احداث مجموعه‌ی فرهنگی‌تفریحی میدان اول هفت‌باغ با مشارکت بخش خصوصی


در نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان صورت گرفت؛

بررسی طرحِ مجموعه‌ی فرهنگی‌تفریحی میدان پیامبر اعظم (ص)

ساخت مجموعه‌ی فرهنگی‌تفریحی در میدان پیامبر اعظم (صلی‌الله‌علیه‌وآله)، (میدان اول هفت‌باغ) مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر کرمان، در نشست عمومی شورا، طراح این مجموعه‌ی فرهنگی به ارایه‌ی طرح مربوط پرداخت و در ادامه، اعضا شورا پرسش‌های خود را مطرح کردند.

علی‌اکبر مشرفی، رییس شورای اسلامی شهر کرمان با بیان این‌که دنیا در ارتباط با ساخت چنین مجموعه‌هایی به این سمت رفته که با محیط زیست هماهنگ باشند و از سوخت‌های فسیلی استفاده نشود، گفت: در این زمینه کشورها از یک‌دیگر سبقت می‌گیرند.

وی افزود: آیا در این پروژه می‌توانیم از انرژی‌های خورشیدی و باد استفاده کنیم و جمع‌آوری و دفن زباله نیز براساس اصول جدید انجام شود؟

مشرفی هم‌چنین با اشاره به تجربه‌ی شورای اسلامی شهر و شهرداری کرمان در ساخت زیرگذر گفت: با توجه به این‌که قرار است روی سقفِ زیرگذر، سازه داشته باشیم؛ هزینه‌ی زیرگذر فوق‌العاده افزایش پیدا می‌کند که این موضوع باید مورد توجه قرار گیرد.

سعید گیلانی، عضو شورای اسلامی شهر کرمان نیز بیان کرد: آیا این طرح آنالیز مالی دارد؛ ضمن این‌که نحوه‌ی مشارکت شهرداری در مجموعه چگونه و مالکیت شهرداری به چه شکل است؟

کمال جوانمرد، دیگر عضو شورا نیز گفت: من از دیدگاه فرهنگی به طرح نگاه می‌کنم؛ بنابراین، این طرح برای کرمان یک فرصت محسوب می‌شود.

وی هم‌چنین با بیان این‌که در طرح، المان‌های خوبی دیدم، گفت: اما المان‌ها کوچک هستند و با نام بلندِ کرمان هم‌خوانی ندارند.

جوانمرد افزود: آیا امکان دارد المانی طراحی شود که معرف کرمان باشد و هویت و سرمایه‌های فرهنگی کرمان در آن دیده شود؟

عضو شورای اسلامی شهر کرمان از حاج‌قاسم سلیمانی، به‌عنوان سرمایه‌ی کرمان نام برد و گفت: باید در این پروژه با نیم‌نگاهی به سردار سلیمانی، المانی از فرهنگِ شهادت، مقاومت و انقلاب دیده شود.

جوانمرد افزود: ظاهرأ این پروژه انتفاعی طراحی شده و نه فرهنگی و به‌طور مثال در طراحی این پروژه، مسجد دیده نمی‌شود.

وی ادامه داد: می‌بینیم گنجعلی‌خان، دنیا و آخرت را کنار هم قرار می‌دهد و معماری ایران، با سعادت دنیوی و اخروی هم‌راه است، اما در طراحی پروژه‌های فعلی، فقط مسایل دنیایی مدنظر قرار می‌گیرد؛ آیا بهتر نیست به معماری گذشته برگردیم و به‌طور مثال به مجموعه‌ی گنجعلی‌خان نگاهی بیندازیم که مدرسه، مسجد و بازار را در کنار هم دارد.

جوانمرد تأکید کرد: در این طرح باید آینده‌پژوهی نیز مدنظر قرار گیرد.

منصور ایرانمنش، رییس کمیسیون مسایل کلانِ شهر نیز درباره‌ی چگونگی الگوبرداریِ این طرح سوال کرد و گفت: با توجه به این‌که تاکنون چنین طراحی‌ای در کشور نداشته‌ایم، الگوی این طرح از کجا گرفته شده است؟

وی با طرح این پرسش که پارکینگ‌ها به چه شکل است، تأکید کرد: در کاربری‌ها نیز باید بیش‌تر دقت شود.

محمدیاسین پنجعلی‌زاده، رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورا نیز گفت: طرح میدان پیامبر اعظم (صلی‌الله‌علیه‌وآله) یکی از طرح‌های سنجیده‌ای است که به شورا ارایه شد؛ بنابراین، اگر هم‌کاران در کلیات طرح اجماع داشته باشند، باید روی جزییات بیش‌تر بررسی کرد.

وی با بیان این‌که سه دانگ از میدان اول هفت‌باغ در مالکیت شهرداری و سه دانگ در مالکیت شرکت هفت‌باغ علوی است، گفت: قرار است این طرح به چه صورت اجرا شود و آیا به‌صورت فاینانس و مشارکتِ بین گروه سرمایه‌گذاری و مالکان اجرا می‌شود؟

پنجعلی‌زاده افزود: وضعیت درآمدی این طرح پس از اجرا چگونه خواهد بود؟

حجت‌الاسلام محمد ربانی‌زاده، سخن‌گوی شورا نیز با بیان این‌که اگر این طرح اجرا شود، یکی از بهترین کارهای شورای چهارم است و ماندگار خواهد شد، گفت: اما با توجه به این‌که این طرح بسیار سنگین است و در یک محدوده‌ی 45 هکتاری اجرا می‌شود؛ سرمایه‌گذار چه کسی است؟

وی افزود: وضعیت مالکیت پروژه، برای من هم جای سوال است که این 45 هکتار، متعلق به کیست؟

حجت‌الاسلام ربانی‌زاده ادامه داد: این مجموعه باید به فضایی امن، توأم با آرامش تبدیل باشد و در عین حال به‌گونه‌ای باشد که منابع درآمدی برای شهرداری در نظر گرفته شود.

رؤیا دیوان‌بیگی رییس کمیسیون فرهنگی و آی‌تی نیز ضمن تشکر از شهردار کرمان گفت: با توجه به این‌که میدان اول هفت‌باغ، به نام پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه وآله) نام‌گذاری شده، به نظر می‌آید باید المان‌هایی در این زمینه‌ی وحدت جهان اسلام در این مجموعه طراحی شود، تا گردشگرانی که از کشورهای خارجی می‌آیند، وحدت جهان اسلام را در این مجموعه ببینند.

وی افزود: باید راه‌اندازی موزه‌ای در ارتباط با افراد تأثیرگذار قرن معاصر، ازجمله سردار حاج‌قاسم سلیمانی مد نظر قرار گیرد.

صدیقه زاهدی، رییس کمیسیون اجتماعی، ورزش و جوانان شورا نیز با بیان این‌که پارکینگ‌هایی که طراحی شده، وسعت زیادی می‌گیرد، گفت: اگر پارکینگ‌ها به‌صورت طبقاتی ساخته شود، خیلی مطلوب‌تر خواهد بود.

وی افزود: هم‌چنین مقررشده بود در این مجموعه تندیس شهدای خلبان نصب شود؛ ضمن این‌که باید موضوعاتی هم‌چون کتاب و کتاب‌خوانی مدنظر قرار گیرد.

وی بر استفاده از صدای آب و صدای پرندگان در این مجموعه تأکید کرد.

مهنوش مؤمنی، رییس کمیته پسماند شورا نیز با بیان این‌که طرح، ظرفیتِ ایجادِ درآمد پایدار برای شهرداری کرمان را دارد، این سوال را مطرح کرد که بهره‌برداری مکان‌های تجاری پروژه با چه کسی است؟

وی افزود: آیا مسیرهای دسترسی، به تصویب شورای ترافیک رسیده است؟

مؤمنی به اجرای طرح چهارباغ ایرانی که در آن سردر مسجد جامع، بازار کرمان و سایر مکان‌های تاریخی ساخته می‌شود، اشاره کرد و گفت: مکان‌هایی مثل مسجد جامع و بازار کرمان را هنوز داریم؛ بنابراین، باید از این ظرفیت برای مکان‌هایی که در شهر نداریم، استفاده کنیم.

وی با بیان این‌که متأسفانه کنسرت‌های موسیقی در شهر کرمان در سالن ورزشی برگزار می‌شوند، گفت: باید در این مجموعه سالن‌ ویژه‌ی برگزاری کنسرت موسیقی و هم‌چنین سالن‌ها و مکان‌هایی برای برپایی آیین مذهبی ازجمله تعزیه در نظر گرفته شود.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *