شهردار کرمان برنامه‌های شهرداری را تشریح کرد


در نشست عمومی شورا؛

شهردار کرمان برنامه‌های شهرداری را تشریح کرد

شهردار کرمان برنامه‌های شهرداری کرمان در سال‌جاری را تشریح کرد.

 سیدمهران عالم‌زاده در نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان که با حضور رییس و سایر اعضای شورا و سرپرستان معاونت‌های مالی و اقتصادی، حمل‌و‌نقل و امور زیربنایی، برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی، معماری و شهرسازی و فرهنگی و اجتماعی شهرداری برگزار شد، با اشاره به برنامه‌ی ارایه شده به شورا در جریان انتخاب شهردار گفت: در راستای تحقق برنامه‌‌ی پیشنهادی به شورای اسلامی شهر کرمان، یک نفر در شهرداری برای پیگیری سیاست‌های کلی برنامه‌ی چهارساله‌ای که پیش از این به شورا ارایه شده، در نظر گرفته شده است.

وی افزود: هم‌چنین برنامه‌ی یک‌ساله‌ی شهرداری کرمان نیز در قالب بودجه‌ی پیشنهادی به شورای اسلامی شهر کرمان ارایه شده است.

شهردار کرمان با بیان این‌که برخی برنامه‌ها در قالب بودجه دیده نمی‌شود، به تشریح برنامه‌های شهرداری در حوزه‌های مختلف پرداخت و گفت: اجرای چارت جدید شهرداری و راه‌اندازی سازمان‌ها و مدیریت‌های جدید، بخشی از وقت و انرژی مدیریت شهری را می‌گیرد.

صرفه‌جویی 9 میلیون تومانی با بازنشسته کردن 112 نفر از پرسنل در پایان سال گذشته

عالم‌زاده به حوزه‌ی معاونت برنامه‌ریزی و توسعه نیروی انسانی شهرداری اشاره کرد و گفت: ساختار شهرداری کرمان در حوزه‌ی نیروی انسانی دچار چالش‌هایی است؛ چراکه 2700 نیروی رسمی و قراردادی و 2000 نیروی شرکتی در شهرداری کرمان مشغول به‌کار هستند که این حجم نیرو یکی از چالش‌های اصلی محسوب می‌شود و باید برای آن چاره‌اندیشی کرد.

وی افزود: به همین دلیل براساس فرایندهای قانونی به سمت بازنشسته کردن نیروهایی که به مرز بازنشستگی رسیده‌اند، پیش رفته‌ایم که در پایان سال گذشته 112 نفر از همکاران شهرداری بازنشسته شدند.

شهردار کرمان ادامه داد: بازنشسته کردن این تعداد نیرو، 8 تا 9 میلیون تومان صرفه‌جویی به‌همراه داشته است.

عالم‌زاده تصریح کرد: نیروهایی که کارایی ندارند نیز باید تعدیل شوند.

وی افزود: هم‌چنین در راستای تحول سازمانی، تکریم ارباب رجوع به‌طور ویژه در دستور کار قرار گرفته است.

نبود منابع پایدار مالی؛ پاشنه آشیل شهرداری

شهردار کرمان به برنامه‌های حوزه معاونت مالی و اقتصادی شهرداری هم اشاره کرد و با بیان این‌که نبود منابع پایدار مالی، پاشنه آشیل شهرداری کرمان است، گفت: در همین راستا کمیته درآمدی و وصول مطالبات شهرداری فعال شده تا فارغ از نظام اداری موجود در شهرداری، وصول مطالبات را دنبال کند.

عالم‌زاده افزود: برای صرفه‌جویی بیش‌تر در شهرداری کرمان، در پایان سال گذشته بخشی از سازمان‌ها در ساختمان‌های متعلق به شهرداری مستقر شدند؛ ضمن این‌که در حوزه‌ی نقلیه هم باید صرفه‌و‌صلاح شهرداری را مد نظر قرار دهیم.

وی با بیان این‌که ممیزی شهر کرمان در قالب ستاد در حال پیگیری است، گفت: در سال‌جاری از طریق سرمایه‌گذار و در قالب برنامه‌ای که می‌تواند برای شهرداری درآمد پایدار در بر داشته باشد، ممیزی شهر کرمان پیگیری می‌شود.

شهردار کرمان افزود: در زمینه‌ی پسماندهای شهری نیز در حال مذاکره با سرمایه‌گذاران بخش خصوصی هستیم تا در سال‌جاری وضعیت پسماندهای شهری کرمان ساماندهی شود.

عالم‌زاده به بررسی طرح پروژه‌ی آرامستان جدید شهر کرمان با حضور متخصصان شهرسازی، معماری و ترافیک اشاره کرد و گفت: در این نشست طرح آرامستان مورد تأیید قرار نگرفت؛ بنابراین، مقرر شد یکی از گلبرگ‌هایی که در طرح فعلی پیش‌بینی شده، ضمن اصلاح هندسی، به‌عنوان یک بسته‌ی کامل از طریق سرمایه‌گذار به بهره‌برداری برسد و آماده‌سازی بقیه‌ی گلبرگ‌ها را نیز براساس طراحی جدید پیش ببریم.

 

وی افزود: در حوزه‌ی سرمایه‌گذاری علاوه بر طرح‌های ارایه شده، اگر سرمایه‌گذاران در حوزه‌های دیگر متقاضی مشارکت با شهرداری کرمان باشند، با سرمایه‌گذاران همراهی و همکاری می‌کنیم.

بهره‌برداری از زیرگذر آزادی و پل سیدی در سال‌جاری

شهردار کرمان به بهره‌برداری پروژه‌های شهری هم اشاره کرد و گفت: در تلاش هستیم تا در سال‌جاری پروژه‌ی زیرگذر میدان آزادی و پل سیدی به بهره‌برداری برسد.

عالم‌زاده با بیان این‌که متفرق بودن حوزه‌های مختلف شهرداری کرمان سرعت خدمت‌رسانی را کم کرده است، افزود: ساختمان جدید شهرداری کرمان توسط حوزه‌ی فنی در حال محوطه‌سازی است تا ضمن انتقال سازمان مرکزی شهرداری به ساختمان جدید، سایر واحدهای شهرداری نیز در ساختمان فعلی مستقر شوند.

وی افزود: فاینانس آسفالت در اعتبارات سال‌جاری شهرداری دیده شده است؛ ضمن این‌که ایجاد پیاده‌راه سلامت در بولوار جمهوری‌اسلامی هم با اختصاص 550 میلیون تومان از منابع استانی و 550 میلیون تومان از منابع شهرداری در دستور کار قرار دارد.

شهردار کرمان هم‌چنین از اختصاص 100 میلیون تومان برای خرید و نصب دوربین‌های پایش تصویری خبر داد و با اشاره به اقدامات شهرداری کرمان در حوزه‌ی فضای سبز گفت: ساخت 11 پارک در شهر کرمان نیز ازجمله برنامه‌های شهرداری کرمان در سال‌جاری است؛ ضمن این‌که این تعداد پارک از طریق مشاور طراحی خواهد شد.

عالم‌زاده مرمت مدرسه‌ی قدیم شهرداری، مرمت خانه لطفی و ادامه‌ی مرمت بازار کرمان را از دیگر برنامه‌های شهرداری در سال‌جاری برشمرد و گفت: در حوزه‌ی مطالعات نیز مطالعات ساماندهی بافت قدیم شهر کرمان با تمرکز بر محله‌ی گلبازخان در دستور کار قرار دارد.

ساماندهی ورودی‌های شهر کرمان از طریق مشاور

طراحی ساماندهی ورودی‌های شهر کرمان از طریق مشاور و اجرای آن، طراحی پیاده‌پذیر کردن محورهای اصلی شهر، طراحی ایجاد محورهای دوچرخه‌سواری و طراحی شهرک‌های صنایع آلاینده نیز ازجمله مواردی بود که شهردار کرمان در حوزه‌ی مطالعات و طراحی به آن‌ها اشاره کرد.

شهردار کرمان به برنامه‌های حوزه معماری و شهرسازی شهرداری هم اشاره کرد و گفت: در این حوزه پروژه‌ها در بودجه‌ی سالانه در قالب طرح‌های مطالعاتی ازجمله بازنگری طرح‌های جامع و تفضیلی دیده می‌شود، اما آنچه که امسال دنبال می‌کنیم، نهایی شدن ضوابط سیما و منظر شهری و اجرای آن و هم‌چنین پیوستن به شبکه‌ی سیماک کشوری است.

عالم‌زاده با بیان این‌که متأسفانه تاکنون اطلاعات شهرداری در نرم‌افزار سیماک که تاکنون مورد استفاده قرار می‌گرفته، وارد نشده است، گفت: تمام اطلاعات باید مجدد در سیستم سیماک جدید وارد شود که انرژی زیادی را می‌طلبد.

وی افزود: وحدت رویه مناطق چهارگانه و شفاف‌سازی صدور پروانه و تفکیک نیز توسط معاونت معماری و شهرسازی و مدیریت هماهنگی امور مناطق دنبال می‌شود.

شهردار کرمان تدوین ضوابط ویژه‌ی بافت تاریخی و اجرای آن را از دیگر برنامه‌های حوزه‌ی معاونت معماری و شهرسازی شهرداری دانست.

تغییر نوع نگاه در حوزه‌ی ترافیک و حمل‌و نقل

عالم‌زاده در تشریح برنامه‌های حوزه‌ی حمل‌‌ونقل و ترافیک شهرداری، با بیان این‌که نوع نگاه مردم در حوزه‌ی ترافیک باید به سمت پیاده‌پذیر کردن محورها و دوچرخه‌سورای برود، گفت: تجربه ثابت کرده هرچه در حوزه‌ی تعریض معابر و ورود خوردو به محورهای مرکزی حرکت کنیم، وضعیت ترافیک شهر نامطلوب‌تر می‌شود؛ چراکه جاذبه برای ورود خودروهای شخصی افزایش پیدا می‌کند.

وی افزود: در همین راستا ساماندهی خط بی‌آر‌تی، حداقل از فرودگاه تا میدان شهدا در دستور کار قرار دارد.

 شهردار کرمان با بیان این‌که در حوزه‌ی فن‌آوری و اطلاعات در شهرداری کرمان عقب‌ماندگی‌ داریم، گفت: در همین راستا اجرای شبکه‌ی فیبر نوری شهر کرمان در دستور کار شهرداری قرار دارد؛ ضمن این‌که سایت شهرداری کرمان باید به‌روز شود تا پاسخ‌گوی نیازهای مردم در حوزه‌های مختلف باشد.

برپایی شب‌های کرمان

عالم‌زاده در رابطه با برنامه‌های فرهنگی اجتماعی شهرداری کرمان، با بیان این‌که پیگیر هستیم تا اساس‌‌نامه‌ی سازمان فرهنگی هنری شهرداری کرمان زودتر تصویب شود، به افزایش روحیه‌ی نشاط و شادابی مردم اشاره کرد و گفت: اعتقاد دارم باید به هر بهانه‌ای در جهت تقویت روحیه‌ی نشاط و شادابی مردم تلاش کنیم که در این راستا همکاری با سایر دستگاه‌ها در برپایی برنامه‌های فرهنگی، هنری و ورزشی در دستور کار قرار دارد.

وی با بیان این‌که همکاری شهرداری کرمان با اداره‌کل ورزش و جوانان برای برپایی همایش پیاده‌روی خانوادگی در همین راستا بود، گفت: به‌زودی جشنواره‌ی موسیقی نواحی نیز توسط اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و با همکاری شهرداری کرمان برگزار خواهد شد.

شهردار کرمان به برپایی شب‌های کرمان هم اشاره کرد و گفت: طی این برنامه، هر هفته یک شب در نقاط مختلف شهر کرمان برنامه‌های فرهنگی و هنری در قالب آماتور و حرفه‌ای ارایه خواهد شد.

عالم‌زاده فرهنگ‌سراها و خانه‌های فرهنگ را ظرفیت مطلوبی برای ارایه‌ی فعالیت‌‌های فرهنگی و هنری دانست و گفت: افزایش خانه‌های فرهنگ و سراهای محله را از طریق املاک استیجاری دنبال خواهیم کرد.

وی به ادامه‌ی مرمت حمام باغ‌لـله هم اشاره کرد و گفت: متأسفانه در مرمت حمام باغ‌لـله، به آب‌های سطحی توجه نشده و اکنون این بنا مشکل پیدا کرده است.

شهردار کرمان افزود: در مرمت این بنا، کاربری آن مشخص نشده است؛ بنابراین، مطالعات و طراحی این پروژه در حال انجام است تا ادامه‌ی مرمت حمام باغ‌لـله براساس آن پیش برود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *