در نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان؛ میزان ترک تشریفات برای اجرای پروژه‌ها به 900 میلیون تومان افزایش یافت


در نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان؛

میزان ترک تشریفات برای اجرای پروژه‌ها به 900 میلیون تومان افزایش یافت

نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان با حضور رییس و سایر اعضای شورا و شهردار کرمان برگزار شد.

 شهردار کرمان در ابتدای این نشست ضمن تبریک حلول ماه مبارک رمضان، از آغاز روکش آسفالت در هشت محور شهر کرمان خبر داد و گفت: از مشکلاتی که به‌‌دلیل روکش آسفالت معابر در تردد شهروندان ایجاد شده، عذرخواهی می‌کنم.

سیدمهران عالم‌زاده هم‌چنین به پرداخت حقوق نیروهای شهرداری اشاره کرد و گفت: تا اویل خردادماه یک‌ماه حقوق پرسنل رسمی، قراردادی و شرکتی شهرداری پرداخت خواهد شد.

در ادامه، رؤسای کمیسیون‌های شورا به بیان آخرین مصوبات و مسایل مطرح‌شده در کمیسیون‌های مربوط پرداختند.

 

احیای بازار قلعه‌محمود، در دستور کار

سیدمحمدرضا میرحسینی، رییس کمیسیون گردشگری و اصناف شورا با اشاره به طرح احیای بازار قلعه‌محمود گفت: در نشست کمیسیون مقرر شد اداره‌کل اوقاف و امور خیریه اطلاعات مربوط به مالکان را در اختیار شورا قرار دهد.

وی افزود: هم‌چنین مقرر شد از تمام مالکان دعوت شود تا نسبت به احیای مغازه‌ها اقدام کنند؛ ضمن این‌که با اداره‌کل ثبت اسناد هم مکاتبه شد تا اطلاعات مربوط به بازار قلعه‌محمود را در اختیار شورا قرار دهد.

رییس کمیسیون گردشگری و اصناف شورا ادامه داد: چون متولی اصلی بازار قلعه‌محمود، اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان است، مقرر شد درنهایت اطلاعات جمع‌آوری‌شده در اختیار این اداره‌کل قرار گیرد.

میرحسینی بیان کرد: در معاونت معماری و شهرسازی شهرداری کرمان نیز کمیسیونی تشکیل شده که مقرر شد این کمیسیون تا تهیه‌ی طرح جدید بازار قلعه‌محمود، در رابطه با اجرای طرح قبلی اقدام کند.

علی خدادادی، رییس کمیسیون خدمات شهری شورا هم به نامه‌ی اتاق اصناف مبنی بر نصب تلویزیون‌های شهری توسط برخی اصناف اشاره کرد و گفت: از شهرداری درخواست کردیم اگر بخش‌نامه‌ای در این رابطه وجود دارد، ارایه کند و اگر چنین بخش‌نامه‌ای وجود ندارد، در این رابطه آیین‌نامه‌ای تهیه شود تا عوارض مربوط به تلویزیون‌های تصویری به شهرداری پرداخت شود.

 

ضرورت توجه به محله‌های کمتربرخوردار

منصور ایرانمنش، رییس کمیسیون حقوقی، نظارت و حاشیه‌نشینی شورا نیز به بررسی موضوع حاشیه‌نشینی در این کمیسیون اشاره کرد و گفت: طبق گزارشی که در کمیسیون ارایه شد، آمار دقیقی از تعداد حاشیه‌نشین‌ها وجود ندارد، اما براساس آنچه اعلام شد، بین 85 تا 200 هزار نفر حاشیه‌نشین در کرمان وجود دارد.

وی با بیان این‌که در شورای چهارم بخش‌هایی از مناطق حاشیه‌نشینی به شهر ملحق و خدمت‌رسانی به این مناطق آغاز شد، گفت: علاوه بر توجه ویژه به نقاط حاشیه‌نشینی، باید به محله‌های کمتربرخوردار شهر نیز به‌صورت ویژه توجه شود.

رییس کمیسیون حقوقی، نظارت و حاشیه‌نشینی شورا هم‌چنین از تأسیس دفاتر تسهیل‌گری خدمات اجتماعی در شهر کرمان خبر داد و خواستار همکاری شهرداری کرمان با این دفاتر شد.

عالم‌زاده، شهردار کرمان هم در این رابطه با بیان این‌که دفاتر تسهیل‌گری باید از شهرداری کرمان مجوز بگیرند، گفت: دفاتر تسهیل‌گری خدمات اجتماعی، حق ورود به حوزه‌ی نوسازی و شهرسازی را ندارند؛ بنابراین، از استانداری درخواست کرده‌ایم اعلام کنند 12 دفتر تسهیل‌گری خدمات اجتماعی که تأسیس شده، چه شرح وظایفی دارند و مسئولیت آن‌ها به عهده‌ی کدام دستگاه است؟

ایرانمنش، رییس کمیسیون حقوقی، نظارت و حاشیه‌نشینی شورا هم با بیان این‌که دفاتر تسهیل‌گری خدمات اجتماعی از استانداری مجوز گرفته‌اند، گفت: دفاتر تسهیل‌گری نوسازی که در بافت فرسوده اقدام به ساخت‌و‌ساز می‌کنند، باید از شهرداری مجوز دریافت کنند.

علی‌اکبر مشرفی، عضو شورای اسلامی شهر کرمان هم درباره‌ی حاشیه‌نشینی گفت: باید با پدیده‌ی حاشیه‌‌نشینی برخورد شود و اگر هم قرار است به شهر ملحق شوند، اهالی این مناطق باید عوارض خود را پرداخت کنند.

وی با بیان این‌که در دوره‌های گذشته بخشی از نقاط حاشیه‌نشینی به شهر ملحق شد، اما جلوی رشد حاشیه‌نشینی گرفته نشد، گفت: برخورد قضایی با حاشیه‌نشینی هم مطلوب نیست؛ بنابراین، باید برای مقابله با حاشیه‌نشینی با هم‌افزایی دستگاه‌ها اقدام شود.

حسین چناریان، رییس کمیسیون برنامه، بودجه و منابع پایدار شورا نیز با اشاره به تأسیس دفاتر تسهیل‌گری خدمات اجتماعی زیر نظر وزارت کشور گفت: برای فعالیت این دفاتر اعتبار تخصیص داده شده است؛ ضمن این‌که در کرمان زیر نظر جهاد دانشگاهی تشکیل شده‌اند، اما متأسفانه افرادی با تخصص‌های غیراجتماعی و دارای تخصص‌های معماری و شهرسازی عهده‌دار این دفاتر هستند.

وی افزود: باید به دفاتر تسهیل‌گری خدمات اجتماعی کمک کنیم تا از مشکلات حاشیه‌نشینی ازجمله تکدی‌گری، بیماری‌های واگیردار و سایر معضلات مربوط به حاشیه‌نشینی پیش‌گیری کنند.

 

ضرورت تقویت شرکت‌های خدمات اجتماعی

علی بهرامی، نایب‌رییس شورا نیز با بیان این‌که این دفاتر از سوی وزارت کشور گزینش شده‌اند، گفت: متأسفانه به‌دلیل کمبود شرکت‌های خدمات اجتماعی در شهر کرمان، دفاتر تسهیل‌گری خدمات اجتماعی به شرکت‌های معماری و شهرسازی واگذار شده است.

وی افزود: معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری کرمان باید شرکت‌های خدمات اجتماعی را تقویت کند تا این شرکت‌ها بتوانند پروژه‌های بعدی را به عهده بگیرند.

محمد فرشاد، رییس شورای اسلامی شهر کرمان هم در این رابطه گفت: معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری باید در خصوص چگونگی همکاری شرکت‌های خدمات اجتماعی، با مدیران این شرکت‌ها‌ جلساتی داشته باشد و گزارش آن را به شورا ارایه کند.

وی هم‌چنین به کمربند سبز شهر کرمان اشاره کرد و گفت: براساس گزارش‌های شفاهی اعلام شد درختان کمربند سبز در معرض آسیب قرار گرفته که این موضوع توسط مهندس پوراسماعیلی، سرپرست معاونت خدمات شهری شهرداری تکذیب شد.

خدادادی، رییس کمیسیون خدمات شهری شورا نیز در این رابطه با بیان این‌که گزارش در خصوص درختان کمربند سبز به کمیسیون خدمات شهری شورا هم رسیده بود، گفت: طی بازدیدی که شخصاً از محدوده‌ی کمربند سبز داشتم، درختان این محدوده مشکلی ندارند.

وی افزود: از مهندس پوراسماعیلی، سرپرست معاونت خدمات شهری شهرداری هم درخواست کردم از کمربند سبز بازدید کند که وی هم اعلام کرد درختان این محدوده مشکلی ندارند.

 

حذف پارکینگ به‌صورت جدی بازنگری شود

رامین ارجمند کرمانی، رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورا نیز با اشاره به شکواییه‌ی مردمی در رابطه با ساخت مجتمعی بدون پارکینگ در خیابان فلسطین گفت: در این مجتمع 100 درصد پارکینگ‌ها حذف شده و هنوز که راه‌اندازی نشده، مشکلاتی برای همسایه‌ها ایجاد کرده است.

وی افزود: براساس ضوابط معماری و شهرسازی، تمام مالکان باید پارکینگ مورد نیاز را تأمین کنند؛ مگر در موارد شش‌گانه که تأمین پارکینگ امکان‌پذیر نیست.

ارجمند کرمانی ادامه داد: طبق ضوابط شهرسازی، اگر مالک نتواند پارکینگ تأمین کند، باید در شعاع 150 متری نسبت به تأمین پارکینگ اقدام کند.

رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورا با بیان این‌که موضوع حذف پارکینگ باید به‌صورت جدی بازنگری شود، گفت: در نشست کمیسیون مقرر شد معاونت معماری و شهرسازی شهرداری طی یک‌ماه آینده تمام مصوبات و ضوابط مربوط به حذف پارکینگ را بازنگری کرده و طرح پیشنهادی را به شورا ارایه کند.

 

ضرورت واگذاری سالن سرپوشیده‌ی پارک مادر به بانوان

زهرا ایرانمنش، رییس کمیسیون فرهنگی، هنری و بانوان شورا نیز ضمن تشکر از شهردار کرمان به‌دلیل راه‌اندازی اتوماسیون اداری ساختمان شورای اسلامی شهر کرمان، به بازدید کمیسیون‌های مختلف شورا اشاره کرد و پیشنهاد داد طبق روال شوراهای گذشته، روزهای پنج‌شنبه برای بازدید کمیسیون‌ها در نظر گرفته شود تا تمام اعضا بتوانند حضور پیدا کنند.

در ادامه، فرشاد، رییس شورای اسلامی شهر کرمان ضمن موافقت با پیشنهاد رییس کمیسیون فرهنگی، هنری و بانوان شورا گفت: از این پس بازدید کمیسیون‌ها به روزهای پنج‌شنبه موکول خواهد شد.

رییس کمیسیون فرهنگی، هنری و بانوان شورا هم‌چنین به حضور استاد صوتی، هنرمند منبت‌کار در نشست این کمیسیون اشاره کرد و گفت: بازدید از منزل و آثار استاد صوتی در دستور کار این کمیسیون قرار دارد.

ایرانمنش به سالن ورزشی سرپوشیده‌ی پارک مادر هم اشاره کرد و گفت: این سالن قرار بود در اختیار بانوان قرار گیرد، اما در دوره‌ی قبل به پیمان‌کار واگذار شد.

وی افزود: پس از اعتراض بانوان از واگذاری این سالن، مقرر شد این سالن صبح‌ها به ورزش بانوان اختصاص پیدا کند، اما متأسفانه این سالن ورزشی صبح‌ها تعطیل است و امکان استفاده‌ی بانوان از آن وجود ندارد.

رییس کمیسیون فرهنگی، هنری و بانوان شورا ادامه داد: هم‌چنین طبق قرارداد پیمان‌کار باید به پرسنل شهرداری هم خدمات بدهد.

چناریان، رییس کمیسیون برنامه، بودجه و منابع پایدار شورا هم درباره‌ی سالن سرپوشیده‌ی پارک مادر گفت: طبق قرارداد پیمان‌کار موظف است ماهانه به ازای 10 میلیون تومان به پرسنل شهرداری خدمات بدهد که ظاهراً در این رابطه حساب‌وکتابی وجود ندارد.

در ادامه، مشرفی، عضو شورای اسلامی شهر کرمان به تله‌کابین پردیسان قائم اشاره کرد و گفت: تله‌کابین قرار بود شهریورماه سال گذشته به بهره‌برداری برسد، اما هنوز زیرساخت‌های این تله‌کابین آماده نشده است.

وی از شهردار کرمان خواست سرعت‌بخشیدن به اجرای پروژه‌ی تله‌کابین را در اولویت قرار دهد.

 

افزایش میزان ترک تشریفات از 500 میلیون تومان به 900 میلیون تومان

افزایش میزان تفویض اختیار ترک تشریفات به شهردار کرمان از 500 میلیون تومان به 900 میلیون تومان نیز از موضوعاتی بود که از سوی چناریان، رییس کمیسیون برنامه، بودجه و منابع پایدار شورا به آن اشاره شد و مورد بررسی اعضای شورا قرار گرفت.

در ادامه، پس از بررسی این موضوع، با افزایش میزان ترک تشریفات توسط شهردار کرمان تا مبلغ 900 میلیون تومان موافقت شد.

هم‌چنین با افزایش تفویض اختیار در رابطه پرداخت اضافه‌واریزی‌های شهروندان از 10 میلیون تومان به 30 میلیون تومان به شهردار کرمان موافقت شد.

تفویض اختیار ماده 16 و ماده 17 از 200 هزار تومان به 400 هزار تومان هم مورد بررسی قرار گرفت و به‌دلیل کاهش توقعات از شهرداری کرمان، با این مصوبه موافقت نشد.      

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *