شهردار کرمان مهم‌ترین اقدامات شهرداری کرمان را تشریح کرد


در نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان؛

شهردار کرمان مهم‌ترین اقدامات شهرداری کرمان را تشریح کرد

شهردار کرمان در نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان، مهم‌ترین اقدامات شهرداری کرمان طی یک‌سال‌و‌نیم گذشته را تشریح کرد.

علی بابایی با بیان این‌که برای ساختن یک شهر، سه عامل مهم باید وجود داشته باشد، گفت: یکی از این عوامل مجموعه‌ی شهرداری، عامل دوم شهروندان و سومین عامل ارتباط شهروندان با شهرداری است.

وی افزود: یکی از وظایف اصلی شهرداری، انجام امور روزمره ازجمله جمع‌آوری زباله و تنظیف است، اما سایر امور شهرداری در سه بخش تقسیم شده است.

اصلاح ساختار درونی شهرداری

شهردار کرمان به اصلاح ساختار درونی شهرداری اشاره کرد و گفت: در این راستا با توجه به شرایط سخت و رکودی که در کشور وجود داشت، برای تأمین مالی، کمیته‌ی درآمدی در شهرداری مرکز و مناطق چهارگانه تشکیل شد.

بابایی افزود: تشکیل کمیته‌ی نیروی انسانی نیز از دیگر اقدامات بود تا 600 نفر نیروی شهرداری که بعضأ در جای خود قرار نگرفته بودند، در پست‌های تخصصی خود خدمت کنند.

وی ادامه داد: تصویب چارت سازمانی شهرداری در راستای چابک‌سازی و افزایش بهره‌وری نیروی انسانی نیز از دیگر اقدامات بود که با این اقدام تاکنون، 300 نفر از پرسنل شهرداری بازنشسته و 1000 نفر از نیروها نیز به بخش خصوصی واگذار شدند.

شهردار کرمان بیان کرد: هم‌چنین طی این مدت هیچ نیرویی به شهرداری کرمان اضافه نشده است.

تقاطع‌های غیرهم‌سطح

شهردار کرمان هم‌چنین به پروژه‌های مختلف شهرداری ازجمله تقاطع‌های غیرهم‌سطح اشاره کرد و گفت: پروژه‌ی بزرگ زیرگذر میدان آزادی و تقاطع‌های غیرهم‌سطح ولی‌عصر، شهید الله‌دادی، شهدای حرم، سربازان گمنام، شهدای خلبان و شهدای هفت تیر با سرعت قابل قبولی در دست اجراست و طی این مدت ساخت تقاطع غیرهم‌سطح جبلیه نیز به پایان رسیده است.

بابایی با بیان این‌که اجرای پروژه‌های بزرگ شهر ازجمله تقاطع‌های غیرهم‌سطح، با رکود و وضعیت نامطلوب مالی شروع شد، گفت: تقاطع‌های غیرهم‌سطح با پی‌گیری شورا و پشتیبانی همه‌ی دستگاه‌ها و در رأس آن‌ها استاندار محترم و معاونان استاندار شروع شد و ادامه پیدا کرد.

وی افزود: میدان آزادی، مجموعه‌ای به‌هم‌تنیده از تأسیسات مختلف شهری بود که استاندار محترم و دستگاه‌های مربوط در جابه‌جایی تأسیسات کمک زیادی به شهرداری کرمان کردند.

شهردار کرمان با اشاره به برنامه‌ی زمان‌بندی زیرگذر میدان آزادی گفت: خیابان استقلال آزاد شده، خیابان بهمنیار نیز تا سه روز آینده آزاد می‌شود و مسیرهای ترافیکی این محدوده به حالت اولیه برمی‌گردد.

بابایی اعتبار پروژه‌ی میدان آزادی را 106 میلیارد تومان دانست و گفت: اجرای این پروژه اکنون حدود 70 درصد پیش‌رفت فیزیکی دارد.

وی افزود: زیرگذر آزادی براساس قرارداد، باید 10 مهر 96 به پایان برسد که قطعأ قبل از شهریورماه افتتاح خواهد شد.

شهردار کرمان ادامه داد: در تقاطع غیرهم‌سطح ولی‌عصر (عجل‌الله‌فرجه) نیز بخش زیادی از سگمنت‌ها آماده شده و طی دوسه روز آینده، نصب سگمنت‌ها شروع می‌شود.

بابایی با اشاره به پیش‌رفت فیزیکی 70 درصدی تقاطع غیرهم‌سطح ولی‌عصر (عجل‌الله‌فرجه) گفت: 45 درصد کار در محل پروژه و مابقی کار در کارخانه انجام شده است.

وی افزود: تقاطع غیرهم‌سطح ولی‌عصر (عجل‌الله‌فرجه) باید 14 دی‌ماه سال گذشته به پایان می‌رسید که به‌دلیل مشکلاتی، اجرای پروژه طول کشید، اما حداکثر تا دو ماه آینده این پروژه به بهره‌برداری خواهد رسید.

شهردار کرمان ادامه داد: قالب‌های ساخت سگمنت‌های بقیه‌ی پروژه‌ها نیز از خارج از کشور وارد شده است.

بابایی افزود: زمان‌بندی تقاطع‌های غیرهم‌سطح شهدای حرم و شهید الله‌دادی نیز دوساله است که تا اواخر مردادماه به بهره‌برداری خواهند رسید.

وی با بیان این‌که پروژه‌ی شهدای خلبان نیز با مشکل آزادسازی مسیر مواجه شد، گفت: هزینه‌ی تملک در این پروژه 20 میلیارد تومان بود که کار در دست انجام است و امیدواریم در فرصت زمانی خودش به پایان برسد.

2000 میلیارد تومان پروژه‌ی سرمایه‌گذاری

شهردار کرمان به اجرای 2000 میلیارد تومان پروژه‌ی سرمایه‌گذاری در شهر کرمان نیز اشاره کرد و گفت: ساخت جاده‌ی دسترسی بام کرمان به پایان رسیده و پنج‌شنبه‌ی هفته‌ی جاری با حضور وزیر کشور، پروژه‌ی بام کرمان کلنگ‌زنی می‌شود.

بابایی افزود: شش پایه‌ی تله‌کابین نیز نصب شده و با ساخت جاده‌ی دسترسی، دو پایه‌ی دیگر نیز نصب خواهد شد.

وی با بیان این‌که تمام قطعات تله‌کابین نیز از خارج رسیده است، گفت: پروژه‌ی تله‌کابین حداکثر تا چهار ماه آینده به پایان می‌رسد.

شهردار کرمان افزود: مجتمع بهار رضوی نیز با 171 هزار مترمربع زیربنا پیش‌رفت مطلوبی دارد و تاکنون، 650 پارکینگ در این پروژه ساخته شده است.

بابایی ادامه داد: در پروژه‌ی صاروج‌پارس نیز آب‌های زیرسطحی یکی از مشکلات بود که با دستور استاندار محترم، گالری‌ها در خیابان مجاور ایجاد شد تا مشکل آب‌های سطحی برطرف شود.

وی بیان کرد: اواخر سال گذشته بخش عمده‌ای از فونداسیون‌های این پروژه اجرا شد؛ ضمن این‌که 10 هزار تن از 15 هزار تن اسکلت فلزی این پروژه نیز ساخته شده است.

شهردار کرمان افزود: فاز یک پروژه‌ی صاروج‌پارس تا خردادماه اجرا خواهد شد.

بابایی ادامه داد: ساخت سیتی‌سنتر وکیل نیز 40 درصد پیش‌رفت فیزیکی دارد.

وی با بیان این‌که ساختمان شهرداری مرکز هم به متراژ 14 هزار و 700 مترمربع 98 درصد پیش‌رفت فیزیکی دارد، گفت: اکنون، کار تقسیم اتاق‌ها، نصب تابلوها و تجهیز ساختمان در حال انجام است و تا یک ماه آینده شهرداری مرکز به ساختمان جدید منتقل می‌شود.

ساخت 23 پارک

شهردار کرمان پروژه‌های تفریحی و رفاهی شهرداری کرمان نیز اشاره کرد و با بیان این‌که ساخت 23 پارک در دستور کار قرار گرفت، گفت: تلاش کردیم زمین‌های خالی مسیرهای مختلف در شهر به پارک و بوستان تبدیل شود.

بابایی با اشاره به تکمیل و راه‌اندازی دریاچه‌ی بزرگ تفریحی جنگل قائم و بوستان ریحانه گفت: طی یک‌سال‌و‌نیم گذشته، ساخت بوستان‌های بولوار کوثر، ایثار، پدر، اکوپارک، هزار، آرامش، جبلیه، فیروزه، طبیعت، مالیات، رز، یاس سفید، رادیو، بیهقی، حرکت، ملل، کتاب، داوودی، بوستان محله‌ای واقع در کوچه‌ی 12 خیابان شیخ احمد کافی و آب‌نمای موزیکال پارک مادر، آغاز شد که تعدادی از این بوستان‌ها در سال 95 به بهره‌برداری رسید و بقیه‌ی آن‌ها نیز در آینده‌ای نزدیک افتتاح خواهد شد.

وی با بیان این‌که پارک پدر به یکی از جذابیت‌های بزرگ شهر کرمان تبدیل خواهد شد، گفت: پیش‌بینی شده این پارک به متراژ 100 هکتار ساخته شود که برای ساخت فاز نخست آن، 3705 مترمربع تملک شد.

شهردار کرمان ساخت پارک پدر را نمونه‌ی بارز اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: این پارک و امکانات موجود در آن توسط نیروهای شهرداری ساخته شده است.

بابایی افزود: در شرایط عادی، این پارک باید با هزینه‌ی سه میلیارد تومان ساخته می‌شد، اما فقط 300 میلیون تومان در آن هزینه شده است.

وی بیان کرد: بوستان طبیعت نیز همراه با برپایی جشنواره‌ی غذا به نفع بیماران سرطانی، به‌زودی افتتاح خواهد شد.

شهردار کرمان افزود: بوستان بیهقی آماده افتتاح است، بوستان مالیات طی 10 روز آینده به بهره‌برداری می‌رسد و آب‌نمای موزیکال پارک مادر نیز شب نیمه‌ی شعبان افتتاح خواهد شد.

بابایی ادامه داد: ساخت بوستان رُز در بولوار حجاج نیز 70 درصد پیش‌رفت فیزیکی دارد.

ساخت پنج بوستان از ابتدای امسال

شهردار کرمان با بیان این‌که از ابتدای امسال نیز ساخت پنج بوستان جدید در دستور کار قرار گرفت، گفت: هم‌زمان با زادروز مولی‌الموحدین حضرت علی (علیه‌السلام)، بوستان «نهج‌البلاغه» با حضور آیت‌الله جعفری نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان، کلنگ‌زنی شد.

بابایی افزود: بوستان طلاب در منطقه سه، بوستان بهار ابتدای شهرک خواجو، بوستان هشت‌بهشت در منطقه چهار، و بوستان شیراز در بولوار شیراز نیز ازجمله پارک‌هایی است که ساخت آن‌ها از ابتدای امسال شروع شده است.

توجه به بافت تاریخی شهر

وی توجه به بافت تاریخی شهر کرمان را نیز ازجمله اولویت‌های شهرداری کرمان دانست و گفت: بدنه‌سازی میدان شهدا 90 درصد پیش‌رفت دارد و اکنون ساخت دروازه‌ها به پیمان‌کار ابلاغ شده است.

شهردار کرمان با بیان این‌که بدنه‌سازی بازار با همکاری اتاق اصناف انجام گرفت، گفت: برای کف‌سازی و بدنه‌سازی کوچه‌های منتهی به بازار نیز 700 میلیون تومان هزینه شد.

بابایی افزود: مرمت حمام باغ‌لـله هم که 40 سال مخروبه مانده بود، توسط شهرداری آغاز شد و بخش پشت‌بام حمام طی 10 روز آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

وی ادامه داد: داخل حمام نیز از دو بخش زنانه و مردانه تشکیل می‌شود که قسمت زنانه به رستوران سنتی ویژه‌ی خانم‌ها و قسمت مردانه به رستوران سنتی ویژه‌ی خانواده‌ها تبدیل خواهد شد.

شهردار کرمان با اشاره به مرمت مقبره‌ی سیدجعفر اولیا توسط پرسنل شهرداری گفت: مرمت خانه‌ی لطفی که جنب اکونوموزه‌ی حیاتی قرار دارد نیز 12 درصد پیش‌رفت دارد.

بابایی افزود: مدرسه‌ی حیاتی نیز توسط شهرداری مرمت و تبدیل به اکونوموزه شد؛ ضمن این‌که مقبره‌ی خواجه‌اتابک هم مرمت شده است.

وی ادامه داد: مقبره‌ی خواجه‌اتابک، توسط بخش خصوصی به فرهنگ‌سرا تبدیل شده که طی چند روز آینده افتتاح خواهد شد.

مرمت مدرسه‌ی قدیمی شهرداری نیز از دیگر مواردی بود که شهردار کرمان به آن اشاره کرد و گفت: این مدرسه پس از مرمت به سفره‌خانه‌ی سنتی تبدیل خواهد شد.

شهردار کرمان از ایجاد مدیریت گردشگری در شهرداری کرمان خبر داد و گفت: نوروز امسال فعالیت‌های قابل توجهی در زمینه‌ی گردشگری انجام گرفت که در همین رابطه شهرداری کرمان از سه ارگان تقدیرنامه گرفت.

تملک و بازگشایی معابر

بابایی به نیاز شهر کرمان به 2000 میلیارد تومان برای تملک و بازگشایی معابر اشاره کرد و گفت: به‌دلیل کمبود اعتبار، در هر منطقه یک مسیر در دستور کار قرار گرفت که از آن جمله محور گلبازخان بود.

وی افزود: در محور گلبازخان 45 پلاک به متراژ 9 هزار مترمربع و به ارزش 28 میلیارد تومان تملک شد.

شهردار کرمان ادامه داد: تمام ضوابط بافت تاریخی در محور گلبازخان رعایت شده و این محور به یکی از زیباترین و استانداردترین محورهای شهر کرمان تبدیل خواهد شد.

بابایی با بیان این‌که طی دوسه روز آینده لایه‌ی اصلی آسفالت این محور ریخته می‌شود، گفت: جدول سنگی مسیر نیز آماده است.

وی افزود: با بازگشایی این مسیر پس از 20 سال، عملیات پیاده‌راه‌سازی میدان توحید آغاز می‌شود.

شهردار کرمان ادامه داد: ادامه‌ی تملک املاک قلاع دختر و اردشیر، بازگشایی بولوار حدفاصل خیابان مهدیه تا بولوار سیدی، تملک و بازگشایی امتداد بولوار کوثر، تملک و بازگشایی امتداد بولوار پزشک، بازگشایی مسیر بولوار ذغال‌سنگ، تملک، تخریب و اجرای راست‌گرد شهیدان اعتباری، تملک املاک مسیری خیابان استقلال، تملک و آزادسازی مسیر راست‌گرد سه‌راه سیلو، بازگشایی مسیر بوستان جنگلی شهید باهنر، تملک بخشی از ضلع شمالی خیابان سپه و احداث راست‌گرد در نقاط مختلف شهر، ازجمله فعالیت‌های شهرداری برای سهولت در تردد و عبور مرور شهروندان بوده است.  

ساخت 240 چشمه سرویس بهداشتی

شهردار کرمان به ساخت 240 چشمه سرویس بهداشتی در سطح شهر نیز اشاره کرد و گفت: 260 چشمه سرویس بهداشتی که از قبل در سطح شهر وجود داشت، بازسازی شد؛ ضمن این‌که از 240 چشمه سرویس بهداشتی جدید، 120 چشمه سرویس بهداشتی در حال تکمیل است.

 تدوین سند اقتصاد مقاومتی شهرداری

شهردار کرمان به اقدامات انجام شده درراستای اجرای سند اقتصاد مقاومتی شهرداری نیز اشاره کرد و گفت: با تشکیل ستاد اقتصاد مقاومتی شهرداری و کارگروه‌های وابسته، سند اقتصاد مقاومتی شهرداری کرمان تهیه و تدوین شد و در این راستا برنامه‌های کوتاه‌مدت در دستور کار قرار گرفت.

بابایی واگذاری جمع‌آوری و حمل زباله به بخش خصوصی با صرفه‌جویی یک میلیارد و 525 میلیون و 534 هزار ریال، رونمایی از 68 خودروی اضافه شده به ناوگان حمل زباله، واگذاری مجموعه‌ی کشتارگاه دام به بخش خصوصی با صرفه‌جویی ماهانه یک میلیارد و 298 میلیون و 500 هزار ریال، واگذاری مجموعه‌ی حیات‌وحش به بخش خصوصی با صرفه‌جویی 2 میلیاردو 911 میلیون و 175 هزار ریال، واگذاری مجموعه‌ی آکواریوم و موزه‌ی حیات طبیعی به بخش خصوصی، با صرفه‌جویی یک میلیارد و 843 میلیون ریال، واگذاری بخشی از خدمات سازمان بهشت زهرا به بخش خصوصی، واگذاری نگه‌داری فضای سبز به بخش خصوصی با صرفه‌جویی ماهانه 5 میلیارد و 880 میلیون ریال، بازسازی 53 دستگاه اتوبوس، جایگزینی 400 دستگاه تاکسی نو در ناوگان تاکسی‌رانی، نصب و جایگزینی 30 ایستگاه اتوبوس مکانیزه به‌همراه باجه‌های فروش بلیط با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، رونمایی از مرکز مانیتورینگ ناوگان اتوبوس‌رانی و سامانه‌ی کرمان‌کارت، واگذاری و اجرای طرح تفکیک زباله ازمبدأ از طریق بخش خصوصی به‌وسیله‌ی 5 دستگاه وانت و سامان‌دهی سایر خودروهای بخش خصوصی، نصب 23 دکه‌ی جمع‌آوری پسماند خشک در سطح شهر، حذف ماشین‌آلات سیار حمل زباله در مناطق چهارگانه، آموزش چهره‌به‌چهره‌ی خانوارها در طرح تفکیک زباله از مبدأ، راه‌اندازی خط تفکیک زباله، تولید کود کمپوست از زباله‌های شهری برای اولین‌بار در ایران و راه‌اندازی خط تولید کود کمپوست به روش هوازی را ازجمله اقدامات شهرداری کرمان در راستای اقتصاد مقاومتی دانست.

شهردار کرمان افزود: ساخت و راه‌اندازی پناهگاه و عقیم‌سازی و نگه‌داری سگ‌های بلاصاحب، ساخت مدرسه‌ی جدید شهرداری، احداث ساختمان اداری و خوابگاه ورزش‌کاران در مجموعه‌ی باشگاه ورزشی شهرداری، آغاز پروژه‌ی ساخت تالار شهرداری، تکمیل، تجهیز و راه‌اندازی سالن اجتماعات سادات (پردیسان قائم)، تکمیل، تجهیز و راه‌اندازی 11 سوئیت جنب سالن اجتماعات سادات، پروژه‌ی ساخت انبار اجرائیات شهرداری، پروژه‌ی لوله‌گذاری و انتقال آب آرامستان جدید، به‌سازی حدفاصل سه‌راه جوپاری تا پل ایثار شامل زیرسازی، جدول‌گذاری و فضای سبز و به‌سازی مسیر خیابان شهدای خانوک تا سیدی، از دیگر اقدامات شهرداری کرمان است.

بیش از دو میلیون مترمربع زیرسازی و آسفالت معابر

بابایی به بیش از دو میلیون مترمربع زیرسازی و آسفالت معابر مختلف شهر کرمان نیز اشاره کرد و گفت: 250 مورد از معابر مختلف شهر کرمان براساس اولویت اعلام شده از سوی شورای اسلامی شهر، اعلام درخواست‌های مردمی برای آسفالت از سوی صداوسیما و مراجعه‌ی شهروندان به شهرداری آسفالت شده که لیست این معابر موجود است.

بیش از 225 هزار متر جدول‌گذاری

بیش از 225 هزار متر جدول‌گذاری، از دیگر مواردی بود که شهردار کرمان به آن اشاره کرد.

بیش از 135 هزار مترمربع سنگ‌فرش و پیاده‌روسازی معابر

بابایی درباره‌ی سنگ‌فرش و پیاده‌روسازی معابر نیز گفت: طی این مدت بیش از 135 هزار مترمربع از معابر شهر کرمان سنگ‌فرش و پیاده‌روسازی شده است.

راه‌اندازی فرهنگ‌سراها و خانه‌های فرهنگ

وی افزود: راه‌اندازی سه خانه‌ی فرهنگ نماز، یاس و ادب نیز ازجمله فعالیت‌ها در زمینه‌ی گسترش فعالیت‌های فرهنگی است؛ ضمن این‌که در همین راستا مقبره‌ی خواجه‌اتابک به فرهنگ‌سرا تبدیل شده و فرهنگ‌سرای قمر بنی‌هاشم نیز ساخته شده و آماده بهره‌برداری است.

زیباسازی شهر

وی افزود: هم‌چنین برخی از فعالیت‌های شهرداری کرمان در راستای زیباسازی شهر عبارتند از نورپردازی ساختمان شهرداری مرکز، هماهنگی با ادارات و سازمان‌ها برای نورپردازی، نورپردازی نمای مجموعه‌های تابعه‌ی شهرداری، نورپردازی بوستان حاشیه‌ای بولوار کوثر و نورپردازی نقاشی‌دیوارهای سطح شهر و ساخت و نصب مجسمه‌های مفاخر کرمان.

راه‌اندازی سه گرم‌خانه

شهردار کرمان افزود: تجهیز و راه‌اندازی سه گرم‌خانه برای بانوان و آقایان، از دیگر اقدامات شهرداری برای جمع‌آوری افراد بی‌خانمان از سطح شهر کرمان بوده است.

راه‌اندازی چهار ایستگاه آتش‌نشانی

شهردار کرمان هم‌چنین با اشاره به افتتاح ایستگاه شماره ۱۰ آتش‌نشانی کرمان در شهرک الغدیر گفت: یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برای ساخت‌وساز و تجهیزات این ایستگاه هزینه شده است.

بابایی افزود: طی یک‌سال‌و‌نیم گذشته، چهار ایستگاه آتش‌نشانی در شهر کرمان راه‌اندازی شده است.

وی ادامه داد: راه‌اندازی دو ایستگاه آتش‌نشانی در شهرک شهید مطهری و هم‌چنین در بافت تاریخی و بازار در دستور کار است که هزینه‌ی ساخت و راه‌اندازی آن‌ها در بودجه‌ی سال‌جاری شهرداری دیده شده است.

بابایی بیان کرد: در حوزه‌ی افزایش مشارکت مردم نیز با تلاش‌های انجام گرفته، مشارکت مردم با شهرداری 15 درصد افزایش یافته است.

وی افزود: در حوزه‌ی فرهنگی نیز فعالیت‌های قابل توجهی انجام گرفته که در این گزارش ارایه نشد.

شهردار کرمان هم‌چنین ضمن تشکر از اعضای شورای اسلامی شهر کرمان گفت: اگر مصوبات خوب و همراهی اعضای شورا و هم‌چنین تلاش همکارانم در شهرداری نبود، این اقدامات انجام نمی‌گرفت.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *