شهر کرمان سفر می کنند افزود: از ظرفیت های گردشگری داخلی استان غافل شدیم. وی با اشاره به قلعه های تاریخی دختر و اردشیر شهر کرمان اظهار داشت: گرچه بازسازی این بنای تاریخی سال ها طول کشیده اما همین بافت مخروبه بجامانده از تاریخ می تواند به عنوان جاذبه گردشگری در مسیر دسترسی گردشگران قرار گیرد.

 در ابتدای نشست نیز معاون معماری وشهرسازی شهرداری با اشاره به طرح “محور گردشگری شهر کرمان” گفت: ساختار این طرح کلی بوده و بر اساس اهمیت محله ها، زمان بندی و اولویت بندی می شوند. مریم ایلاقی حسینی با بیان این که کرمان، به عنوان شهر شش دروازه چیزی برای عرضه در گردشگری شهری ندارد افزود: ایجاد و توسعه فضاهای جذاب و متنوع در جوار اماکن تاریخی در جذب گردشگر موثر است. وی در ادامه اظهار داشت: البته قابل ذکر است شهر کرمان نیازمند تعریف پروژه های کلان و جدیدی در حوزه گردشگری نیست.

 همچنین معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری برگزاری این گونه نشست ها را حلقه مفقوده ای در توسعه صنعت گردشگری شهری عنوان و تاکید کرد: یک طرح باید به تایید مراجع ذیربط رسیده و با همکاری و هماهنگی سایر ارگان ها اجرا شود. محمدعلی جوشایی با بیان این که شهرداری خودش را موظف می داند در راستای مطالبات مردمی جاهای خالی در این زمینه را پر کند افزود: شهرداری کرمان یک سری خدماتی را در حوزه گردشگری شهری ارائه می دهد اما همه شهر باید تحت تاثیر این مقوله مهم قرار گیرد. وی دوزبانه کردن و یکسان سازی تابلوهای راهنمای مسیر را با محوریت کمیسیون گردشگری شورا ضروری دانست و گفت: تا همه ارگان های ذیربط به وحدت رویه نرسند همه خدمات و زحمات هدر می روند.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *