عضو شورای اسلامی شهر کرمان مطرح کرد: کرمان از نظر تلفات جاده‌ای دومین استان کشور


عضو شورای اسلامی شهر کرمان مطرح کرد:

کرمان از نظر تلفات جاده‌ای دومین استان کشور

 عضو شورای اسلامی شهر کرمان گفت: در نوروز ۹۶، کرمان از نظر تلفات جاده‌ای دومین استان کشور بوده است.

به گزارش روابط‌عمومی شورای اسلامی شهر کرمان، کمال جوانمرد در نشست عمومی شورا افزود: باتوجه به کاهش ۱۲ درصدی جان‌باختگان و هفت درصدی مجروحان حوادث رانندگی در نوروز امسال، اما هم‌چنان استان کرمان با ۳۱ کشته، بعد از استان فارس با ۳۳ کشته، در رتبه‌ی دوم کشوری از نظر تلفات جاده‌ای تصادفات نوروزی قرار گرفته است.

وی افزود: استان‌های سیستان‌وبلوچستان و آذربایجان شرقی هر کدام با ۳۰ و اصفهان با ۲۷ کشته، بیش‌ترین تلفات تصادفات نوروزی را به خود اختصاص داده‌اند.

وی ادامه داد: آمارها نشان می‌دهد در مقایسه با نوروز سال گذشته، استان کرمان با ۶۱ کشته در تصادفات جاده‌ای سال گذشته، در رتبه‌ی سوم قرار داشته و استان فارس با ۸۶ و استان خوزستان با ۶۹ کشته، به ترتیب در رتبه‌ی اول و دوم قرار داشتند.

جوانمرد بیان کرد: استان‌های خراسان جنوبی با ۵۶ و سیستان‌وبلوچستان با ۵۳ کشته، در رتبه‌ی چهارم و پنجم قرار داشتند.

عضو شورای اسلامی شهر کرمان افزود: اگرچه تعداد تلفات جاده‌ای استان کرمان در نوروز سال ۹۶ کم‌تر از سال گذشته است، اما نباید فراموش کنیم که استان کرمان هنوز در رتبه‌ی دوم کشوری قرار دارد.

جوانمرد با اشاره به این‌که ۲۴۹ نفر در نوروز امسال بر اثر تصادفات مجروح و به بیمارستان‌ها منتقل شدند، گفت: در مجموع ۱۸۲ فقره تصادف فوتی و جرحی در محورهای مواصلاتی استان رخ داده است که عدم توجه به جلو (خستگی و خواب‌آلودگی)، تخطی از سرعت مطمئنه و انحراف به چپ، از مهم‌ترین علل تصادفات برون‌ شهری به شمار می‌آید.

وی افزود: هم‌چنین واژگونی و برخورد دو وسیله‌ی نقلیه با یک‌دیگر، از شاخص‌ترین نوع تصادفات در این ایام بوده‌اند.

جوانمرد ادامه داد: محورهای انار-رفسنجان، شهربابک-انار، کرمان- سیرجان و جیرفت-کرمان، از حادثه‌خیزترین محورهای مواصلاتی استان در نوروز ۹۶ بوده‌اند

عضو شورای اسلامی شهر کرمان با بیان این‌که امروزه حوادث رانندگی یکی از عوامل اصلی مرگ‌ومیر انسان‌ها است، گفت: می‌توانیم با ارائه‌ی برنامه‌های مستمر آموزشی در راستای ارتقای سطح فرهنگ رانندگی، در ایجاد تغییر در رفتار رانندگان دخیل باشیم.

وی ضمن اشاره به اولین تصادف سال ۹۶  بیان کرد: این تصادف در نخستین روز سال نو، حوالی ساعت ۱۷ در کیلومتر ۱۰۳ محور یزد-کرمان بر اثر واژگونی یک دستگاه تیبا رخ داد که در این حادثه یک تن کشته و دو تن مجروح شدند و ناتوانی راننده در کنترل وسیله‌ی نقلیه علت حادثه بوده است.

جوانمرد بیان کرد: از عوامل موثر در بروز تلفات، فقط ایمن نبودن جاده‌ها نیست؛ بلکه تردد هم در مسیرهای استان بیش‌تر از سایر نقاط است.

وی افزود: حدود ۸۵ درصد کالاهایی که از بنادر جنوب و جنوب شرق کشور خارج می‌شوند، از محورهای استان کرمان در سطح کشور پخش می‌شوند و اگر میزان تردد و کیلومتر طی شده را هم در نظر بگیریم؛ از نظر میزان تلفات در رتبه‌های میانی هستیم.

جوانمرد ادامه داد: خطای انسانی ۷۰ تا ۷۵ درصد و وسیله‌ی نقلیه هم ۱۴ تا ۱۷ درصد در تصادفات رانندگی نقش دارد که البته به‌دلیل استفاده از برخی وسایل نقلیه مانند پراید که با توجه به معیارهای جهانی، خودروی استانداردی محسوب نمی‌شود، نقش وسایل نقلیه هم در تلفات رانندگی در کشور ما بیش‌تر از میانگین جهانی است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *