برنامه‌ریزی‌مسایل شهری باید بر پایه‌ی اقتصاد مقاومتی باشد


نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان، شب گذشته با حضور رییس و سایر اعضای شورا و شهردار کرمان برگزار شد.

علی‌اکبر مشرفی رییس شورای اسلامی شهر کرمان در این نشست گفت: باید فرمایش رهبر معظم انقلاب مبنی بر «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» نصب‌العین شورای اسلامی شهر و شهرداری کرمان قرار گیرد.
وی با بیان این‌که رهبر معظم انقلاب، به غیر از سال گذشته، شش سال گذشته را با محوریت اقتصادی نام‌گذاری کرده‌اند، افزود: این موضوع نشان می‌دهد که توجه به مسایل اقتصادی، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
مشرفی ادامه داد: طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب، باید برنامه‌ریزی‌مسایل شهری، بر پایه‌ی اقتصاد مقاومتی باشد به این معنی که علاوه بر کاهش هزینه‌ها، بیش‌ترین بهره‌وری را نیز در فعالیت‌های شهرداری شاهد باشیم.
رییس شورای اسلامی شهر کرمان هم‌چنین با تشکر از شهردار کرمان به‌دلیل تشکیل کمیته‌ی برای تحقق شعار امسال، از شهردار کرمان خواست هر دو ماه یک‌بار گزارشی از فعالیت‌های این کمیته به شورای اسلامی شهر کرمان ارایه کند.
مشرفی هم‌چنین به همین منظور خواستار کاهش 10 درصدی هزینه‌های جاری و افزایش 10 درصدی هزینه‌های عمرانی شهرداری کرمان شد.
وی با بیان این‌که حدود 1.5 سال به عمر مرحله‌ی چهارم شورای اسلامی شهر کرمان باقی مانده است، گفت: از ابتدای دوره‌ی چهارم شورای اسلامی، قرار بود با برگزاری مسابقه‌ای، المان شهری‌ای برای کرمان طراحی شود که این موضوع امسال باید در دستور کار قرار گیرد.
مشرفی افزود: هم‌چنین در سال‌جاری باید برای ساخت دروازه‌ی قرآن شهر کرمان، برنامه‌ریزی شود.
رییس شورای اسلامی شهر کرمان به سفر معاون اول رییس‌جمهور به کرمان و بازدید وی از پروژه‌های شهری هم اشاره کرد و گفت: معاون اول رییس‌جمهور قول دادند در سفر رییس‌جمهور به استان کرمان، شش میلیارد تومان برای بازسازی بافت قدیم کرمان اختصاص پیدا کند.
مشرفی هم‌چنین از شهردار کرمان به‌دلیل اقدامات خوبی که در نوروز امسال برای پذیرایی از مهمانان نوروزی انجام گرفت، تشکر کرد.
حجت‌الاسلام محمد ربانی سخن‌گوی شورای اسلامی شهر کرمان هم در این نشست ضمن تشکر از شهردار کرمان برای اقدامات نوروزی و پذیرایی از مهمانان و مسافران در ایام نوروز، به نام‌گذاری امسال توسط رهبر معظم انقلاب با عنوان «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» اشاره کرد و گفت: از اعضای شورای اسلامی شهر کرمان درخواست دارم طرح‌ها و ایده‌های خود را برای تحقق شعار امسالِ رهبر معظم انقلاب ارایه کنند.
وی با بیان این‌که اعضای شورای اسلامی شهر کرمان، باید در تحقق فرمایشات رهبر معظم انقلاب پیش‌قدم باشند، تصریح کرد: سال گذشته با عنوان «هم‌دلی و هم‌زبانی» نام‌گذاری شده بود، اما متاسفانه گاهی این هم‌دلی و هم‌زبانی را بین اعضای شورا شاهد نبودیم.
حجت‌الاسلام ربانی افزود: از اعضای شورای اسلامی شهر کرمان تقاضا دارم در 1.5 سال باقی‌مانده از عمر شورا، به‌گونه‌ای رفتار کنیم تا در آینده، شرمنده‌ی عملکرد خود نباشیم.
محمدیاسین پنجعلی‌زاده عضو دیگر شورای اسلامی شهر کرمان نیز به عملکرد سال گذشته‌ی شهرداری کرمان اشاره کرد و آن‌را مورد قبول اعضای شورای اسلامی شهر و مردم کرمان دانست.
رییس کمیسیون معماری شورای اسلامی شهر کرمان افزود: تلاش شبانه‌روزی شهردار کرمان و هم‌کارانش در روزهای پایانی سال گذشته و ایام نوروز برای پذیرایی از مهمانان نوروزی نیز، جای تقدیر دارد.
پنجعلی‌زاده به بودجه‌ی 600 میلیارد تومانی امسال شهرداری کرمان هم اشاره و اظهار امیدواری کرد با تلاش شهردار کرمان و هم‌کارانش، بودجه‌ی امسال به‌طور کامل محقق شود.
وی افزود: هم‌چنین در سال گذشته، شاهد تحقق اقتصاد مقاومتی در شهرداری کرمان بودیم؛ از جمله این که حدود 200 نفر از نیروهای شهرداری که به مرز بازنشستگی رسیده بودند، بازنشسته شدند و البته نیروی دیگری هم جایگزین آن‌ها نشد.
پنجعلی‌زاده ادامه داد: از شهردار کرمان تقاضا داریم روند بازنشسته شدن نیروهایی که خدمت آن‌ها به پایان رسیده، ادامه پیدا کند.
رویا دیوان‌بیگی رییس کمیسیون فرهنگی و آی‌تی شورای اسلامی شهر کرمان هم از برنامه‌های فرهنگی شهرداری در ایام نوروز 95 تشکر کرد.
وی هم‌چنین با اشاره به ظرفیت‌های صنعتی استان در زمینه‌ی مس و فولاد، خواستار ساخت المان‌هایی برای معرفی این ظرفیت‌ها در سطح شهر کرمان شد.
فتح‌الله مؤیدی رییس کمیسیون بودجه‌ی شورای اسلامی شهر کرمان هم ضمن تشکر از اقدامات شهرداری کرمان در ایام نوروز، به بیان آخرین مصوبات این کمیسیون پرداخت.
وی هم‌چنین به نحوه‌ی واگذاری پروژه‌ها به پیمان‌کاران اشاره کرد و خواستار نظارت بیش‌تر در این رابطه شد.
علی منصوری نایب‌رییس شورای اسلامی شهر کرمان هم در این رابطه با تاکید بر این‌که پروژه‌های شهری باید به پیمان‌کارانی که توانایی انجام کار را دارند، واگذار شوند، گفت: گاهی برخی پیمان‌کاران در هنگام برگزاری مناقصه، قیمت پایین‌تری اعلام می‌کنند، اما توانایی انجام کار را ندارند و در آینده شهرداری با مشکل مواجه می‌شود.
وی افزود: بنابراین، باید حتماً توانایی پیمان‌کاران برای اجرای پروژه‌ها مدنظر قرار گیرد.
زهرا لری رییس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر کرمان هم ضمن تشکر از اقدامات نوروزی شهرداری کرمان گفت: در ایام نوروز، نشاط و شادابی در شهر کرمان موج می‌زد.
وی از فعالیت‌های شهرداری در راستای مناسب‌سازی فضاهای شهری برای جانبازان و معلولان تشکر کرد و گفت: در اواخر سال گذشته، از محل نوسازی ناوگان اتوبوس‌رانی بازدید داشتیم که اتوبوس‌هایی ویژه‌ی معلولان نیز در دست ساخت بود.
لری افزود: هم‌چنین مناسب‌سازی پارک‌ها و ایجاد رمپ‌هایی برای استفاده‌ی معلولان جای تشکر دارد و امیدواریم این روند ادامه داشته باشد.
ماه‌بانو معصوم‌زاده رییس کمیسیون بهداشت شورای اسلامی شهر کرمان نیز ضمن تشکر از شهردار کرمان به‌دلیل اقدامات نوروزی و فعالیت‌های شهرداری در سال گذشته، به برگزاری نشست این کمیسیون اشاره کرد و از جانمایی پنج تابلوی شهری مختص پیام‌های بهداشتی خبر داد.
صدیقه زاهدی رییس کمیسیون اجتماعی شورای اسلامی شهر کرمان هم ضمن تشکر از شهردار کرمان، خواستار سرعت بخشیدن به راه‌اندازی اتوماسیون شهرداری شد.
وی افزود: هم‌چنین باید المان‌هایی درباره‌ی کتاب و ترویج کتاب‌خوانی در شهر کرمان ساخته شود.
مهنوش مؤمنی عضو شورای اسلامی شهر کرمان هم با اشاره به اقدامات شهرداری در ایام پایانی سال گذشته گفت: خوش‌بختانه فعالیت‌های شهرداری، حتی در روزهای ابتدایی سال هم ادامه داشت که جای تشکر دارد.
وی اظهار امیدواری کرد زیباسازی شهر کرمان همواره در طول سال ادامه داشته باشد.
زهرا ایرانمنش رییس کمیسیون بانوان، خانواده و مشارکت‌های مردمی هم ضمن تشکر از اقدامات نوروزی شهرداری کرمان، به هفته‌ی بزرگ‌داشت مقام زن اشاره کرد و خواستار تقدیر از بانوان شاغل در شهرداری شد.
وی با اشاره به نام‌گذاری امسال توسط رهبر معظم انقلاب با عنوان «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» گفت: امیدواریم امسال شاهد اقدام و عمل در رابطه با ساخت سومین پارک بانوان در شهر کرمان باشیم.
ایرانمنش هم‌چنین گفت: به‌زودی طرح مشترک شهرداری کرمان و آموزش و پرورش مبنی بر استفاده‌ی بانوان از مدارس سطح شهر برای ورزش، در سه مدرسه در شهر کرمان آغاز می‌شود.

علی بابایی در  این نشست با اشاره به نام‌گذاری امسال توسط رهبر معظم انقلاب با عنوان «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» گفت: در اولین روزهای کاری با حضور مدیران شهرداری، جلسه‌ای در راستای تحقق شعار امسال برگزار کردیم؛ ضمن این‌که کمیته‌ی اقتصاد مقاومتی نیز در شهرداری کرمان راه‌اندازی شد.
وی افزود: قرار است به‌زودی با حضور یکی از استادهای دانشگاه، موضوع اقتصاد مقاومتی را برای هم‌کاران شهرداری تشریح کنیم تا بتوانیم برای تحقق فرمایش رهبر معظم انقلاب در سال‌جاری مبنی بر «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل»، گام‌های مؤثری برداریم.
شهردار کرمان در عین حال خاطرنشان کرد: اقتصاد مقاومتی را در شهرداری کرمان، از سال قبل با کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وردی آغاز کردیم و امسال هم این موضوع با برنامه‌ریزی دقیق‌تری در دستور کار تمام سازمان‌ها قرار دارد.
بابایی افزود: سال گذشته 132 نفر از پرسنل شهرداری بازنشسته شدند و نیروی دیگری جایگزین آن‌ها نشد؛ ضمن این‌که کشتارگاه هم به بخش خصوصی واگذار شد که در رابطه با برگشتن 57 نفر نیروی کشتارگاه به شهرداری هم، مقاومت کردیم.
وی ادامه داد: مجموعه‌ی حیات وحش در سال گذشته 450 میلیون تومان هزینه و 70 میلیون تومان درآمد داشته که این مجموعه نیز به بخش خصوصی واگذار شد تا با تعداد نیروی کم‌تر و تنوع بیش‌تر کار ادامه پیدا کند.
شهردار کرمان هم‌چنین از واگذاری مجموعه‌ی آکواریوم به بخش خصوصی خبر داد و گفت: واگذاری مجموعه‌ی گل‌وگیاه به بخش خصوصی نیز در دستور کار است.
بابایی از ادامه‌ی روند بازنشستگی پرسنل شهرداری نیز خبر داد.
شهردار کرمان هم‌چنین به ارایه‌ی گزارشی از فعالیت‌های نوروزی پرداخت و با بیان این‌که در ایام نوروز به هیچ‌وجه تعطیلی نداشتیم، گفت: تکمیل پروژه‌های نیمه‌کاره از جمله اقداماتی بود که در روزهای پایانی سال و حتی ایام نوروز، در دستور کار قرار داشت.
بابایی افزود: از جمله‌ی این پروژه‌ها که مدتی هم معطل مانده بود، لوپ شمال شرقی پل دانش بود که حدود 10 میلیارد تومان برای تملک املاک محدوده‌ی پل هزینه شد.
وی ادامه داد: قول داده بودیم که ساخت لوپ شمال شرقی پل دانش تا ایام نورز به پایان برسد که با سه روز تأخیر کار انجام و تردد خودروها از روی این لوپ آغاز شد.
شهردار کرمان از پایان ساخت زیرگذر گنبدجبلیه در روزهای پایانی سال گذشته خبر داد و درباره‌ی شیب این زیرگذر نیز گفت: برای پروژه‌های شهری، باید شیب بین سه تا شش درصد رعایت شود که در ضلع شرقی زیرگذر علی‌رغم این‌که جا داشتیم تا شیب ملایم‌تری داشته باشیم، اما برای این‌که تعداد درختان بیش‌تری باید قطع می‌شد، شیب شش درصد را رعایت کردیم.
بابایی افزود: در ضلع غربی هم محدودیت میراث فرهنگی داشتیم و باید فاصله‌ی 90 متری با گنبدجبلیه را رعایت می‌کردیم که در این ضلع هم حداکثر شیب رعایت شده است.
وی هم‌چنین با بیان این‌که در ایام پایانی سال گذشته روزانه 1100 تا 1200 تن آسفالت در معابر مختلف شهر پخش شد، گفت: لکه‌گیری حفاری‌هایی که شرکت‌های خدماتی برق، آب، گاز و مخابرات انجام داده بودند، از آن جمله بود.
شهردار کرمان ادامه داد: 12 پارکینگ برای ایام نوروز آماده‌سازی شد تا مسافران نوروزی مشکلی نداشته باشند.
بابایی شن‌ریزی اطراف دریاچه‌ی جنگل قائم، تعویض و رنگ‌آمیزی جدول‌ها در نقاط مختلف شهر، اجرای باند کندروی گنبدجبلیه، پیاده‌روسازی نقاط مختلف شهر، نصب پرچم رنگی و بنرهای خوش‌آمدگویی، نصب سه مجسمه‌ی باستانی پاریزی، میرزارضا کرمانی و گنجعلی‌خان، اجرای طرح دار قالی و پته در بولوار باستانی پاریزی و اجرای المان‌های مختلف در سطح شهر را از دیگر اقدامات نوروزی شهرداری برشمرد.
شهردار کرمان از پایان ساخت اکوپارک نیز خبر داد و گفت: اجرای رفیوژ و گل‌کاری خیابان شهیدمصطفی خمینی، گل‌کاری اطراف دریاچه‌ی جنگل قائم، پاک‌سازی گلزار شهدا، اجرای 12 سفره‌ی هفت‌سین، اجرای المان‌های نوری در نقاط مختلف شهر، اجرای برنامه‌ی زنده‌ی حاجی‌فیروز، اجرای تئاتر، برپایی ایستگاه‌های «از من بپرس»، برپایی نمایشگاه صنایع دستی در پارک مطهری، برپایی نمایشگاه کتاب در پارک شهید، برپایی تور «کرمون‌گردون»، نصب تابلوهای شعار امسال، تملک و تخریب برخی از املاک، نظارت دقیق برای جلوگیری از حاشیه‌نشینی و تلاش برای نظافت سطح شهر در ایام نورز از دیگر اقدامات شهرداری در نوروز 95 بود.
بابایی افزود: اقدامات نوروزی با ابتکار هم‌کارانم در شهرداری و کم‌ترین هزینه انجام شد.
شهردار کرمان هم‌چنین با بیان این‌که 250 نفر از پرسنل شهرداری را بانوان تشکیل می‌دهند، به هفته‌ی بزرگ‌داشت مقام زن اشاره کرد و گفت: طی چند روز آینده، مراسم تجلیل از بانوان شاغل در شهرداری برگزار خواهد شد.
بابایی افزود: در روز دوم اردی‌بهشت‌ماه که به‌عنوان روز «زمین پاک» نام‌گذاری شده است، طی آیینی با عنوان «پاکبان آسمانی» از خانواده‌ی پاکبانانی که در حوادث مختلف در حین انجام کار فوت کرده‌اند، تجلیل می‌شود.
وی ادامه داد: در تلاش هستیم با آماده‌سازی پارک انتهای خیابان 24 آذر، این پارک در تاریخ چهارم اردی‌بهشت با نام «پارک رادیو» افتتاح شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *