ضرورت سرعت‌بخشیدن به صدور اسناد زمین‌های شهرداری کرمان


نشست عمومی شب گذشته‌ی شورای شهر کرمان با حضور رییس و سایر اعضای شورا، شهردار کرمان و مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمان و هم‌راهان وی برگزار شد.

فتح‌الله مؤیدی رییس شورای اسلامی شهر کرمان در این نشست ضمن خوشآمدگویی به آقای طالبی‌زاده و هم‌راهانش، از تلاش‌های مدیرکل سازمان ثبت اسناد و املاک استان و قوام رییس سازمان ثبت اسناد و املاک شهرستان کرمان به‌دلیل تلاش برای تجمیع اسناد گود خشت‌مال‌ها (پروژه‌ی صاروج پارس) و هم‌چنین هم‌کاری تنگاتنگ با شورای شهر و شهرداری کرمان تشکر کرد.

ابوالقاسم سیف‌الهی شهردار کرمان نیز در این نشست ضمن تشکر ویژه از آقای طالبی‌زاده و قوام و سایر هم‌کاران‌شان در اداره‌کل ثبت اسناد و املاک استان و شهرستان کرمان گفت: برخی افراد هر کجا باشند، منشاء خیر هستند و آقای طالبی‌زاده چه زمانی که در دادگستری کرمان بودند و یا هنگامی که در ثبت کشور مشغول بودند و حتی اکنون که از خود گذشتگی کرده و از تهران به کرمان آمدند و مسئولیت ثبت استان را پذیرفتند، همواره خدمات ارزشمندی را ارایه کرده‌اند.
وی با بیان این‌که ثبت تاکنون ساختار سنتی داشته است، بیان کرد: امروز ثبت با همت مدیرانش تحولی قابل توجه داشته و به سیستم نوین و پیش‌رفته مجهز شده است.
سیف‌الهی هم‌چنین افزود: مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان و سایر هم‌کاران وی در امور مربوط به شهرداری نیز تاکنون دل‌سوزانه کمک کرده‌اند، راه‌کار ارایه داده‌اند و همواره پشتیبان شهرداری بوده‌اند که جای تقدیر دارد.
محمدیاسین پنجعلی‌زاده رییس کمیسیون حقوقی، املاک و سرمایه‌گذاری شورای اسلامی شهر کرمان هم به تعامل تنگاتنگ اداره‌کل ثبت اسناد و املاک استان با شورای شهر و شهرداری اشاره کرد و گفت: خوش‌بختانه تاکنون، مدیریت اداره‌کل ثبت استان و شهرستان کرمان هم‌کاری خوبی با شورا و شهرداری داشته‌اند و به‌ویژه در تجمیع اسناد «صاروج پارس» (گود خشت‌مال‌ها) کمک زیادی کردند.
وی افزود: با توجه به جلساتی که سال قبل با سرمایه‌گذار «صاروج پارس» (گود خشت‌مال‌ها) برگزار شد، مقرر شده بود که املاک این مجموعه تجمیع و به نام سرمایه‌گذار شود که این کار با همت اداره‌کل ثبت اسناد و املاک استان و شهرستان کرمان با سرعت انجام و اسناد تحویل شهرداری و سرمایه‌گذار شده است.
پنجعلی‌زاده ضمن تشکر از حمایت‌ها و هم‌کاری خوب اداره‌کل ثبت اسناد و املاک استان کرمان با شورای اسلامی شهر و شهرداری کرمان اظهار امیدواری کرد: تعامل اداره‌کل ثبت اسناد و املاک استان با شورای شهر و شهرداری هم‌چنان ادامه داشته باشد و به‌ویژه در صدور اسناد زمین‌های شهرداری کار با سرعت پیش برود تا از سوءاستفاده‌ی زمین‌خواران جلوگیری شود.
رضا طالبی‌زاده مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمان هم در این نشست ضمن تبریک حلول ماه رجب، از رییس و سایر اعضای شورا و شهردار کرمان تشکر کرد و گفت: از زمانی که به ثبت کرمان آمده‌ام، یک سال و هفت ماه می‌گذرد و در این مدت تمام تلاش خود را برای پیش‌رفت و آبادانی شهر و استان کرمان به کار گرفته‌ام.
وی به پروژه‌ی «صاروج پارس» (گود خشت‌مال‌ها) اشاره کرد و با بیان این‌که شرط سرمایه‌گذار خارجی این پروژه، تجمیع اسناد بود که صادر شد و در اختیار شهرداری قرار گرفت، بیان کرد: پروژه‌ی «صاروج پارس» یکی از پروژه‌های بسیار خوب در کرمان خواهد بود که با همت شهردار کرمان تا این مرحله پیش رفته و در آینده مردم از آن بهره‌مند خواهند شد.
طالبی‌زاده هم‌چنین گفت: برای سنددارشدن تمام زمین‌ها، املاک و فضای سبزی که شهرداری در اختیار دارد کمک می‌کنیم و با تعاملی که بین شهرداری و اداره‌کل ثبت وجود دارد، اراضی شهرداری در اولویت قرار خواهد گرفت و اسناد ساختمان‌ها و اراضی این مجموعه کم‌تر از دو سال صادر خواهد شد.
وی هم‌چنین در پاسخ به پرسش برخی اعضای شورا در خصوص «شهرک گل‌ها» گفت: در «شهرک گل‌ها» بدون طی مراحل قانونی، از بخشدار وقت پروانه‌ی ساختمان گرفته‌اند که طبق قانون باید تخریب می‌شد.
مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمان قانون منع تغییر کاربری اراضی کشاورزی و باغ‌ها را مربوط به سال 74 دانست و بیان کرد: الحاقیه‌ی این قانون نیز سال 85 مصوب شده، اما این‌که چرا کار به این‌جا رسیده، گذشتگان باید پاسخ‌گو باشند.
طالبی‌زاده افزود: طبق این قانون، هرگونه تغییر کاربری اراضی کشاورزی و باغ‌ها فقط با مجوز کمیسیون ماده‌ی دو که با حضور مدیران سازمان‌هایی از جمله جهاد کشاورزی، امور ارارضی و منابع طبیعی تشکیل می‌شود، امکان‌پذیر است و بر اساس این قانون، امور اراضی موظف است در صورت تغییر کاربری اراضی کشاورزی، زمین را به حالت اول برگرداند که «شهرک گل‌ها» نیز همین‌گونه است.
وی هم‌چنین با بیان این‌که بیش‌ترین عرصه‌های کشور متعلق به منابع طبیعی است، گفت: تاکنون، از 18 میلیون هکتار اراضی دولتی استان، 10 میلیون هکتار وارد کاداستر شده است.
طالبی‌زاده سازمان ثبت اسناد و املاک را یک سازمان حاکمیتی و زیرمجموعه‌ی قوه‌ی قضاییه دانست و گفت: مهم‌ترین وظیفه‌ی این سازمان، تثبیت مالکیت و صدور اسناد کاداستری است.
وی ثبت شرکت‌های تجاری و مؤسسات غیرتجاری و اجرای اسناد رسمی بدون دستور قضایی را از دیگر وظایف این اداره‌کل دانست و گفت: سال گذشته توسط اداره‌کل ثبت اسناد و املاک استان کرمان، 58 میلیارد تومان از مطالبات بانک‌ها وصول شده است.
طالبی‌زاده افزود: مطالبه‌ی مهریه و چک در قبال اسناد رسمی نیز از دیگر وظایف این اداره‌کل است که اگر بده‌کار، ملک منقول و غیرمنقول داشته باشد، بدهی را در کوتاه‌ترین زمان وصول می‌کنیم.
وی مبلغ واریزی اداره‌کل ثبت اسناد و املاک استان کرمان به حساب خزانه در سال گذشته را نزدیک به 28 میلیارد تومان دانست و گفت: پس از اداره‌کل امور مالیاتی استان، ثبت اسناد و املاک دومین داره‌کل در وصول مطالبات و واریز به حساب خزانه بوده است.
طالبی‌زاده افزود: از این میزان واریزی به حساب خزانه، 42 درصد به هلال احمر و هشت درصد به شهرداری‌ها تعلق می‌گیرد.
وی ادامه داد: ثبت علایم تجاری و اختراعات نیز از دیگر وظایف این اداره‌کل است؛ ضمن این‌که بیش از 220 دفترخانه‌ی اسناد رسمی و 122 دفتر ازدواج به‌عنوان پیش‌خوان ادارات ثبت، مشغول ارایه‌ی خدمت هستند.
طالبی‌زاده بیان کرد: در سال گذشته اسناد صادر شده در شهر کرمان، بیش از 200 هزار انواع سند بوده است.
وی افزود: بیش از 80 درصد استعلام‌ها نیز از طریق فن‌آوری اطلاعات و سامانه‌ی ثبت اسناد و استعلام الکترونیک، انجام شده است.
طالبی‌زاده به تصویب قانون جامع کاداستر و لازم‌الاجراشدن آن از یکم فرودین امسال اشاره کرد و گفت: ماده‌ی هفت این قانون، بر حذف دفاتر فیزیکی و دست‌نویسی تاکید دارد.
وی با بیان این‌که در اسناد دفترچه‌ای حدود توصیفی بود و حدود اربعه‌ی مشخصی نداشت، گفت: این موضوع موجب افزایش اختلافات ملکی و دست‌درازی زمین‌خواران می‌شد.
طالبی‌زاده افزود: در برخی موارد محل ملک یک کیلومتر تغییر کرده، اما اکنون به‌صورت جی‌پی‌اس حد ملک به‌طور دقیق مشخص می‌شود.
وی ادامه داد: بر اساس قانون جامع حدنگار (کاداستر) کلیه‌ی ادارات و سازمان‌های مرتبط با زمین و مسکن باید مستندات خود در اختیار ادارات ثبت اسناد و املاک بگذارند و ادارات ثبت نیز موظف هستند ظرف پنج سال اسناد را صادر کنند.
طالبی‌زاده در خصوص مزایای این قانون گفت: جلوگیری از اختلافات متعدد ملکی، زمین‌خواری و حاشیه‌نشینی و هم‌چنین رونق اقتصادی از جمله مزایای اجرای این قانون است.
در ادامه‌ی این نشست، رؤسای کمیسیون‌های شورای اسلامی شهر کرمان به بیان آخرین مصوبات کمیسیون‌ها پرداختند.
زهرا ایرانمنش رییس کمیسیون بانوان، خانواده و مشارکت‌های مردمی از بازدید مشترک اعضای این کمیسیون و کمیسیون فرهنگی و آی‌تی از بانو‌سراهای شهر کرمان که توسط انجمن خیران سلامت راه‌اندازی شده، خبر داد.
وی با اشاره به بازدید از بانوسراهای خیابان «شفا» و شهرک «افضلی‌پور» گفت: وضعیت بانوسرای «شفا» خوب است، اما بانوسرای شهرک «افضلی‌پور» در شأن خانم‌ها نیست.
ایرانمنش به وجود بانوسرایی در روستای «الله‌آباد» (شهرک پدر) اشاره و تصریح کرد: اگرچه این روستا در محدوده شهری نیست، ولی آسیب‌های اجتماعی آن‌ که شهر کرمان را تحت تأثیر قرار می‌دهد را چطور باید کنترل کرد.
ماه‌بانو معصوم‌زاده رییس کمیسیون بهداشت، پسماند و محیط زیست نیز از دیدار اعضای این کمیسیون با پرستاران در پنج‌شنبه‌ی این هفته خبر داد.
وی افزود: در تاریخ ششم اردیبهشت نیز جلسه‌ای را با حضور دستگاه‌های متولی برای سهم متولی‌گری هر دستگاه در بهداشت غذایی برگزار خواهیم کرد.
مهنوش مؤمنی رییس کمیته‌ی پسماند کمیسیون بهداشت، پسماند و محیط زیست شورا هم با اشاره به اهمیت بی‌خطرسازی زباله‌های بیمارستانی، خواستار برگزاری جلسه‌ی فوق‌العاده‌ی شورا برای بررسی این موضوع شد.
وی تصریح کرد: در خصوص زباله‌های بیمارستانی، با یک فاجعه روبه‌رو هستیم.
صدیقه زاهدی رییس کمیسیون اجتماعی، ورزش و جوانان نیز به برگزاری نشست این کمیسیون با حضور کارشناسان بهزیستی اشاره کرد و گفت: مردم احتیاج به امنیت روانی دارند و به همین دلیل برگزاری نشست‌های مشترک با کارشناسان بهزیستی ضروری است.
وی افزود: بهزیستی مسایل مشترک زیادی با شهرداری و شورای شهر دارد که از آن جمله مناسب‌سازی خیابان‌ها برای معلولان است.
زاهدی بر مناسب‌سازی ادارات، مکان‌های ورزشی و پیاده‌روها برای معلولان نیز تأکید کرد.
وی خواستار عرضه‌ی صنایع دستی معلولان در بازارچه‌ی دایمی صنایع دستی که قرار است توسط شهرداری راه‌اندازی شود، شد و تأکید کرد: ادارات نیز باید از تولیدات صنایع دستی مراکز بهزیستی و کمیته‌ی امداد استفاده کنند.
پی‌گیری وضعیت مهدهای کودک و بازدید از مراکز سالمندان از دیگر مواردی بود که رییس کمیسیون اجتماعی، ورزش و جوانان به آن اشاره کرد.
رویا دیوان‌بیگی رییس کمیسیون فرهنگی و آی‌تی نیز با اشاره به شعار امسال که با عنوان «ملت و دولت، هم‌دلی و هم‌زبانی» از سوی مقام معظم رهبری نام‌گذاری شده است، گفت: باتوجه به شعار امسال تقاضا داریم شورای شهر در این زمینه پیش‌قدم باشد تا در راستای ایجاد هم‌دلی و هم‌زبانی در انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری تلاش کنیم.
وی افزود: در شورای فرهنگ عمومی استان هم قرار است طرحی تدوین شود که با اجرای آن بین اقشار مختلف هم‌دلی و هم‌زبانی ایجاد و از تخریب افراد جلوگیری شود.
دیوان‌بیگی به حضور خانم «نیلچی‌زاده» در کرمان اشاره کرد و با بیان این‌که در جلساتی که داشتیم، ره‌نمودهای خوبی از سوی وی ارایه شد، گفت: خوش‌بختانه شهرداری در مسایل فرهنگی، مذهبی و اخلاقی خوب وارد شده و امیدواریم در سال 94 نیز همین روند ادامه داشته باشد.
زهرا لری رییس کمیسیون خدمات شهری هم در این نشست از برگزاری جلسه‌ی بزگ‌داشت مقام زن توسط شهرداری تقدیر کرد.
وی به برگزاری نشست مشترک کمیسیون خدمات شهری و کمیسیون اجتماعی، ورزش و جوانان اشاره کرد و گفت: طرح جامع معلولان، در سال 83 مصوب شد که تبصره‌ی دوی ماده‌ی دوی این طرح، در ارتباط با مسایل شهرداری و کمیسیون خدمات شهری است.
وی افزود: بر اساس این طرح، سازمان‌های دولتی و غیردولتی موظف هستند تمام ضوابط در ارتباط با عبور و مرور و استفاده‌ی معلولان از فضاهای اداره‌ها، خیابان‌ها و پیاده‌روها را رعایت کنند که از آن جمله ایجاد رمپ‌ها، نصب موزاییک‌‌های مخصوص استفاده‌ی نابینایان و چراغ‌های راه‌نمایی آلارم‌دار است.
لری ادامه داد: نماینده‌ی بهزیستی در این نشست اولویت‌هایی به هم‌راه داشت که مقرر شد در جلسات بعدی مورد بررسی قرار گیرند.
علی‌اکبر مشرفی نیز در این خصوص گفت: مناسب‌سازی فضاهای شهری برای معلولان، نیاز به طرح جامع دارد و باید این زمینه با استفاده از مشاور، طرح مورد نظر مشاور را به‌صورت پایلوت در قسمتی از شهر که تردد معلولان بیش‌تر است، اجرا و سپس به سایر قسمت‌های شهر تعمیم داد.
تسریع بر مشخص‌شدن اولویت‌های آسفات شهر کرمان نیز از دیگر مواردی بود که لری به آن اشاره کرد.
علی منصوری رییس کمیسیون برنامه و بودجه نیز به بیان آخرین مصوبات این کمیسیون پرداخت.
وی هم‌چنین گفت: بر اساس اعلام شهردار کرمان، از اول خردادماه عوارض صدور پروانه‌ی ساختمان با قیمت‌ جدید اخذ می‌شود.
منصور ایرانمنش رییس کمیسیون معماری و شهرسازی هم در این نشست به بیان آخرین مصوبات این کمیسیون پرداخت.
وی هم‌چنین از بررسی ضوابط جدید طرح تفضیلی شهر کرمان در کمیسیون کلان‌ شهر خبر داد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *