اقدامات مرکز مطالعات مدیریت بحران شهرداری کرمان تشریح شد


نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان شب گذشته با حضور اکبر علوی قائم‌مقام مدیریت بحران شهرستان کرمان، مدیر مرکز مطالعات مدیریت بحران شهرداری و مشاور شهردار کرمان برگزار شد.

فتح‌الله مؤیدی رییس شورای اسلامی شهر کرمان در این نشست ضمن گرامی‌داشت دهه‌ی کرامت، میلاد امام رضا (علیه السلام) را تبریک گفت.

در ادامه، اکبر علوی مدیر مرکز مطالعات مدیریت بحران شهرداری کرمان در خصوص عملکرد هفت‌ساله‌ی این مرکز به برگزاری دوره‌های آموزشی 90 روزه و یک ماهه برای مدیران شهرداری کرمان اشاره کرد.
وی گفت: پیش‌نهاد راه‌اندازی مرکز مطالعات مدیریت بحران شهرداری، در دی‌ماه سال 83 به استاندار وقت ارایه شد تا با کمک نیروهای دانشگاهی و اجرایی، توانایی‌ها در راستای کاهش آسیب‌ها در هنگام زلزله افزایش پیدا کند؛ ضمن این‌که هماهنگی با جوامع بین‌المللی نیز از دیگر اهداف راه‌اندازی این مرکز بود.
مدیر مرکز مطالعات مدیریت بحران شهرداری کرمان با اشاره به تدوین برنامه‌ها‌ی کوتاه‌مدت یک‌ساله، میان‌مدت پنج‌ساله و بلندمدت 15 ساله بیان کرد: اکنون که وارد سال هشتم شدیم، از برنامه جلو هستیم و فقط در آموزش مردم توفیق مناسبی نداشتیم که دلایل خاص خودش را داشته است.
علوی افزود: ابتدا تمام پرسنل معاونت‌های شهرداری کرمان آموزش‌های لازم را فرا گرفتند و پس از تربیت مربی، آموزش پرسنل سازمان‌های اداری و دولتی انجام گرفت.
وی ادامه داد: آموزش مردم در محله‌های مختلف و راه‌اندازی تیم‌های امداد و نجات محله‌ای و آموزش دانش‌آموزان مدارس از دیگر اقدامات بود که در 51 مدرسه، 415 نفر آموزش‌های لازم را فرا گرفتند.
مدیر مرکز مطالعات مدیریت بحران شهرداری کرمان از تدوین سناریوی زلزله خبر داد و گفت: آموزش بچه‌ها و مربیان در مهدهای کودک در دو مرحله، آموزش شبه‌خانواده‌های بهزیستی و آموزش پرسنل بیمارستان باهنر کرمان از دیگر اقدامات این مرکز است.
علوی به گرفتن مجوزهای لازم برای آموزش از تهران اشاره کرد و هم‌چنین گفت: دو کتاب به‌وسیله‌ی این مرکز تدوین شد و براساس آن تمام مربیان پرورشی مدارس، آموزش‌های لازم را فرا گرفتند و سپس مربیان در مدارس آموزش‌ها را ارایه کردند.
وی افزود: هم‌چنین مربیانی از سپاه و ارتش، آموزش‌های لازم را فرا گرفتند و در مراکز نظامی، آموزش‌ها را به دیگر پرسنل ارایه کردند.
علوی ادامه داد: 330 نفر از پرسنل شهرداری هم آموزش دیدند و سازمان‌دهی شدند؛ ضمن این‌که 60 هزار نفر از مردم کرمان در محله‌های مختلف شهر و مردم 15 محله در شهرستان زرند آموزش‌ها را فرا گرفتند.
وی خاطرنشان کرد: اکنون، متاسفانه به‌دلیل نبود منابع مالی، آموزش‌های گسترده تعطیل شده و فقط با مدیران بحران جلساتی برگزار می‌شود.
علوی از ایجاد اولین اتاق بحران محله‌ای کشور در محله‌ی «شاهزاده محمد» خبر داد و گفت: پس از آن دومین مجموعه نیز در محله‌ی «فیروزآباد» راه‌اندازی شد.
مدیر مرکز مطالعات مدیریت بحران شهرداری کرمان افزود: در مهدهای کودک هم کمیته‌ی بحران راه‌اندازی شده و هر سال با حضور بچه‌های مهدهای کودک و دانش‌آموزان مدارس، جشن «ربیع» هم‌راه با برنامه‌های مختلف برگزار می‌شود.
علوی گفت: علی‌رغم این که در سال 87 کرمان کلان‌شهر نبود، اما به‌عنوان یکی از اعضای مدیریت بحران کلان‌شهرها انتخاب شدیم و از دیگر توفیقات این مرکز، برگزاری دوره‌های آموزشی برای مدیران شهر مشهد بود که 45 نفر از مدیران شهرداری مشهد، در کرمان آموزش‌های لازم را فرا گرفتند.
وی افزود: مدیران شهرهای زنجان و البرز نیز با کمک مرکز مطالعات مدیریت بحران شهرداری کرمان، آموزش‌های لازم در خصوص امداد و نجات را فرا گرفتند.
مدیر مرکز مطالعات مدیریت بحران شهرداری کرمان از ارایه‌ی آموزش به شهردار محله‌های شهر کرمان خبر داد و گفت: شهردار محله‌های 32 محله آموزش‌ها را فرا گرفتند؛ ضمن این‌که از تمام این 32 محله، نقشه تهیه و به مسئولان مربوط ارایه شد.
علوی افزود: گروه‌های 33 نفره از بین خانم‌ها و آقایان هر محله نیز، آموزش‌های امداد و نجات را فرا گرفتند.
وی هم‌کاری با سمن‌ها و انجام معاینات پزشکی بانوان در 11 محله‌ی شهر کرمان را از دیگر اقدامات این مرکز برشمرد و گفت: هم‌اکنون نیز این برنامه هر هفته در محله‌های مختلف شهر کرمان انجام می‌شود.
مدیر مرکز مطالعات مدیریت بحران شهرداری کرمان به وجود 64 سازمان مردم‌نهاد در کرمان اشاره کرد و گفت: از بین این تعداد سازمان مردم‌نهاد، اعضایی انتخاب و کمیته‌ی بحران سازمان‌های مردم‌نهاد تشکیل شد.
علوی به انجام طرح‌های پژوهشی کاربردی برای فرماندهی کرمان اشاره کرد و گفت: در این طرح‌ها، مناطق عملیاتی و نواحی عملیاتی در شرایط اضطراری تعیین شده است.
وی افزود: نقشه‌هایی که آسیب‌پذیری شهر کرمان را نشان می‌دهند نیز تهیه شده است.
علوی ادامه داد: مطالعات خطرپذیری و تدوین سناریوی زلزله شهر کرمان از دیگر اقدامات بود که براساس آن می‌توانیم به راحتی در هنگام وقوع حادثه کار انجام دهیم؛ ضمن این‌که نقشه‌ها در قطعات مختلف تا یک‌دوهزارم تهیه شده است.
وی گفت: وضعیت آب‌های زیرسطحی شهر کرمان هم کاملاً مشخص و به شهرداری و سازمان نظام مهندسی داده شده تا برای صدور پروانه و ساخت ساختمان‌های بلندمرتبه، از وضعیت خطرپذیری آب‌های زیرسطحی شهر کرمان، خطر آب‌رفت‌ها و ریزش زیر زمین مطلع باشند.
علوی افزود: هم‌چنین براساس سناریوی خطرپذیری، نرم‌افزاری تهیه شده که در این نرم‌افزار زلزله‌های 100 ساله‌ی کرمان گذاشته و چهار نتیجه ارایه شده از جمله این‌که اگر زلزله‌ای رخ دهد، نرم‌افزار تمام اطلاعات در خصوص قوع زلزله، نیازهای نیروهای آسیب‌دیده و خسارت‌های وارده به مردم را مشخص می‌کند.
وی ادامه داد: هم‌چنین 20 پایان‌نامه در خصوص مدیریت بحران تدوین شده و یا در دست تدوین است.
شرکت در نمایشگاه‌های مختلف، اجرای مانور مدیریت بحران در مشهد مقدس، تدوین و انتشار نزدیک به 20 جلد کتاب که 12 جلد آن مربوط به آموزش کودکان و نوجوانان است و 12 نوع بروشور که در 240 هزار نسخه منتشر و در کل کشور توزیع شده است نیز از دیگر مواردی بود که مدیر مرکز مطالعات مدیریت بحران شهرداری کرمان به آن‌ها اشاره کرد و گفت: 360 جلد کتاب نیز منتشر و در کل کشور توزیع شده است.
علوی هم‌چنین در خصوص تامین منابع مالی این مرکز گفت: تاکنون، منابع مالی مرکز مطالعات مدیریت بحران شهرداری کرمان از طریق وزارت کشور، استانداری و شهرداری کرمان و برخی سازمان‌های خارجی تامین شده است.
راه‌اندازی رشته‌ی مدیریت بحران در مقطع کارشناسی و تاسیس پژوهشکده‌ی مدیریت بحران با هم‌کاری دانشگاه باهنر هم از دیگر اقداماتی بود که مدیر مرکز مطالعات مدیریت بحران شهرداری کرمان به آن اشاره کرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *