تاکنون 42 خودروی مکانیزه‌ی جمع‌آوری زباله به ناوگان حمل زباله اضافه شده است


رییس کمیته پسماند شورا:

تاکنون 42 خودروی مکانیزه‌ی جمع‌آوری زباله به ناوگان حمل زباله اضافه شده است

رییس کمیته پسماند شورا واگذاری جمع‌آوری زباله و تنظیف به بخش خصوصی را انقلابی بزرگی در شهرداری کرمان دانست.

به گزارش روابط‌عمومی شورای اسلامی شهر کرمان، مهنوش مؤمنی در نشست عمومی شورا به نشست هفته‌ی گذشته‌ی شورای پسماند در شهرداری کرمان اشاره کرد و با تشکر از زحمات مهندس بابایی، شهردار کرمان به‌دلیل تحول در زمینه‌ی پسماند گفت: امروز 10 دستگاه خودروی جمع‌آوری زباله رونمایی شد که هر کدام از این خودروها توسط بخش خصوصی به مبلغ 120 میلیون تومان خریداری شده است.

وی افزود: اگر قرار بود شهرداری این خودروها را خریداری کند، امکان‌پذیر نبود؛ بنابراین، ورود بخش خصوصی، انقلابی در زمینه‌ی جمع‌آوری زباله و تنظیف است.

مؤمنی ادامه داد: در منطقه سه هم به‌زودی 10 دستگاه خودروی جمع‌آوری زباله رونمایی می‌شود که پنج دستگاه آن رسیده است؛ ضمن این‌که در منطقه دو هم یک ماه قبل 22 دستگاه خودروی جمع‌آوری زباله رسیده است؛ بنابراین، تاکنون 42 دستگاه خودروی جمع‌آوری زباله‌ی مکانیزه به ناوگان اضافه شده که در این رابطه از شهردار محترم کرمان، دکتر محمدرضاخانی، معاون خدمات شهری شهردار و مهندس جهانشاهی، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند تشکر می‌کنم.

رییس کمیته پسماند هم‌چنین با بیان این‌که از سازمان مدیریت پسماند درخواست کرده بودیم گزارشی از عملکرد این سازمان در عمر دوره‌ی شورای چهارم ارایه دهند، گفت: اتفاقات خیلی خوبی در این مدت افتاده که از مهم‌ترین این اقدامات، راه‌اندازی گشت ویژه‌ی پسماند در شهر است.

مؤمنی با اشاره به اطلاع‌رسانی حضوری قانون مدیریت پسماند به اصناف، ادارات و منازل مسکونی توسط گشت ویژه‌ی پسماند گفت: افرادی که قوانین را رعایت کنند، از طرف شهرداری تشویق می‌شوند و می‌توانند از 30 درصد تخفیف از فروشگاه گل‌وگیاه شهرداری استفاده کنند؛ ضمن این‌که پس از 9 ماه فرهنگ‌سازی، از قوه‌ی قهریه استفاده می‌شود.

وی به تخلیه‌ی پسماندهای ساختمانی در جاده‌ی جوپار اشاره کرد و گفت: در کارگروه پسماند استان در فرمانداری، مقرر شد پسماندهای ساختمانی دیگر در این محل تخلیه نشود و معادن شن و ماسه‌ای که گودبرداری شده‌اند، برای این منظور مشخص شد.

مؤمنی افزود: با توجه به این‌که برای شهروندان مقدور نیست این مسافت را برای تخلیه‌ی پسماندهای ساختمانی طی کنند؛ بنابراین، درخواست داریم در کارگروه پسماند استان، محل دیگری در جاده‌ی جوپار در نظر گرفته شود.

رییس کمیته پسماند شورا به کاهش 72 نفر از آمار کارکنان سازمان پسماند هم اشاره کرد و گفت: بخشی از این افراد بازنشسته و برخی در سازمان‌های دیگر مشغول به کار شدند.

مؤمنی از راه‌اندازی سامانه‌ی یکپارچه مدیریت الکترونیک پسماند خبر داد و گفت: اطلاعات مالی و هزینه‌های پیمان‌کاران مربوط به پسماند در این سامانه ثبت می‌شود.

وی افزود: تناژ پسماند خشک حاصل از تفکیک از مبدأ در سال 94، 140 تن بوده، اما در شش‌ماهه‌ی اول سال 95، به 154 تن رسیده که نشان می‌دهد بخش خصوصی در این زمینه خیلی خوب عمل کرده است.

رییس کمیته پسماند شورا از تشکیل کمیته سامان‌دهی پسماندهای عمرانی و ساختمانی نیز خبر داد و گفت: تمام پیمان‌کاران خاک‌ونخاله برای تک‌تک خاک‌برداری‌ها باید از سازمان مدیریت پسماند بارنامه دریافت کنند که می‌تواند به کنترل تخلیه‌ی پسماندهای ساختمانی در اماکن ممنوع کمک کند.

مؤمنی افزود: تخلیه‌ی پساب‌های خانگی در لندفیل زباله در سال 93، 81 سرویس بوده، اما در شش‌ماهه‌ی اول سال 95، به 176 مورد سرویس رسیده است.

وی ادامه داد: در گزارشی که سال 94 کمیته‌ی پسماند ارایه داد، برخی از خودروها پسماندها را در زمین‌های کشاورزی تخلیه می‌کردند، اما اکنون سازمان پسماند خودروها را کدگذاری و سامان‌دهی کرده است.

رییس کمیته پسماند شورا بیان کرد: علاوه بر ورمی‌کمپوست که به کمک دانشگاه پیام نور در سازمان پسماند به تولید رسید، تولید بیوگاز از پساب‌های خانگی نیز از نظر علمی اتفاق بزرگی است که شهرداری کرمان با دست خالی این کار را انجام داده و در این رابطه از شهردار محترم کرمان و هم‌کارانش تشکر می‌کنیم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *